Onko täällä muita, jotka tyytyväisiä osa-aikatyöhön ja soviteltuun
Kommentit (30)
Sovitellun päivärahan ehtonahan on, että pitää olla ainakin muodollisesti valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Eli jos sinulle tarjotaan kukupäivätyötä, ja kieltäydyt siitä, tulee karenssi, eli menetät sovitellun päivärahan.
Olen osittaisella hoitovapaalla, eli teen noin 78% työaikaa. Vuorotyö, en tee lyhennettyä työpäivää, vaan keskimäärin kolmen viikon työvuorolistassa on yhdeksän vapaapäivää kuuden sijasta.
Kela korvaa hieman tulonmenetystä.
Arjessahan tämän huomaa, jää enemmän aikaa perheellekin. Samoin virtaa ja parempaa jaksamista itselle.
Kokeeko joku muu sovitellun päivärahan kannustinloukuksi? Tekisittekö osa-aikaista, jos ette olisi oikeutettuja soviteltuun vaan pitäisi tulla pelkällä palkalla toimeen?
Vierailija kirjoitti:
Kokeeko joku muu sovitellun päivärahan kannustinloukuksi? Tekisittekö osa-aikaista, jos ette olisi oikeutettuja soviteltuun vaan pitäisi tulla pelkällä palkalla toimeen?
En todellakaan tekisi.
Päätin muutama vuosi sitten, että yritän aina kun mahdollista tehdä 4 pv/vko, eli noin 30-32 h/vk. Aloin epäillä, että kokoaikatyössä tulisin piakkoin pimahtamaan; jos sitä tekisin vuosikaudet, ehtisin tehdä mieltä kohottavia asioita suuremmassa määrin vain lomakuukauden, ja kupsahtaa kuitenkin sydäriin viisikymppisenä, vaikka miten eläisin terveellisesti. Ei voi ihmisen elämä olla vain sellaiseksi rattaan pyöräksi tarkoitettu.
Olen kuitenkin aina päästyäni pidempään kuin 2-3 kk kestävään työhön, josta tuon verran tunteja kertyy, keskeyttänyt tukien haun. Tuntipalkkani on ollut hommista riippuen 10-14 euron väliltä, eli jopa kokoaikaisena saisin yleensä alle 2 tonnia. Silti ei silloin mielestäni ihan rehellinen ole, itselleen ja muille, jos helpomman elämän aikoo "ikuisesti" rahoittaa muidenkin tienaamilla varoilla. On mielestäni myös ihan todellinen uhka, että näin toimimalla pelataan vain heidän pussiin, jotka haluaisivat tuet pois kaikilta kokonaan.
Sen tosin myönnän, että koska olen aina saanut vain Kelan peruspäivärahaa ja asumistuen, en ansiosidonnaista, niin saattaisi se kyllä houkutella jäädä kotiin, jos ihan tosissaan voi 1400 e saada vain olemassaolollaan. Mutta uskallan väittää, että vain muutamaksi kuukaudeksi.
Lopsap kirjoitti:
Päätin muutama vuosi sitten, että yritän aina kun mahdollista tehdä 4 pv/vko, eli noin 30-32 h/vk. Aloin epäillä, että kokoaikatyössä tulisin piakkoin pimahtamaan; jos sitä tekisin vuosikaudet, ehtisin tehdä mieltä kohottavia asioita suuremmassa määrin vain lomakuukauden, ja kupsahtaa kuitenkin sydäriin viisikymppisenä, vaikka miten eläisin terveellisesti. Ei voi ihmisen elämä olla vain sellaiseksi rattaan pyöräksi tarkoitettu.
Olen kuitenkin aina päästyäni pidempään kuin 2-3 kk kestävään työhön, josta tuon verran tunteja kertyy, keskeyttänyt tukien haun. Tuntipalkkani on ollut hommista riippuen 10-14 euron väliltä, eli jopa kokoaikaisena saisin yleensä alle 2 tonnia. Silti ei silloin mielestäni ihan rehellinen ole, itselleen ja muille, jos helpomman elämän aikoo "ikuisesti" rahoittaa muidenkin tienaamilla varoilla. On mielestäni myös ihan todellinen uhka, että näin toimimalla pelataan vain heidän pussiin, jotka haluaisivat tuet pois kaikilta kokonaan.
Sen tosin myönnän, että koska olen aina saanut vain Kelan peruspäivärahaa ja asumistuen, en ansiosidonnaista, niin saattaisi se kyllä houkutella jäädä kotiin, jos ihan tosissaan voi 1400 e saada vain olemassaolollaan. Mutta uskallan väittää, että vain muutamaksi kuukaudeksi.
Noin hyvä nettoansiosidonnainen edellyttäisi 3500e bruttopalkkaa, joten olisihan se aikamoinen pudotus tuloissa. Eiköhän sitä ensisijaisesti kuitenkin etsisi töitä.
Itse sain työssäoloehdon täyteen määräaikaisilla sopimuksilla, minkä jälkeen jatkoin keikkatyöntekijänä samassa paikassa. Näin olin oikeutettu soviteltuun ja sain käteen saman kuin kokoaikatyössä.
Minulla palkka ja soviteltu päiväraha n 1400-1500€/kk nettona. Olen tyytyväinen. Tuo raha riittää kaikkeen ja joka kk jää säästöönkin. Nyt säästössä yli 13 000€. Tosin ostan hyvin harkitsevasti, eniten rahaa menee ruokaan ja asumiseen. Harrastukseni ovat liki ilmaisia, en tykkää shoppailla turhaan mitään. Muutaman vuoden päästä työni todennäköisesti muuttuu kokoaikaiseksi työkollegan eläköityessä.
https://erikoisartikkeli.fi/elamassa/osa-aikatyo-ja-soviteltu-tyottomyy…
Tässä artikkelissa oleva nuorimies haaveilee vakituisesta kokoaikatyöstä.
Hyviä uutisia: suojaosan korotus jatkuu kesäkuun loppuun!
Ei sitä pitäisi saada lainkaan tuossa tapauksessa! Osa-aikaisuus ei saa olla työntekijän aloitteesta, jotta on oikeus soviteltuun.