Korona ja lasten kyläilyt toistensa kotona
Mitä mieltä olette siitä, että suurin osa alakouluikäisten lasteni kavereista tapailee toisiaan toistensa kotona, yökyläilevät ja viettävät synttäreitä kotona (sisällä)?
Me olemme kieltäneet sisällä oleskelun lasten kavereilta meillä eivätkä meidän lapsemme käy kavereilla muuten kuin pihassa. Ollaan vietetty pihasynttärit (kesällä, kun virus oli lepotilassa) ja ehdotettu pulkkamäkeä ja pihaleikkejä. Kuitenkin minusta näyttä siltä, että ollaan ainoat "tiukkikset". Ollaanko liian tiukkoja?
Erityisesti on tuntunut kurjalta, kun emme ole voineet päästää lapsiamme synttäreille (ollaan viety lahja muttei menty sisälle), Tuntuu, että lapset ovat jäämässä sosiaalisesti paitsioon nyt kun harrastuksetkin ovat tauolla. Lisäksi esim. ekaluokkalaisen kaverin äiti kyselee lapseltani, pääsisikö hän sisäleikkeihin, eikä minulta suoraan. Kun lapsi sanoo ei, hän on kysellyt muilta kavereilta. Tuossa perheessä on esim. äiti, joka on opettaja, isä, joka reissaa työn puolesta julkisilla ja lapsia koulussa eri luokilla ja päiväkodissa.
Miten suhtautuisitte? Mitä ajattelette? Harmittaa lapsien puolesta,
Kommentit (168)
Nuohan on suositeltu kaikki kiellettävän. MUTTA kuinka kauan oletetaan ihmisten ja perheiden jättävän kaikki juhlat ja tapaamiset väliin? Vielä seuraavat 6 kk? Jos näille toimille halutaan uskottavuutta, niin 1-2 kk kaikki (myös koulut) kiinni ja sitten annetaan taas ihmisten tavata toisiaan. Tämä ”välitilassa” eläminen vaan pidentää kärsimystä.
Meillä tavataan vain yhtä kaveriperhettä sisätiloissa. Mutta sekä meillä että tässä kaveriperheessä on toinen vanhemmista töissä terveydenhuollossa, kolmas vanhemmista käy muuten kodin ulkopuolella töissä, neljäs on etätöissä. Viidestä lapsesta kolme on kaikki eri koulussa/päiväkodissa. Lisäksi ainakin yksi vanhemmista käy salilla. Eli tartuntalähteitä on melko monta, mutta pää ei kestä vanhemmilla eikä lapsilla muuten.
Tokaluokkalainen lapseni on ollut pois iltapäiväkerhosta viime vuoden maaliskuusta tähän asti. Iltapäiväkerhon tiloissa on noin 70 lasta kahdeksasta eri luokasta. Lapseni tapailee iltapäivisin lähinnä paria luokkakaveria pari kertaa viikossa, joskus harvoin muitakin kavereita. Kevään ja kesän rajoitin niin ettei nähty kavereita ollenkaan, kavereita ei sitten ollutkaan yhtään jäljellä kun tokaluokka alkoi. Syksyn mittaan on onneksi löytänyt uusia. Meillä tarve siis olisi iltapäivähoidolle koska vanhempien pitää saada (etänä onneksi) työt tehtyä mutta ei uskalleta laittaa lasta isoon iltisryhmään joten kärvistellään nyt näin. Mielestäni kannan riittävästi oman korteni kekoon tässä kontaktien rajoitus-asiassa ja nuo muutamat kaverisuhteet lasken välttämättömiin kontakteihin. Lapsikin masentuu ja passivoituu jos vapaa-aika on pelkkää piirrettyjen tuijottamista ja pelailua ilman kaveriseuraa. Pienten koulupäivät loppuvat usein jo klo 12 tai 13. Miettikääs nyt itsekin, 70 lasta päivittäin vai pari lasta jotka joka tapauksessa ovat samalla luokalla. Näin on ihan hyvä ja jaksetaan tarvittaessa pitkäänkin näitä rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kaveriporukan ulkopuolelle jääminen ja siitä aiheutuvat haitat ovat paljon pahempi juttu kuin mahdollinen tartunta.
Ei vanhusten ja riskiryhmäläisten takia tarvitse kaikkea uhrata. Heidän pitää itse kantaa vastuu itsestään eikä vaatia muita, etenkään lapsia, tekemään sitä.Olet sairas.
Niin onhan se aivan sairas ajatuskin, että ihminen kantaisi vastuun omasta elämästään aivan itse.
Jos ihminen kuolee flunssaan niin onhan se henkilölle itselleen harmillinen asia varsinkin, jos sattuu olemaan alle 70 vuotias mutta harmillisten asioiden takia ei koko maailmaa pidä sulkea. Harmit - ja varsinkin harmit - kuuluvat elämään.
No jos harmit kuuluvat elämään, niin eikö lasten pitäisi kestää sellainen pikku harmi kuin olla tapaamatta kavereitaan jonkin aikaa, koska se voi pelastaa ihmishenkiä? Niin, ei tietenkään sinun mielestäsi. Onhan lapsen pettymys toki suurempi harmi kuin jonkun kuolema. Olet tosiaan sairas.
Vapauden pois ottaminen ei ole harmi vaan rikos ihmisyyttä vastaan. Toivottavasti Suomenkin hallitus tuomitaan aikanaan valtakunnanoikeudessa.
Oi ylevä vapaus! Kakaroiden rajaton oikeus tavata kavereitaan keskellä pandemiaa ja tartuttaa muita on toki suurta ja varjelemisen arvoista vapautta! Newsflash: tiesitkö, että yhteiskuntamme ei edes normaalitilanteessa ole täysin vapaa. Et ole vapaa tekemään mitä tahansa - et voi esimerkiksi t*ppaa sitä naapurin mummoa, jonka ku*lemisesta koronaan nyt sairaassa mielessäsi fantasioit. Ja kun kerran rakastat suuria sanoja, niin mitä sanot tästä sanaparista: oikeus elämään. Löytyy ihan perustuslaistamme.
Kenenkään ei pidä luopua omasta vapaudestaan eikä omasta elämästään kenenkään toisen takia. Jokaisella on vastuu omasta elämästään. Jos pelkäät kuolevasi ihmisten ilmoilla, muuta pois - mutta älä koskaan vaadi muita ihmisiä piiloutumaan koteihinsa vain sen tähden, että sinä saat elää siellä missä tahdot.
Ei ihme, että pandemia leviää tuolla ajautusmallilla. Minäminäminä minun kakarani, minun mukavuuteni ja minun hupini. Viis siitä, että muita ihmisiä kuolee, kunhan MINUN elämästäni ei tule yhtään epämukavaa. Vastuullinen, aikuinen ihminen kantaa vastuuta ja huolehtii myös toisista. Mutta ethän sinä sitä ymmärrä. Olet joku henkisesti lapsen tasolle jäänyt vajaamielinen narsisti, joka on juuri oppinut uusia hienoja sanoja, eikä vielä oikein tiedä milloin niitä sopii käyttää XD
En ole tämä kenelle mäkätät, mutta pakko sanoa, että ei minuakaan kiinnosta kantaa vastuuta tuntemattomien ihmisten koronatartunnoista. Jokainen suojaa itsensä ja noudatan suosituksia mutta siihen se jää. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kaveriporukan ulkopuolelle jääminen ja siitä aiheutuvat haitat ovat paljon pahempi juttu kuin mahdollinen tartunta.
Ei vanhusten ja riskiryhmäläisten takia tarvitse kaikkea uhrata. Heidän pitää itse kantaa vastuu itsestään eikä vaatia muita, etenkään lapsia, tekemään sitä.Olet sairas.
Niin onhan se aivan sairas ajatuskin, että ihminen kantaisi vastuun omasta elämästään aivan itse.
Jos ihminen kuolee flunssaan niin onhan se henkilölle itselleen harmillinen asia varsinkin, jos sattuu olemaan alle 70 vuotias mutta harmillisten asioiden takia ei koko maailmaa pidä sulkea. Harmit - ja varsinkin harmit - kuuluvat elämään.
No jos harmit kuuluvat elämään, niin eikö lasten pitäisi kestää sellainen pikku harmi kuin olla tapaamatta kavereitaan jonkin aikaa, koska se voi pelastaa ihmishenkiä? Niin, ei tietenkään sinun mielestäsi. Onhan lapsen pettymys toki suurempi harmi kuin jonkun kuolema. Olet tosiaan sairas.
No ei kiinnosta. Väestöpyramidi on päin prinkkalaa muutenkin.
Meillä lapset tapaavat kavereitaan ulkona. Hyvin harvakseltaan tavataan sisällä ketään kavereita. Syksyn jälkeen ollaan varmaan kahdesti kyläilty.
Ymmärrän täysin sinua ap, ja kauhistuttaa välillä viedä lapsia päiväkotiin kun ei tiedä missä kaikkialla ne päiväkotikaverit vapaa-aikana ramppaa. Talviloman jälkeisen viikon aion pitää lapset pois päiväkodista jos saan sen järjestymään.
Vielä lisäys että lapset leikkivät tytön huoneessa ja aikuiset tekevät töitä eri huoneissa leikkitreffien ajan. Laitan lapsille välipalan/ruuan mutta en itse syö samassa tilassa samaan aikaan. Tokihan on erittäin suotavaa lasten lähteä pulkkamäkeen/luistelemaan/lumihommiin/puistoon leikkimään mutta ei lapset jaksa tuntikausia ulkona olla. Pyyhkäisen wc-tilat ja ovenkahvat pikaisesti kyläilyn jälkeen ja saatan myös vaihtaa vessan käsipyyhkeet. Käsienpesu ehdottomasti heti kotiin tullessa ja tyttöni huolehtii kyllä että vieraatkin pesevät kädet, itse ei tarvitse muistutella siitä. Jos nyt sattuisi niin kurjasti että pikku kyläilijällä korona olisikin niin periaatteessa vain tyttöni olisi sitten se altistunut ei me aikuiset tai pikkusisarus. Leikkitreffejä meillä on pelkästään koulun jälkeen joten altistus olisi tapahtunut myös koulussa ja lapseni karanteenissa joten ei isosti muuta tilannetta tuon karanteenin suhteen. Voi olla että rajoitellaan vielä enemmän sitten jos variantit alkavat levitä. Mut hei kohtahan onkin jo kevät ja lapset viihtyvät paremmin ulkona. Ja olen siis tuo nro 144.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te rajoitusten vaatijat ette suojele elämää - vaan te varastatte sen.
Mä vähän luulen, että rajoitusten vaatijat haluaisivat kaikilla muillakin olevan yhtä kurjaa kuin heillä itsellään on. Kun omaa lasta ei uskalleta päästää kaverilleen leikkimään, kukaan muukaan lapsi ei saisi mennä kaverilleen leikkimään. On ihan ymmärrettävää, jos perheessä on riskiryhmiin kuuluvia, omaa ja lastensa eämää joutuu rajoittamaan enemmän kuin niiden, joilla riskiryhmääisiä ei ole. Asia vaan pitää selittää lapselle lapsen ymmärtämällä tavalla eikä vaatia perheen ulkopuolisiakin kaivautumaan perunakellariin.
” Suomessa on todettu 7. toukokuuta mennessä 255 koronavirustartuntoihin liittyvää kuolemantapausta. 211 tapauksesta on saatavilla tarkempia tietoja, ja näistä 88 prosenttia oli yli 70-vuotiaita. Mediaani-ikä on 84 vuotta. Työikäisten kuolemantapaukset ovat hyvin harvinaisia ja lasten ja nuorten kuolemia ei ole todettu lainkaan.
Noin 96 prosentilla kuolleista oli yksi tai useampi pitkäaikaissairaus. Yleisimpiä olivat sydänsairaudet ja diabetes.”
Lähde THL:
https://thl.fi/fi/-/koronavirukseen-menehtyneista-lahes-90-prosenttia-o…Eli, jos sä vaikka 40-50 vuotiaana astmaatikkona kehtaat puhua itsestäsi ”riskiryhmään” kuuluvana niin jonkinlainen henkinen sairaus ja itsensä korostamisen tarve kai siinä on oltava taustalla?
Työikäisten todennäköisyys kuolla ”koronaan” on loton päävoiton voittamisen luokkaa.
Osa ihmisistä todellakin vaikuttaa rajoittavansa omaa ja lastensa elämää aivan liikaa. Ja liialla tarkoitan sitä, että heillä ei olisi mitään muuta syytä tehdä niin kuin pelko. Jos kaikki pelkäisivät kuten he, kukaan ei voisi käydä töissäkään. Olen tehnyt koko pandemian ajan etätöitä ja tilannut ostokseni kotiinkuljetuksella, mutta ymmärrän oikein hyvin,että jos kaikki jäisivät kotiin, mulle tulisi aika nopeasti nälkä.
Tuohon kuolleisuuteen puutun kuitenkin sen verran, että on hassua kuvitella ihmisen pelkäävän vain kuolemaa. Voin kokemuksesta kertoa, että ei tehohoidossa oleminenkaan mitään mukavaa ole. Koronan vuoksi en ole ollut teholla, mutta muusta syystä kylläkin. Suomessa koronan vuoksi tehohoitoon joutuneiden keskimääräinen ikä on ollut noin 55 vuotta eli kyse on vielä työikäisistä ihmisistä.
Influenssa tappaa joka vuosi työikäisiä ihmisiä. Onko koronaviruksen ja influenssan takia tehohoitoon joutuneilla jokin merkittävä ero?
Syy miksi ylipäänsä tehohoidettavien keski-ikä on matalampi kuin koronaan tilastoitujen kuolleiden mediaani-ikä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että hauraita jo valmiiksi kuolemansairaita yli 80 vuotiaita ihmisiä ei koskaan tehohoideta. He eivät kestä sitä.
Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin.
Meinasinkin edelliseen kirjoittaa influenssaviruksista ja juuri sitä, että koronaa pelkäävät tuskin ovat pitäneet lapsiaan influenssakaudellakaan poissa kavereidensa luota. Siis nekään, jotka mieltävät itsensä riskiryhmiin kuuluviksi.
Toki tiesin tuon tehohoitoon liittyvän asian, mutta edelleenkin voin kertoa, että tehohoitoon joutuminen ei ole lainkaan hauskaa. Olen huomannut, että keskusteluissa varsin monen mielestä vain kuolemaa saisi millään tavalla pelätä, mutta en mä toista kertaa haluaisi tehohoitoonkaan joutua. Joten sen vuoksi en oikein ymmärrä, miksi vain yli 80-vuotiaiden pitäisi yrittää välttyä saamasta koronatartuntaa, koska en liene ainoa, joka ei halua joutua tehohoitoonkaan, vaikka ei kuolisikaan
Vierailija kirjoitti:
Siis koululainen on päivän ensin 25 luokkakaverin kanssa samassa tilassa monta tuntia, mutta ei sitten koulun jälkeen saa mennä 1 kaverin luokse? Mahdollisesti vielä kaverin, jonka kanssa on jo samassa tilassa monta tuntia istuttu siellä koulussa.
Niin... eihän se kyseinen kaveri olekaan uhka, vaan se muu perhe.
Vierailija kirjoitti:
Asumme Helsingissä ja meillä lapset saa leikkiä sisällä, koska en vain enää jaksa tätä. Suurin osa tartunnoista leviää ihan muualla kuin lasten kesken ja niin kauan kuin aikuiset saavat tehdä mitä huvittaa, en aio rajoittaa lapsia liikaa.
Meillä on eskarilainen, joka tapaa kavereita päiväkodissa, en näe syytä miksi ne samat kaverit eivät voisi tulla meille sisälle leikkimään. Rajoituksia on kestänyt kohta vuoden, se on kuudesosa tuon lapsen elämästä. Kuinka moni aikuinen olisi valmis olemaan kotona vuosia? Ne poni-, nukke- ja barbie-leikit kuuluu lapsen elämään, ne ovat tärkeä osa kehitystä ja niitä ei voi leikkiä tuolla ulkona. Keväällä toki nuket vietiin ulos mutta ei tuolla nyt tarkene olla ilman hanskoja.
Koululainen tapaa kavereita koulussa ja siellä luokkia ei sekoiteta eikä ole sisäliikuntaa ollut kohta vuoteen. Iltapäiväkerhossa kuitenkin lapsia on kaikilta eka- ja tokaluokilta eli kahdeksalta eri luokalta. Eli miksi sitten ei voisi yhtä hyvin pyytää kavereita meille? Koulussa ei ole ollut yhtään koronatapausta koko aikana.
Toki siis ulkoilemme paljon nyt kun Helsingissäkin on kunnon talvi mutta ei sitäkään nyt aina jaksa.
Juurikin näin! Meillä lapset rupesivat oireilemaan jo keväällä kun rajoitettiin kaveritapaamisia. Syksyllä koetettiin vielä sitä että nähdään kavereita vain ulkona, mutta eihän siitä tullut mitään. Me aikuiset noudatamme sitten tiukkoja rajoituksia. Emme tapaa ihmeemmin ystäviä, emme käy ravintoloissa / kahviloissa. Mutta antaa lasten olla lapsia.
Miehen käy sytostaattihoidossa joten meille ei tule lasten kaverit leikkimään. Ulkona tapaavat paria kaveria ja välimatkaapidetään.
Tässä on ihan valintatilanne: luovutaanko vähäkäksi aikaa kavereista tai luovitaanko isästä loppuelämäksi. Suoraan sanoen vi,,ttaa kun yhden lasten kaverin äiti on tunkemassa sitä meille kylään, kun "eihän meillä mitää tauteja "ole,,,"pitää tässä ajatella lapsen etua..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapauden pois ottaminen ei ole harmi vaan rikos ihmisyyttä vastaan. Toivottavasti Suomenkin hallitus tuomitaan aikanaan valtakunnanoikeudessa.
Oi ylevä vapaus! Kakaroiden rajaton oikeus tavata kavereitaan keskellä pandemiaa ja tartuttaa muita on toki suurta ja varjelemisen arvoista vapautta! Newsflash: tiesitkö, että yhteiskuntamme ei edes normaalitilanteessa ole täysin vapaa. Et ole vapaa tekemään mitä tahansa - et voi esimerkiksi t*ppaa sitä naapurin mummoa, jonka ku*lemisesta koronaan nyt sairaassa mielessäsi fantasioit. Ja kun kerran rakastat suuria sanoja, niin mitä sanot tästä sanaparista: oikeus elämään. Löytyy ihan perustuslaistamme.
Kenenkään ei pidä luopua omasta vapaudestaan eikä omasta elämästään kenenkään toisen takia. Jokaisella on vastuu omasta elämästään. Jos pelkäät kuolevasi ihmisten ilmoilla, muuta pois - mutta älä koskaan vaadi muita ihmisiä piiloutumaan koteihinsa vain sen tähden, että sinä saat elää siellä missä tahdot.
Ei ihme, että pandemia leviää tuolla ajautusmallilla. Minäminäminä minun kakarani, minun mukavuuteni ja minun hupini. Viis siitä, että muita ihmisiä kuolee, kunhan MINUN elämästäni ei tule yhtään epämukavaa. Vastuullinen, aikuinen ihminen kantaa vastuuta ja huolehtii myös toisista. Mutta ethän sinä sitä ymmärrä. Olet joku henkisesti lapsen tasolle jäänyt vajaamielinen narsisti, joka on juuri oppinut uusia hienoja sanoja, eikä vielä oikein tiedä milloin niitä sopii käyttää XD
En ole tämä kenelle mäkätät, mutta pakko sanoa, että ei minuakaan kiinnosta kantaa vastuuta tuntemattomien ihmisten koronatartunnoista. Jokainen suojaa itsensä ja noudatan suosituksia mutta siihen se jää. Elämä on.
Ja minua ei kiinosta maksaaveroja että tuonlaiseille maksetaan lapsiliä. Hottakoot jokainen perhe omat raha-asiansa ilman yhteiskunnan tukia. Me myself and I -ihmiset eivät ymmärrä että jos on oikeuksia(kuten tuet) on myös VELVOLLISDUUKSIA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeusrajoitukset , suojatiet ja alikulkutunnelit voi poistaa koulujen lähettyviltä.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan koko perhe oltu ulkona koko vuoden. Olemme pystyneet välttämään sisätilat täysin. Vietämme illat ja nukumme terassilla, turvavälit pitäen. Kylvemme avannossa. Välillä vähän palelee, mutta kyllä sen kestää nm kun ei tule koronaa
Juuri noin immuniteettinne on nyt huipussaan ja voitte alkaa normielämän :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ehkä keskeinen kysymys on se, että kun nyt on korona, niin eivätkö lapset voisi lähtökohtaisesti olla yhdessä ulkona? Miksi kaikkien tapaamisten pitää tapahtua sisällä? AP
Kerroit aiemmin, että sisällä leikkiminen koskee oman lapsesi koko kaveripiiriä. Huomaatko, että lapsesi on kaveripiirissään ainoa "erilainen" ja nyt haluaisit, että sinun lapsesi vuoksi kaikki hänen kaverinsa alkaisivat tehdä kuten sinä haluat? Monet vanhemmat ovat todenneet, että lapsen elämää ei voi koronankaan vuoksi rajoittaa liikaa.
Toivoisin, että vanhemmat tekisivät asioita suositusten mukaan eli ei muita kuin pakollisia lähikontakteja. ap
Mun lapset ei maksa sitä hintaa koronasta. Aja nyt samalla koulut etäopetukseen ja päiväkoteihin vain perustellusta syystä (sellainen työ vanhemmalla joka yhteiskunnan toiminnan kannalta on elintärkeää). Ymmärrätkö mitä seurauksia sitten tulee?
Mä mun mummokaan ei maksa hintaa koronasta. Kohta taas tiukkenee kiitos idioottien, rajoitukset jatkuu seuraavat kaksivuotta kun kansa on saa......tanan tyhmää.
Tulevaisuussa sä maksat sunlapsiennkoulutksesta ja päivähoidosta paljon enemmän. Samoin hoidata itsesija lapsesi omalla rahalla yksityisellä. Talous ei nääs kestä koronaa enää kovin kaunaa. KIInan talous porskuttaa ja jengi bailaa klubeilla entiseen malliin. Sielä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kiinnosta. Väestöpyramidi on päin prinkkalaa muutenkin.
Niin, ongelmana on liikakansoitus. Toivottavasti sinä nyt hoidat itsesi pois päiviltä, niin on yksi lisääntyjä vähemmän.
Ihan normaalisti eletty. Ei maskeja. Korona sairastettu.
Lapset normaalisti (suuressa) koulussa, joten ei paljoa merkitystä enää kotioloissa ketä tapaavat ja missä.
Vierailija kirjoitti:
Miehen käy sytostaattihoidossa joten meille ei tule lasten kaverit leikkimään. Ulkona tapaavat paria kaveria ja välimatkaapidetään.
Tässä on ihan valintatilanne: luovutaanko vähäkäksi aikaa kavereista tai luovitaanko isästä loppuelämäksi. Suoraan sanoen vi,,ttaa kun yhden lasten kaverin äiti on tunkemassa sitä meille kylään, kun "eihän meillä mitää tauteja "ole,,,"pitää tässä ajatella lapsen etua..."
Tässä on about AINOA järkevä syy rajoittaa lasten kaverikyläilyjä enää tässä vaiheessa pandemiaa. Muut vanhemmat hankkikoot rokotteet ja antakoot lasten elää lapsuuttaan.
Influenssa tappaa joka vuosi työikäisiä ihmisiä. Onko koronaviruksen ja influenssan takia tehohoitoon joutuneilla jokin merkittävä ero?
Syy miksi ylipäänsä tehohoidettavien keski-ikä on matalampi kuin koronaan tilastoitujen kuolleiden mediaani-ikä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että hauraita jo valmiiksi kuolemansairaita yli 80 vuotiaita ihmisiä ei koskaan tehohoideta. He eivät kestä sitä.
Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin.