Intuitiivinen syöminen ei toimi
Taustaa:
Lievästi ylipainoisena söin joka päivä pussin sipsiä ja ruokaa niinkuin hyvältä tuntui. Laihdutin 8kg laskemalla kalorit ja liikkumalla lähes päivittäin, laskeminen ahdisti ja ”sallin” itselleni päiviä jolloin ahmin herkkuja, joten lopulta löysin termin ”intuitiivinen syöminen”
Nyt:
Lähes puoli vuotta olen harjoitellut ajatusta että ei ole ”hyviä ja pahoja” ruokia ja että kuuntelen kehoa. Painoa tullut lisää pari kiloa mikä ei ole katastrofi mutta en voi jatkaa näin. Syön joka päivä jotain pientä makeaa, juon ruoan kanssa viiniä ja kun syön itseni kylläiseksi huomaan että kaloriraja paukkuu. Vaikka söisin ihan kotiruokaa, salaattia ja hedelmiä, saan kommentteja että syön isoja annoksia. Mutta kun en ole kylläinen yhdestä omenasta ja selleritikuista!
Olen lukenut että intuitiivisen syömisen pitäisi lopulta helpottaa makeanhimoa mutta kattia kanssa. Hyvä niille kenelle sopii, minun täytyy edelleen tietoisesti rajoittaa omat syömiset jotta voin pysyä hyvässä kunnossa. Muiden kokemuksia?
Kommentit (39)
Tohtori nyt kirjoitti:
Älä syö enempää kuin kulutat. Helppoa. Mutta sinä teet siitä vaikeaa ja keksi tekosyitä.
Niin tämä on se perusjuttu! Olen itselleni ärsyyntynyt että menen löytämään netistä kaikenmaailman höpöjä mikä muiden mielestä toimii ja sitten kokeilemaan sitä. Miten muuten voi tietää että syökö vähemmän kuin kuluttaa kuin laskemalla kaloreita? Pysyykö joku oikeasti hoikassa kunnossa pelkän mututuntuman eli intuition avulla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tohtori nyt kirjoitti:
Älä syö enempää kuin kulutat. Helppoa. Mutta sinä teet siitä vaikeaa ja keksi tekosyitä.
Niin tämä on se perusjuttu! Olen itselleni ärsyyntynyt että menen löytämään netistä kaikenmaailman höpöjä mikä muiden mielestä toimii ja sitten kokeilemaan sitä. Miten muuten voi tietää että syökö vähemmän kuin kuluttaa kuin laskemalla kaloreita? Pysyykö joku oikeasti hoikassa kunnossa pelkän mututuntuman eli intuition avulla?
Ap
Ruokailujen kanssa tuskailevalle ja moneen kertaan laihduttaneelle saattaa olla järkytys, mutta kyllä, valtaosa tämän maailman laihoista ja normaalipainoisista ihmisistä syö kulutuksensa verran ihan laskematta ja mututuntumalla. Ne ovat niitä ihmisiä, joilla tuo intuitiivinen syöminen toimii, koska se ei ole koskaan häiriintynytkään tai sen palautumisen eteen on tehty työtä. Kaloreiden laskeminen ja annosten punnitseminen ei ole mikään normaalitila ja sitä eivät tee kaikki. Suurin osa normaalipainoisista ihmisistä ei koskaan elämässään joudu laskemaan tai punnitsemaan ruokiaan. Ja ylipainoisenkin kohdalla se tavoitetila olisi, ettei tuohon laskemiseen ja punnitsemiseen koskaan jouduttaisi, vaan laihdutus hoituisi ns. näppituntumalla ja visuaalisen annosarvion perusteella, kunhan ruokavalion laatu ja ruokailun rytmi saadaan kohdilleen. Kerran kun laskemisen ja punnitsemisen aloittaa, siitä eroon pääseminen tuntuu olevan suurelle osalle käytännössä lähes mahdotonta, joten olisi parempi olla sitä koskaan aloittamattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää ensin totuttaa se elimistö niihin normaaleihin annoksiin ja ruokarytmiin, ennen kuin se oppii taas itse kertomaan sinulle, koska syödä ja miten paljon. Nyt olet totuttanut sen elimistösi vain ylensyöntiin ja liian vähäiseen syöntiin, joten miten ihmeessä kuvittelet, että intuitiivinen syöminen vielä voisikaan sinulle toimia. Nyt lautasmallin ja hyvän ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan ensin opettelet ne normaalit annoskoot ja normaalin ruokarytmin, selvittelet pään sisältä ne syyt tähänastisiin syömisongelmiisi ja sitten, pitkällä tähtäimellä intuitiivinenkin syöminen alkaa toimia.
Aloita vaikka tästä kurssista: https://hyvinvointiverkko.fi/verkkovalmennukset/jaahyvaiset-jojoilulle-…
Kiitos tuosta kurssivinkistä, onko itselläsi kokemusta vai miten osasit suositella? Vaikea kuvitella että niin yksinkertaiseen juttuun kuin syömiseen liittyisi jotain päänsisäistä tai tunneperäistä, tiedän että niin varmaan on mutta kuulostaa että menee entistä monimutkaisemmaksi. Ainakin herkut ja alkoholin jätän nyt vähemmälle ja yritän seurata lautasmallia, kasviksia tykkään syödä niin se vois onnistuakin
Ap
Kyllä mulla on ihan selkeästi melkein koko ikäni syömiseen liittynyt tunneperäisiä asioita. Kun on surkea olo, tekee mieli herkkuja, kun syö itsensä lauantai-iltana ihan ähkyyn, ei tarvitse ajatella, että onkin oikeasti yksinäinen jne.
Itselläni intuitiivinen syöminen toimii kausittain. Joulunalusviikot ja välipäivät kun tuli vedettyä suklaata, joulutorttuja, marmeladeja jne. joka päivä, olen armottomassa herkkukoukussa, eikä intuitio todellakaan toimi. Tiedän kuitenkin kokemuksesta, että kun malttaisin rajoittaa hiilareiden saantia muutaman viikon ihan kunnolla, makeanhimo ja herkkujen himo ylipäätään katoaa ja sitten voin taas oikeasti syödä sitä mitä mieli tekee, koska mielihalut on pääsääntöisesti terveellisiä.
sanooko intuitio sulle koskaan että paastoa, vai kertooko että koko ajan pitäisi syödä?
Vierailija kirjoitti:
sanooko intuitio sulle koskaan että paastoa, vai kertooko että koko ajan pitäisi syödä?
Mulle kyllä sanoo. Tai ei varsinaisesti paastoamisesta ole kyse, mutta usein menee joku 15 h syömättä.
T. tuo, jolla intuitio toimii, kun herkkuhimot on saatu kuriin
Ihmisillä ei ole hajuakaan mitä tarkoittaa kun kaikki maistuu liian hyvältä. Mulla on jopa ihme että on vain 15kg ylipainoa ja pysynyt sellaisena.
TÄMÄ EI LIITY NÄLKÄÄN MITENKÄÄN, VAAN SIITÄ ETTÄ RUOKA MAISTUU HYVÄLTÄ!
Mulla nimenomaan tavallinen kotiruoka herättää semmoisia ruokahimoja.
Yöllä en saa nukuttua kun mietin kaikki maailman leivoksia.
Mun vaiva on sellainen ettei sitä tunnisteta :(
Eikös nuo makeanhimot ole kromin puutoksesta johtuvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun intuitio on sitä mieltä, että aina kun on ruokaa niin pitää syödä koska ikinä ei tiedä saako sitä lisää.
Varsinkin herkut pitää piilottaa, koska siinä olen oikeassa, joku muu syö ne (olen perheellinen).
Mutta kaloreita laskemalla paino on nyt 10 kiloa vähemmän. Nälkää ei tarvitse kärsiä, kun syö oikein. Mutta intuitio vaan on toista mieltä.
Hieno kuulla että olet saanut painon laskemaan! Millaista ruokaa syöt että ei tule ylimääräisiä kaloreita vaikka nälkä lähtee?
Ap
Ihan ensiksi haluan tähän kuitenkin sanoa, että se hyvä ruoka tekee hyvää. Olo on jotenkin parempi.
Mitään proteiinipatukoita tai nutrilettejä en edes pysty syömään, sen verran intuitio huutaa vastaan että tuo ei ole ruokaa.
Syön nykyään paljon kurpitsaa. Ei paljoa jää nälälle tilaa, kun paistaa uunissa myskikurpitsan (paloitellaan, öljytään, maustetaan esim rakuunalla, joku tykkää savupaprikan mausta).
Eli kurpitsa on ruoka, proteiini siinä sivussa on mauste.
Leeni Viiolta on hiljattain ilmestynyt kirja nimeltä Eroon makeanhimosta. Kannatta lukea se, sieltä voi saada hyviä vinkkejä.
No kiva jos teiltä ei ole kaikenmaailman kortisonit ja neuroleptit pilannut aineenvaihduntaa ja pakottanut läskistymään, kun on aika paha taistella ylimaallista nälkää ja rasvan-ja sokerinhimoa vastaan:( Kejho pilattu myrkyillä:(
Intuitiivinen syöminen on mässäilylle ja porsastelulle annettu nimi, koska se kuulostaa sillä tavalla kauniimmalta.
Röh röh.
Vierailija kirjoitti:
No kiva jos teiltä ei ole kaikenmaailman kortisonit ja neuroleptit pilannut aineenvaihduntaa ja pakottanut läskistymään, kun on aika paha taistella ylimaallista nälkää ja rasvan-ja sokerinhimoa vastaan:( Kejho pilattu myrkyillä:(
Suomessa on nyt ylipainoisia enemmän kuin koskaan ja kaikki selittelee sitä kortisoneilla yms. röh röh.
Miksi joka muotitermiä aletaan uskomaan ja vielä tehdään siitä oma epäterveellinen versio. Jokainen tietää että elimistö tarvitsee myös ravinteita eli normaalia ruokaa, ei pelkkää sipsipussia. Pidetään intuitio henkisenä asiana ja terveellisellä pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joka muotitermiä aletaan uskomaan ja vielä tehdään siitä oma epäterveellinen versio. Jokainen tietää että elimistö tarvitsee myös ravinteita eli normaalia ruokaa, ei pelkkää sipsipussia. Pidetään intuitio henkisenä asiana ja terveellisellä pohjalla.
Ei kehopositiivisille saa mennä puhumaan terveellisistä elintavoista. Se on näes naisvihaa XD
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten voi tietää että syökö vähemmän kuin kuluttaa kuin laskemalla kaloreita? Pysyykö joku oikeasti hoikassa kunnossa pelkän mututuntuman eli intuition avulla?
Ap
Hoikka mies vastaa: mun kokemuksella syön fiiliksen mukaan. Tulen täyteen helposti. Jos vatsa alkaa pömpöttää niin jätän alkoholin vähemmälle. (Joskus harrastuksena join vahvoja erikoisoluita normaalin aterointirytmin päälle vkl:na ja silloin kiloja alkoi kertyä.) Karkkia tai leivonnaisia syön lähes päivittäin, koska tykkään niistä todella paljon. Ikinä en ole tietääkseni ollut edes ylipainoinen saatikka lihava. Minulle tämä on helppoa, sori!
Aloituksessa sanoit, että nyt on kertynyt pari kiloa uuden syömistavan vuoksi. En ehkä stressaisi jos talvikaudeksi kertyy enemmän painoa, koska kroppa kaipaa energiaa silloin ja mieli sanoo, että makeaa ja rasvaista on saatava.
Mutta, ota tämä vain yhden hoikan ihmisen kommenttina. En ole asiantuntija
Olet tosiaan ap, kuten pari muutakin kommentoijaa, ymmärtänyt intuitiivisen syömisen hieman väärin. Kyse ei ole siitä, että syödään mitä mieli tekee, vaan kyse on siitä, että ihmisellä, joka ei ole pilannut kykyään intuitiiviseen syömiseen joko ylensyömisellä tai erilaisilla ruokarajoituksilla, annosten punnitsemisella ja laskemisella sekä muilla tiukoilla säännöillä, elimistö osaa automaattisesti kertoa, koska se tarvitsee ruokaa ja kuinka paljon. Ylipainoisella tuo intuitiivinen syöminen ei toimi, koska nälkä- ja kylläisyyssignaalit ovat ylensyönnin takia ihan hukassa, samoin tiukan dieetin ja/tai tarkan ohjeen mukaan rajoitetun syömisen jälkeen elimistön oma viestintä on ihan hukassa, kun ruokailu on pakotettu väkisin ulkopuolelta johonkin epäluonnollisiin raameihin ja ruokamääriin. Tämän takia siis ylipainoisen, laihduttaneen tai jotain rajoittavaa ruokavalio seuranneen tulee ensin tehdä se työ, että opettaa ihan tietoisesti sille elimistölleen taas sen normaalin ruokailun, minkä jälkee pikku hiljaa se elimistö alkaa itsekin kertoa, milloi ruokaa tarvitaan. Mutta edelleenkään se ei tarkoita sitä, että voisit syödä ihan mitä sattuu, kun nälkä tulee, vaan kyllä sinun pitää nähdä se vaiva, että perusruokavalio on terveellinen ja tasapainoinen. Kun elimistö ilmoittaa, että tarvitset syötävää, sinun pitää tietoisesti tehdä se päätös, että laitat täysjyväpastaa ja tonnikalakastiketta ja syöt sen kanssa ison salaatin, sen sijaan että syöt levyllisen suklaata ja juot kaksi lasia punaviiniä.
Niin ja sellaista ylipainoista ei taida tämä maa päällään kantaa, jolla ne perimmäiset syyt ylensyöntiin ja ruokaongelmiin eivät löytyisi sieltä korvien välistä. Joten kyllä, sinun nyt vain pitää ensin selvittää ja ratkaista ne perimmäiset syyt, ennen kuin sinulla on toivoa pysyvästä painonpudotuksesta ja terveestä ruokasuhteesta. Lihavat eiät ole lihavia siksi, että syövtä liikaa herkkuja tai liian monta palaa ruisleipää päivässä, vaan esim. siksi, että koittavat paikata tai kompensoida jotain tuolla ylensyömisellä, on se sitten itsetunto-ongelmat, yksinäisyys, epäonnistumisen pelko tai jokin muu asia. Tai siksi, että heillä on harhakuvitelmia siitä, mitä terveellinen syöminen on, ja sitä kautta ajautuvat esim. paastoamis-ahmimiskierteeseen.
Patrik Borgin tiedän työni kautta, eikä ole turhaan Suomen arvostetuimpia painonhallinnan asiantuntijoita. Yksi tuttava on myös tuolle kurssille osallistunut ja sen jälkeen jatkanut yksityisvastaanotolla ja on ainakin vaikuttanut todella tyytyväiseltä.