Mietin ottaako rokotetta, mielipiteitä?
Mietin koronarokotetta. Oliko se nyt niin, että se rokote vähentää oireita? Mutta ei estä minua tartuttamasta muita? Millä tavalla oireet vähenee? Linkkejä? Entä miksi suunnitellaan jotakin matkustuslupaa jos olen silti tartuttaja, siis rokotteen jälkeenkin?
Onko teillä hyviä linkkejä?
Vai onko tästä tietoa, vai pelkkää mutua? Itse olen välillä aika sekaisin, että mikä on nyt virallinen tieto.
Kommentit (51)
Varma tieto: rokote estää vakavat tautimuodot ja useimmiten estää taudin kokonaan.
Ei tiedetä:
- Estääkö rokote tartuttamasta muita?
- Kuinka pitkäkestoisen suojan se antaa - vuoden vai loppuiän?
Ei tiedetä lainkaan: mitkä on pidemmän aikavälin haittavaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteesta riippuen estää vakavat tautimuodot 60-95 prosenttisesti. Tartuttavuudesta ei ole tarkkaa tietoa.
Tietoa on rajallisesti, koska myyntilupia on eu:ssa vasta parille eri valmisteelle, mutta tässä esim Pfizerin rokotteesta:
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/korona…
Eli tieto selviää vasta kun myyntilupia on irronnut??
Tekstissä luki tämä:
"Vielä ei tiedetä, miten koronavirusrokotteet vaikuttavat taudin tartuttamiseen. Yleensä virusten kohdalla oireeton kantaja levittää tautia vähemmän kuin oireinen. "
Oireeton levittää vähemmän? Eikö koronassa se vaarallisuus olekaan siinä, että oireeton voi olla kaksikin voikkoa ja levittää koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Mietitkö käytätkö maskia?
Hän mietti rokotusta. Missä lukutaito?
Vierailija kirjoitti:
Mietitkö käytätkö maskia?
Juu siis tämä jäi tässä sanomatta, että joudunko silti käyttämään maskia? En saa kiinni tästä logiikasta, että miten se menee käytännössä. Olen silti ns vaara esim lähipiirini vanhuksille...... :( Rokote yleensä suojaa myös muita, siksihän rokotteita alun perin on alettu tehdäkin.... En tajua. Onko siitä rokotteesta normaalin rokotteen hyöty?
Ap
Onko siitä maskin käyttämisestä rokotteen jälkeen jokin suositus?
Älä ota jos et kuulu riskiryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Pitää käyttää maskia.
Myös karanteenit ja muut on aivan samat kuin ilman rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää käyttää maskia.
Okei. Minkä takia Eu:ssa kaavaillaan nyt passiin jotain merkkiä, että on saanut rokotteen? Joudun silti karanteeniin yms. On kyllä sekavaa ja epäreiluakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No sano ihan lyhyesti, että miksi suosittelet näin?
Ap
Tällä rokotus vauhdilla sulla on vuosi aikaa miettiä.
Oletko terveydenhuoltoalalla tai yli 80 v?
Jos olet työssäkäyvä muulla alalla, niin voit realistisesti ottaen saada rokotteen n vuoden päästä. Siihen mennessä on ehtinyt tulla paljon lisää kokemusta sen hyödyistä ja haitoista, mikä auttaa rokotepäätöksen tekemistä.
Onhan noissa aina haittavaikutuksen saamisen mahdollisuus
Itse olen hoitaja, ja en uskalla ottaa tuota rokotetta, koska netissä on erilaisia raportteja (guillain barre')
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koska ihmisiä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKoska ihmisiä on liikaa.
Perustele, tai jos et ehdi niin sitten joku muu voi avata tätä tai mitä vain seikkaa tähän liittyen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko terveydenhuoltoalalla tai yli 80 v?
Jos olet työssäkäyvä muulla alalla, niin voit realistisesti ottaen saada rokotteen n vuoden päästä. Siihen mennessä on ehtinyt tulla paljon lisää kokemusta sen hyödyistä ja haitoista, mikä auttaa rokotepäätöksen tekemistä.
Sosiaalialalla. Mutta koska tilanne on pitkittynyt, niin olen alkanut ajatella oman toiminimen hankkimista yms, että voisin tehdä etänä oman alan töitä tai jotain ihan muuta. Mutta kuitenkin etänä. Opiskeluaikana otin jonkun tehosterokotteen ja työpaikalla myös, molemmista tuli kuume, allergiaa ja toisesta puutumista käteen. En tiedä pakottaako sosiaaliala johonkin, yksityisyrittäjänä en varmaan ottaisi rokotusta sitten ollenkaan,kun kotoa käsin tekisin töitä. Tosiaan kerään tietoa. (Ja samaan aikaan pelottaa yksityishenkilönä läheisten takia, että jos ihmiset ottaa rokotuksia, mutta eivät tiedä että sen jälkeenkin pitää käyttää maskia. Se on vaaraksi esim minun vanhalle äidille. En tiedä tajuavatko ihmiset, että se suusuoja pitää silti olla.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää käyttää maskia.
No ei ole mikään pakko käyttää maskia, joten miksi sinun mielestä sitä on pidettävä?
Rokotteesta riippuen estää vakavat tautimuodot 60-95 prosenttisesti. Tartuttavuudesta ei ole tarkkaa tietoa.
Tietoa on rajallisesti, koska myyntilupia on eu:ssa vasta parille eri valmisteelle, mutta tässä esim Pfizerin rokotteesta:
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/korona…