Onko te-toimiston kursseissa ikinä avoimen yliopiston kursseja tms?
Vai ovatko aina jotain pilipalikursseja? Itseäni voisi kiinnostaa jonkun akateemisen kurssin tai kokonaisuuden opiskelu, mutta mitkään hömppäkurssit tai käytännön hommat eivät.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista koskaan nähneeni eli pilipali-linjalla enimmäkseen menevät. Minullekin suosittelivat jotain heidän kurssiaan ja totesin että kiitos ei, ovat niin huonolaatuisia ja asenteellisia opettajia. Haluan oikean tutkinnon ja kunnon opetuksen ettei tarvitse hävetä kun töihin ehkä pääsee joskus. Nyt yhden kurssin esittelyn katsoin netistä ja tasan 3 opiskelijaa oli linjoilla, eli ei tule sitäkään kurssia ollenkaan. Löysin mielenkiintoisen avoimen yliopiston kurssin ja olisin halunnut opiskella mutta eihän se työttömyyspäivärahalla onnistu ja varaa ei ole lainojakaan ottaa kun asuntolainaa vielä jäljellä. TE-keskus kyllä tehokkaasti estää opiskelemisen.
Samoin yritin muutaman kerran kunnollisia opintoja tarjota vaihtoehdoksi, ei onnistunut.
Oleellista on työkkärin kursseissa se, ettei niitten kautta saa löytyä töitä jotta jää pysyväksi kurssirumba jossa samainen työtön joutuu juoksemaan turhanpäiväisillä kursseilla useita kertoja - tai laitetaan töihin palkatta työvoimatoimiston käskemään paikkaan jotta voidaan laittaa pihalle työttämäksi niitä jotka ennen tehneet samoja töitä palkan kanssa.
Kyllä työkkäri hyväksyy, jos maksat koulutuksen kokonaan itse eli esim. 3800 euron hintainen nepsyvalmennus on OK, mutta työkkäri ei sitä sinulle korvaa.
Nepsyvalmennus ei ole koulutusta ellet sitten opiskele nepsyvalmentajaksi. Nepsyvalmennusta voit saada esim. oman alueesi psykiatriasta, voivat ostaa sitä, mikäli näkevät tarpeelliseksi. Muuten työkkäri kyllä hyväksyy yliopisto-opinnot, jotka johtavat alalle, jolla työllistyy. Tunnen esim. sosionomikouluttautuneita tai opettajakouluttautuneita, jotka ovat opiskelleet työkkärin maksellessa työttömyyskorvauksia. Näitäkään itse opintoja työkkäri ei maksa, mutta ei katso esteeksi työllistymiselle ja katkaise työmarkkinaetuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista koskaan nähneeni eli pilipali-linjalla enimmäkseen menevät. Minullekin suosittelivat jotain heidän kurssiaan ja totesin että kiitos ei, ovat niin huonolaatuisia ja asenteellisia opettajia. Haluan oikean tutkinnon ja kunnon opetuksen ettei tarvitse hävetä kun töihin ehkä pääsee joskus. Nyt yhden kurssin esittelyn katsoin netistä ja tasan 3 opiskelijaa oli linjoilla, eli ei tule sitäkään kurssia ollenkaan. Löysin mielenkiintoisen avoimen yliopiston kurssin ja olisin halunnut opiskella mutta eihän se työttömyyspäivärahalla onnistu ja varaa ei ole lainojakaan ottaa kun asuntolainaa vielä jäljellä. TE-keskus kyllä tehokkaasti estää opiskelemisen.
Samoin yritin muutaman kerran kunnollisia opintoja tarjota vaihtoehdoksi, ei onnistunut.
Oleellista on työkkärin kursseissa se, ettei niitten kautta saa löytyä töitä jotta jää pysyväksi kurssirumba jossa samainen työtön joutuu juoksemaan turhanpäiväisillä kursseilla useita kertoja - tai laitetaan töihin palkatta työvoimatoimiston käskemään paikkaan jotta voidaan laittaa pihalle työttämäksi niitä jotka ennen tehneet samoja töitä palkan kanssa.
Kävin työkkärin maksaman metsurikurssin ja olen nyt kolmatta vuotta töissä, päivääkään ei tarvinnut työttömänä olla sen jälkeen. Turhanpäiväinen kurssi monen mielestä, mutta työllistävä. Ei meitä siellä ollut kuin 4 lopulta, muut otti mieluummin Kelan kautta rahansa.
Juurikin tuollainen selkeä ammattiin valmistava kurssi jonka kävit on tarpeellinen, sen sijaan kaiken maailman löpölöpö harjoittele ilmaiseksi 12 kk firmassa-kurssit ja jotkut uravalmennuslöpinät eivät.
No jos katsot kurssitarjonnan, niin pääosin siellä on ammattiin valmistavia koulutuksia alan oppilaitoksissa. Työkkärit ei edes osta mitään 12 kk harjoittele ilmaiseksi -kursseja, vaikka palsta aina niistä intoilee.
FEC-koulutukset on muuten kaikkein työllistävin koulutusmuoto eli sen jälkeen väki on töissä vielä 3v kuluttuakin.
Ne ainoat, joista akateemiselle on mitään hyötyä ovat juuri noita kursseja, joissa on nimeksi jotain asiantynkää ja 6 kk ilmaisharjoittelua.
Oletko itse katsonut kurssitarjonnan? Juuri niitä löytyy.
Katsoin äsken, tarjolla melkein 1100 koulutusta, joista tutkintoon tähtääviä melkein 400. Loput ovat keskeytyneen tutkinnon loppuunsaattamista, erilaisia kortteja tai lupia varten käytäväiä koulutuksia, yrittäjäkoulutuksia...
Muita kuin ammatillisia koulutuksia oli 34 kpl. F.E.C. -koulutuksia oli peräti 8 kpl!
Harvoin varsinaisia avoimen opintoja, mutta muita korkeakoulutasoisia kyllä joskus. Itse oli kerran jossakin hankkeessa, jossa olimme olevinamme opiskejoita ja keräilimme sopivia koulutuksia. Siinä saattoi valita myös avoimen yliopiston kursseja. Oli toinenkin, jossa oli sekä työttömiä että varsinaisia opiskelijoita, ja sain niitä opintoja valinnaisiin sitten, kun pääsin tutkintoa suorittamaan.
Joskus aiemmin yritettiin järjestää kurssia, jossa olin ainoa hakija. Sitten se laitettiin uudestaan hakuun vähän erilaiselle porukalle suunnattuna ja kas kummaa, minä olinkin sillä kurssilla opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin varsinaisia avoimen opintoja, mutta muita korkeakoulutasoisia kyllä joskus. Itse oli kerran jossakin hankkeessa, jossa olimme olevinamme opiskejoita ja keräilimme sopivia koulutuksia. Siinä saattoi valita myös avoimen yliopiston kursseja. Oli toinenkin, jossa oli sekä työttömiä että varsinaisia opiskelijoita, ja sain niitä opintoja valinnaisiin sitten, kun pääsin tutkintoa suorittamaan.
Joskus aiemmin yritettiin järjestää kurssia, jossa olin ainoa hakija. Sitten se laitettiin uudestaan hakuun vähän erilaiselle porukalle suunnattuna ja kas kummaa, minä olinkin sillä kurssilla opettajana.
Mielenkiintoista sikäli, että sinulla oli siis alan koulutus että pedagogiset opinnot? Muuten sinua ei hyväksytty opettajaksi.
Ne ainoat, joista akateemiselle on mitään hyötyä ovat juuri noita kursseja, joissa on nimeksi jotain asiantynkää ja 6 kk ilmaisharjoittelua.
Oletko itse katsonut kurssitarjonnan? Juuri niitä löytyy.