Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hih, Helsinkiläiset eksyvät puistoon! :)

Vierailija
20.01.2021 |

"Ulkoilijoita eksyy aivan Helsingin ytimessä Keskuspuistoon"

Parempi etteivät edes harkitse Lappiin lähtemistä... voi tulla äitiä ikävä, kun mapsit ja tinderit ja facebookit eivät tunturin kupeessa toimikaan...

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000007750668.html

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi raukat

Vierailija
2/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset käyneet alapeukuttamassa. Noloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useasti eksynyt Keskuspuistoon. Pari kertaa sen takia, että jotkut tollot vääntävät niitä kylttejä vinoon ja lähden risteyksestä väärään suuntaan ja tajuan asian vasta 1-2 kilometriä käveltyäni. Keskuspuistossa ei aina toimi kännykkäkään ja kiemurtelevilla reiteillä suuntavaisto katoaa helposti.

Ei sinne kuitenkaan niin loputtomasti voi eksyä, ettei pois pääse. Mikähän on pisin matka, joka pitäisi kävellä, että pääsee puistosta pois, 10km pohjoisesta etelään?

Vierailija
4/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, minä olen eksynyt montakin kertaa, esimerkiksi Paloheinästä kun pyöräilee Laakson ratsastuskentälle, tulee vastaan monta risteystä, joissa on useampi samaan paikkaan osoittava kyltti. Ja kaikki eri suuntiin. "Ottavia" teitäkään ei oikein voi seurata, jos tulee vastaan Y-risteys, jossa molemmat haarat on ihan yhtä vahvoja. Ja päinvastoin Olympiastadionin nurkilta kun olen lähtenyt kohti pohjoista tavoitteena Laakson ratsastuskenttä, silläkin reitillä olen eksynyt monta kertaa ja päätynyt ihan johonkin muualle. Poikittain puisto on sen verran kapea, että kun reitit oppii, niin on helppo suunnistaa.

Vierailija
5/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jopa Karhupuistoon. 

Vierailija
6/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavantallaaja voi eksyä ihan minne vain - olipa hän sitten stadilainen tai ei ☺️ Vaeltajat ja harrastajat ovat asia erikseen - heiltä pitäisi odottaa hieman erilaisia taitoja.

Naurattiko sinua myös viime vuonna uutisoidut kairaan kadonneet (ja yksi sinne menehtynyt) pohjoisen asukit?

Mutta sitähän AP ei kysynyt vaan taas naureskellaan helsinkiläisille muutaman henkilön tekemisien tai tekemättä jättämisien perusteella.

Vierailija
7/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne tietysti sillä tavalla eksy, että päiväkausia harhailee. Keskuspuistossa on silti loputtomasti melkein saman suuntaisia kävelyteitä, pelkällä suuntavaistolla harvoin päätyy kulkemaan suorinta tietä. 

Nykyisin esim. kuljen Pirkkolan tekonurmelta Tampereen tielle aina Google mapsin kanssa. Olen sen verran monta kertaa kiirehtinyt bussille,  vahingossa kääntynyt väärälle polulle ja missannut bussin. 

Vierailija
8/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "eksynyt" moneen kertaan.  On yksi lempparijutuista Helsingissä, aina olen asunut keskuspuiston vieressä, tosin aina vähän eri laidalla. Ei sinne eksyä sinänsä voi, kyllä aina jossain tulee vastaan jotain mistä pääsee ihmistenilmoille. Mutta usein kun koiran kanssa samoilee siellä täällä tai itsekseen liikkuu metsässä ei poluilla huomaa että ainiin eihän mun tänne pitänyt mennä vaan tuonne. 

Keskuspuisto on hieman harhaanjohtava sana joka ei tunne aluetta. Se ei ole pieni puistoalue jonka laidat näkee missä puiston rajat kulkee. 

Puisto on noin 700 hehtaaria ja 10km pitkä. 

Vierailija
9/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Ehkä jopa Karhupuistoon. 

Karhupuoistossa ihmiset on aina niin kännissä tai kamoissa, ettei mikään ihme.

Vierailija
10/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eksynyt sinne melkein joka kerta kun olen käynyt, eli ehkä neljästi. Paljon polkuja ja reittejä ja vähän opasteita, lisäksi minulla on aika huono suuntavaisto. Mutta ei sinne eksy niinkuin erämaahan, eli en soittanut helikopteria ja koirapartiota etsimään ja lähettänyt savumerkkejä.

Kävelin yhteen suuntaan, löysin ensimmäisen bussipysäkin ja 20 minuutin päästä olin päärautatieasemalla. Toki olisin voinu kysyä neuvoja myös vastaantulojoilta, mutta hei, olen suomalainen, enkä kysele kun viimeisessä hädässä.

Helsinki on kiva kaupunki!

Vierailija
11/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipa sitä eksyä vaikka itäpasilaan, siis siten ettei niistä samansuuntaisista kävelyteistä tahdo löytää just sitä ainoaa joka jatkuu oikeasta kohdasta esim. sitä kävelysiltaa mäkelänkadun yli uimahallille. Ne kävelytiet on suunniteltu jostain syystä siten ettei kaikkia niistä pääse alusta loppuun vaan pitää vaihdella puolelta toiselle oikeissa kohdissa tai tulee vastaan esim. portaat tai talojen umpipihoja. 

Vierailija
12/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti tuolla tulee käveltyä pidempi lenkki mitä ajatellut, jos ei reittejä tunne tai lähtee poluille. Kotiseudulla pystyn kyllä lähimetsissä seikkailemaan eksymättä.

Itsellä ei tulisikaan mieleen oikeaan erämaahan lähteä ilman asiantuntevaa seuraa (tai kunnon suunnistusvarusteita ja niiden hyvää hallintaa).

Vierailija
13/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, kun tuossa marja-aikaan pohjoisen poliisit nimenomaan sitä paikallista väkeä muistutteli, miten maastossa kuljetaan. Ei hesalaisia. 

Vierailija
14/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskuspuitoon eksyminen on ihan parasta. Itse en kyllä kovin mielelläni lähde eksymään puiston eteläiseen reunaan, kun se on itselleni paljon vieraampi, mutta täällä puiston pohjoisreunalla kasvaneena ja koko ikäni asuneena on ihan parasta edelleenkin lähteä seikkailemaan poluille ja pitkospuille juosten tai kävellen hirveän hienon reittisuunnitelman kanssa vain huomatakseen putkahtavansa kävelytielle ihan eri kohdassa kuin mihin kuvitteli olevansa matkalla. Ja sitten arpomaan, mitä polkua pitkin pääsisi eksymään taas kotia kohti. Nuo isommat kävely/ulkoilutiet hallitsen pohjoisen osalta niin, etten niille onnistu eksymään, mutta Pirkkolasta eteenpäin on jo epävarmempaa ja Maunulasta etelään saa oikeasti jännittää, kuinka pahasti pieleen reittivalinta tällä kertaa meni :D.

Vierailija
15/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kulkenut siellä vuosikymmeniä, ja monet kerrat harhaillut. Kyllä siellä sienireissulla täytyy edelleen välillä katsoa Google mapsita missä oikein on, tai mitä polkua tulis seurata. Ja mä olen viettänyt siellä varmaan satoja tunteja, mutta en silti joka polkua tunne.

Vierailija
16/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eksyisit itsekin Keskuspuistoon, jos et siellä osaisi kävellä tai tuntisi reittejä. Opasteet ovat paikoin huonoja tai niitä ei ole ollenkaan. Tiet risteävät ihan miten sattuu ja suoria teitä ei ole. Kyse ei ole puistosta, vaan (hoidetusta) metsästä. 

Olen itse nelikymppinen helsinkiläinen, asunut täällä koko ikäni ja kävelen useimmiten vain samaa neljän kilometrin reittiä, jonka osaan. Jos poikkean, menee ihan veikkaamalla ne reitit ja kävelen varmasti pidempään kuin olisi pitänyt.

Vierailija
17/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen haastelisän saa talvinen Keskuspuisto, jossa joka kulmalla väijyy laturaivoajia puskissa tökkimässä sauvalla, jos erehtyy valitsemaan kuljettavakseen tien, johon on tehty latua reunaan. On aivan mahdotonta päästä nyt esim. Paloheinästä Haltialaan elävänä :D Ladulle astumisesta menettää henkensä ja muita teitä siellä ei hiihtäjien mielestä olekaan.

Vierailija
18/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, eksyisit itsekin Keskuspuistoon, jos et siellä osaisi kävellä tai tuntisi reittejä. Opasteet ovat paikoin huonoja tai niitä ei ole ollenkaan. Tiet risteävät ihan miten sattuu ja suoria teitä ei ole. Kyse ei ole puistosta, vaan (hoidetusta) metsästä. 

Olen itse nelikymppinen helsinkiläinen, asunut täällä koko ikäni ja kävelen useimmiten vain samaa neljän kilometrin reittiä, jonka osaan. Jos poikkean, menee ihan veikkaamalla ne reitit ja kävelen varmasti pidempään kuin olisi pitänyt.

Ei se ole hoidettua vaan luonnontilaista metsää. Maalaisille se on suuri ihmetys kun heilläpäin on vain puupeltoa.

Vierailija
19/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kun tuossa marja-aikaan pohjoisen poliisit nimenomaan sitä paikallista väkeä muistutteli, miten maastossa kuljetaan. Ei hesalaisia. 

No aika umpijäärä saa olla, että Keskuspuistoon eksyy niin, että on hengenvaarassa, toisin kuin Lapissa. Keskuspuistossa törmää melkein pakostakin joko ihmiseen tai puistonreunan taloon, josta voi kysyä neuvoa. Ehkä poliisi luottaa helsinkiläisten kaupunkilaisjärkeen.

Vierailija
20/112 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta median pitäisi tehdä Keskuspuistosta selvinneistä pääkaupunkiseutulaisista sankarihaastatteluja, jotta koko valtakunta saisi tietää heidän uroteoistaan. Tiedättehän, samalla tyylillä kuin mitä aikoinaan tehtiin helsinkiläisistä talviautoilijoista. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi