Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vangit tekevät vankiloissa

Vierailija
21.01.2021 |

Maataanko vaan punkassa vai onko ne jotenkin vapaina isommassa eristetyssä tilassa ja voivat siis koko ajan suunnitella rikoksia.
Onkohan nuo vankilasarjat tuossa suhteessa todellisia että melkein täysin vapaasti saavat siellä muurien takana mellastaa kun tuommoisestahan moni niistä tykkää että mieluiten ei mitään säännöstöjä ja lakeja?
Enemmän saisi olla sellaista että melko pienessäkin tilassa voisi rangaistusta suorittaa vaikkapa töitäkin tehden.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtailevat valituksia olosuhteista.

Aivan kaikesta tehtaillaan valituksia että vankilan toimintaan tulisi häiriöitä.

Vangit laitostuu hyvin äkkiä, kivi syö tien sisimpään sanotaan tai vaan että kivi syö. Laitostuneina toistavat ruutineja pieninkin häiriö ikäänkuin herättää vangin halun nähdä vaihtoehtoja. Siksi tehtailevat valituksia ilman mitään muuta tavoitetta kun saada aikaan rutiinien poikkeutumista.

Jotkut suunnittelevat koko ajan pakoa, ihan koko ajan kuin eläimet etsivät Pako mahdollisuuksia.

Melkein kaikki käyttävät subuteksia ja ovat toisilleen velkaa, jatkuvasti hakataan ihmisiä ja aina niin epäreilusti ettei koskaan mennä yksin päälle vaan aina se kaksi tai kolme väijyttää yhden. Kaikenlaisia pistoaseita on kaikilla milloin mitäkin sälettä joka hiottu teräväksi.

Tämä vartijan näkemys lusivista konnista

Kirjoitan nopeasti, koska tämä ketju poistuu äkkiä.

Kerropa, vartija, mielipiteesi. Minä olen entinen yrittäjä, työllistämiskelvoton, rahaton ja menettänyt kaiken perhettä myöten, minkä lisäksi olen selkäkipujen vuoksi lähes liikuntakyvytön. Olen ollut puoli vuotta naisten asuntolassa, eikä minulla ole toivoa saada kotia tai työtä. Mikä muuttuisi, jos päätyisin vankilaan? Oman näkökulmani mukaan saisin oman vessan ja suihkun, lämmintä ruokaa ja pääsyn lääkärille tarvitessani, elintasoni siis nousisi selvästi. Osaatko sanoa minulle mitään syytä siihen, miksi en yrittäisi päästä vankilaan? En osaa tehdä talousrikoksia enkä ole yhtään väkivaltainen.

Entinen yrittäjä ja et osaa, tai keksi mitään keinoa tehdä talousrikosta? Pffft.

Ei tällaisella oman alansa ammattilaisella, joka on palkkatöiden loputtua ajautunut yksinyrittäjäksi, ole mitään taitoa tehdä talousrikoksia. Kun työt loppuivat vuosikymmenen pakerruksen jälkeen, minun firmallani ei ollut penniäkään verovelkaa, vakuutusvelkaa tai muutakaan velkaa; kaiken olin hoitanut hyvin. Kun kuitenkin on työtön yrittäjän statuksella riittävän pitkään, menee se vähäinenkin omaisuus alta. Nyt olisin ihan valmis tekemään talousrikoksia, mutta työmarkkinatuella (538 euroa/kk) en siihen pysty. Enkä edelleenkään osaisi.

Olen pahoillani puolestasi, pienet yksinyrittäjät ovat todella heikoilla Suomessa, kun toiminta ajautuu kannattamattomaksi. Olethan kuitenkin jo luopunut tuosta yrityksestä, eikö sinun jo pitäisi saada toimeentulotukea/asumistukea? Oletko selvittänyt mahdollisuutta opiskella työttömyyskorvauksella joku lyhyt, työllistävä tutkinto?

Usko pois, et sinä vankilaan halua. Vapaus on asia, jonka merkityksen usein ymmärtää vasta, kun sen menettää. On iso etu saada itse päättää suurimmasta osasta asioistaan. Päästä ulos kun haluaa, käydä ystävillä kun haluaa, syödä mitä haluaa (tietenkin varallisuuden puitteissa). En usko, että normaalina, tekevänä ihmisenä kestäisit sitä muuta väkeä, joka vankilassa on. He ovat usein taparikollisia, joiden koko elämä on mennyt alusta asti väärille raiteille. Ei sinulla ole heidän kanssaan mitään yhteistä.

Vierailija
42/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse istunut sekä suljetussa että avovankilassa pienet pätkät. Tulen myöhemmin tänään kirjoittamaan oman kokemukseni.

N27

Älä tule, ketään ei kiinnosta ihmispaskojen nistihommat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kaikesta tehtaillaan valituksia että vankilan toimintaan tulisi häiriöitä.

Vangit laitostuu hyvin äkkiä, kivi syö tien sisimpään sanotaan tai vaan että kivi syö. Laitostuneina toistavat ruutineja pieninkin häiriö ikäänkuin herättää vangin halun nähdä vaihtoehtoja. Siksi tehtailevat valituksia ilman mitään muuta tavoitetta kun saada aikaan rutiinien poikkeutumista.

Jotkut suunnittelevat koko ajan pakoa, ihan koko ajan kuin eläimet etsivät Pako mahdollisuuksia.

Melkein kaikki käyttävät subuteksia ja ovat toisilleen velkaa, jatkuvasti hakataan ihmisiä ja aina niin epäreilusti ettei koskaan mennä yksin päälle vaan aina se kaksi tai kolme väijyttää yhden. Kaikenlaisia pistoaseita on kaikilla milloin mitäkin sälettä joka hiottu teräväksi.

Kerropa, vartija, mielipiteesi. Minä olen entinen yrittäjä, työllistämiskelvoton, rahaton ja menettänyt kaiken perhettä myöten, minkä lisäksi olen selkäkipujen vuoksi lähes liikuntakyvytön. Olen ollut puoli vuotta naisten asuntolassa, eikä minulla ole toivoa saada kotia tai työtä. Mikä muuttuisi, jos päätyisin vankilaan? Oman näkökulmani mukaan saisin oman vessan ja suihkun, lämmintä ruokaa ja pääsyn lääkärille tarvitessani, elintasoni siis nousisi selvästi. Osaatko sanoa minulle mitään syytä siihen, miksi en yrittäisi päästä vankilaan? En osaa tehdä talousrikoksia enkä ole yhtään väkivaltainen.

Ala vanginvartijaksi, heistä on kova pula ja alalle koulutetaan koko ajan väkeä. Vai valitatko sitten kuitenkin mieluummin vain?

Tuotanoin, katsoitko pääsyvaatimukset koulutukseen mikä järjestetään vain Vantaalla? Tänään on viimeinen hakupäivä.

Pelkästään kuntotestit on aika rankat, lisäksi laajat psykologiset kokeet myös online-haastatteluna.

Vierailija
44/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse istunut sekä suljetussa että avovankilassa pienet pätkät. Tulen myöhemmin tänään kirjoittamaan oman kokemukseni.

N27

Älä tule, ketään ei kiinnosta ihmispaskojen

Ja mistähän päättelit että olen nisti? Ikinä en ole elämäni aikana huumeita käyttänyt tai edes kokeillut. Alkoa n. kaksi kertaa vuodessa.

N27

Vierailija
45/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Älä tule, ketään ei kiinnosta ihmispaskojen

Ja mistähän päättelit että olen nisti? Ikinä en ole elämäni aikana huumeita käyttänyt tai edes kokeillut. Alkoa n. kaksi kertaa vuodessa.

N27

Älä välitä. Minua ainakin kiinnostaisi sinun kokemuksesi, joten toivottavasti tulet kertomaan. Olisi mielenkiintoista, jos haluat avata vielä rikoksiasi ja niihin johtaneita syitä, mutta ymmärrän jos menee liian henkilökohtaiseksi.

Vierailija
46/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttaa yhteiskunnan varoja.

Vierailija
47/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikoksia tekevät ovat usein traumatisoituneita jo lapsuudessaan, osa pahasti ja osa ei niin pahasti. Kaikista ei enää pysty saada yhteiskuntakelpoisia, mutta valtaosan kanssa on toivoa. Vapauden menettäminen on riittävä rangaistus, ei huonot olot saa ketään vaihtamaan elämänsä suuntaa pois rikoksista vaan enemminkin se kasvattaisi kuilua muiden ihmisten ja vankien välillä. Vankiloihin tarvittaisi yhä laajemmin terapiaa eikä tuo kattavampi työtoimintakaan huonolta kuulosta.

Vierailija
48/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellit muuttuvat remonttien myötä entistä enemmän yhden hengen asunnoiksi joissa oma suihku jne. Hämeenlinnan uuteen naisvankilaan kaikille oma tietokone rajatuin nettiyhteyksin ja mm kampaamo.

Onko myös työpaikat katottu valmiiksi? Pääsekö tekemään pitsaa lampaille kuten kannibaali?

Asunnot, työpaikat, opiskelupaikat, jne pedataan valmiiksi, että sopeutuminen takaisin yhteiskuntaan olisi helpompaa.

Vierailija
49/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen rikoksesta...

Tarvitseeko rasittaa yhteiskuntaa vankiloiden ylläpito maksuilla...

Vai olisiko jotain muuta ratkaisua?

Tuonelan matka?

Vierailija
50/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkostoituvat. Se on ehdoton edellytys jos aikoo menestyä urallaan.

Vierailija
51/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuomioita vaan kovemmaksi, että saadaan veroäyreihin tuntuvat korotukset, että saamme tätäkin ryhmää tukea enevissä määrin. Nyt jo yhden vankilavuorokauden hinta on 214€ ja trendi on ollut nouseva jo vuosia. Ja ei se jälkihuoltokaan ilmaista ole.

Vierailija
52/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellista tekstiä. Kyllä sinäkin huomaisit, että suurin asia elämässä on vapaus. Vaikka valinnan vaihtoehtoja olis rajallisemmin sairauden tms takia, silti olet vapaa. Kun olet lukkojen takana eristyksissä muusta yhteiskunnasta ja siinä seurassa mitä siellä on, viimeistään tajuaisit tämän. Siinä on sitten ihan sama onko itellä oma kiva suihku ja vessanpönttö.

Vierailija
53/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuen rikoksesta...

Tarvitseeko rasittaa yhteiskuntaa vankiloiden ylläpito maksuilla...

Vai olisiko jotain muuta ratkaisua?

Tuonelan matka?

Kai esim kirkon ulkomaan avulla niille jotain työtä löytyisi kehitysmaista.

Vierailija
54/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vanha tuttu oli vankilassa pariinkin otteeseen. Kyseessä puhdas talousrikollinen, huijari. Ei mitään väkivalta- tai päihdetaustaa, mutta petokset oli sitä luokkaa, että ehdotonta tuli. Emme ole ns. ystäviä, hyvänpäiväntuttuja enemmänkin.

Hän kertoi vankilasta, että oppi solmimaan kaverisuhteita oikeisiin tyyppeihin, jotta istuminen meni mutkattomasti. Tyyliin hommautui sen elinkautista istuvan moottoripyöräjengipomon pingis-kaveriksi. Sitä eniten ihmetteli, kuinka tyhmiä ne on. Siis aidosti tyhmiä. Yli puolet on käytönnössä lukutaidottomia. Toki noin mekaanisesti osaavat lukea, mutta jonkun kaavakkeen täyttäminen on jo ylivoimaista. Sen kohdan "nimi" osaavat tehdä, mutta kysyttäessä "perusteet", niin ovat aivan huuli pyöreänä, mitä siihen pitäisi kirjoittaa. Tämä tyyppi itse älykäs, yliopisossakin opiskellut ja teki itsensä tarpeelliseksi silläkin, että jeesi muita papereiden kanssa.

Vierailija
55/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen yrittäjä ja et osaa, tai keksi mitään keinoa tehdä talousrikosta? Pffft.

Ei tällaisella oman alansa ammattilaisella, joka on palkkatöiden loputtua ajautunut yksinyrittäjäksi, ole mitään taitoa tehdä talousrikoksia. Kun työt loppuivat vuosikymmenen pakerruksen jälkeen, minun firmallani ei ollut penniäkään verovelkaa, vakuutusvelkaa tai muutakaan velkaa; kaiken olin hoitanut hyvin. Kun kuitenkin on työtön yrittäjän statuksella riittävän pitkään, menee se vähäinenkin omaisuus alta. Nyt olisin ihan valmis tekemään talousrikoksia, mutta työmarkkinatuella (538 euroa/kk) en siihen pysty. Enkä edelleenkään osaisi.

Olen pahoillani puolestasi, pienet yksinyrittäjät ovat todella heikoilla Suomessa, kun toiminta ajautuu kannattamattomaksi. Olethan kuitenkin jo luopunut tuosta yrityksestä, eikö sinun jo pitäisi saada toimeentulotukea/asumistukea? Oletko selvittänyt mahdollisuutta opiskella työttömyyskorvauksella joku lyhyt, työllistävä tutkinto?

Usko pois, et sinä vankilaan halua. Vapaus on asia, jonka merkityksen usein ymmärtää vasta, kun sen menettää. On iso etu saada itse päättää suurimmasta osasta asioistaan. Päästä ulos kun haluaa, käydä ystävillä kun haluaa, syödä mitä haluaa (tietenkin varallisuuden puitteissa). En usko, että normaalina, tekevänä ihmisenä kestäisit sitä muuta väkeä, joka vankilassa on. He ovat usein taparikollisia, joiden koko elämä on mennyt alusta asti väärille raiteille. Ei sinulla ole heidän kanssaan mitään yhteistä.

Vapaus on suhteellinen käsite. Samalla tavalla se pienellä toimeentulotuella tai eläkkeellä yksiössä kituva ihminen on vanki, kun rahat ei mahdollista mitään ja ei ole ketään, kelle puhua. Nämä eivät kuitenkaan ole rikollisia. Linnassa on tukitoimia, seuraa, ruokaa, harrasteita, leivontaryhmää, nopeaa terveydenhoitoa ym, josta joku yksiössä asuva köyhä voi vain unelmoida. Silti nämä persoonallisuushäiriöiset valittavat ja aiheuttavat tuskaa uhreille ja uhrien omaisille. Oksettavaa porukkaa, en tunne yhtään myötätuntoa.

Vierailija
56/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaavat pleikkaria, katsovat elokuvia, voi käydä kitaratunneilla tai opiskella.

Vierailija
57/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuomioita vaan kovemmaksi, että saadaan veroäyreihin tuntuvat korotukset, että saamme tätäkin ryhmää tukea enevissä määrin. Nyt jo yhden vankilavuorokauden hinta on 214€ ja trendi on ollut nouseva jo vuosia. Ja ei se jälkihuoltokaan ilmaista ole.

No eipä ihme, jos vankiloista tehdään palatseja. Kaikkialla muualla säästetään, koululaisetkin laitetaan istumaan parakkeihin, mutta vangeille päinvastoin tehdään aina vaan hienompaa ja kalliimpaa.  Ei oikein vakuuta tämä kehityssuunta.

Vierailija
58/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuin armeijassakin, eli harrastetaan miestenvälisiä peppujuttuja

Vierailija
59/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuin erääseen rikolliseen ja vankilasta päästyään sai asunnon, tosin se oli Risen ja voi asua vain tietyn ajan. Lisäksi sai rahaa että olisi voinut ostaa huonekaluja mutta itse osti ison telkkarin, kännykän jne.

Vierailija
60/88 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkostoituvat. Se on ehdoton edellytys jos aikoo menestyä urallaan.

Rikollisuralla vai? Mun ex-mies on entinen linnakundi. Toimii nykyään opettajana ammattikoulussa. Tervetuloa Suomeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme