ADD: Elvanse, kokemuksia?
Lapsellani on parikin diagnoosia, ADD niistä yksi. Seronilin oheen koitettiin aikaisemmin Concertaa, mutta se iski lapselle ihan jäätävän ahdistuksen ja ylienergisyyden päälle, joten siitä luovuttiin. Seronil on edelleen ja se kyllä yksinään auttaa lapsen muuhun oireiluun tosi hyvin, mutta ei ADD:n aiheuttamaan "täyssaamattomuuteen" ja keskittymiskyvyn puutteeseen. Koska esim. koulu aivan retuperällä ja lapsi itse haluaisi saada siitä otteen, niin lääkäri laittoi kokeiluun Elvansen, onko tästä kokemuksia muilla?
Kommentit (7)
Miksi ei Medikinet? Meillä lapsella ADD ja Medikinet on toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mahdollisesti siksi, että lapsen peruslääkkeeseen Seroniliin ei pysty yhdistämään kaikkea. Lapsen aikaisempaan peruslääkkeeseen olisi pystynyt yhdistämään helpommin muita lääkityksiä, mutta sen sivuvaikutukset oli tosi voimakkaat, joten se oli pakko vaihtaa. Seronil on nyt toiminut hyvin muutoin paitsi noihin ADD-oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että kävin katsomassa tuota Medikinetiä ja näkyy olevan sama vaikuttava aine kuin Concertalla, joka ei siis lapselle sopinut alkuunkaan. Että siksi ei.
Meillä taas medikinet sopi mutta conserta ei ollenkaan . (Sama minulla ja lapsellani.. consert sai olon vihaiseksi eikä helpottanut oireita tarpeeksi)…
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi että siinä on sama vaikuttava aine kuin concertassa, mutta vaikutusaika on lyhyempi. Oletettavaa siis että olisi vielä huonompi vaihtoehto. Mulla ei ole elvansesta kokemusta potilaan näkökulmasta, mutta hoitajan näkökulmasta kylläkin. Niille joille se sopii, se on tehokas (ehkä jopa tehokkain) lääke keskittymishäiriöön. Aika kallis kylläkin, mutta jos halvemmat vaihtoehdot on kokeiltu ja todettu sopimattomiksi, siihen saa kelalta erityiskorvattavuuden lääkärinlausunnolla.
Toivottavasti sait apua ja Elvanse toimi teillä. Pojallani se on ainoa ADHD lääkkeistä joka on toiminut, muista vain oireet paheni. Elvanse helpotti huomattavasti koulunkäyntiä, ollut nyt vajaa vuoden käytössä.
Yks työkaveri söi tota elvanssia ja se sekoisi ihan täysin. On sitten nykyisin ex työkaveri kun ei duunikaan sujunut.