Paluu entiselle työnantajalle potkujen jälkeen
YT-neuvotteluissa tuli kenkää viime kesänä, nyt tarjosivat paikkaa. En ole löytänyt muutakaan, vaan olen työttömänä. Tarjottu paikka on periaatteessa parempi kuin edellinen.
Työnantaja ei ole mikään unelma, sisäisiä ongelmia on paljon. Palkka ei kovin kilpailukykyinen eikä edutkaan päätä huimaa. Pieni yhteisö, etenemismahdollisuuksia niukasti.
Onko joku vastaavassa tilanteessa tehnyt paluun entiselle työnantajalle?
Kommentit (22)
Parempi se varmasti on kuin kotona lorviminen.
En sinänsä yt-potkujen takia jättäisi menemättä. Jos et olisi saanut potkuja, olisitko ollut valmis irtisanoutumaan kyseistä yrityksestä? Oliko potkut helpotus vai pettymys? Vastaukset näihin varmaan kertoo aika hyvin, mitä kannattaa tehdä. Jos olit selvästi helpottunut saadessasi potkut tai aiemmin harkitsit irtisanoutumista, niin sitten ehkä miettisin 2 kertaa kannattaako mennä. Mutta jos olit ihan suht tyytyväinen, niin miksei. Sisäisiä ongelmia on paljon erittäin monessa paikkaa.
Itselle olisi kyllä listan viimeisenä tuommoinen paikka josta on jo potkittu kerran, mutta ellei muutakaan ole tarjolla niin menisin kyllä ja hakisin samalla muualle.
Mulla on melkein tuo tilanne, ja en mene takaisin, vaikka mikä olisi.
Mutta mulla on siinä mielessä eri tilanne, että olen kyennyt työllistymään muualle.
Olet työtön ja sulle tarjotaan työtä. Ymmärrätkö miten onnellisessa asemassa olet? Tietenkin otat paikan vastaan. Voit edelleen hakea uutta duunia ja olla taloudellisesti paljon paremmassa asemassa.
Yt-potkuja ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Kokemuksen rintaäänellä. Isossa firmassa useammat yt-potkut, aina löytynyt talon sisältä uusi paikka. Työntekijät ei oo ihmisiä vaan kulueriä....
En saanut kollegoiden tapaan yt-potkuja, mutta minulla oli määräaikainen sopimus jota ei jatkettu. En ollut ehtinyt hakea uutta työtä, kun sain mahdollisuuden palata vanhaan työhöni. Päätin palata, mutta katselen samalla muita töitä. Työtehtäväni ovat yksipuolistuneet ja lisäksi sopimukseni ovat vain lyhyitä määräaikaisuuksia, joten työmotivaatiota on vaikea löytää.
Vierailija kirjoitti:
En saanut kollegoiden tapaan yt-potkuja, mutta minulla oli määräaikainen sopimus jota ei jatkettu. En ollut ehtinyt hakea uutta työtä, kun sain mahdollisuuden palata vanhaan työhöni. Päätin palata, mutta katselen samalla muita töitä. Työtehtäväni ovat yksipuolistuneet ja lisäksi sopimukseni ovat vain lyhyitä määräaikaisuuksia, joten työmotivaatiota on vaikea löytää.
Pätkätyöt on syvältä. Kantsii asennoitua siten, että teet työt ja suunnitelmat sopparin päättymiseen asti. Itse aikanaan pätkätöissä en tehnyt ylimäärästä, enkä venynyt yli-inhimillisiin suorituksiin. Tein tasasesti mitä odotettiin, tasalaadulla. Miksi sitoutuisin 110% kun minuun ja työpanokseeni on sitouduttu 20%?
Nykyään vakkaripaikassa, enkä kysele onko viikonloppu vai ilta jos joku projekti täytyy saada eteenpäin. Toki palkkakin on ihan eri luokkaa kuin pätkäläisenä. Motivoi tekemään ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
En sinänsä yt-potkujen takia jättäisi menemättä. Jos et olisi saanut potkuja, olisitko ollut valmis irtisanoutumaan kyseistä yrityksestä? Oliko potkut helpotus vai pettymys? Vastaukset näihin varmaan kertoo aika hyvin, mitä kannattaa tehdä. Jos olit selvästi helpottunut saadessasi potkut tai aiemmin harkitsit irtisanoutumista, niin sitten ehkä miettisin 2 kertaa kannattaako mennä. Mutta jos olit ihan suht tyytyväinen, niin miksei. Sisäisiä ongelmia on paljon erittäin monessa paikkaa.
Hyviä kysymyksiä, kiitos näistä!
Se, että yt:ssä nalli napsahti mun kohdalla ei ollut yllätys. Siihen oli looginen syy, joka ei suoraan liittynyt minuun tai osaamiseeni. Yksi suuri ongelma oli edellinen esimies, nyt tarjotusta hommassa esimies vaihtuisi.
Potkut oli helpotus ja pettymys. Osa helpotuksesta tietysti oli sitä, että yt:t oli ohi, ja epätietoisuus poistui.
Etsin kyllä ennen potkuja toista työtä, mutta en pistänyt siihen kovin paljon efforttia.
Jotenkin vähän tökkii ajatus paluusta, mutta ei tämä työttömänä oleminen mitään herkkua ole. Säännöllistä palkkatuloakin on ikävä.
Vaikeeta on.
Vierailija kirjoitti:
Olet työtön ja sulle tarjotaan työtä. Ymmärrätkö miten onnellisessa asemassa olet? Tietenkin otat paikan vastaan. Voit edelleen hakea uutta duunia ja olla taloudellisesti paljon paremmassa asemassa.
Yt-potkuja ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Kokemuksen rintaäänellä. Isossa firmassa useammat yt-potkut, aina löytynyt talon sisältä uusi paikka. Työntekijät ei oo ihmisiä vaan kulueriä....
Tuolla olleiden ongelmien vuoksi en koe olevani kovin onnekas. Olin välillä henkisesti ihan lopussa muun muassa huonon johtamisen ja osaamattoman esimiehen vuoksi. Taloudellisen tilanteen paraneminen olisi tietysti iso plussa.
Joo, työntekijä on kuluerä, jota arvostetaan kovasti juhlapuheissa. Muuten se arvostus on vieras käsite.
Haluavat palkata syntipukin ja heittää uudestaan ulos.
Sinne vaan ja samalla työnhaku päällä.
Muista vain pomolta kysyä onko sun irtisanoutumisaika nyt 2vko ja aloitatko vanhana työntekijänä eli täydet lomat
Miten perustelet te-toimistoon, jos et ota tarjottua paikkaa vastaan?
Kannattaa mennä jo ihan senkin puolesta, että työssäolevana on paljon helpompi saada uusi työpaikka. Työttömät on työnhaussa aina vähän kakkossijalla työssäoleviin verrattuna.
Kannattaa ottaa tuo paikka vastaan ja sitten jatkaa samalla työnhakua, Saat palkkaa ja eläkettä kertyy. Työmarkkinoilla jo työssä oleva on halutumpaa matskua kuin työtön työnhakija.
Takaisinkutsuvelvoite eli sinulle oli tarjottava työtä...
Meidän työpaikassa moni on tullut takaisin jotku jopa 3-4 kertaa. Ovat saaneet potkut kun työt vähentyneet tai itse lähteneen toiseen työpaikkaan ja huomanneet ettei ruoho ollutkaan vihreää.
En menisi enää ikinä takaisin, ei olisi edes mikään miettimisen arvoinen kysymys.
Entäs kun seuraavat yt:t tulevat, sinut voi taas heittää pihalle.
Ottaisin paikan vastaan ja hakisin samalla muita töitä. Työn haussa on usein etua siitä, että on vaihtamassa työpaikkaa sen sijaan, että olisi työttömänä. Olet kuitenkin ollut työttömänä jo puoli vuotta.
Töissä voi kyllä olla vaikeaa löytää sitä motivaatiota. Hyvä puoli on siinä, että esimies vaihtuu, etenkin jos aiempi oli iso negatiivinen tekijä työviihtyvyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkätyöt on syvältä. Kantsii asennoitua siten, että teet työt ja suunnitelmat sopparin päättymiseen asti. Itse aikanaan pätkätöissä en tehnyt ylimäärästä, enkä venynyt yli-inhimillisiin suorituksiin. Tein tasasesti mitä odotettiin, tasalaadulla. Miksi sitoutuisin 110% kun minuun ja työpanokseeni on sitouduttu 20%?
Nykyään vakkaripaikassa, enkä kysele onko viikonloppu vai ilta jos joku projekti täytyy saada eteenpäin. Toki palkkakin on ihan eri luokkaa kuin pätkäläisenä. Motivoi tekemään ekstraa.
Kun olisi edes vuoden pätkä niin voisi hetken hengähtää. Mutta kun sopimukset ovat korkeintaan 3 kk mittaisia niin koko ajan pitää olla varpaillaan ja muutaman viikon välein aktiivisesti töitä etsimässä 😔
Hattu kourassa vaan ja katselet samalla muita paikkoja