Mietin ottaako rokotetta, mielipiteitä?
Mietin koronarokotetta. Oliko se nyt niin, että se rokote vähentää oireita? Mutta ei estä minua tartuttamasta muita? Millä tavalla oireet vähenee? Linkkejä? Entä miksi suunnitellaan jotakin matkustuslupaa jos olen silti tartuttaja, siis rokotteen jälkeenkin?
Onko teillä hyviä linkkejä?
Vai onko tästä tietoa, vai pelkkää mutua? Itse olen välillä aika sekaisin, että mikä on nyt virallinen tieto.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä maskin käyttämisestä rokotteen jälkeen jokin suositus?
Pitää käyttää maskia.
Myös karanteenit ja muut on aivan samat kuin ilman rokotetta.
No ei ole mikään pakko käyttää maskia, joten miksi sinun mielestä sitä on pidettävä?
On töissä käytettävä, tietenkin. Nyt siitä ei vapaudu edes vaikka ottaisi rokotteen.
Siitä ei oikeastaan tiedetä yhtään mitään.
Älä ota jos olet jollekin ruoka-aineelle tms. allerginen.
Itse en uskalla ottaa.
Ota rokote jos aiot ikinä asiakkaita nähdä naamasta naamaan.
Itse en ole riskiryhmää ja hädintuskin keski-ikäinen, joten en saa rokotetta vielä pitkään aikaan. Harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteesta riippuen estää vakavat tautimuodot 60-95 prosenttisesti. Tartuttavuudesta ei ole tarkkaa tietoa.
Tietoa on rajallisesti, koska myyntilupia on eu:ssa vasta parille eri valmisteelle, mutta tässä esim Pfizerin rokotteesta:
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/korona…
Eli tieto selviää vasta kun myyntilupia on irronnut??
Tekstissä luki tämä:
"Vielä ei tiedetä, miten koronavirusrokotteet vaikuttavat taudin tartuttamiseen. Yleensä virusten kohdalla oireeton kantaja levittää tautia vähemmän kuin oireinen. "
Oireeton levittää vähemmän? Eikö koronassa se vaarallisuus olekaan siinä, että oireeton voi olla kaksikin voikkoa ja levittää koko ajan?
"Eli tieto selviää vasta kun myyntilupia on irronnut??"
Periaatteessa näin, koska myyntilupa myönnetään lääkkeelle, jota on tutkittu riittävästi. Lisäksi myyntilupa voi käsittää tiettyjä ehtoja lääkkeen myynnille. Tällöin lääkkeestä myös on saatavilla luotettavaa tietoa helposti ymmärrettävässä muodossa. Aloituksesta kun päättelin, että ap:lla ei ole välttämättä ymmärrystä lääketieteellisten tutkimusartikkelien analysoinnista, aika harvalla kun on.
"Eikö koronassa se vaarallisuus olekaan siinä, että oireeton voi olla kaksikin voikkoa ja levittää koko ajan?"
Tuolla tarkoitetaan sitä, että jos vietät aikaa oireettoman kantajan kanssa, saat tartunnan pienemmällä todennäköisyydellä, kun oireisen kanssa. Mitä useampi positiivinen (eli rokotettu) tartuttaa vähemmän, sitä harvempi taudin saa. Tartuntojen määrä ei itsessään ole se vakava asia, vaan vakavien tartuntojen määrä, jotka saadaan rokotteiden avulla minimoitua, vaikka rokotettu jossain määrin tartuttaisikin.
Joutuukohan rokotettu käymään edelleen korona-testissä, jos tulee kuumetta tai muita koronan oireita tulevaisuudessa?
Periaatteessa olet rokotettuna isompi riski rokottamattomille riskiryhmäläisille. Rokotettuna sairastat taudin lievänä ilman oireita ja pahaa aavistamatta tartutat sen riskiryhmäläisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteesta riippuen estää vakavat tautimuodot 60-95 prosenttisesti. Tartuttavuudesta ei ole tarkkaa tietoa.
Tietoa on rajallisesti, koska myyntilupia on eu:ssa vasta parille eri valmisteelle, mutta tässä esim Pfizerin rokotteesta:
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/korona…
Eli tieto selviää vasta kun myyntilupia on irronnut??
Tekstissä luki tämä:
"Vielä ei tiedetä, miten koronavirusrokotteet vaikuttavat taudin tartuttamiseen. Yleensä virusten kohdalla oireeton kantaja levittää tautia vähemmän kuin oireinen. "
Oireeton levittää vähemmän? Eikö koronassa se vaarallisuus olekaan siinä, että oireeton voi olla kaksikin voikkoa ja levittää koko ajan?"Eli tieto selviää vasta kun myyntilupia on irronnut??"
Periaatteessa näin, koska myyntilupa myönnetään lääkkeelle, jota on tutkittu riittävästi. Lisäksi myyntilupa voi käsittää tiettyjä ehtoja lääkkeen myynnille. Tällöin lääkkeestä myös on saatavilla luotettavaa tietoa helposti ymmärrettävässä muodossa. Aloituksesta kun päättelin, että ap:lla ei ole välttämättä ymmärrystä lääketieteellisten tutkimusartikkelien analysoinnista, aika harvalla kun on.
"Eikö koronassa se vaarallisuus olekaan siinä, että oireeton voi olla kaksikin voikkoa ja levittää koko ajan?"
Tuolla tarkoitetaan sitä, että jos vietät aikaa oireettoman kantajan kanssa, saat tartunnan pienemmällä todennäköisyydellä, kun oireisen kanssa. Mitä useampi positiivinen (eli rokotettu) tartuttaa vähemmän, sitä harvempi taudin saa. Tartuntojen määrä ei itsessään ole se vakava asia, vaan vakavien tartuntojen määrä, jotka saadaan rokotteiden avulla minimoitua, vaikka rokotettu jossain määrin tartuttaisikin.
Juu, olet oikeassa, en ymmärrä ihan kaikkea enkä ole ammatiltani tutkija yms yms. Tässäkään vastauksessa en tajunnut pointtia "oireinen kantaja", koska eihän nyt kukaan oireisen kanssa hengaile. Koronan se "juttu" on se, että on niin oireeton pitkään. Niin se asia on selitetty maaliskuussa 2019. Korjatkaa jos olen väärässä.
Itse vertaan tässä lähinnä kuvitteellisesti henkilöä a) kantaja, mutta rokotettu & b) rokottamaton kantaja. En tee rokotusta miettiessäni vaihtoehdolla c) eli oireinen kantaja mitään, koska jos olen oireinen, en mene töihin tai kauppaan tai kylään minnekään.
Eli jos pohdin otanko rokotuksen, niin minun henkilökohtainen tilanne on rokotuksen kanssa ihan sama kuin ilman rokotusta. Eli tartutan muita jos en käytä maskia. En siis pelkää sitä tautia nyt tässä hetkessä tänään VAAN sen leviämistä läheisiin. Tai pelkään työnantajan kyselyitä onko rokotettu. Mitä väliä sillä on työnantajalle, onko minut rokotettu jos tartutan silti työkavereita (siis mikäli en pese käsiä ja käytä maskia).
Samoin tartutan rokotettuna ulkomailla ollessani muita. Oli passissa "pedonmerkki" tai ei. Ja anteeksi jos en ihan oikeasti ymmärrä tämän logiikan kaikkia käänteitä. Minut on pienenä ja nuorena rokotettu monta kertaa eikä kukaan silloin pelotellut, että "tartutat nyt silti poliota eteenpäin!" Eikä myöskään vaadittu merkkiä passiin.
Alkaa vähän jo väsyttämään, kun en tätä hommaa ymmärrä. Miksi rokotus on ns teknisesti (eli passi tai työ) hyödyllinen jos se ei tunnu olevan ollenkaan niin varma suoja kuin rokotukset joskus aikaisemmin?
Ap
Siinähän mietit. Sulla on about 10kk aikaa pohtia. Ennen sitä tulee kolmas aalto ja uusi perusoikeuksiimme kajoava laki Jonka myötä total lockdown, maalarimaskipakko ja mitä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa olet rokotettuna isompi riski rokottamattomille riskiryhmäläisille. Rokotettuna sairastat taudin lievänä ilman oireita ja pahaa aavistamatta tartutat sen riskiryhmäläisiin.
Tätä pelkäsin. (!!!)
Ja en ole ulkomaille missään nimessä lähdössä, mutta se on epäreilua jos saan passiin matkustusluvan vain rokotteen kanssa. Se on surkuhupaisaa lähteä vanhaa sukulaista ulkomaille katsomaan (rokotettuna) jos sitten olen hänelle suurempi riski, rokotuksen jälkeen.
Eli saan hallitukselta merkin passiin sitten kun olen vaarallisempi kuin aiemmin.
Ehkä pitää nyt vain mennä nukkumaan, ettei mene itkuksi koko pohdinta. :/
Ap
Itse varmaan otan, vaikka ei se suoja ole kuin n. 70% kyseisestä rokotteesta, jonka ei-riskiryhmäläinen saa.
Silti se tuskin muuttaa meidän arkea mitenkään, koska lapset eivät rokotetta saa ja aion heitä edelleen suojella koronalta, joten lapset hoidetaan kotona edelleen ja vältellään ihmisiä yms. niin kauan kunnes korona on ohi tai lapset jonkun rokotteen saavat. Eikö tuo uusi muunnoskin ole entistä vaarallisempi/ tarttuvampi lapsillekin, joten inhottavaa, että heitä ei suojella lainkaan.
Mitään rokotepassia ei tule sillä rokotteet on vapaaehtoisia = rokottamattomia ei voida rankaista.
En itse aio ottaa. En ole riskiryhmää enkä suojaa muita oman terveyteni kustannuksella
Mitä ajatuksia ihmisillä tästä tällä hetkellä...?
Laittakaa vielä ihmiset mielipiteitä, vaikka ette olisi varmoja. Ei tämä aihe varmaan mietinnöistä vähään aikaan poistu....
En ota rokotetta , koska se ei estä tautia tarttumasta eikä estä ettenkö tartuttaisi koronaa muihin.
Vierailija kirjoitti:
En ota rokotetta , koska se ei estä tautia tarttumasta eikä estä ettenkö tartuttaisi koronaa muihin.
Tämä on kyllä todella vakava asianlaita. Vakavaksi vetää, että tämmöiden kampanja saadaan läpi runnomalla.
Mistään muusta rokotteesta en ole ikinä kuullut, että saat silti taudin ja tartutat sitä vielä eteenkin päin. Rokotteiden idea on kautta aikain ollut täysin päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota jos et kuulu riskiryhmään.
Kyllä se on aika vaarallista riskiryhmäänkin kuuluvan ottaa. Moni riskiryhmäläinen on kuollut rokotteeseen. On epäselvää, kumpi on suurempi riski; taudin sairastaminen vai rokote.
Kyllä minua pelottaa rokote ottaa. Minulla on astma ja olen saanut v. 2016 influenssarokotteesta anafylaktisen shokin.
Ilmestyskirja puhuu pedosta, joka tekee pahaa, ei rokotuksista. Jos pysytään asiassa.
En jaksa perustella enää yhtään, mutta sanon, että ota heti kun saat ja minkä sorttisen vaan.
Itse odotan rokotetta kuin kuuta nousevaa. Työkaverit sai jo, mutta kun olen etähommissa en saanu vielä.
T sisätautilääkäri