Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana miehen vasektomiasta huolimatta

Vierailija
21.01.2021 |

Ei tässä näin pitänyt käydä.

Sain esikoisen jo 19-vuotiaana ja toinen lapsemme syntyi kun olin 24. Saman miehen kanssa yhdessä teini-iästä saakka. Nyt olen 31 ja päässyt korkeakoulun kautta kuljettuani oman alan unelmaduuniin, joskin määräaikaiseen sellaiseen. Miehellä vihdoin vakiintunut työtilanne. Säästetään rahaa oman talon rakentamista varten ja nautitaan perhe-elämästä koululaisten kanssa.

Vaan tänään näytti raskaustesti plussaa. Kuukautiseni olivat myöhässä ja ostin testin huvikseni, kun negatiivinen testitulos usein auttaa vuodon käynnistämisessä. Varsinaista epäilystä raskaudesta ei ollut, koska mies on pistänyt piuhat poikki jo monta vuotta sitten. Vasektomian tehnyt kirurgi oikein erikseen kehui, etteivät hänen tekemänsä nipsaisut koskaan epäonnistu.

Mies on takuuvarmasti lapsen isä, ja olen valmis isyystesteihin ym. tarvittaessa jos raskaus tästä etenee.

Ja se onkin se iso JOS. Olen ollut aivan loppu lasten pikkulapsivuosina ja käyttänyt jo kaiken aikuisikäni lapsiperhehässäkkään. Nyt, kun olisi aika nauttia kovan työn hedelmistä, pitäisikin aloittaa koko rumba alusta. Oma kroppa on romuna edellisistä raskauksista ja synnytyksistä, terveys muutenkin huono. Meidän talous on vihdoin plussan puolella pitkien tiukkojen vuosien jälkeen.

Meillä ei ole lainkaan tukiverkostoa, joten vauvan kanssa sitä oltaisiin taas täysin sidottuna kotiin ilman lastenhoito-optiota - nyt sentään päästään jo kauppaan kahdestaan miehen kanssa. Määräaikainen työsuhteeni ei todennäköisesti jatku tämän jälkeen, mutta kyseessä on äärimäisen tärkeä ponnahduslauta seuraaviin työsuhteisiin tulevaisuudessa. Projektiluontoisen työn jättäminen reilun puolen vuoden päästä tuntuu sitä paitsi todella epäreilulta työnantajaakin kohtaan. Melkein hävettää, että olen ilmeisestikin raskaana.

Sitten sekin puoli, että muistaakseni vasektomia saa miehen kehon erittämään vasta-aineita siittiösoluja vastaan, joten pelkään lapsen terveyden puolesta. Entä jos hedelmöityksen tehnyt siittiö onkin ollut epämuodostunut? Jos tervekin lapsi on jo katastrofi...

En ole vielä kertonut miehelle, mutta kerron kyllä pian. Uskon, että hänkin suhtautuu asiaan todennäköisesti aika kielteisesti, ja se on ymmärrettävää. Lasten saaminen melko nuorena ei ole ollut meille kummallekaan helppoa, ja nyt kun elämän piti helpottaa, kävikin näin.

Sitten taas toisaalta... Kun on jo kahdesti aikaisemmin saanut kokea raskauden ja uuden pienen ihmisen syntymän, potkut vatsassa, vauvan kasvun ja kehityksen... On vaikeaa suhtautua raskauden keskeyttämiseen kevyesti, kun tietää jo mitä mikroskooppisesta alkiosta vielä kehittyy. Ja kun raskauden todennäköisyys näin kauan vasektomian jälkeen on lottovoiton luokkaa, tuntuu toisaalta siltä että tämä olisi kohtalon sanelemaa.

Itkin testin tehtyäni silmät päästäni mutta en tiedä vieläkään, mitä tehdä.

Voiko neuvolasta saada keskusteluapua tällaisessa tilanteessa? Tai onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta tilanteesta?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee abortti jos yhtään tuntuu siltä. Se on aivan ok. Lämmin halaus ja voimia.

Tietenkin se on ihan ok, mutta ei sitä nyt heti kannata tehdä jos "yhtään tuntuu siltä". Samalla logiikalla vois kai sanoa "pidä lapsi jos yhtään tuntuu siltä". Niin kummis sitten toimitaan... :D 

Vierailija
42/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän onnistunutkin vasektomia voi pettää, joskus putket vaan kasvavat uudelleen yhteen.

Tämän ei pitäisi olla mieheni kohdalla mahdollista, kun siemenjohdinta poistettiin reilusti ja päät solmittiin molemmilta puolilta tiukasti kiinni. Tosi epätodennäköistä siis ja aika epäuskoinen olo itselläkin, melkein tuo ketjussa mainittu syöpä vaikuttaa mahdollisemmalta. AP

Vasektomiaan on erilaisia tekniikoita ja useimmissa näistä poistetaan pätkä siemenjohdinta välistä. Jotkut tekevät sitten jotain ekstraa varmistaakseen tukkeutumisen, esim. polttavat siemenjohdinten päät tai kääntävät ne eri suuntiin ja ompelevat kalvorakenteisiin (tätä varmaan se "solmiminen" on tarkoittanut, oikean solmun tekeminen siemenjohtimeen on melko mahdotonta ja täysin tarpeetonta). Kaikille näille tekniikoille on yhteistä se että ne voivat pettää. Jos lääketiede tuntisi tekniikan, jolla vasektomia saataisiin 100% varmaksi, se tehtäisiin kaikille tällä tekniikka. Tällaista ei kuitenkaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain yksi looginen selitys. Kannat neutseellisesti siitettyä Jumalan Poikaa.

Vierailija
44/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kun negatiivinen testitulos usein auttaa vuodon käynnistämisessä."

Ahaha :D että semmosia...

Yksi ystäväni odotti hartaasti raskautta, kuukautiset myöhässä 5-6 viikkoa. Tilasi yksityiseltä kalliin ultran, ja sieltä pettyneenä laskun kanssa kotiin. Kuukautiset alkoivat seuraavana päivänä. On se ihmiskroppa ihmeellinen kapistus. Et älä yhtään siellä vähättele ihmismielen voimaa.

Vierailija
45/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävit "tanssimassa".

Vierailija
46/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee abortti jos yhtään tuntuu siltä. Se on aivan ok. Lämmin halaus ja voimia.

Tietenkin se on ihan ok, mutta ei sitä nyt heti kannata tehdä jos "yhtään tuntuu siltä". Samalla logiikalla vois kai sanoa "pidä lapsi jos yhtään tuntuu siltä". Niin kummis sitten toimitaan... :D 

Itse toimin sillä logiikalla että jos yhtään tuntuu etten halua lasta, tekisin abortin. Ehkä verrattavissa siihen että jos yhtään tuntuu etten halua seurustella toisen ihmisen kanssa, en seurustele. Kyse on aina omasta valinnastani ja perustila on olla yksin, itsekseen. Miksi toimia tavalla joka tuntuu jotenkin väärältä ja muuttaa ihan koko elämän kun se ei ole pakollista.

Arvelen että ap ymmärsi mitä tarkoitin. Varmaan sinäkin mutta piti sorkkia kannustavaksi tarkoitettua viestiä ja nuolla pilkkua. No, asioita voi ajatella monella tavalla. Sen huomaa viimeistään kun on elämää kymmeniä vuosia elänyt.

Vierailija
47/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ystäväni odotti hartaasti raskautta, kuukautiset myöhässä 5-6 viikkoa. Tilasi yksityiseltä kalliin ultran, ja sieltä pettyneenä laskun kanssa kotiin. Kuukautiset alkoivat seuraavana päivänä. On se ihmiskroppa ihmeellinen kapistus. Et älä yhtään siellä vähättele ihmismielen voimaa.

Miksi ystäväsi ei kalliin ultran sijaan ostanut raskaustestiä...?

Vierailija
48/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hänhän sai keskenmenon, sitä on vaikeampi psyykata kuin stressin viivästyttämien kuukautisten alkamista jotka sit alkavat kun hermoilu ehkä paljonkin hellittää negatiivisen testin myötä. Olisi erikoista että ystäväsi ei olisi tehnyt positiivista raskaustestiä innolla odottaessaan ja mennyt ultraan oltuaan kuukauden ilman menkkoja.

Vierailija
49/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kertoisin heti miehellesi, sillä tilanne on hänelle yhtälailla shokki ja mitä pikemmin kerrot, sitä pikemmin myös hän pääsee käsittelemään asiaa. Käy neuvolassa varhaisultrassa ja antakaa tunteiden tasaantua, ennenkuin teette päätöksen. Puhukaa ja miettikää asiaa joka kannalta, kun asia on varmistunut.

Itse ajattelen niin, että jos lapsi haluaa maailmaan noin kovasti tulla, kunnon ehkäisystä huolimatta, niin eiköhän sille ole jokin tarkoitus.

Voimia tilanteeseen!

Vierailija
50/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lääkäriin ja kerro miehellesi. Älä yksin tuollaisia taakkoja kanna.

Voit puhua tunteesi mielelle ja lääkärille.

Vierailija
51/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

... siis puhua miehellesi...

Vierailija
52/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko raskaustesti ihan selkeä plussa?

Vierailija
53/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te olette tehneet parhaanne sen eteen, että raskautta ei tulisi. Olet "oikeutettu" keskeyttämään raskauden niin halutessasi. Teillä on jo isohko ikäero lapsille, eikä sinun tarvitse enää aloittaa kaikkea alusta.

Lapsen t appaminen ei ole koskaan oikeutettua.

Se ensimmäisten raskausviikkojen aikana kohdussa majaileva solumöykky ei todellakaan ole lapsi. Se muistuttaa biologisilta, neurologisilta, psykologisilta ja kaikilta muilta ominaisuuksiltansa mm. kalan ja muiden eläimien solumöykkyjä. Jos sinulle aikaisessa vaiheessa tehty abortti on jotenkin moraalitonta, olet varmastikin sitten vegaani? Täysikasvuinen eläin on evolutiivisesti miljoonia vuosia kehittyneempi kuin alkuvaiheessa oleva sikiö. Se on toki hurjaa, että aborttia tekoa odotetaan monta kuukautta, ja tehdään vasta siinä vaiheessa, kun kohdusta joudutaan pihdein repimään pienoisihmisen käsiä jalkoja pois.

Vierailija
54/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortista ei vaan välttämättä pääse yli. Et ole vielä vanha, moni saa tuossa iässä esikoisen. Mutta itse toki tiedät miten terveytesi kestää. Isommista sisaruksista ehkä olisi paljonkin apua jos teillä ei perheen ulkopuolista tukiverkkoa ole. Uskon että olisitte kuitenkin iloisia tästä lapsesta, jos hän syntyy perheeseenne, ette hetken päästä osaa kuvitella elämää ilman häntä. Olen sinua vuotta nuorempi ja odotan (toivottua) esikoistani. Mielessä pyörii koko ajan asioita, miksi tämä raskaus onkin huono juttu ja meneekö mukava vapaa elämämme nyt ihan pilalle. Se on muutoksen pelkoa, taitaa kuulua asiaan. Uskon että elämä kantaa, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin.

Vierailija
55/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitäs menit ottamaam vieraan miehen rojut ränniin

Kyllä olen melko varma siitä, että en ole miestäni pettänyt, ja siksi mainitsin isyystestin viestissä kun arvasin että täällä heti lällätetään. Miksi edes kirjoitin koko aloitusta.. AP

Melko varma? Joko olet tai et. Miten voi olla melko varma? Eiköhän se vastaus oo siinä.

Se 'melko' oli vitsi, koska kyllä minä nyt satavarmasti tiedän, että mies on lapsen isä kun en ole seksiä harrastanut ikinä kenenkään muun kanssa.

Miksi edes rekisin tällaisen aloituksen AV:lle, jos olisin pettänyt miestä ja tullut raskaaksi?AP

Miksi sitten kirjoitat melko? Ei tuo varmaan ole se paikka ”vitsailla”? En ole pettänyt piste. Ei että olen melko varma etten ole pettänyt. Sano noin miehellesi ja katso reaktio. Rakas olen melko varma etten ole pettänyt sua. Olen raskaana. Mitä tehdään? Tuu sit kertomaan mitä sanoi.

Ja ei, mua ei kiinnosta miksi teit aloituksen mutta toi kuulosti oudolle. Sterilisaatio voi pettää ja sun pitää mennä lääkäriin, samoin miehesi ja teette päätöksen.

Isyystestinkin mainitsit aloituksessa joten olen epäileväinen. Mutta saatte kyllä sillä tarvittaessa varmistuksen.

Vierailija
56/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävit "tanssimassa".

Ei jumala*ta nämä postimies-vitsit on jo pikkusen vanhoja ja väsyneitä. Jos vasektomia pettää, vauvan isä on helppo varmistaa lääketieteellisesti, ja miehen täytyy muutenkin käydä tutkituttamassa sukuelintensä tilanne. Valheella on tänä päivänä lyhyet jäljet.

Vierailija
57/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitäs menit ottamaam vieraan miehen rojut ränniin

Kyllä olen melko varma siitä, että en ole miestäni pettänyt, ja siksi mainitsin isyystestin viestissä kun arvasin että täällä heti lällätetään. Miksi edes kirjoitin koko aloitusta.. AP

Melko varma? Joko olet tai et. Miten voi olla melko varma? Eiköhän se vastaus oo siinä.

Se 'melko' oli vitsi, koska kyllä minä nyt satavarmasti tiedän, että mies on lapsen isä kun en ole seksiä harrastanut ikinä kenenkään muun kanssa.

Miksi edes rekisin tällaisen aloituksen AV:lle, jos olisin pettänyt miestä ja tullut raskaaksi?AP

Miksi sitten kirjoitat melko? Ei tuo varmaan ole se paikka ”vitsailla”? En ole pettänyt piste. Ei että olen melko varma etten ole pettänyt. Sano noin miehellesi ja katso reaktio. Rakas olen melko varma etten ole pettänyt sua. Olen raskaana. Mitä tehdään? Tuu sit kertomaan mitä sanoi.

Ja ei, mua ei kiinnosta miksi teit aloituksen mutta toi kuulosti oudolle. Sterilisaatio voi pettää ja sun pitää mennä lääkäriin, samoin miehesi ja teette päätöksen.

Isyystestinkin mainitsit aloituksessa joten olen epäileväinen. Mutta saatte kyllä sillä tarvittaessa varmistuksen.

Vaikutat raskaalta ihmiseltä. Aloituksessa AP vannoi tietävänsä, että miehensä on lapsen isä. Outoa saivartelua, mutta taidatkin olla provo.

Vierailija
58/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana nyt yhteys mieheen asian kanssa ja juttelette kaikessa rauhassa keskenänne. Tämä jos mikä on nyt yhteinen asia ja "salailu" varmasti luo sinulle vaan lisää ahdistusta.

Vierailija
59/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuohon huoleesi epämuodostuneesta siittiöstä; ei sellainen siittiö kykene hedelmöittämään munasolua tai jos kykeneekin niin raskaus menee kesken ennen kuin ehtii alkaakaan, siis ennen kuin se on edes plussana testissä. Kyllä luonto huolehtii kesken alkion joka ei ole elinkelpoinen. Kaikki on todennäköisesti ihan hyvin sen suhteen! Tsemppiä päätöksentekoon.

Vierailija
60/85 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävit "tanssimassa".

"Ravintola"ssa, muisti meni