Aloitin ratsastuksen, paljonko kerkiää laihtua kesäksi?
Jos käyn kerran viikossa ratsastamassa. Ylipainoa ehkö 10-20kg. Taidot on ratsastamisesta, kunhan ne kaivaa esille, olen siis nuorempana ratsastanut: tämä ihan sillä että meno ei ole mitään talutusratsastusta/käyntiä vaan kyllä siellä satulassa töitä tehdään. :)
Kommentit (41)
Onhan tuokin liikuntaa, mutta lisäisin pitkiä kävelylenkkejä, pyörälenkkejä, kuntosalia, ja kun pystyt niin kävely hölkäksi. Sitten voit nähdä tuloksia kesällä. Ratsastuksesta ehkä miinus 5kg kesään mennessä jos sitäkään. Muista muuttaa myös ruokavalio samalla!
Riippuu ihan kuinka vähän syöt. Hevonen juoksee ja sinä et. Ja kyllä, olen ratsastanut useamman vuoden ja hankaliakin ratsuja. Ei se silti kummoista liikuntaa ole kuin korkeintaan rapakuntoiselle hetken.
Vierailija kirjoitti:
Hevonen laihtuu varmaankin...
Tämä. Hepalle kova treeni eikä ap:lle niinkään. Ehkä jos siihen lisää fyysisiä tallitöitä, hevosten taluttamista jalkaisin yms. niin voi olla tehokasta.
Täh, mä painan 84kg ja ylipainoa sama mittaluokka kuin ap:lla ja olen ajatellut, että mun pitäis laihtua ENNEN kuin aloitan ratsastamisen.
Kyllä ratsastus on loistavaa liikuntaa siinä missä esim. pyöräilykin. Istunnan muokkaus ravi- ja laukkatyöskentelyssä kehittää niin aerobista kuntoa kuin lihaksia. Syö terveellisemmin, lisää kasviksia ja marjoja niin voit päästä kesään mennessä hyviin tuloksiin :)
Pääseekö minäkin välillä satulaan? Vai vaan siinä selällään loikoilen....
Jengi näyttää olevan sen verran kujalla tästä aiheesta, että autetaan hieman.
Tavoitteena laihtua/painonpudotus:
Voimaharjoittelu: auttaa
Aerobinen treeni: auttaa
Ruokavalion muutokset: PAKOLLINEN
Tavoitteena lihasmassa:
Voimaharjoittelu: PAKOLLINEN
Aerobinen treeni: ei
Ruokavalion muutokset: auttaa
Tavoitteena parempi urheilusuoritus (esim maratonin juoksu):
Voimaharjoittelu: ei
Aerobinen treeni: PAKOLLINEN
Eli, ap voi iloksi ja huviksi ratsastella, mutta kesään mennessä 15kg tiputtaminen tapahtuu esimerkiksi 20:4 paastolla, vegaanisella ruokavaliolla, ketodietiillä tms...
Vierailija kirjoitti:
Täh, mä painan 84kg ja ylipainoa sama mittaluokka kuin ap:lla ja olen ajatellut, että mun pitäis laihtua ENNEN kuin aloitan ratsastamisen.
Kyllä isompi hevonen kantaa aikuista miestäkin. Tietysti jos alkaa olemaan yli 100kg paino, on hankalampaa löytää soveltuva hevonen. Jos soitat tallille, voit tuntia varatessa kertoa painosi, niin sinulle varataan sopiva hevonen.
Ratsastus on varmasti ihan hyvä laji laihduttajalle, mutta kerran viikossa ei ole vielä kovin paljon. Sillä tuskin vielä pääsee näkyviin tuloksiin jos ei samalla lisää muuta liikuntaa ja kevennä ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Hevos parka 😭
Jos ap on vaikka 160 cm pitkä ja painaa 70 kg, on siinä ylipainoa 10-20 kg, makuasia. 70 kg ei taas hevoselle ole ongelma, varsinkin jos ratsastaja osaa hommansa.
Kerran viikossa ratsastamalla ei kyllä todennäköisesti laihdu ollenkaan. Kannattaa harrastaa muutakin liikuntaa ja laittaa ruokavalio kuntoon, on myös hevoselle mukavampaa kun ratsastaja painaa vähemmän ja kehonhallinta on parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan kuinka vähän syöt. Hevonen juoksee ja sinä et. Ja kyllä, olen ratsastanut useamman vuoden ja hankaliakin ratsuja. Ei se silti kummoista liikuntaa ole kuin korkeintaan rapakuntoiselle hetken.
Ymmärrän tämän kommentin jos käyt itsekin kerran viikossa ratsastustunnilla isolla ratsastuskoululla :D Harjaat vähän heppaa, hölkyttelet sen tunnin 7 muun ratsastajan kanssa ja annat tunnin jälkeen vähän porkkanaa ja rapsutuksia hepalle.
Tietäjäsmies kirjoitti:
Jengi näyttää olevan sen verran kujalla tästä aiheesta, että autetaan hieman.
Tavoitteena laihtua/painonpudotus:
Voimaharjoittelu: auttaa
Aerobinen treeni: auttaa
Ruokavalion muutokset: PAKOLLINEN
Tavoitteena lihasmassa:
Voimaharjoittelu: PAKOLLINEN
Aerobinen treeni: ei
Tavoitteena parempi urheilusuoritus (esim maratonin juoksu):
Voimaharjoittelu: ei
Aerobinen treeni: PAKOLLINEN
Eli, ap voi iloksi ja huviksi ratsastella, mutta kesään mennessä 15kg tiputtaminen tapahtuu esimerkiksi 20:4 paastolla, vegaanisella ruokavaliolla, ketodietiillä tms...
Johan siellä kuiviin puristettu naapurin setämies heräs! Konstit on monet....Rusinoillako meinasit elätellä?
Kyllä kenttäratsastajat on kovakuntoisia.
Energian kulutus riippuu myös iästä, sukupuolesta, painosta ja pituudesta. Netistä löytyy laskureita. Itselläni energian kulutus ratsastuksessa: ravi 234, laukka 292, hypyt 316, käynti 152. Vertailun vuoksi: hiihto 272. Kaloreita tunnissa nuo luvut.
Hevonen laihtuu varmaankin...