Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan sijoittaminen. Aloittelija.

Vierailija
21.01.2021 |

Minne palstan sijoittajat ovat sijoittaneet rahojaan? Rahastoihin, osakkeisiin? Auttakaa aloittelijaa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dullaahan povataan kovaa tahtia eurooppaan lailliseksi.

Eli ganjaosakkeita äkkiä ostamaan, ennen ku markkinat avautuu !

Vierailija
22/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue inderesin suosituksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeissa 198 000 € ja rahastoissa 12 000 €.

Vierailija
24/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeisiin, OST tilillä ei voi sijoittaa rahastoihin. Kuulun siihen 1% joukkoon jonka OST tilillä on yli 50 000€. Olen sijoittanut sinne 35 000. Olisi kannattanut laittas suoraa se 50 000 niin nyt olisi lähes 100 000, mutta olin korona hässäkän vuoksi vähän arka.

Eli avaa OST, niin saat osingot ja voitollisten osakkeiden myynnit verottomasti niin kauan kun et nosta rahoja tuolta pois.

OST:Ssä on omat ongelmansa, ja ei ole ollenkaan sanottua että se verojen siirto tulevaisuuteen kannattaa. Rippuu ihan tapauksesta. Verot niistä tuotoista joutuu maksamaan kuitenkin, ja osinkojen kohdalla se vero on jopa korkeampi kuin AOT:llä. Samaten voi olla myyntivoittojen kohdallakin korkeampi vero, johtuen hankintameno-olettaman puuttumisesta.

Vierailija
25/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluisin nimenomaa sijoittaa nyt johonkin tiettyyn yhtiöön. Mutta en ole varma kannattaako se, vai kannattaako sijoittaa pieniä summia sinne tänne. Ap.

Isäni harrastaa pienissä määrissä sijoitusta, tehnyt niin jo vuosikymmeniä. Ei vaan oikein suostu mua neuvomaan kun on niin riskiä

Sijoita pieniä summia sinne ja tänne. Säännöllisesti kuukausittain. Ja jos sijoitat johonkin pienikuluiseen osakeindeksirahastoon niin se tarkoittaa "sinne ja tänne".

Myöhemmin voit siirtyä sijoittamaan kerralla johonkin tiettyyn yhtiöön.

Tämä sillä oletuksella että sijoitettavaa on juuri nyt melko vähän ja sitä kertyy hiljalleen mutta tahto sijoittamiseen on kova. Jos tämä pitää paikkansa pyri välttämään toistaiseksi yhteen hevoseen panostamista.

Ei ole olemassa yhtä tiettyä yhtiötä joka vastaa toiveitasi riittävällä varmuudella. Helposti tapahtuu juuri se jota isäsi pelkää. Ja sitten sinulta katoaa tahto sijoittaa vuosikausiksi.

Vierailija
26/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeisiin, OST tilillä ei voi sijoittaa rahastoihin. Kuulun siihen 1% joukkoon jonka OST tilillä on yli 50 000€. Olen sijoittanut sinne 35 000. Olisi kannattanut laittas suoraa se 50 000 niin nyt olisi lähes 100 000, mutta olin korona hässäkän vuoksi vähän arka.

Eli avaa OST, niin saat osingot ja voitollisten osakkeiden myynnit verottomasti niin kauan kun et nosta rahoja tuolta pois.

OST:Ssä on omat ongelmansa, ja ei ole ollenkaan sanottua että se verojen siirto tulevaisuuteen kannattaa. Rippuu ihan tapauksesta. Verot niistä tuotoista joutuu maksamaan kuitenkin, ja osinkojen kohdalla se vero on jopa korkeampi kuin AOT:llä. Samaten voi olla myyntivoittojen kohdallakin korkeampi vero, johtuen hankintameno-olettaman puuttumisesta.

OST:ltä ei myöskään voi veroseuraamuksitta lahjoittaa. Jos osakesäästäjän tavoitteena on ylisukupolvinen vaurastuminen niin hankintameno-olettama sekä sijoitusten lahjoittaminen ovat pääasiallisia työkaluja.

Vierailija
27/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että ostaa (osakkeita) sellaisella summalla että kaupankäyntikulut eivät ylitä 1%.  Hajautus on tärkeää, ostaa eri aikoihin, eri toimialoilta, eri maantieteellisiltä alueila osakkeita. Näin pienentää riskiä, mutta myös leikkaa tuottoja.  Rahastosijoittamista minä en harrasta. Se on tylsääkin tylsempää ja siinä ei juuri opi sijoittamisesta mitään.

Vierailija
28/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OST:ltä ei myöskään voi veroseuraamuksitta lahjoittaa. Jos osakesäästäjän tavoitteena on ylisukupolvinen vaurastuminen niin hankintameno-olettama sekä sijoitusten lahjoittaminen ovat pääasiallisia työkaluja.

OST on hyvä ylisukupolviseen vaurastumiseen. Jos perintösalkkua menaat rakentaa ja se tuottaa hyvin, ost on siinä loistava.

"Osakesäästötilisopimuksen lakkaamisesta verovelvollisen kuoleman johdosta ei synny tuloverotuksessa veronalaista tuloa eikä vähennyskelpoista tappiota. Osakkeita edelleen luovutettaessa osakkeiden hankintamenoksi katsotaan niiden perintöverotuksessa käytetty verotusarvo."

Eli pääomaverot jäävät kokonaan maksamatta. Tosin ei voita sitä 5000 euron lahjoittamista 3 vuoden välein ja esim lasten asumisen maksamista.

Vierailija
29/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa että ostaa (osakkeita) sellaisella summalla että kaupankäyntikulut eivät ylitä 1%.  Hajautus on tärkeää, ostaa eri aikoihin, eri toimialoilta, eri maantieteellisiltä alueila osakkeita. Näin pienentää riskiä, mutta myös leikkaa tuottoja.  Rahastosijoittamista minä en harrasta. Se on tylsääkin tylsempää ja siinä ei juuri opi sijoittamisesta mitään.

Mutta mitä tarkoittaa eri masntieteellisiltä alueilta? Siis yhtiöitä ympäri maailman vai mitä? Valaiskaa nyt tyhmää? Siis jos haluan vaikka sijoittaa Kiinaan niin mitä osakkeita ostan?

Vierailija
30/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä tarkoittaa eri masntieteellisiltä alueilta? Siis yhtiöitä ympäri maailman vai mitä? Valaiskaa nyt tyhmää? Siis jos haluan vaikka sijoittaa Kiinaan niin mitä osakkeita ostan?

Esim Konetta. Koneen markkinoista iso osa on kiinassa. Eli millä markkinoilla yhtiöt toimivat. Maantieteellisen hajauttamisen voi tehdä ihan suomalisillakin yhtiöillä.

Vierailija
31/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki: etsi hyvin menestyneitä kiinaan sijoittavia rahastoja tai etf:iä ja katso mistä yhtiöistä se rahasto koostuu. Siinä on hyviä yrityksiä. Pätee mihin tahansa kiinan ulkopuolellakin.

Vierailija
32/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep, täällä eräs. Sijoitan osakkeisiin, indeksirahastoihin ja ETF:iin. Sijoituskokemusta yli 15 vuotta. 

Vaikka kuinka aloittelevaa sijoittajaa laiskottaisi, kehottaisin aluksi kuitenkin lukemaan helpon perusteoksen, esim. Sijoittajaksi 7 päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi