Avoimen yliopiston opinnoista (sivutoimiset) ongelmia työkkärin kanssa?
Haluaisin vielä keväällä tarttua mahdollisuuteen, kun Helsingin yliopisto tarjoaa avoimen yliopiston opintoja työttömille ilmaiseksi koronatilanteen takia. Olen ymmärtänyt, että työttömien opintoja olisi pyritty viime aikoina helpottamaan.
Olisiko työttömillä viime aikojen kokemuksia siitä, onko sivutoimisten avoimen yliopiston opintojen kanssa tullut ongelmia työkkärin kanssa? Miten olette ilmoittaneet yksittäisistä yliopistokursseista työkkäriin, vai oletteko jättäneet suosiolla ilmoittamatta niistä?
Miten ilmoitukseenne on suhtauduttu? Onko opinnoista aiheutunut jotain selvityspyyntöjä, ovatko ne viivästyttäneet työttömyystuen maksatusta? Onko työkkärissä kuitenkin arvioitu yliopistokurssin sisältöä, vai onko tarkistettu vain että opintopisteet niin vähäiset että menee sivutoimisten opintojen laariin?
Oma aikomukseni olisi opiskella avoimessa kevään aikana 10 op:tä kolmen kuukauden pituisella aikajaksolla. Eli käsittääkseni keskimäärin alle 5 op per kuukausi, mikä on sivutoimisten opintojen kriteeri. Opinnot olisivat humanistisia, ja en usko että työkkäri arvioisi niiden parantavan suoranaisesti työllistymismahdollisuuksiani. Mutta olen ymmärtänyt, että sivutoimisten opintojen sisältöä ei työkkärissä arvioitaisi, vaan määrää ja estääkö hakemasta/vastaanottamasta kokoaikatyötä.
Kiitos jos joku jaksaa vastata!
Kommentit (20)
Ei kannata mainita työkkärille mitään.
Itselle kävi niin, että työkkäri sanoi ettäsähän olet opiskelija ja kela sanoi ettäet ole, sivutoimista opiskelua ei katsota opiskeluksi, ttt - tuki jäi vaihtoehdoksi..
Älytön systeemi, mut näin on
Voi tulla ongelmia. Suomessa ei kannusteta itsensä kehittämiseen.
Saat opiskella sivutoimisesti jos alle 5 op kuussa. Voit myös opiskella yli 5 op puolen vuoden ajan kun ilmoitat sinne, mutta tuolloin valvovat suorituksia (yksinkertaistettuna). Ongelmattominta on tehdä jokin kokonaisuus, relevantit kurssit sieltä sun täältä aiheuttivat sanomista, en muista enää mikä siinä oli ongelma. Suorituspäivä muistaakseni oli se mistä lasketaan.
Itse olen jo vuosi sitten kysynyt paikalliselta "koulutusvastaavalta" miten toimitaan jos tekisi 5 op joka toinen kuukausi, onko tämä sivutoimista. Hän lupasi "oitis" selvittää. Toisen kerran kysyin syksyllä, jolloin luvattiin selvittää ja palata heti asiaan, ei palattu:D
Työkkäri katsoo avoimen opinnot taskulaskimen kanssa opintopisteiden mukaan. Ala yms ei vaikuta.
Kunhan pidät opinnot max 5op/kk, niin ongelmia ei tule. En tosin kertoisi asiasta työkkärille, koska itse typeryyksissäni menin asiasta mainitsemaan ja tuet katkaistiin siksi aikaa, että pohtivat tilannetta.
Joo, tämä onkin ongelma jos työttömyysetuus katkaistaan selvittämisen ajaksi, ja jäät epävarmuuden tilaan että kauanko selvityksessä menee ja miten selviän siihen saakka vuokrasta ja elämiskustannuksista, ja jos tuleekin sitten joku virheellinen päätös niin milläs rahalla elät.
Sen sijaan toivoisi että nuo sivutoimiset opinnot alle 5 op/kk pitäisi mennä työkkärissä läpi aika automaattisesti, ilman ongelmia työttömälle työttömyystuen suhteen.
Sitten taas jos jättää ilmoittamatta opiskelusuunnitelmasta, voiko kuitenkin jotain kautta opinnot tulla ilmi työkkärille. Tai jos myöhemmin yrittäisi avoimen opintoja hyväksilukea johonkin työttömyystuella mahdollistuviin opintoihin, niin ei voi työkkärille perustella että saisi opinnot nopeammin purkkiin kun on näitä avoimen opintoja kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan pidät opinnot max 5op/kk, niin ongelmia ei tule. En tosin kertoisi asiasta työkkärille, koska itse typeryyksissäni menin asiasta mainitsemaan ja tuet katkaistiin siksi aikaa, että pohtivat tilannetta.
Kiinnostaisi kauanko tässä esimerkkitapauksessa työkkärin pohdinnassa ja työttömyystuen eväämisessä kesti, ja saitko jotain sanktiota kun et ollut kertonut opinnoistasi?
Vierailija kirjoitti:
Sitten kuitenkin myös syyllistetään siitä, että "makaa vain sohvalla, eikä tee mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kauanko tässä esimerkkitapauksessa työkkärin pohdinnassa ja työttömyystuen eväämisessä kesti, ja saitko jotain sanktiota kun et ollut kertonut opinnoistasi?
30 pv ne sitä miettii ja tässä esimerkissä kertoi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kuitenkin myös syyllistetään siitä, että "makaa vain sohvalla, eikä tee mitään".
Suomesta on tullut kaikin puolin skitsofreninen maa.
Itse en varmaan kertoisi työkkärille koko opinnoista, ellei olisi jo vahva aikomus yrittää päästä opiskelemaan tmt:lla. Sanotaanko jossain, että niistä yksittäisistä opinnoista pitäisi ilmoittaa? Jos ei, niin sitten ei tarvi, vaikka hakisikin myöhemmin.
Jos lukisit te-toimisto.fi -sivuilta, niin huomaisit, että saat 6kk ajan opiskella miten paljon tahansa, kunhan ne opinnot edes jotenkin tukee työllistymistäsi.
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…
Tein opintosuunnitelman noin 40 opintopisteestä 5 kk aikana, toimitin sen TE-toimistoon ja opiskelen nyt keväällä ihan luvallisesti ja laillisesti.
Miksi työttömät ei lue niitä ohjeita, joita työkkäri suosittelee lukemaan?
Kai se nyt jollain tavalla pitää työkkärin kautta tehdä, koska miten ne muuten tietävät sinun olevan työtön?
Ota yhteyttä työkkäriin ja kysy etukäteen. Minun mielestäni se on järkevin tapa edetä. Ja silloin ei voi tulla yllätyksiä.
Mietin tuota 5 op/kk asiaakin, että jos puolessa vuodessa ei saa vielä kaikkea mitä haluaisi niin miten ihmeessä vaikkapa gradun voisi jakaa niin, että saisi vain 5 op per kuukausi?!
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä työkkäriin ja kysy etukäteen. Minun mielestäni se on järkevin tapa edetä. Ja silloin ei voi tulla yllätyksiä.
Mietin tuota 5 op/kk asiaakin, että jos puolessa vuodessa ei saa vielä kaikkea mitä haluaisi niin miten ihmeessä vaikkapa gradun voisi jakaa niin, että saisi vain 5 op per kuukausi?!
Avoimessa ei voi tehdä gradua ja toisaalta päätoiminen opiskelija ei saa työttömyysetuutta, joten tuosta ei tule työttömälle ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lukisit te-toimisto.fi -sivuilta, niin huomaisit, että saat 6kk ajan opiskella miten paljon tahansa, kunhan ne opinnot edes jotenkin tukee työllistymistäsi.
Tein opintosuunnitelman noin 40 opintopisteestä 5 kk aikana, toimitin sen TE-toimistoon ja opiskelen nyt keväällä ihan luvallisesti ja laillisesti.
Miksi työttömät ei lue niitä ohjeita, joita työkkäri suosittelee lukemaan?
Jos taas sinä lukisit aloituksen...
Sivusta
Työkkärille pitää ilmoittaa opinnoista, vaikka ne olisivat sivutoimisia, sillä alkaa melkoinen selvittely, jos jätät ilmoittamatta ja opinnot tulevat jotenkin ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät ei lue niitä ohjeita, joita työkkäri suosittelee lukemaan?Jos taas sinä lukisit aloituksen...
Sivusta
Luin aloituksen. Jos sinä kiinnitit huomiotasi tuohon "opinnot ovat humanistisia", niin suosittelen lukemaan hallituksen esityksen ko. laista.
AP:llä koski nimenomaan sivutoimisia opintoja humanistiselta alalta. Eli alle 5 op/kk ja vielä kertaluonteista.
Vierailija kirjoitti:
AP:llä koski nimenomaan sivutoimisia opintoja humanistiselta alalta. Eli alle 5 op/kk ja vielä kertaluonteista.
No silloin kannattaa kahdesti miettiä, haluaako tehdä asian helposti vai vaikeasti eli ilmoittaa etukäteen ja opiskella 6 kk huoleti vai ilmoittaa etukäteen ja saada tieto siitä, että te-toimisto haluaa tiedot sekä löhi- että etäopintojen laajuudesta sekä siitä, miten tuo 10 op osoitetaan suoritetuksi.
Ei vaikuta, saat opiskella sen 5 opta, ihan sama mitä.