Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pienet kunnat kitisevät väestökadosta, eivätkä tee asialle mitään?

Vierailija
22.01.2021 |

Säännöllisesti saa lukea uutisista, kuinka pienissä kunnissa kitistään väestökadosta. Nyt pinnalla on lukiolaisten puute. Tähän mennessä on saatu kuulla mm. matalasta syntyvyydestä, lakkautettavista kyläkouluista ja väestön väärästä ikärakenteesta, kun työikäiset lähtevät muualle, miehille ei kunnissa riitä naisia ja iso osa ihmisistä on eläkeiässä tai hyvää vauhtia saavuttamassa sen.

Miksi pienet kunnat kitisevät tästä aiheesta? Ei väestön väheneminen ole mikään yllätys, vaan on jatkunut jo vuosikymmeniä. Minusta hyvä kysymys on, miksei näille asioille ole tehty mitään, vaikka väestönkato on ollut tiedossa?

Kummasti luulen, että seuraavat tekijät houkuttaisivat uusia kuntalaisia:

-Kunnan oma lapsiraha kaikille perheille, joissa on vähintään yksi alle 18 v lapsi/nuori. Rahaa saisi pari tonnia vuodessa. Maksaminen päättyy nuoren täysi-ikäistyessä, mutta tuskinpa nuori jättäisi lukiota/ammattikoulua tuolloin kesken.
-Kuntaan laadukkaat päiväkoti/koulupalvelut. Ei mitään homeisia tiloja, vaan ajanmukaiset tilat. Päiväkotien osalta joustoa aikatauluihin, jotta vanhemmat voivat käydä naapurikunnassa töissä ja hakea lapsen työpäivän päätteeksi. Koulupäivän oheen lapsille/nuorille harrastustoimintaa, kerhoja ja muuta iltapäivän ajaksi.
-Muutamia hyviä harrastusmahdollisuuksia kuntaan, esimerkiksi kunnostetut ulkoliikuntapaikat ja joku sisähalli harrastamiseen/koulun sali aktiivisempaan käyttöön. Kesäksi saisi avattua kivan kausikahvilan jne.
-monissa kunnissa on upeaa luontoa ja erilaisia luontokohteita: näiden aktiivisempi mainostaminen
-Etätyömahdollisuuksien parantaminen: hyvät nettiyhteydet ja muut. Etätöiden lisäksi kannattaisi satsata siihen, että esim. pienyrittäjät (käsityöläiset yms) voisivat helposti tehdä töitä kunnan alueella ja postittaa helposti tuotteet asiakkaille.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutan pikkupaikkakunnalle heti, kun sinne rakennetaan yliopistollinen sairaala. Ai ei onnistu? Sitä vähän minäkin, 

Ja tarvitset terveyskeskustasoa vaativampaa palvelua X kertaa vuodessa, numero X:n kohdalle?

50km säteellä yliopistollisesta sairaalasta löytyy monta maalaiskuntaa.

Minä asun 30min päässä OYS:istä.

Sinäkö olit tuon ensimmäisen kirjoittaja?

En.

Tarkoitan, että olen tyytyväinen sairaalapalvelujen saatavuuteen maalaiskunnassa, kun sairaala on helpon matkan päässä.

Vierailija
42/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutan pikkupaikkakunnalle heti, kun sinne rakennetaan yliopistollinen sairaala. Ai ei onnistu? Sitä vähän minäkin, 

Ja tarvitset terveyskeskustasoa vaativampaa palvelua X kertaa vuodessa, numero X:n kohdalle?

50km säteellä yliopistollisesta sairaalasta löytyy monta maalaiskuntaa.

Minä asun 30min päässä OYS:istä.

Sinäkö olit tuon ensimmäisen kirjoittaja?

En.

Tarkoitan, että olen tyytyväinen sairaalapalvelujen saatavuuteen maalaiskunnassa, kun sairaala on helpon matkan päässä.

Harmi vaan, että suurimmassa osassa maalaiskuntia ne sairaalat eivät ole helpon matkan päässä. Esimerkiksi omasta kotikunnasta lähimpään sairaalaan on 100 km ja lähimpään yliopistolliseen sairaalaan lähemmäs 300 km. Eikä tämä edes ole kovin syrjäinen kunta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tästä on ollut jo monta ketjua.

Kyllä tämä ongelma olisi mielestäni ratkaistavissa jos oikeasti haluttaisiin. Etätyöt mahdollisimman monelle ja nopea netti. Etäkoulut voi järjestää monin eri tavoin (yksin tai ryhmät, tai ehkä ope tulee paikalle sieltä kuudenkymmenen kilsan päästä eikä niin että ne kymmenen oppilasta kyyditään). Yritysten palkitseminen siitä että siirtyvät vaikka Vantaalta Orimattilaan. Valtion koululaitosten ja virastojen siirtäminen pikkukaupunkeihin niin että työntekijät voivat puolestaan asua niissä kylissä kymmenen kilsan päässä. Hyvät raidelinjat pääkaupunkiseudulle, hyvät bussilinjat pikkukylistä lähikaupunkeihin. Kauppa-auto, terveydenhoitaja/lääkäri-kauppa-auto, kirjastoauto. Kunta auttaa kunnostamaan vanhan talon, varsinkin historiallisesti merkittävän.

Loppuisi se kammottava pakkautuminen Helsinkiin mikä ei ole kiva kellekään.

Vierailija
44/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän tarvitsee sitä sairaalaa luultavimmin enemmän työntekijänä kuin potilaana luulen ma. 

Luulen kyllä ihan toisinpäin, mutta: ihan samoja töitä tk:ssa tehdään.

Missä tk:ssa on pienten keskosten osasto? Noin esimerkiksi. 

Ja minä kysyin: montako kertaa vuodessa tällaistakin palvelua tarvitaan? 

Vierailija
45/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun sellaisessa kunnassa. Lähituntumassa on iso kaupunki, jonka asukkaita houkuttelevat tänne asumaan halvoilla tonttihinnoilla, koululla ja päiväkodilla, mutta siinäpä ne tarjottavat sitten onkin. Ei sillä reseptillä tulla kuin nukkumalähiöksi. Kauppa ei kannata, kirjaston aukipitäminen ei kannata, harrastustoiminnat ei kannata, kun ne kaikki suoritetaan siellä kaupungissa. Kunnan liittämistä sinne tai tänne on koko ajan suunniteltu, mutta kukapa nyt haluaisi kuolevan maalaispitäjän taakakseen.

Kaljaräkälä aina kannattaa syrjäkylilläkin! 

Ei kannata, puliukot ovat uhanalainen laji.

Sekakäyttäjät kiskovat Pirkka-olutta ja pameja kotisohvalla.

Pikkukylien kaljabaarien kulta-aika jäi 90- luvulle.

Asuin pohjanmaalla pikkukunnassa, jossa oli 2 anniskeluravintolaa, hotelli ravintoloineen ja kaljabaari.

Molemmissa riitti asiakkaita joka päivälle.

Nyt siellä on vain se hotellin ravintola ja sekin on auki vain viikonloppuisin.

Kunta on muutenkin kuoleman kielissä.

Vierailija
46/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tästä on ollut jo monta ketjua.

Kyllä tämä ongelma olisi mielestäni ratkaistavissa jos oikeasti haluttaisiin. Etätyöt mahdollisimman monelle ja nopea netti. Etäkoulut voi järjestää monin eri tavoin (yksin tai ryhmät, tai ehkä ope tulee paikalle sieltä kuudenkymmenen kilsan päästä eikä niin että ne kymmenen oppilasta kyyditään). Yritysten palkitseminen siitä että siirtyvät vaikka Vantaalta Orimattilaan. Valtion koululaitosten ja virastojen siirtäminen pikkukaupunkeihin niin että työntekijät voivat puolestaan asua niissä kylissä kymmenen kilsan päässä. Hyvät raidelinjat pääkaupunkiseudulle, hyvät bussilinjat pikkukylistä lähikaupunkeihin. Kauppa-auto, terveydenhoitaja/lääkäri-kauppa-auto, kirjastoauto. Kunta auttaa kunnostamaan vanhan talon, varsinkin historiallisesti merkittävän.

Loppuisi se kammottava pakkautuminen Helsinkiin mikä ei ole kiva kellekään.

Sinulla on varmaan sitten myös rahoitussuunnitelma tuolle kaikelle mietittynä. Muutenhan tuo on vain turhaa sanahelinää. 

Vierailija
47/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän tarvitsee sitä sairaalaa luultavimmin enemmän työntekijänä kuin potilaana luulen ma. 

Tk:ssa tehdään esim. perinnöllisyystutkimusta harvinaisista sairauksista? Missäpäin Suomea tämä tapahtuu? Ja miksi ihmisiä viedään yliopistollisiin sairaaloihin, jos kaiken saman voi tehdä tk:ssakin? Kerropa se kaikessa "viisaudessasi"

Ajattelitko nyt ryhtyä listaamaan tk:n ja yliopistollisen sairaalan eroja? Siitä vaan, jollet tolvana pointtia ymmärrä.

Vierailija
48/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen työpäivä. 

t. pikkukeskosten hoitaja

Vierailija
49/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Todellinen esimerkki naapurikunnastani jossa käyn töissä. Kunta rahapulassaan leikkasi kansalaisopiston tuntikehyksestä yhtäkkiä n. 40%. Eli klo 16:n jälkeen kunnassa ei tapahdu yhtään mitään. Houkuttaako muutto? Ei kiitos.

Vierailija
50/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä vastaan, että päivittäin. Jos ei tarvittaisi, eipä siellä kukaan kokopäivätyössä olisi. Sitten voitkin vastata minun kysymykseeni: Missä tk:ssa on pikkukeskosten osasto? Sinä kun väitit, että tk:ssa tehdään samoja hommia kuin yliopistollisessa sairaalassa. 

Vierailija
51/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntien pitäisi voida erikoistua, esim. minä en tarvitsisi Alkoa, soskua, kouluja, kirjastoa, 

Vierailija
52/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tk:ssa tehdään esim. perinnöllisyystutkimusta harvinaisista sairauksista? Missäpäin Suomea tämä tapahtuu? Ja miksi ihmisiä viedään yliopistollisiin sairaaloihin, jos kaiken saman voi tehdä tk:ssakin? Kerropa se kaikessa "viisaudessasi"

Ajattelitko nyt ryhtyä listaamaan tk:n ja yliopistollisen sairaalan eroja? Siitä vaan, jollet tolvana pointtia ymmärrä.

En ajatellut ennen kuin sinä tolvana tulit väittämään, että tk:ssa on samat palvelut kuin yo-sairaalassa. Jos sinulla siinä oli joku pointti, en ikävä kyllä sitä ymmärtänyt, koska jokainen täysijärkinen tietää, ettei tk ole millään mittarilla verrattavissa yo-sairaalaan. 

Vierailija
53/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän joku tuu kohta sanomaan et pakotetaan sinkkunaiset muuttamaan noihin pikkupitäjiin, jotta miehille saadaan vaimoja...

Päin vastoin, rakas Watson. Nyt on Peter Vesterbacka (jep, se änkkärityyppi) oikein peräsuoli pitkällä tuomassa tällaisiin kuntiin nuoria, virmoja muslimimiehiä, joiden tarkoitus olisi lukio-opintojensa jälkeen jäädä kys. kunnalle, tai edes Suomeen: https://yle.fi/uutiset/3-11745454

(Ja Mikko Kärnää mukaillakseni, syön kyllä hatullisen pasquaa jos tuolta Uzbekistanista lasketaan edes yksi alaikäinen tyttö Suomeen opiskelemaan.)

Ei tuu onnistuu, sanon ma. Saamme vielä lukea Peterin haistatteluja jälleen yhdestä kusemastaan yrityksestä, ja tässä tapauksessa syyn saa vieritettyä näppärästi ennakkoluuloisten ja rasististen suomalaisten päälle. Eli samaa vanhaa kuin aina ennenkin.

Vierailija
54/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana paikkakunnalla jossa kaikki mahdolliset säästöt tehdään aina koulutoimesta. Sitten samalla päättäjät kitisee kun nuoret ei jää paikkakunnalle vaan muuttavat muualle opiskelemaan ja jäävät sinne ja perustavat perheet muualle. Ehkäpä jos ainaisten säästöjen sijaan panostettaisiin niihin lapsiin ja nuoriin ja heille jäisi muisto, että omalla kotipaikkakunnalla oli hyvä kasvaa ja siellä oli lapsille hyvät koulut, voisivat nuoret opiskelujen jälkeen muuttaa takaisin ja perustaa perheen kotipaikkakunnallaan. Mutta kun ei ymmärräte tätä niin ei sitten väkisin. Ja oikeasti tilanne koululla niin paha, että kuvisvarastossa on pelkkää valkoista paperia eikä saanut edes yhtä pakettia liimapuikkoja tilata. Opet kerää kotona kaikki mahdolliset lasipurkit yms. että olisi jotain tarvikkeita kuvaamataitoon.

Vierailija
55/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis jotkut kunnat vain ovat niin järkyttävän karmeita, ettei niihin kukaan muuta, vaikka niissä olisi kaikki nuo aloittajan mainitsemat asiat. Niissä sen paikallisväestön pitäisi tehdä muutos! Ottaa pää pois sieltä omasta pärsseestä ja keksiä vaikka joku muu harrastus kuin naapurin kyttääminen ja sonnanjauhaminen tai muunlainen toisten kiusaaminen.

Vierailija
56/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä organisaatiossa, jolla on kymmeniä toimipisteitä pitkin Suomea. Jossain vaiheessa ajateltiin, että annetaan työntekijöiden valita toimipaikkansa, näin voivat muuttaa edullisemmalle pikkupaikkakunnalle, kun työpaikkakin on.

Ja mitä tapahtuikaa? Täysin päinvastaisen. Suuri osa porukkaa halusi muuttaa isoihin kaupunkeihin. Kokeilu päättyi.

Vierailija
57/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet kunnat OVAT TEHNEET JO VUOSIA "jotain" ❗Toki pienten kuntien varallisuus ei mahdollista suuria etuja ( lomamatkoja, ilmaisia kuljetuksia ympäri ,sinne ja tänne jne..) Raja tulee vastaan köyhillä kunnilla, tämä on ymmärrettävää.

Esim. Itä-Suomessa joissakin kunnissa maksetaan 1000€/lapsi, kunnes lapsi täyttää 6 v.

Vierailija
58/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei tarvitse enää pikkukuntia. Elämme jo 2000 luvulla.

Vierailija
59/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 1000€ / lapsi / vuosi, kunnes lapsi täyttää 6 v.

Vierailija
60/64 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 1000€ / lapsi / vuosi, kunnes lapsi täyttää 6 v.

Jonka jälkeen voikin muuttaa isompaan kaupunkiin, jossa on kunnon koulut, harrastusmahdollisuudet jne. Eli kunta ei hyödy diilistä mitenkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme