Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettikaupassa oli väärä hinta (liian alhainen). Ostin luottokortilla. Nyt kauppa haluaa, että maksan enemmän. Oikeuteni?

Vierailija
20.01.2021 |

Mitä teen? Mihin olen oikeutettu?

Tilasin tuotteen X, joka oli alennuksessa. Kyseessä hyvin tavanomainen käyttötavara, hintaa 30 euroa. Oli alennuksessa, hinta 4 euroa. Tilasin kaksi kappaletta, lähetyskuluineen tuli maksua vähän yli 12 euroa.

Nyt sitten jälkeenpäin tuli firmasta viestiä, että hinta oli virhe ja että alennus oli vain -5%, eli pitäisi maksaa melkein 60 euroa jälkikäteen.

Tilausvahvistuksessa näkyy se 4 euron kappalehinta, luottokortilta on veloitettu kahdesta kappaleesta yhteensä 8 euroa plus sitten se toimituskulu.

Onko minulla oikeutta saada tuotteet alennetulla hinnalla vai perunko suosiolla tilauksen? En missään nimessä maksa täyttä hintaa.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001897631.html

Tuotteen normaalihinta tosiaan vaikuttaa. Tonnin tuote kympillä on aika selkeä peli.

Sen sijaan halvemmissa tuotteissa tuo menee aika hankalaksi. Jos kauppa myy euron tonnikalapurkkia kymmenellä sentillä, muuttuu tuo "olisi pitänyt ymmärtää" paljon hankalammaksi.

Aivan, varsinkin kun tällaista tapahtuu ihan useinkin. Kaupan sisäänheittotuotteeksi valitaan esim. uutta kauppaa avatessa joku Juhla-Mokka ja hintaa 50snt per paketti ja saa ostaa kaksi per talous. Hyvin yleistä. 

Vierailija
22/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun olisi pitänyt ymmärtää, ettei monen kympin tavaraa saa muutamalla eurolla edes alesta.

Riippuu täysin tavarasta. Joissain, esim vaatteet, on poskettomat katteet normihinnoissa ja siksi ale voi olla 90%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut tuotteet luottokortilla. Voiko yritys veloittaa ne "puuttuvat" kympit suoraan luottokortilta, kun olen maksanut liian vähän? 

ap

Mikä se tuote on?

Vierailija
24/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut tuotteet luottokortilla. Voiko yritys veloittaa ne "puuttuvat" kympit suoraan luottokortilta, kun olen maksanut liian vähän? 

ap

Ei voi.

Jos asia noin paljon huolettaa, varmaan parasta ehdottaa liikkeelle kaupan purkua.

No ei talous siihenkään kaatuisi, että joutuisin väkisin maksamaan ne puuttuvat kympit, eikä tilausta voisi purkaa.

Katsotaan, miten asia etenee. Yritän purkaa, jos en saa tuotteita ostamallani hinnalla.

ap

Vierailija
25/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä se tuote on?

Shampoo ja hoitoaine. Sellaiset litran pullot kampaamotuotteita myyvässä nettikaupassa.

ap

Vierailija
26/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä se tuote on?

Shampoo ja hoitoaine. Sellaiset litran pullot kampaamotuotteita myyvässä nettikaupassa.

ap

Shampoota ja hoitoainetta myydään usein tosi suurilla alennuksilla, joten ihan hyvin voi asiakas erehtyä luulemaan alennusta todelliseksi.

Vierailija
27/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä se tuote on?

ap

No en niitä kampaamotuotteita käytä, mutta 6 euroa litrasta shampoota on ihan normaali market-hinta... eli ei sinun olisi tarvinnut ymmätää mun mielestä yhtään mitään hinnan suhteen.

Ilmoitat että olet sitä mieltä että hinta on oiken. Jos alkavat vänkäämään niin perut kaupan ja samaan hengenvetoon kerrot tekeväsi ilmoituksen kuluttajaviranomaiselle ja  blogiisi/sos. mediaan.

Vierailija
28/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä se tuote on?

ap

No en niitä kampaamotuotteita käytä, mutta 6 euroa litrasta shampoota on ihan normaali market-hinta... eli ei sinun olisi tarvinnut ymmätää mun mielestä yhtään mitään hinnan suhteen.

Ilmoitat että olet sitä mieltä että hinta on oiken. Jos alkavat vänkäämään niin perut kaupan ja samaan hengenvetoon kerrot tekeväsi ilmoituksen kuluttajaviranomaiselle ja  blogiisi/sos. mediaan.

Niinno, alkuperäinen hinta kuitenkin se 30 euroa litra, eli kalliimpi kuin tavallinen Prismasta ostettava shampoo. Mutta joo, hyvin voisi asiakas kuvitella, että kyseessä on joku pian viimeistä käyttöpäivämääräänsä lähestyvä tuote tai etiketissä on jotain vikaa tms. 

ap

Vierailija
29/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on naurettavaa tuolta liikkeeltä yrittää periä sinulta lisää rahaa. Heillehän tulee kustannuksia postipalautuksestakin. Kokeile nyt vain tiukkana olemista. Todennäköisesti antavat periksi. Ei se liike ole maksanut niistä shampoista itse varmaan sitä 4 euroa enempää.

Vierailija
30/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole oikeutettu saamaan tuotetta.

KKV sivuilla lukee seuraavaa:

Virheellisesti ilmoitettu hinta ei sido myyjää, jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virheellinen tieto. Näin on esimerkiksi silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna.

Jos hinta on niin selvä että...

Eli vaikka juuri julkaistu PS5 hintaan 10€

30€ -> 4€ ei ole sellainen tapaus. Nolla tai kaksi lisää niin aletaan puhumaan asiaa.

Vierailija
31/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun myydään varastot tyhjäksi jostain tuotteesta voi alennukset olla huomattavia. Mistäs tavallinen kuluttaja tietää miksi tuote on alennuksessa? En maksaisi mitään, ennemmin kaupanpurku.

Tarina tosielämästä: monta vuotta sitten ostin eräästä liikkeestä tuotteen. Oli todella hyvä alennus, reilu 200e tuote -70% ja vielä siitä jotain pois. Pääsin kassalle ja hinta koneessa olikin vain pari euroa. Ihmeteltiin siinä myyjän kanssa, tais soittaa jonnekin ja varmistaa hinnan. Selvis, että liike oli poistamassa kyseisen tuoteperheen valikoimastaan kokonaan, joten olivat laittaneet hinnat todella alas. Mikäpä siinä, maksoin ne pari euroa. 

Vierailija
32/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei voi.

Jos asia noin paljon huolettaa, varmaan parasta ehdottaa liikkeelle kaupan purkua.

No ei talous siihenkään kaatuisi, että joutuisin väkisin maksamaan ne puuttuvat kympit, eikä tilausta voisi purkaa.

Katsotaan, miten asia etenee. Yritän purkaa, jos en saa tuotteita ostamallani hinnalla.

ap

Verkko-ostoksissa on aina 14 päivän palautusoikeus. Poikkeaa siis tavallisten kauppojen virheettömien tuotteiden palautusoikeudesta, joka pitää sopia kaupan kanssa erikseen.

Vierailija
33/33 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

UPDATE!

En siis ollut vielä saanut tuotteita, vaan ainoastaan maksanut ne. Sain sähköpostiini tilausvahvistuksen ja luottokortilta lähti ne ostokset. 

Nyt tuli sähköpostiviesti, etteivät lähetä tuotteita, veloitus on palautettu (tai palautuu lähipäivinä) luottokortille ja että kyseessä oli mainoskampanja, joka inhimillisen erheen vuoksi näytti verkkokaupassa liian alhaisia hintoja joidenkin tuotteiden kohdalla.

En tietenkään ala taistella. Virhe mikä virhe, enkä siis ollut vielä edes saanut tuotteita.

Enpä nyt menettänyt mitään. Virhe oli ja en saanut shampoota halvemalla. Jatketaan Prisman valikoimilla :D

ap