Syötkö läskisoosia, silakkalaatikkoa, veripalttua tai muita perinneherkkuja?
Muikkuperunat on myös oma suosikkini - oletko maistanut?
Kommentit (18)
En mitään noista. Silakkalaatikko oli lapsuuteni kammottavinta ruokaa.
En syö. Muikkuperunoista en ole kuullutkaan
Vielä kerran kun saisi tuoretta veripalttua just lasketusta verestä tehtyä, nam, maailman parasta ruokaa puolukkahillon kanssa.
Jep. Tein eilen läskisoosia ja perunamuusia. Tosin jätin soosit pois ja paistoin lihan rapeaksi. Oheen raastesalaattia.
Syön monia perinneruokia.
Kuten karjalanpaistia, uunipuuroa, karjalanpiirakoita, rinkeleitä, lampaankäpälää, jne.
Lapsuudessa tuli yliannostus lihakastikkeesta ja roskakalaruoista. Enää ei maistu.
Silakkalaatikkoa tulee tehtyä suht usein
Vierailija kirjoitti:
Syön monia perinneruokia.
Kuten karjalanpaistia, uunipuuroa, karjalanpiirakoita, rinkeleitä, lampaankäpälää, jne.
Niin ja teen myös imeläperunalaatikkoa vaikka en siitä itse niin välitä. Mutta muu perhe on pitänyt tuosta sukumme reseptistä aina.
Syön hämäläisiä perinneruokia, kuten maksa- ja makaronilaatikkoa.
Toisin sanoen kuutonen teki tirripaistia eikä läskisoosia. Tittipaisti ja pottumuussi oli isäukon jaminun herkku joskus muinoin. Äiti muuten opetti läskisoosinkin tekemään niin, että ensin paistettiin siansivuviipaleet rapeiksi ja sitten ne nostettiin pois rasvasta. Sitten rasvassa ruskistettiin jauhot ja tehtiin siis kastike. Rapeat siansivuviipaleet tarjottiin erikseen, ei sitkeänvelttoina soosin seassa.
Lihaa en syö enkä silakoitakaan. Mutta talkkuna maistuu.
Mummovainaa teki aikanaan älyttömän hyvää lanttulaatikkoa. Lisäksi aina oli uunissa paistettua porsaanlapaa ilman mitään tekotaiteellisia krumeluureja. Mummo hankki jostain oikeita maalaisperunoita - jauhoista lajiketta ja kaikki nämä yksinkertaiset asiat maistuivat taivaallisen hyvältä. Pöydässä oli aina oikeaa ruisleipää ja suolaista voita. Lanttulaatikon ohjetta en tajunnut koskaan kysyä.
Valmistan Silakkalaatikon itse.
Pestyt perunat viipaleiksi
Sipuli renkaiksi
Maustepippuria rouheena
Silakat liotettuna suolasta, jos en saa kaupasta suolaan silakat itse viikkoa aikaisemmin sitten fileiksi
Nämä kerroksina vuokaan ja vettä tai kasvisliemi päälle. paistetaan 2tuntia aluksi 225 ja sitten 150 astetta. Punajuuria lisäkkeeksi
Rakastan Maksakastiketta Muussin kanssa myös Grillattu maksa hyvää
Sultsinat nam,
talkkunajauhoa puolukoita ja maustamatonjogurtti hyvä aamupala
Lihakeitto, Tallimestarinkiisseli
Vierailija kirjoitti:
Valmistan Silakkalaatikon itse.
Pestyt perunat viipaleiksi
Sipuli renkaiksi
Maustepippuria rouheena
Silakat liotettuna suolasta, jos en saa kaupasta suolaan silakat itse viikkoa aikaisemmin sitten fileiksi
Nämä kerroksina vuokaan ja vettä tai kasvisliemi päälle. paistetaan 2tuntia aluksi 225 ja sitten 150 astetta. Punajuuria lisäkkeeksi
Rakastan Maksakastiketta Muussin kanssa myös Grillattu maksa hyvää
Sultsinat nam,
talkkunajauhoa puolukoita ja maustamatonjogurtti hyvä aamupala
Lihakeitto, Tallimestarinkiisseli
Ostat siis suolasilakoita, sitten liotat suolat pois. Jos et saa suolasilakoita,
ostat tavallisia silakoita, ja suolaat ne itse ja liotat suolat pois?
Höpön Höö. Silakkalaatikkoon voi laittaa ihan tuoreita silakoita
ja ripsauttaa saman tien hieman suolaa, ja eikun uuniin
Läskisoosi on hyvää! Pitääkin tehdä pitkästä aikaa.
Veripaltusta jäi huonoja kokemuksia ala-asteella, joten sitä en ole kaivannut.
Karjalanpaistia teen aika usein. Kerran olen tehnyt läskisoosia.
Kaalilaatikkoakin teen silloin tällöin.
Karjalanpiirakoita, leipäjuustoa.
Toki syön läskisoosia, eli sianlihakastiketta. Mitä on veripalttu?