Millä nimellä kutsut vanhempiasi aikuisena?
Ja tässä en hae murre-eroja, mutta mä oon kutsunut vanhempiani mutsiksi ja faijaksi teinistä lähtien. Mua oikeasti vähän häiritsee, kun yksi tuttu vielä melkein nelikymppisenä kutsuu meille ystävilleen isäänsä isiksi. Isi teki sitä ja isi teki tätä. Ja ei koskaan iskä tai isä, vaan aina isi. Mua vähän puistattaa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iskä on kauhea sana, mä sanoi muori ja Isä-"Väinö", nyt sanon äiti- ja isävainaa
Kamalampi se muori nyt on kuin iskä.
Minä oon taas rakastan muori sanaa ja jos joskus saan olla isoäiti, haluaisin minua kutsuttavan muoriksi.
eri
Äitimuori, tai puhuin äiti-"Liisasta", osin piti käyttää äiti etuliitettä, kun veljen vaimolla oli sama etunimi kuin äidillä.
Nykyään kutsun mummiksi ja papaksi kun olen tottunut lapsille puhumaan heistä niin.
Vierailija kirjoitti:
Mun aikuiset tytöt kutsuu isäänsä isiksi. Kun itse olin lapsi, oli noloa puhua isistä. Muistan vieläkin, kun koko luokka alkoi nauraa yhdelle pojalle, joka sanoi isäänsä isiksi. Oltiin n. 10-vuotiaita.
Voi ei! Minusta isi on jotenkin todella hellyttävä sana. Meidän perheessä kutsuttiin isää aina iskäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri sinunlaistesi takia kutsun isiä isäksi, kun puhun muille kuin perheenjäsenille.
Niin, tämä voi selittyä murre-eroilla. En mä tuomitse niitä, jotka kutsuu isäänsä isiksi, mua vaan puistattaa se, koska tulee tunne, että aikuinen nainen ei ole päässyt vanhemmistaan yli tai itsenäistymään. Yhdenkään miespuolisen tutun en ole koskaan kuullut lapsuuden jälkeen kutsuvan isäänsä isiksi. Miksi näin?
Ja en todellakaan halua arvostella ketään! Haluaisin ymmärtää, että miksi?
Käytän isästäni sitä nimitystä, millä hän itse halusi lasten kutsuvan itseään. Isi on minulle isi koko loppuelämäni, eikä sillä ole mitään tekemistä itsenäistymisen kanssa.
Äiti / äiskä ja iskä ovat puhuttelunimet.
Muille puhuessani "meijän porukat".
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla on äiti ja isä, mun parikymppisellä lapsellani äiti ja isi.
Äitiä olen kutsunut äidiksi koko ikäni, ja isääni isäksi.
Omasta mielestäni noi mutsit ja faijat kuulostaa teinipuheelta. Ja jotenkin nololta se kuulostaa aikuisen suusta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kutsun mummiksi ja papaksi kun olen tottunut lapsille puhumaan heistä niin.
Siskoni tekee samaa, vaikka puhuttaisiin kahdestaan. Nykyään ymmärrän, että hän tarkoittaa vanhempiamme, mutta alkuun menin sekaisin, kun luulin hänen tarkoittavan omia isovanhempiamme. Hölmöltä se silti kuulostaa.
Mamma ja pappa, ja ihan täysin suomalainen olen. Veljen kanssa käytän näitä, mutta muille puhuessa äiti ja iskä. Joskus kyllä puhun mammasta muillekin.
Jos puhun molemmista, ovat porukat. Teini-iässä kutsuin niinkin kauniisti kuin kurpat :D Äiti ei tykännyt. Samoin nuo mamma ja pappa vakiintui jostain syystä teini-iän jälkeen käyttöön, varmaan olin tarkoittanut loukkaukseksi tai vähintään kettuiluksi, vaikka hyvissä väleissä ollaan, (koska äiti ei pitkään tykännyt siitä mammastakaan kutsumanimenä) ja sitten vaan jäikin päälle.
Jos oltais jääty Helsinkiin asumaan, mun lapset vois kutsua meitä mutsiksi ja faijaksi :o Auts. Olishan siinä sopeutumista.
Muori ja "Pera" tai mutsi ja faija. Riippuu tilanteesta.
Äitee ja isä (joskus issee), tai mummu ja paappa. Tai sitten puhun vain mun vanhemmista.
Lapsena olivat äiti ja isä, ja näin vieläkin heille puhuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuten lapsenakin. Äiti ja isi.
Koska tiedän, että joillekin on vaikea hyväksyä aikuisen sanovan isi, puhun yleisesti isästä.
Teen samoin. Joistakin isästä puhuvista huomaa, että se on jollain lailla epäluontevaa, ehkä hekin ovat tottuneet sanomaan isi.
Äiti. Isä kuoli niin nuorena, etten käytännöstä tiedä, mutta ihan samalla lailla varmaan isäksi tai iskäksi.
Ne on yhä äiti ja isä/iskä. Olen 37 v.
Äiti on äiti ja isi on isi tai lempinimellä perheen sisällä. Ulkopuolisille mutsi ja faija .
M34
Mun aikuiset tytöt kutsuu isäänsä isiksi. Kun itse olin lapsi, oli noloa puhua isistä. Muistan vieläkin, kun koko luokka alkoi nauraa yhdelle pojalle, joka sanoi isäänsä isiksi. Oltiin n. 10-vuotiaita.