Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan sijoittaminen. Aloittelija.

Vierailija
21.01.2021 |

Minne palstan sijoittajat ovat sijoittaneet rahojaan? Rahastoihin, osakkeisiin? Auttakaa aloittelijaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeisiin, OST tilillä ei voi sijoittaa rahastoihin. Kuulun siihen 1% joukkoon jonka OST tilillä on yli 50 000€. Olen sijoittanut sinne 35 000. Olisi kannattanut laittas suoraa se 50 000 niin nyt olisi lähes 100 000, mutta olin korona hässäkän vuoksi vähän arka.

Eli avaa OST, niin saat osingot ja voitollisten osakkeiden myynnit verottomasti niin kauan kun et nosta rahoja tuolta pois.

Vierailija
2/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastot on aloittelijalle helpoin, Nordnetistä löytyy aloittelijalle hyvä superrahasto ilman kuluja, samalla sivulla on paljon oppaita sijoittamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teslaa kannattaa nyt ostaa! (Jos uskoo, että 10 seuraavan vuoden ajan myydyistä autoista on 65% Tesloja globaalisti. Yhtiön kurssissa on vielä kasvuvaraa, koska sijoittajat varmaan uskovat, että on mahdollista, että myytävistä autoista 100% on Tesloja.  Tai sitten sijoittavat uskovat, että jotkut haluavat joka tapauksessa omistaa tätä yhtiötä no matter what ) Tuo viimeinen voi kestää vain rajallisen ajan. Sitä kutsutaan kuplaksi. Se muistuttaa vähän pyramidihuijausta, mutta ei ole huijaus, koska kukaan ei sitä voittoa lupaa suoranaisesti.

Tässä sijoittamisen lyhyt oppimäärä pähkinänkuoressa.

Vierailija
4/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uh... Jotenkin väsyttää tää yhtäkkinen sijoitusbuumi. Kaikkien on nyt päästävä mukaan häseltämään siinä.

Vierailija
5/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ja tärkein ohje. Älä ota keneltäkään varauksetta suoria neuvoja vastaan (esim tietty yhtiö). Tee päätökset itse ja katso, että ymmärrät, mihin sijoitat. Ajallinen hajauttaminen on tärkeää suhdannemuutosten lisäksi siinäkin mielessä, että ajan myötä ymmärryksesi aiheesta kasvaa. Matalakuluisista indeksirahastoista on helppoa aloittaa, jos tietämystä ei juuri ole.

Vierailija
6/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin juuri tammikuun alussa. Laitoin osakesäästötilin kautta 2100 eur noin 12 eri osakkeeseen. Arvonnousu jo 400-500 eur välillä. Rahastot ehkä vakaampia, mutta osakkeissa voi päästä suurempiin arvonnousuihin. Toisaalta voi myös menettää paljon.

Vierailija
7/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rahastoja, osakkeita ja sijoitusasunto. Helpoin ja pieniriskisin aloittaa rahastoista, niin tein itsekin.

Vierailija
8/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uh... Jotenkin väsyttää tää yhtäkkinen sijoitusbuumi. Kaikkien on nyt päästävä mukaan häseltämään siinä.

Ei se mitään häseltämistä ole, raha tekee rahaa. Eikös se ole kaikkien etu että mahdollisimman moni sijoittaa?

Ei se sijoittaminen ole jotain pukumiesten nippeleitä ja taulukoita vaan ihan normaalia toimintaa perusjantterillekin.

Vierailija
9/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastot on aloittelijalle helpoin, Nordnetistä löytyy aloittelijalle hyvä superrahasto ilman kuluja, samalla sivulla on paljon oppaita sijoittamiseen.

Ei saa käyttää sanaa super niin ei ole enää superrahaston nimellä.

Opiskelkaa ja aloittakaa pikimmiten. Muistakaa korkoa korolle efekti ja kun ei kaikkea rahoja humputtele eläissään vaan kerää pääomaa niin hyvällä tuurilla ja todennäköisesti on vauras muutaman kymmenen vuoden kuluttua ja voi elää osingoilla.

Vierailija
10/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään häseltämistä ole, raha tekee rahaa. Eikös se ole kaikkien etu että mahdollisimman moni sijoittaa?

Ei se sijoittaminen ole jotain pukumiesten nippeleitä ja taulukoita vaan ihan normaalia toimintaa perusjantterillekin.

Näköjään niin. Olen jotenkin järkyttynyt kun minulle ei kotona ole siitä puhuttu yhtään mitään koskaan. Ilmeisesti vanhemmat eivät osanneet, vaikka ihan hyvin olisivat voineet.

Vierailija
11/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään niin. Olen jotenkin järkyttynyt kun minulle ei kotona ole siitä puhuttu yhtään mitään koskaan. Ilmeisesti vanhemmat eivät osanneet, vaikka ihan hyvin olisivat voineet.

Ei minullekaan puhuttu. Sanottiin että tilille on hyvä säästää rahaa eikä mitään riskiä kannata rahan kanssa ottaa.

Itse kiinnostuin sijoittamisesta. Harmi että kotona oli rahasta ja sijoittamisesta tehty joku mörkö vaikka se onkin oikeasti iloinen, hyvä, kannattava ja suht helposti opiskeltava asia.

Vierailija
12/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisin nimenomaa sijoittaa nyt johonkin tiettyyn yhtiöön. Mutta en ole varma kannattaako se, vai kannattaako sijoittaa pieniä summia sinne tänne. Ap.

Isäni harrastaa pienissä määrissä sijoitusta, tehnyt niin jo vuosikymmeniä. Ei vaan oikein suostu mua neuvomaan kun on niin riskiä

Vierailija
13/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluisin nimenomaa sijoittaa nyt johonkin tiettyyn yhtiöön. Mutta en ole varma kannattaako se, vai kannattaako sijoittaa pieniä summia sinne tänne. Ap.

Isäni harrastaa pienissä määrissä sijoitusta, tehnyt niin jo vuosikymmeniä. Ei vaan oikein suostu mua neuvomaan kun on niin riskiä

Mikään ei estä sinua laittamasta vaikka koko omaisuuttaasi yhteen yhtiöön kerralla, mutta itse suosin hajauttamista kaikin mahdollisin keinoin. En itse laittaisi kaikkea edes samaan maahan. Hajauttaminen pienentää riskejä.

Vierailija
14/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yhtiö sinua kiinnostaisi ap? Oletko miettimyt jotain tiettyä?

Vierailija
15/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ihminen on rikastunut bitcoinilla.

Vierailija
16/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittelijalla helpoin esim. Nordnet indeksirahasto jonne laittaa 50-100€/kk. Kulut pienet ja hyvä hajautus riskien varalta.

Vierailija
17/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ihminen on rikastunut bitcoinilla.

Ja moni köyhtynyt.

Vierailija
18/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lainaa kirjastosta kirja tai lue netistä. Ei täältä kannata hakea sijoitusneuvoja.Ihan oikeasti tämä on ihan väärä paikka. mene mieluummin lukemaan vaikka sharevillestä juttuja.

Vierailija
19/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mikä on tulevaisuudessa se juttu mitä ihmiset käyttää, ja sijoita siihen.

Tai osta varmoja blue chip osakkeita, jotka ovat nyt ja aina arvokkaita.

Toisia saat halvemmalla, mutta riski on isompi.

Ja toisista joudut maksamaan enemmän, mutta arvonlasku erittäin epätodennäköistä

Vierailija
20/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitset muutaman yhtiö joihin sijoitat. Jos sulla on 5000€ rahaa niin laitat 1000€ viiteen eri yhtiöön. Pikkuhiljaa sitten ostelet lisää. Youtubesta inderes on hyvä kanava mistä saa paljon tietoa eri yhtiöistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan