Miten teidän 12-13v pojalta kaunistelematta sujuu seuraavat asiat:
- itsenäinen kokeisiin lukeminen ilman patistamista
- omien likaisten vaatteiden vieminen pyykkikoriin
- pelaamisen/youtuben katsomisen lopettaminen omatoimisesti ilman käskyjä lopettaa katselu/pelaaminen ja riitely lopettamisesta päivittäin
- lähteminen harrastukseen ilman hoputtamista ja muistuttelua, että pitää lähteä
- pitääkö talvella sään mukaisia varusteita, mm. ulkohousuja
Kommentit (42)
Kaikki tuo onnistuu. Tosin pojalla ei ole erikseen mitään ulkohousuja, joiden käyttöä pitää vahtia. Urheiluun on oma vaatetuksensa, kouluun omansa. Ei tuo shortseissa ole pakkasilla ulos pyrkinyt.
Kyllähän se on niin että teiltä aikusilta ei mikään onnistu jos lapset notkuu vaa netissä päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä vissiin voi kasvatukseksikin sanoa. Omassa lähipiirissä ainakin huomaa suuren; on ne lapset ja nuoret jotka on pienestä pitäen otettu kaikkeen tekemiseen mukaan ja puhuttu paljon kaikesta maan ja taivaan välillä, sitten on ne joille on lyöty puolivuotiaana tabletti käteen ja sanottu että viihdytä ittees.
Arvatkaa keneltä sujuvat arjen asiat paremmin ja itsenäisemmin.Ihan saman perheen lapsia ovat, ja siskoltaan on onnistunut kaikki koko ajan.
T nro 16
Erikoista. Onko taustalla se vanha 'pojat on poikia'-ajatus?
Höpö höpö. Meillä on kaksi tyttöä. Toiselta noi asiat on onnistunut aina, toiselta ei. Kummatkin on silti ihania omilla tavoillaan ja vahvuuksillaan.
Ei suju mikään noista, pyykit joskus ja harrastuksiin lähtö myös mutta ei aina. 10-vuotiaalta pikkuveljeltä sujuu kaikki ihan hyvin. Lapsissa on eroja, vaikka sama kasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä vissiin voi kasvatukseksikin sanoa. Omassa lähipiirissä ainakin huomaa suuren; on ne lapset ja nuoret jotka on pienestä pitäen otettu kaikkeen tekemiseen mukaan ja puhuttu paljon kaikesta maan ja taivaan välillä, sitten on ne joille on lyöty puolivuotiaana tabletti käteen ja sanottu että viihdytä ittees.
Arvatkaa keneltä sujuvat arjen asiat paremmin ja itsenäisemmin.Ihan saman perheen lapsia ovat, ja siskoltaan on onnistunut kaikki koko ajan.
T nro 16
Erikoista. Onko taustalla se vanha 'pojat on poikia'-ajatus?
Kyllä musta tuntuu että poika on vain iso vauva, ja siitä johtuu. On onnistunut sluibailemaan vauvelimeiningillään aiemmin, ja jatkaa sitä koska silloin ei tarvitse itse muistaa tehdä mitään. Sitten iso kyynel, niin periksi annetaan kun on niin pikkuinen, vaikka on 12v. 158cm ja 67kg
Ilmiannoin tämän mies(poika)vihaketjun, koska oikeutatte miesvihaanne omien kasvatuskeinojenne tuloksilla. Sitä niittää mitä kylvää.
Kaikki muu sujuu, paitsi tuo pelaamisen lopettaminen. Ja nuo ulkohousut on IHAN TYHMÄT. Mutta jos tykkää kulkea pehva jäässä, kulkekoon. Kyllä se Siperia opettaa...
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannoin tämän mies(poika)vihaketjun, koska oikeutatte miesvihaanne omien kasvatuskeinojenne tuloksilla. Sitä niittää mitä kylvää.
Mitäs kettua tämä nyt taas on. Aina vaan hullummaksi menee.
Mun 13-vuotias adhd poika: Olen iloinen kun lähtee kouluun itse eikä tarvi kantaa 😂
Pelaaminen puhelimella sujuu myös hyvin!
Muut asiat sitten jotenkuten, muistutan ottamaan pillerin, käymään suihkussa, pesemään hampaat, tekemään läksyt (joita ei tee vaikka käsken), ja muistutan lähtemään ajoissa kouluun, mutta kun ei myöhästelyistä seuraa mitään, esim jälki-istuntoa, niin ei useinkaan ole ajoissa.
Meillä netti katkeaa nykyään jo 20 illalla ja aukeaa aamulla kuudelta. Lapset soittaa suutaan, mutta ehtivätpähän illalla tekee muutakin kuin olemaan vaan netissä.. on kokeiltu myöhäisempiäkin aikoja, mutta sitten alottavat kaiken touhuamisen, kun pitäisikin alkaa nukkumaan.
Ei suju yhtään mikään. Hammastahnankin laitan valmiiksi harjaan ja mukiin vettä. Tosin täyttää jo 15v mutta sama meno on ollut aina. Tosin 12 vuotiaana saatoin vielä harjata hampaatkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun 13-vuotias adhd poika: Olen iloinen kun lähtee kouluun itse eikä tarvi kantaa 😂
Pelaaminen puhelimella sujuu myös hyvin!
Muut asiat sitten jotenkuten, muistutan ottamaan pillerin, käymään suihkussa, pesemään hampaat, tekemään läksyt (joita ei tee vaikka käsken), ja muistutan lähtemään ajoissa kouluun, mutta kun ei myöhästelyistä seuraa mitään, esim jälki-istuntoa, niin ei useinkaan ole ajoissa.Meillä netti katkeaa nykyään jo 20 illalla ja aukeaa aamulla kuudelta. Lapset soittaa suutaan, mutta ehtivätpähän illalla tekee muutakin kuin olemaan vaan netissä.. on kokeiltu myöhäisempiäkin aikoja, mutta sitten alottavat kaiken touhuamisen, kun pitäisikin alkaa nukkumaan.
Täytyy kyllä sanoa, että valtava muutos on tapahtunut pojassa, kun alotti lääkityksen. En edes uskonut, että hällä ois adhd, ennenkuin lääkitystä kokeiltiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kettua tämä nyt taas on. Aina vaan hullummaksi menee.
Ihmeellistä kun miehiä pitää erikseen kasvattaa. Minä sain vain selkääni ja kerrottiin että olen syypää kaikkeen pahaan ja minua ei voi ikinä rakastaa. Silti sitä vaan ihan ihmiseksi on kasvettu omin voimin. Voisiko miehetkin koittaa kasvaa ihan itse ja olla syyllistämättä omista vioistaan muita.
- itsenäinen kokeisiin lukeminen ilman patistamista
Sujuu aika hyvin. Lukee kyllä aina kokeeseen, mutta inhokki aineisiin aika hutiloiden ja nopeasti.
- omien likaisten vaatteiden vieminen pyykkikoriin
Ei suju sitten mitenkään. Tuo toki kun asiasta sanoo.
- pelaamisen/youtuben katsomisen lopettaminen omatoimisesti ilman käskyjä lopettaa katselu/pelaaminen ja riitely lopettamisesta päivittäin
On todella paljon koneella, mutta myös ulkoilee vähintään kaksi tuntia päivässä niin en ole tästä hirveästi ottanut kierroksia. Pelaa siis mun mielestä liikaa, mutta muutakin elämää on ja jos esim kaveri pyytää ulos niin kone menee kiinni sillä sekunnilla.
- lähteminen harrastukseen ilman hoputtamista ja muistuttelua, että pitää lähteä
Ei tarvitse hoputtaa tai muistutella.
- pitääkö talvella sään mukaisia varusteita, mm. ulkohousuja
Tästä ollaan välillä vähän eri mieltä mikä on säänmukainen. Käyttää kuitenkin esim niitä ulkohousuja jos menee laskemaan mäkeä tms. Kouluun ei tietenkään niitä laita niin kuin ei muutkaan.
Pyöräilykypärästä käytiin yhdessä välissä pieni taisto, mutta nyt on käyttänyt ilman ongelmia kun tietää että jos koskaan ilman kypärää hänet näen niin otan pyörän pois (ja rakastaa pyöräilyä). Monessa asiassa on tapana sluibailla vähän riman ali, mutta on todella fiksu ja kykenevä hoitamaan asiat kun katsoo sen tarpeelliseksi. Osallistuu yhteisiin kotitöihin, mutta vaatii enemmän patistelua kuin siskonsa.
6-luokkalainen poika
- en tiedä yhtään koska on kokeita, mutta kuittauksen saan laittaa 9-10 numeron viereen eli sujuu
- pyykit jää oman huoneen lattialle pyörimään
- pelaaminen ei kovin usein lopu itsenäisesti
- lähteminen sujuu ongelmitta
- pitkät kalsarit laittaa pyydettäessä versojen alle, ulkohousuja käyttää vain pakon edessä. Nyt kun oli yli 20 astetta pakkasta, niin laittoi softshell housut kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi kaksi viimeistä kuulostaa oudolta.
Meillä lapset ovat itse saaneet valita harrastuksensa, joten menevät myös mielellään harrastamaan, ei tarvitse patistella.
Ja kuinka moni 13-vuotias käyttää erikseen ulkohousuja?! Ellei siis ole vaikkapa laskettelemaan menossa.Jos on riittävästi pakkasta ja on ulkona, esim kävelee/pyöräilee koulumatkat. Kyllä silloin käytetään ulkohousuja, niinhän aikuisetkin käyttävät.
Minä kävelen tai pyöräilen työmatkan päivittäin. Kävellen kuluu liikennevaloista riippuen 20-25min, pyörällä puolet tuosta. Villahousut farkkujen alle riittää ihan hyvin, tärkeintä on että on lämmin takki ja hyvät kengät, ei ole tarvetta erikseen ulkohousuille.
Ihan normaalia tuossa iässä jos ei nuo mene putkeen. Paljon enemmän olisin huolissani jos 12 v on liian vastuullinen kaikesta. Itsehän olin tällainen pikkuaikuinen joka stressasi koulussa jne jo yläasteella ja nyt 26 vuotiaana käynyt läpi burnoutin. Teinien kuuluukin olla huolettomia niin niistä tulee tasapainoisia aikuisia, itselläni meni melkeinpä toisinpäin...
Lukee itse kokeisiin ja hoitaa koulujutut, on tehnyt näin aina, ekaluokalta lähtien. Kokeista kiitettäviä. En tiedä kuinka paljon lukee.
Siivotessaan vie pyykit pois, muuten ei.
Pelaaminen pitää lopettaa ajoissa jotta kerkeää nukkua yöllä. Onnistuu.
Harkkoihin lähtee niin, että on yleensä ulkona ennen minua. Eli hyvin.
Ei pidä toppahousuja. Ei täällä kyllä pidä kukaan muukaan koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei suju mikään noista, pyykit joskus ja harrastuksiin lähtö myös mutta ei aina. 10-vuotiaalta pikkuveljeltä sujuu kaikki ihan hyvin. Lapsissa on eroja, vaikka sama kasvatus.
Just olin tulossa kirjoittamaan samaa, että 10-vuotiaalta pikkuveljeltä onnistuu! Meidän 13-v. lähtee harrastuksiin hoputtamatta, siinäpä se.. Kaikesta muusta saa aina muistuttaa. Tekee kyllä eikä vänkää vastaan, mutta silti rasittavaa, kun saa olla jatkuvasti huomauttamassa.
Meillä ei kyllä aikuisetkaan käytä ulkohousuja ellei ole 15 astetta pakkasta ja ollaan menossa esim pulkkamäkeen. Merinovillahousut ja farkut tai collegehousut riittää hyvin. Tokaluokkalainen vielä rämpii ojan pohjalla koulumatkoilla ja laittaa ulkohousut mutta siinä noin vitoluokkalaisesta ylöspäin en ole enää pakottanut.
Just näin! Eiköhän se lähe iha vanhemmista, mihin ne lapset aikansa käyttää... Huomaa kyllä kenen perheessä myös vanhemmat on vaan laitteilla ja ne vanhemmat / perheet, joissa liikutaan ja touhutaan yhessä paljon. Tottakai lapset on netissä ku ei muuta mahollisuutta annetta. Tää aihe saa mut aina raivon partaalle. Lapsi raukat.