Miksi isot koirat pelkäävät kissoja?
Ainakin videoiden perusteella mitä olen youtubesta nähnyt
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on yksi koira ja yksi kissa. Koira väistää. Jos tilanne on monta kissaa ja monta koiraa. Kissat vetäytyvät paikkoihin mihin koira ei pääse. Kissalla on tehokas kynsiase käpälässä ja koira tietää sen. Monta koiraa laumana taasen repii kissan kappaleiksi.
Ei pidä aina paikkaansa. Mulla on neljä isoa koiraa ja kolme kissaa, joista yksi on ihan pieni pentu. Kaikki koirat väistävät kissoja, jopa sitä pentua.
Samaa mieltä. EI kyseisen aloittajajankkauksen jutuissa ollut vielä missään perää. Koko ajan kissa-aloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä keskikokoisen Viipurilaisen grillikyttääjän mielestä kissa olisi oiva välipala.
Luulisi kokemusta löytyvän, koska elämää kadulla oli kertynyt.
Kiinassa pistetään poskeen 10 miljoonaa koiraa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kissa kun puree, niin leikki on kaukana:
Mulla on sitten näköjään käynyt hyvä tuuri. Ei ole koskaan tullut mieleenkään lähteä lääkäriin kun kissa on purrut.
Joskus kuulin jutun että saksanpaimenkoira jahtasi kissaa ja kissa meni/joutui selälleen ja koira kun päälle tuli niin kissa olisi kynsinyt koiran mahan auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu koira tietää, että vaikka se saisi helposti kissan eliminoitua, kissa tekisi sille kuitenkin niin pahat haavat, että ei kannata. Luonnossa kun syvät hoitamattomat raapimahaavat aiheuttavat helposti tulehtumisen ja tuskallisen kuoleman.
Kissan terävät hampaat tekevät pahempaa jälkeä kuin kynnet, koska kissan suusta tulee roppakaupalla bakteereja ja tulehdus on satavarma.
Mua on kissa purrut monet kerrat mutta yhtään tulehdusta ei ole tullut.
En usko, itse jouduin päivystykseen kissan pureman takia, vaikka puremakohta pestiin ja desinfioitiin kunnolla.
Ei ole pakko uskoa. Mutta yhtään tulehdusta ei ole kissanpuremista tullut, enkä ole koskaan sen takia käynyt lääkärissä.
Riippuu koirasta... oma koirani (30kg) on tappanut kaksi kissaa jotka tulleet tänne meidän tontille :-/ Alkukantainen pystykorva joten varmaan erilainen käytös kuin jalostetummilla... Koira siis ihan suoraan juoksi päin ja saalisti kissat. Ei ehtinyt saada itse raapaleita tappamisten aikana (enkä ehtinyt itse estää..) Kissojen tappaminen vei siltä silmänräpäyksen joten en epäile, etteikö vähänkin isompi koira siitä suoriutuisi, tai aika pienikin, vaikka mäyräkoira, koska leuat on koiralla niinpaljon vahvemmat (koira saalistaa itseään isompaa saalista luonnostaan, kissa pieniä jyrsijöitä ja lintuja joiden tappamiseen ei tarvi voimaa).
Koira kai yleensä väistää kissaa koska aistii että on kissa on petoeläin, eikä kissa ole saalis lähtökohtaisesti. Jos kissa sitten osaa vielä tuijottaa päin, moni koira kokee että on helpompi väistää vaan. Kissa ei ole laumaeläin eikä rupea alistumaan toiselle petoeläimelle.
Mut jotain mystistä siinä on sikäli, että tiedän koiria jotka kävis kyllä supikoiran tai ketun päälle suorin tein mutta ei kissan. Joku niissä kissoissa kyllä suurinta osaa koirista taitaa vähän pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu koira tietää, että vaikka se saisi helposti kissan eliminoitua, kissa tekisi sille kuitenkin niin pahat haavat, että ei kannata. Luonnossa kun syvät hoitamattomat raapimahaavat aiheuttavat helposti tulehtumisen ja tuskallisen kuoleman.
Kissan terävät hampaat tekevät pahempaa jälkeä kuin kynnet, koska kissan suusta tulee roppakaupalla bakteereja ja tulehdus on satavarma.
Mua on kissa purrut monet kerrat mutta yhtään tulehdusta ei ole tullut.
En tarkoita tätä mitenkään pahasti, mutta veikkaan ettei kissa ole sinua oikeasti purrut, kunhan on vain näykkäissyt varoitukseksi tai tehnyt ns. lovebiten. Mutta suosittelen kuitenkin, jos kissa näykkäisee tms, että puhdistat haavan välittömästi! Sama juttu jos kissa nuolee esimerkiksi niin että iho alkaa punoittamaan, niin se kannattaa puhdistaa.
Jos kissa haluaa sinua purra, silloin tiedät taatusti pelkän näykkäisyn eron. Kissan hampaat ovat siitä jännät että ne ovat sekä pisto, että viiltoase. Kissan hammas puree, eli pistää syvälle, mutta siinä on myös hyvin terävä viilto-osa, joka avaa ihon tai lihaksen jos uhri yrittää pakoon, eli jos kissa on saanut uhrin kiinni, uhrin rimpuilu aiheuttaa vain enemmän vahinkoa ihon alla ja verenkiertoon pääsee silloin kissan suusta bakteereja. Ja hoitamattomana se on henki pois!
Koira ei pelkää kissaa pelkästään sen vuoksi että se on tehokas tappaja, vaan myös siksi että esimerkiksi koiran anatomia ei salli koiran jalkojen liikuttamista sivulle. Koira pystyy käyttämään jalkojaan oikeastaan vain juoksemiseen ja kaikki työ tehdään suulla, jonka välittömässä läheisyydessä on herkkä nenä ja silmät.
Kissan anatomia muistuttaa enemmän löysää pötkylää. Kissa pystyy vahingoittuneenakin kiertymään melkein 180 astetta puhumattakaan taipumisesta, ja sen etujalat ovat samanlaiset kuin ihmisen kädet. Mutta ihminenkin on rajoittuneempi kuin kissa, sillä kissoilla ei ole solisluuta, joten siitä syystä kissan käpälät voivat kääntyä enemmän kuin 180 astetta, eikä kissa ole siitä milläänsäkään. Kun koira pystyy työntämään käpälänsä vain eteen tai taakse, kissa pystyy työntämään käpälänsä sekä sivuille (niin sisä kuin ulkosivuille) mutta sen lisäksi myös kiertämään sitä yli 180 astetta eri suunnissa.
Eli mikään koiran hyökkäysasento ei takaa sitä etteikö kissa pystyisi tekemään erittäin pahaa jälkeä koiralle.
Sitten on myös lisäksi kynnet, jotka lukittuvat uhriin. Eli pelkät etukynnet ovat niin rajut että kissa pystyy roikkumaan pelkästään niiden varassa ihan missä tahansa, jopa pää alaspäin! eikä tassun pehmeitä kohtia tarvita kiinni pysymiseen. Kissan hampaat ovat myös samantapaisia, eli ne lukittuvat ja jos niistä haluaa irti, pitäisi työntyä kohti kissan suuta, samalla kun kissan suuta avattaisiin. Käärmeillä on samantapainen hampaisto.
Kissa on yksinäinen saalistaja ja kehittynyt nopeaan tappamiseen, kun taas koira on laumaeläin joka avustaa toisia laumassa.
Kissa kun puree, niin leikki on kaukana:
https://yle.fi/uutiset/3-8673847