Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei enää valmisteta Fordson Super Majoria

Vierailija
19.01.2021 |

Nykyvehkeet on liian monimutkaisia, liikaa hydraulikkaa ja elektroniikkaa, jatkuvasti on kaikenlaisia häiriötä.
Kytkimet ei kestä kun muutaman vuoden ja taas saa olla uusimassa.
Lisäksi ovat liian painavia ja tiivistävät maata pysyvästi.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traktoreihin on hiipinyt sama ongelma kuin uusiin autoihinkin. Pakattu täyteen herkkää elektroniikkaa ja valusta pihistellään kun valurauta on niiiiin kallista. Tuloksena lumihiutaleita joissa on jatkuvasti jakoavaimen kuva kojetaulussa. Ja kun se syttyy tiedät että jo sen sammuttaminen maksaa muutaman satasen vaikka kummoisempaa vikaa ei olisikaan.

Itävalmistajilta saat luotettavampaa perustekniikkaa jos uutta sellaista haluat. Muuten kannattaa pysyä vanhoissa käytetyissä, huoltaa ja pitää ne hyvin.

Vierailija
2/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että ne entiset ovat yhä käytössä eikä kukaan tarvi vieläkään uutta?

Onhan se hyvä vekotin!

Sivusta seuranneena kauhea, mutta jos siihen tutustuu paremmin ja lukee ohjekirjan kunnolla, ymmärtää kavereiden neuvot ja etsii varaosat itse - aina pystyy korjaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuonkokoisella tee enää maataloudessa mitään, ei sellaisia äkeitä, auroja yms enää tehdä mitä fordson jaksaisi vetää. Sen takia sitä ei enää valmisteta.

Jotain kiinalaisia pikkutraktoreita näkee joskus halpahallien pihoissa myynnissä. Niissä tuskin on kovin monimutkaista tekniikkaa. Se on sitten toinen kysymys kuinka hyvin niihin saa varaosia. Tai korjausopasta jollain ymmärrettävällä kielellä.

Vierailija
4/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytraktorien joustavakeskiöiset kytkinlevyt on susia, se jousisysteemi kestää sen max 2000h ja sitten pärähtää, itse remontoinut jo kolmesti.

Vierailija
5/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.konedata.net/Traktorit/fordsonMajor.htm

Tuosta voi aloittaa oppaan opettelun;-)

Vierailija
6/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin, että ne entiset ovat yhä käytössä eikä kukaan tarvi vieläkään uutta?

Onhan se hyvä vekotin!

Sivusta seuranneena kauhea, mutta jos siihen tutustuu paremmin ja lukee ohjekirjan kunnolla, ymmärtää kavereiden neuvot ja etsii varaosat itse - aina pystyy korjaamaan.

Näinhän se on, minun majori on vielä käytössä. Matkalle mahtuu monenmoista tarinaa, on ajettu puuta ainakaan jopa -42 asteen pakkasessa.

ap

Vierailija
7/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä vekotin!

Näinhän se on, minun majori on vielä käytössä. Matkalle mahtuu monenmoista tarinaa, on ajettu puuta ainakaan jopa -42 asteen pakkasessa.

ap

aikanaan

Vierailija
8/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noita Majoreita kaipailee? Kivikautinen laite koska nostolaitteen toiminnassakin pitää olla ulostto päällä eikä kaksoiskytkintä ole. Itse kaipaile enemmän uudempia 1964-1975 Ford 4000 ja 5000 malleja joista löytyy kaikki tarvittava mutta ei ylimääräistä. Saman ikäluokan Mf 135-185 on myös hyviä pelejä.

Vierailija
9/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykytraktorien joustavakeskiöiset kytkinlevyt on susia, se jousisysteemi kestää sen max 2000h ja sitten pärähtää, itse remontoinut jo kolmesti.

Liekö missään uudessa traktorissa enää kuivaa kytkintä?!

Vierailija
10/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka noita Majoreita kaipailee? Kivikautinen laite koska nostolaitteen toiminnassakin pitää olla ulostto päällä eikä kaksoiskytkintä ole. Itse kaipaile enemmän uudempia 1964-1975 Ford 4000 ja 5000 malleja joista löytyy kaikki tarvittava mutta ei ylimääräistä. Saman ikäluokan Mf 135-185 on myös hyviä pelejä.

En tiedä, kun sellainen on niin monella, ei varmaan kahta tarvi?

https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=4&t=104439&…

Vierailija
11/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä vekotin!

ap

https://www.koneviesti.fi/tekniikkaa-tietoa/artikkeli-1.1140977

Onko hyvä ohje?

Vierailija
12/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fordson Super Major? Kaikenlaisia ökyvehkeitä kaipaatte. Valmet 20, ei ole painolla pilattu.

Vierailija
13/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä 90-luvun traktoreita löytyy käytettynä joka merkiltä joissa ei ole liikaa elektroniikkaa ja muuta turhaa. Tosin kannattaa venyttää ikähaitaria vielä tuonne hieman yli 2000-luvun puolelle niin saa joka merkiltä sähköhydraulisen suunnanvaihdon ilman kytkintä niin säästää ainakin vasenta polvea kun ei tarvitse liikkellelähdössä käyttää kytkintä. On myös moniportaiset pikavaihteet jotka ovat lähes perusvarmoja mutta huolloistahan vanhojenkin koneiden varmuus riippuu, ei nekään ilman säännöllisiä huoltoja toimi.

Tosin uusien traktoreiden puolesta on se sanottava että ohjaamomukavuus on ihan eri planeetalta kuin 30 vuotta vanhoissa, on jousitettu etuakseli, jousitettu ohjaanmo ja paremmat ilmapenkit mitä silloin aikanaan ja ohjaamotkin ovat hiljaisia. Kyllä sen kropassa huomaa kummalla on mukavempi tehdä pitkää päivää, vanhalla vai uudella traktorilla.

Vierailija
14/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fordson Super Major on paras!!

Vierailija
15/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noistakin hankkiuduttiin eroon vaihdossa jo 70-luvun puolivälissä.

Vierailija
16/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noistakin hankkiuduttiin eroon vaihdossa jo 70-luvun puolivälissä.

Ajatella, jos vaikka alkaisivatkin tehdä niitä uudelleen? Miksei, jos kysyntääkin on?

Vierailija
17/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä vekotin!

Mun fordsonissa on tasalattiainen itse tehty hiljainen ohjaamo.

Vierailija
18/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fordson Super Major? Kaikenlaisia ökyvehkeitä kaipaatte. Valmet 20, ei ole painolla pilattu.

Tuota Valmettia sanottiin piikkilangan kiristäjäksi, siihen hommaan varmaan hyvä.

Vierailija
19/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat loistavia pihatraktoreita omakotitalouksiin. Nytkin lähinnä naurattaa kun porukka itkee lumitöistä, Majorilla vetäisen vaikka 50cm lumikerroksen pois hetkessä. Ja äärimmäisen kestäviä vehkeitä, oikein ihastelee kuinka kestäväksi laitteet ennen vanhaa rakennettiin. Paras kun on ilman hyttiä niin ei kesäisin tarvi hikoilla ja talvella näkee aurata.

Punavihreiden päästörajoitukset suurin syy miksi nykytraktorit täynnä hajoavaa elektroniikkaa ja muutenkin säästetään kaikesta. Globalisaation myötä hintakilpailukin kiristynyt äärimmäisyyksiin ja tehdään mahdollisimman huonoja tuotteita jotka kuitenkin vielä menee kaupaksi.

Vierailija
20/21 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuffield!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi