Minkä ikäiset lapset jätätte yksin kotiin vaikka työpäivän ajaksi?
Vaikka lasten kesäloman aikana. Jos työpäivä perus 8h, vaikka 8-16. Ja en nyt tarkoita, että siellä on vahtina joku teini-ikäinen sisarus, vaan jos useampi lapsi, niin suht samanikäisiä. Ja voi toki kertoa, kuinka pitkäksi aikaa jätätte alakouluikäiset keskenään.
Kommentit (32)
Olin v. 91 ekaluokkalaisena yksin kotona koko vanhempien työpäivän ajan jos olin kipeä. Eikä ollut tietenkään edes kännyköitä. Nykyään tulisi lasu.
Kesällä 7v saattaa joutua olemaan työpäivän yksin.
Eikö se mene niin, että alle 10-vuotiasta saa jäädä hoitamaan kotiin jos kipeä? Siis niin että saa palkan sairaspäivistä🤔
Riippuu tosi paljon lapsesta, että pärjääkö työpäivää yksin ja kuinka paljon yksinoloa on harjoiteltu (osaako lapsi toimia hätätilanteen sattuessa, onko ollut aiemmin yksin kotona jne) . Toiset lapset viihtyvät hyvin yksin, mutta toisia saattaa lyhytkin yksinolo kotona jännittää/pelottaa.
Nykyisin helpottaa kännykät, joilla voi pitää yhteyttä ja varmistaa että kaikki on ok.
90-luvulla oli ihan normaalia, että alakoululaiset olivat työpäiviä yksinään, ainakin minä olin veljeni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se mene niin, että alle 10-vuotiasta saa jäädä hoitamaan kotiin jos kipeä? Siis niin että saa palkan sairaspäivistä🤔
Riippuu tosi paljon lapsesta, että pärjääkö työpäivää yksin ja kuinka paljon yksinoloa on harjoiteltu (osaako lapsi toimia hätätilanteen sattuessa, onko ollut aiemmin yksin kotona jne) . Toiset lapset viihtyvät hyvin yksin, mutta toisia saattaa lyhytkin yksinolo kotona jännittää/pelottaa.
Nykyisin helpottaa kännykät, joilla voi pitää yhteyttä ja varmistaa että kaikki on ok.
90-luvulla oli ihan normaalia, että alakoululaiset olivat työpäiviä yksinään, ainakin minä olin veljeni kanssa.
Jos lapsi osaa olla kotona, hän osaa olla siellä myös yksin. Monelle päiväkotilapselle koti on paljon oudompi paikka kuin päiväkoti.
Meillä jo ekaluokkalainen joutui ensimmäisellä kesälomalla olemaan yksin kotona työpäivien ajan. Osan kesästä oli päiväleirillä ja viikon isovanhemmillaan. Nykyään on kohtuuttomat vaatimukset vanhemmille. Pitäisi olla töissä ja elättää itsensä, mutta sitten pitäisi olla 12 viikkoa lomaa vuodessa, jotta pikkukoululaiset eivät joutuisi olemaan yksin kotona pitkiä loma-aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Olin v. 91 ekaluokkalaisena yksin kotona koko vanhempien työpäivän ajan jos olin kipeä. Eikä ollut tietenkään edes kännyköitä. Nykyään tulisi lasu.
Ei tule lasua. Tuota tapahtuu kyllä nykyäänkin.
Mulla on aina lomaa silloin kun lapsillakin mutta lievästi flunssaisen lapsen olen jättänyt kotiin muutamaksi tunniksi jo alle 10-vuotiaana. Olen ollut tavoitettavissa ja olisin päässyt nopeasti kotiin jos jotain akuuttia olisi tullut. Mulla on kaksi lasta ja yhdessä ovat olleet kotona esim. mun koulutuspäivien ajan siinä kymmenen ikävuoden molemmin puolin. Ne on sellaisia kuuden tunnin päiviä. Hyvin ovat pärjänneet ja varmaan monin tavoin siitä tykänneetkin. Saavat vähän lomaa minusta.
Kamala että joku edes miettii tälläistä. Ei alle 10v voi tai saa jättää yksin pidempiä aikoja. Mummi, naapuri, lastenhoitaja, kerho. Sinun asia järjestää hoito.
Mitä jos. Se huolen määrä. Mitä keksii tehdä. Jää hella päälle. Raapii tikkuja. Yksi vielä ok. Mutta joukossa keksii kaikenlaista.
12-vuotiaana, kymmenvuotiaasta voi olla yksin muutamia tunteja kerrallaan
Pärjäisi varmasti jo aiemmin mutta ei ole lapsen tunne-elämälle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kamala että joku edes miettii tälläistä. Ei alle 10v voi tai saa jättää yksin pidempiä aikoja. Mummi, naapuri, lastenhoitaja, kerho. Sinun asia järjestää hoito.
Miksei saisi? Minun lapseni nautti yksinolosta ja tykkäsi tehdä itselleen pieniä ruokia jo alle 10-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaana, kymmenvuotiaasta voi olla yksin muutamia tunteja kerrallaan
Pärjäisi varmasti jo aiemmin mutta ei ole lapsen tunne-elämälle hyväksi.
Sulla ei taida olla lapsia tai sitten ovat niin arkoja/yllytyshulluja ettei heitä voi jättää yksin kotiin? Minun 10-vuotias tulisi hulluksi, jos täällä olisi joku vahtimassa.
Olin noin 10v kun jäin kaupunkiin yksin kesällä, kun vanhemmat lähti mökille viikonlopuksi. Vanhemmat sisarukset oli omissa meinoissa, meillä on tosi isot ikäerot. Ei ollut kännyköitä.
Kolmosluokasta lähtien ovat iltapäivisin aina yksin/kaksin olleet. Joka päivä vähintään tunti pari mutta usein enemmän. Koulupäivä saattaa loppua kahdeltatoista, minä joskus kotona kuudelta.
Monissa maissa alle 12-vuotiasta ei saa jättää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Missä maissa?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on lapsivihamielinen yhteiskunta. Jatkuvasti tehdään poliittisia päätöksiä, joilla heikennetään lapsiperheiden elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kukas sen tekisi?
8v ikäisen. Ei koko kesää, mutta osan kesästä.