Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille

Vierailija
22.01.2021 |

Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?

Kommentit (1289)

Vierailija
781/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukijoissa on valtavia eroja. Jotku vaan pajattaa tekstin läpi(Markus bacman), tai sössötän/intonoi ihan väärin. Kärnä on kuin pikku tyttÖ ja Mervi hönkäilee. Pitkänen ja Vuokko Hovatta on parhaat lukijat!

Vierailija
782/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole muuten tainnut ikinä jättää kirjaa kesken lukijan takia. Ehkä osaan suodattaa sitten pois ne ärsyttävyydet tai jotain, koska en edes muista että joku lukija suhauttelisi tai maiskuttelisi tai lässyttäisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ristiriitaiset ajatukset siitä, että Krista Kosonen on alkanut lukemaan valtavasti äänikirjoja. Hän kyllä lukee hyvin, vaikka ei aina äännäkään sanoja oikein, mutta hänen äänensä on liian tuttu. Sama koskee muitakin liian tunnettuja näyttelijöitä. Häiritseekö muita sama asia vai pystyttekö unohtamaan lukijan kasvot ja aikaisemmat roolit?

Minua eivät häiritse mitkään kirjaan liittymättömät asiat, elleivät ne ole liian voimakkaasti esillä. Niiinpä joku tunnettu ääni voi olla aivan kelvollinen, koska en kiinnitä siihen huomiota. Tarina on tärkeämpi kuin sen lukija. Minulle luultavasti kelpaisi suurin osa tässä ketjussa mainituista, valituslistan kärjessä olevista lukijoista. Tosin monet heistä ovat minulle outoja, sillä äänikirjan kuunteluni on vähentynyt viime vuosina. Mutta sellainen tunne on, että olen vähempään tyytyväinen kuin useimmat äänikirjaharrastuksen pariin vasta viime vuosina tulleet.

Kyllä minultakin on kirjoja (mielestäni) huonon lukijan vuoksi kesken jäänyt, mutta se on ollut erittäin harvinaista. Minua häiritsee eniten virkkeiden loput, joissa lukija huokaisee tai kuiskaa sanat niin, että niistä on vaikea saada selvää. Vierasperäisten sanojen ääntäminen ei ole minulla "se juttu", jonka vuoksi kirja jää kesken. Kuuntelen kirjoja myös puhesyntetisaattorilla, ja se lukee kaiken juuri niin kuin se on tekstiin kirjoitettu. Siinä ei auta ryhtyä pullikoimaan ääntämisestä. :) Sellaiseenkin tottuu, kun sitä on säännöllisesti harrastanut. Aloitin koneäänellä kuuntelemisen joskus 90-luvuulla.

Tuli muuten mieleen, että Arto Pajukalliolla on sellainen ääni, joka voisi toimia aika hyvin äänikirjojen lukemisessa. Radiomafiassa oli Olohuonepalvelu-niminen ohjelma, jossa Pajukallio käsitteli muistaakseni elokuvia ja sitä, mitä telkkarissa on mennyt tai tulossa. Jäi mieleen hänen leppoisa tyylinsä, mutta se saattoi johtua siitä, että ohjelmaa kuuntelin sunnuntaisin leppoisan olotilan vallitessa.

Vierailija
784/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätän kirjan yleensä vaan kesken jos lukija jostain syystä riepoo. Juuri kuuntelemani kirjan lukija ei osannut ääntää yhtä kirjainyhdistelmää mutta eipä sitä montaa kertaa kirjan aikana tullut niin sen kyllä kesti.

Enemmän mua häiritsee sellaiset lukijat joiden ääntä vaan ei ole tehty tällaiseen hommaan, silloin jää kesken ensi metreillä vaikka kirja muuten kiinnostaisikin :/ Tällaisesta on turha antaa palautettakaan koska eihän ihminen äänelleen mitään voi.

Yhden suosikkilukijani ääni on muuten hyvä, mutta hiipuu varsinkin kohti pitkien lauseiden loppua, niin on vaikea välillä kuulla koko lausetta varsinkin jos on liikenteessä kuulokkeet päässä. Silloin pitää vähän arvailla että mitkä ne viimeiset sanat nyt mahtoivat olla... Palautteen antaminen ei oo käynyt kyllä ikinä mielessä, sovelluksen kirja-arvosteluihin saatan kirjoittaa jotain myös lukijasta mutta useammin ehkä sitä positiivista palautetta.

Vierailija
785/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjojen tuottajien on varmaan vaikea arvioida, kuinka paljon he ovat menettäneet kuulijoita siksi, että asiakkaan kirja- ja lukijamieltymykset eivät ole menneet yksiin. Oletetaan ehkä että tietty genre vaatii tietynlaista lukijaa ja että miehillä on eri mieltymykset kuin naisilla. Onko näin oikeasti? Ihannemaailmassa saman kirjan voisi lukea useampi lukija.  

On niin monta asiaa, joita en voi sietää. Yksi on se, kun mieslukijat lukevat "naisen äänellä". Fiksu kirjan naishenkilö alkaa kimittää bulttibois-sketsiäänellä.. Mikä järkytys. Tähän olen itse asiassa törmännyt brittien mieslukijoissa. En edes kuuntele suomalaisia, muutaman suurpettymyksen jälkeen.   

En ole kyllä Bookbeatissa törmännyt tuollaiseen ongelmaan, että lukija muuttaisi ääntään henkilöiden mukaan? 

Hiljattain joissain ruotsalaisdekkareissa törmäsin vanhemmanoloiseen naisääneen, joka ikään kuin näytteli eri henkilöiden rooleja. Ei kuulostanut oikein hyvältä. Sara Paavola on hyvä lukija!

Mun mielestä Sara Paavola taas ylinäytteli ärsyttävästi repliikit :/ En ole kyllä tainnut kuunnella kun yhden Saran lukeman kirjan...

Itseä ei haittaa jos on joku tunnetumpikin näyttelijä lukemassa, ehkä siksi koska en katso kotimaisia elokuvia tai sarjoja juurikaan niin äänet ei ole liian tuttuja tai ns. puhkikuluneita.

Eeva Soivio oli ihan huippu lukija, tosin en tiedä onko lukenut enempää kuin yhden kirjan! Toivoisin että tekisi enemmänkin.

Vierailija
786/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä halua kuulla vakavia kirjoja Pirjo Heikkilän tai Putouksen näyttelijöiden äänillä.

Vierailija
787/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukijoissa on valtavia eroja. Jotku vaan pajattaa tekstin läpi(Markus bacman), tai sössötän/intonoi ihan väärin. Kärnä on kuin pikku tyttÖ ja Mervi hönkäilee. Pitkänen ja Vuokko Hovatta on parhaat lukijat!

Kärnä sopii hölmöihin viihdekirjoihin kuten seitsemään sisareen.

Vierailija
788/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies toimii kirjan lukijana ja kuuntelen häntä mielelläni. On illan kohokohta päästä peiton alle viereen kuuntelemaan. Näin ollaan tehty vuosikaudet jolloin kumpikin tulee lukeneeksi kirjan yhtä aikaa. Siitä voidaan sitten keskustella yhdessä. Meillä on sama maku ja pitkä avioliitto yhdessä.

Vierailija
789/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krista Putkonen-Örn on paras.

Vierailija
790/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukka Pitkänen myös. Kuuntelin juuri 50 tuntia Ken Folletin romaania Pitkäsen lukemana. Täydellistä. 

Vierailija
791/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautetta lukijoista ei kannata antaa kustantajille, vaan studioille! Studiot valitsevat lukijat pankkeihinsa ja ehdottavat sieltä sitten lukijaa kustantajalle. Kustantaja joko hyväksyy lukijan tai pyytää uuden vaihtoehdon. Mutta ainoa tapa saada palaute menemään perille asiasta päättäville on antaa se studioille. Suomessa lähes kaikki äänikirjat tuotetaan parilla studiolla, joten pari henkilöä päättää lähes kaikkien kirjojen lukijat.

Palautetta menemään vaikka Silenciolle, sillä heillä on melkein kaikki valta valita lukijat.

Vierailija
792/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palautetta lukijoista ei kannata antaa kustantajille, vaan studioille! Studiot valitsevat lukijat pankkeihinsa ja ehdottavat sieltä sitten lukijaa kustantajalle. Kustantaja joko hyväksyy lukijan tai pyytää uuden vaihtoehdon. Mutta ainoa tapa saada palaute menemään perille asiasta päättäville on antaa se studioille. Suomessa lähes kaikki äänikirjat tuotetaan parilla studiolla, joten pari henkilöä päättää lähes kaikkien kirjojen lukijat.

Palautetta menemään vaikka Silenciolle, sillä heillä on melkein kaikki valta valita lukijat.

Tämä on totta. Olen onnistunut saamaan eräältä kustantamolta vastauksen ja heidän mukaansa he todella eivät valitse lukijaa.

Vierailija
793/1289 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monopoli on huono asia. Se estää alaa kehittymästä.

Vierailija
794/1289 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Holman äänestä ja tyylistä pidän kovasti. Hän luki myös kirjoittamansa kirjan, enkä olisi voinut kuvitella parempaa valintaa.

Laura Malmivaara ja Terhi Kokkonen onnistuivat omien kirjojensa lukemisessa myös, mutta jälkimmäistä en voisi kuunnella jonkun muun kirjailijan kirjan lukijana.

Pirjo Heikkilän ääni ja tasaisuus toimivat, mutta konekivääri-tahti ärsyttää.

Jos lukija eläytyy liikaa tai painottaa sanoja oudosti, loppuu kirjan kuuntelu siihen. Tai jos ääni on ärsyttävä, kuten muuten erinomaisen Margaritan toisen miesäänen. Todellakin huono valinta. Kuka valinnan taustalla lienee, niin tiedoksi, että metsään meni.

Sain kuitenkin kuunneltua kirjan loppuun, koska tuon ärsyttävän äänen osuus on melko vähäinen.

Vierailija
795/1289 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää myös hyväkin kirja kesken, jos lukija ei miellytä. Toivon, ettei lukijoita rajattaisi näyttelijöihin. Tutkinto ei ole tae siitä, että olisi hyvä lukijana. Joskus pelkkä ääni ärsyttää. Esimerkiksi hyvät radioäänet sopisi lukijaksi.

Hyvältä lukijalta kuuntelee kirjoja jotka jättäisi muuten väliin, ihan vain siksi että ääntä on kiva kuunnella.

Sami Kuronen lukee Sensuellit iltasadut -kirjaa 😁

Aivan ihana ääni miehellä onkin, mutta hihittelen asiallista uutistenlukija -tyyliä eroottisia tarinoita lukiessaan.

Vierailija
796/1289 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan radiosta tuli kuunnelmia. Pekka Lipposen ja Kalle Kustaa Korkin seikkailuja ym. Niitä oli mukava kuunnella patteriradiosta, silloin kun lepoaikaa oli. Lepoaikaa oli tosi vähän. Telkkaria ei ollu, ei sähköä, ei puhelinta, ei juoksevaa vettä, ei viemäriä, ulkohuussi ja sauna olivat. Saunaan piti kantaa vesi kaivosta, samoin kaikille kotieläimille, lehmille, vasikoille, hevoselle. Elämä oli ihan oikeasti eloonjäämiskamppailua.

Nykyisin työikäiset makailevat yhteiskunnan kustantamissa mukavuuksin varustetuissa asunnoissa, sohvilla lorvivat ja yhä uusia vaatimuksia esittävät. Ovat jo laiskistuneet niin paljon etteivät vaivaudu edes lukemaan. Silmät ummessa sohvilla lojuvat ja äänikirjoja kuuntelevat tai puhelintaan räpläten somettavat, miten kauheen vaikeeta elämä on kun soskun rahat tuli ryypättyä ja kun darra painaa päälle, ettei jaksaisi lähteä uutta maksumääräystä hakemaan. 

Luulin että äänikirjat ovat näkövammaisille, mutta taitavatkin olla umpilaiskoille, lukutaidottomille ja aivovammaisille.

Vierailija
797/1289 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan radiosta tuli kuunnelmia. Pekka Lipposen ja Kalle Kustaa Korkin seikkailuja ym. Niitä oli mukava kuunnella patteriradiosta, silloin kun lepoaikaa oli. Lepoaikaa oli tosi vähän. Telkkaria ei ollu, ei sähköä, ei puhelinta, ei juoksevaa vettä, ei viemäriä, ulkohuussi ja sauna olivat. Saunaan piti kantaa vesi kaivosta, samoin kaikille kotieläimille, lehmille, vasikoille, hevoselle. Elämä oli ihan oikeasti eloonjäämiskamppailua.

Nykyisin työikäiset makailevat yhteiskunnan kustantamissa mukavuuksin varustetuissa asunnoissa, sohvilla lorvivat ja yhä uusia vaatimuksia esittävät. Ovat jo laiskistuneet niin paljon etteivät vaivaudu edes lukemaan. Silmät ummessa sohvilla lojuvat ja äänikirjoja kuuntelevat tai puhelintaan räpläten somettavat, miten kauheen vaikeeta elämä on kun soskun rahat tuli ryypättyä ja kun darra painaa päälle, ettei jaksaisi lähteä uutta maksumääräystä hakemaan. 

Luulin että äänikirjat ovat näkövammaisille, mutta taitavatkin olla umpilaiskoille, lukutaidottomille ja aivovammaisille.

Nonni. Paha päivä? Nyt se on piirun verran parempi, vai mitä?

Kunnon mutkat suoriksi -kommentti päivässä solvauksilla höystettynä piristää kummasti.

Vierailija
798/1289 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai? Minä kuuntelen äänikirjoja työmatkoja ajaessa.

Vaikea on auton ratissa kaivosta vesiä kannella tai oikeaa kirjaa lukea

Vierailija
799/1289 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi tunnettu näyttelijä, jonka lukemista ei pysty kuuntelemaan, Armi Toivanen. Lukutapakaan ei niin hääppöinen ole, mutta kaikkein kauheinta on suun loiske. Jos Armi luet tätä, niin juo vettä, taivaan tähden!

Vierailija
800/1289 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bookbeatissa olen joskus kehunut lukijaa, josta olen erityisesti pitänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän