Psykologiasta tietävät (läksy)
Kyllä, tämä tuli läksyksi ja kysyn siihen apua täältä. Tunneilla ollaan käyty eri aihepiiristä asioita ja käsitteet ovat jääneet minulle epäselväksi. Olen koittanut miettiä tätä monta tuntia ja googlettaakin, mutten tajua.
"Tehtävä: Nimeä tutkimuksen tutkimusote ja -menetelmät.
Röngän ym. (2011) tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen vertaisryhmässä saavuttama sosiaalinen asema on yhteydessä alkuopetusvuosien koulutaitoihin ja oppiainekohtaiseen minäkäsitykseen.
Tutkimukseen osallistui 274 lasta, joista 51 % oli tyttöjä. Lasten luku- ja laskutaitoja sekä oppiainekohtaista minäkäsitystä tutkittiin esikoulussa sekä ensimmäisellä ja toisella luokalla. Lasten sosiometrista asemaa tutkittiin ensimmäisellä luokalla.
Tulokset osoittivat, että ne lapset, jotka olivat lukutaitoisia esiopetusvuoden keväällä, olivat ensimmäisellä luokalla todennäköisemmin suosittuja toveripiirissään kuin muut lapset. Suositut lapset myös pärjäsivät muita lapsia paremmin sekä lukemisessa että laskemisessa ensimmäisellä ja toisella luokalla.
Sosiometrinen asema oli yhteydessä lukutaidon kehitykseen siten, että huomiotta jäävät ja keskimääräisen toverisuosion ryhmään kuuluvat lapset osittain saavuttivat lukutaidossaan suosittuja lapsia toisen luokan loppuun mennessä. Sen sijaan torjuttujen ja ristiriitaisessa asemassa olevien lasten lukutaito kehittyi hitaammin kuin huomiotta jäävien ja keskimääräisessä asemassa olevien lasten lukutaito.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että lasten myönteiset vertaissuhteet ja niihin vaikuttaminen voivat edistää lasten koulutaitojen kehitystä."
Olen pyöritellyt tosiaan vastausta tässä pidemmän aikaa. Tutkimusmenetelmistä päättelin, että on käytetty ainakin haastatteluja/kyselylomaketta (sosiometrisen aseman ja minäkäsityksen määrittämisessä) ja tehty testejä luku- ja kirjoitustaidon arvioinnissa. Mutta onko tässä kyseessä nyt kuvaileva tutkimus? Otos on ainakin laaja ja tutkimuksesta saa pohjustavaa tietoa johtaen tarkempiin tutkimuskysymyksiin. Toisaalta onko tässä kyse korrelatiivisesta tutkimuksesta? Sosiometrinen asemahan voidaan muuttaa mitattavaan muotoon ja toisena muuttujana olisi sitten lukutaito? Korreloivatko nämä muuttujat keskenään vai onko tässä nyt kyse syy-seuraussuhteesta? En jotenkin nyt hahmota noita käsitteitä ollenkaan.
Koko tutkimusta en saa auki, siinä on rajattu käyttöoikeus.
Kiitos, jos joku viitsii auttaa!
Kommentit (12)
Onks toi sosiometrinen asema mitattu esim huutoäänestyksellä...kuka valitaan ekana pesisjengiin?
Mietin vaan...jos vaikka lapsi oppinut lukemaan 4-vuotiaana, eikä jaksa tyhmempien pelejä, et onko tollaset hyvällä tahdolla nyhdettävissä olevat johtopäätökset järkeviä...onks yhden luokan keskimääräisesti suositun ja toisen luokan keskimääräisesti suositun välillä jotain sellaista korrelaatiota, joka kuvais muuta kuin kuvaajaa kahden kiinnekohdan välillä.
Sitä varmaan kysyitkin. 100% shittiä on mun mega-akateeminen vastaus! Lukematta p.
Sosiometrinen asema on mitattu sosiogrammin avulla.
Korrelatiivinen tutkimus?
Miten joku on yhteydessä johonkin
ps. yhteinen selittävä tekijä voi olla vaikka äly (tajuaa sekä koulua että sosiaalisia tilanteita)
Vierailija kirjoitti:
Korrelatiivinen tutkimus?
Miten joku on yhteydessä johonkin
ps. yhteinen selittävä tekijä voi olla vaikka äly (tajuaa sekä koulua että sosiaalisia tilanteita)
sitten on kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Ei tuosta aloituksesta voi päätellä noilla tiedoilla.
Jos itse olet aiheeseen syventynyt etkä ole vielä ymmärtänyt mistä kyse, niin miksi kuvittelet, että täällä vauvapalstalla on motivoitunutta porukkaa, joka on valmis perehtymään kyseiseen tekstiin ja vielä tuottamaan oikeita "vastauksia" sinulle. Kannattaa ennemmin vaihtaa ajatuksia niiden opiskelukavereiden kanssa, jolloin on lähtökohtaisesti vähän paremmat mahdollisuudet saada apua.
Ei oo kuvailevaa. On seurantaa ja korrelaatiota. Mut en tiiä psykologiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olet aiheeseen syventynyt etkä ole vielä ymmärtänyt mistä kyse, niin miksi kuvittelet, että täällä vauvapalstalla on motivoitunutta porukkaa, joka on valmis perehtymään kyseiseen tekstiin ja vielä tuottamaan oikeita "vastauksia" sinulle. Kannattaa ennemmin vaihtaa ajatuksia niiden opiskelukavereiden kanssa, jolloin on lähtökohtaisesti vähän paremmat mahdollisuudet saada apua.
Olen törmännyt täällä aiemmin 'psykologia 2021' -viestiketjuun, jossa vaikuttaa olevan suht paljon kirjoittajia. Olettaisin kysymyksen olevan helppo aiheesta tietäville ja teksti lyhyt :) Itse olen lukiossa psykan ensimmäistä kurssia lukeva opiskelija, eikä tunnilla käyty näitä tutkimusotteita kuin pintapuolisesti läpi. Etäopetuksen takia tunneilla ei myöskään juuri keskustella ja tähän tehtävään saan vastauksen vasta kurssin loputtua. Haluaisin ymmärtää asian kuitenkin ennen koetta.
Auttaisiko tämä luento sinua? https://peda.net/jyu/okl/ko/klt/aloitusluento
Täällä on lisätietoa tutkimuksesta https://www.jyu.fi/edupsy/fi/tutkimus/tutkimushankkeet/firststeps
Mitkä käsitteet ovat sinulle epäselviä? Jatkon kannalta käsitteiden ymmärrys auttaisi eniten.
Ensimmäisessä lauseessa jo todetaan, että tutkimuksessa tutkitaan tekijöiden yhteyttä = korrelatiivinen tutkimus. Sitä en osaa sanoa, onko kyseessä myös kuvaileva tutkimus.
Up