Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäopetus aiheuttaa perheille valtavia ongelmia

Valtavia ongelmia
18.01.2021 |

Siis ” Etäopetus aiheuttaisi Saramon mukaan valtavia ongelmia perheille ja lapsille. ”
Sanoo Saramo.

Onko näin? Elänkö oman perheeni kanssa tosiaan niin vieraantuneeessa todellisuudessa omien 11 ja 8vuotiaiden lasteni kanssa, kun en ollenkaan ymmärrä että SUURIMMALLE OSALLE SUOMEN KANSASTA tämä etäkoulu aiheuttaa valtavia ongelmia?

Etäopetus aiheuttaa perheille valtavia ongelmia

Vaihtoehdot

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille etäopetus on paljon helpompaa. Ja säästyy 130 euroa kuussa, jotka nyt menee bensaan kun kuskaamme eestaass.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelmia meilläkään, mutta kasiluokkalainen sanoi että luokassa suurimmalla osalla oli vaikeuksia opiskelussa etäaikana. Ei siis mitään katoamistemppuja tms vaan ihan opetuksen seuraaminen ja tehtävät tuottivat hankaluuksia.

Vierailija
4/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toisella lapsella adhd ja ei silti ole ongelmia . Toki työnantaja on joustava ja työn saa tauottaa / ottaa etäopetuksen huomioon. Myös suorittavat työntekijät. Tekninen ala jota voi tehdä etänä.

Mies ei voi tehdä etätyötä.

Vierailija
5/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sen on näin olla, jos datanomi niin sanoo

Vierailija
6/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat haasteensa kyllä, muttei mitään varsinaisia ongelmia. Lapsi onneksi pärjää muutenkin hyvin koulussa, tekee annetut tehtävät lähes itsenäisesti. Tilanne voisi olla toinen, jos lapsella olisi jotain oppimishaasteita.

Vierailija
7/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap järjestää pienen koululaisen jatkuvaa seurantaa vaativan opiskelun (+ loppupäivän muun seuranpidon) ja omat etätyönsä? Ei mitenkään ole mahdollista keskittyä täysipainoisesti molempiin.

Olen aivan varma että ne joille etäkoulu lei ole ongelma, a) sluibaavat töistään ja tekevät ehkä n. 70% normipäivästä, tai b) ovat kotiäitejä (tai ainakin toinen vanhemmista on).  Tai sitten lapset ovat jo isoja, tunnollisia ja omatoimisia.

Vierailija
8/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät kestä puolisoitaan ja kakaroitaan.

Vierailija
9/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmia meilläkään, mutta kasiluokkalainen sanoi että luokassa suurimmalla osalla oli vaikeuksia opiskelussa etäaikana. Ei siis mitään katoamistemppuja tms vaan ihan opetuksen seuraaminen ja tehtävät tuottivat hankaluuksia.

Minäkin mitä työkavereiden puheista ymmärrän, niin moni vanhempi oli hajoilemassa etäkoulun kanssa. Samat hajoilee etätyön epäsosiaalisuuden kanssa.

Luulen että miksi meidän perhe pärjäsi hyvin on se että ei meistä taida olla kuin 1 normaali ihminen 😂 minulla ja toisella lapsella adhd ja miehelläni ihan itse olen adhd ”diagnosoinut ”. Ja sitten yksi välkky lapsi, ties vaikka neurologisesti epätyypillinen hänkin .joka tapauksessa, ongelmitta sujui. Adhd:tä 10v ei voinut kyllä yksin jättää kotiin, Onneksi itse etätöissä. Adhd lapsella olisi ollut oikeus käydä myös halutessa lähikoulua hänellä.

Ja tosiaan itselläni kun on adhd nii normaali elämä on jo niin hankalaa että ei se nyt paljon enää liikuta onko siinä vielä joku etäkoulu lisänä 😅🙈

Vierailija
10/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap järjestää pienen koululaisen jatkuvaa seurantaa vaativan opiskelun (+ loppupäivän muun seuranpidon) ja omat etätyönsä? Ei mitenkään ole mahdollista keskittyä täysipainoisesti molempiin.

Olen aivan varma että ne joille etäkoulu lei ole ongelma, a) sluibaavat töistään ja tekevät ehkä n. 70% normipäivästä, tai b) ovat kotiäitejä (tai ainakin toinen vanhemmista on).  Tai sitten lapset ovat jo isoja, tunnollisia ja omatoimisia.

Mun lapsi on vaan aina ollut rauhallinen, itseohjautuva ja fiksu.

Vierailija
11/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä siitä ongelmia aiheutuisi.

Onhan lapset kotona kesät, joululomat jne., kun vanhemmilla yleensä on lyhyemmät lomat. Ja kotiläksyjä tekevät, kuka innokkaammin kuka vähemmän innokkaasti, normaalistikin.

Lapsilla vielä ei kovin vaativaa ole yleensä se koulunkäynti, epäilisin että enempi vanhempien etätyöt voi aiheuttaa jollekin ongelmia jos epäilee että lapsille niitä tulisi. Lapset ovat sopeutuvaisia, vanhemmat osaksi jo kaavoihin kangistuneita.

Vierailija
12/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi huomioida ne perheet jossa vanhemmilla on omia ongelmia kuten mielenterveys ja päihdeongelmat. Nuo ongelmat kattaa kymmeniä tuhansia perheitä.

Vierailija
13/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä etäkoulussa kuusivuotias, koulu odottaa että tekee jo kaiken omatoimisesti. Ei todellakaan tee. Omat työt kärsii paljon.

Vierailija
14/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsilla oli joka päivä ainakin 1 etäoppitunti zoomilla.

Oma työni on joustava eli lasten vuoksi sai auttaa koulujutuissa esim 9-12 ja sitten paikata ne tunnit. Meillä sai myös käyttää saldoja vapaasti tai ottaa palkatonta. Mutta suurin osa teki niin että otti vapaita tunteja lasten koulun aikana.

Ja omat lapset teki koulutehtävät joka päivä max 3 tuntia. Mies hoiti työstä tultuaan kädentaidot, musiikin, liikunnan ja kuviksen tunnit ja minä päivän aikana vain ne ”lukuaineet” mitä oli.

Meille myös opettaja painotti, miten vanhemmat eivät ole opettajia ja opettaja esim. Soitti lapsille lasten omaan puhelimeenkin pari kertaa viikossa vähintään.

Meidän lapset alakoululaisia

Vierailija
15/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille etäopetus on paljon helpompaa. Ja säästyy 130 euroa kuussa, jotka nyt menee bensaan kun kuskaamme eestaass.

Se on jännä, että etäkouluun hinkuu eniten juuri ne, joilla on hankala matka kouluun/ töihin. Siinä on motiivi kohdillaan vaatia kaikkia lapsia kotiopetukseen.

Vierailija
16/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole enää kouluikäisiä lapsia, mutta viime keväänä oli välillä aika vaikeaa saada pidettyä etäpalavereja, kun osalla oli kouluikäiset lapset kotona ja tarvitsivat milloin mitäkin apua vanhemmiltaan. Nyt talvellakin on ollut muutaman kerran tilanteita, joissa joku ei ole voinut osallistua työpalaveriin lainkaan, koska perheen nuorella on ollut etätentti samaan aikaan. 

Koululaisten etäopetus tuskin aiheuttaa suurempia ongelmia, jos

- koululainen itse hallitsee etäopiskelutaidot

- etäopetus on laadultaan sellaista, ettei tarvita vanhempien apua

- kotona on riittävästi tilaa niin, että kukaan perheenjäsenistä ei häiritse toisen työtä tai opiskelua (ei edes vauva itke kuuluvasti, kun koululainen/opiskelija yrittää keskittyä opetukseen)

Ikävä kyllä asuminen on Suomessa kallista eikä koteja ole ostettu/vuokrattu  sitä silmällä pitäen, että niissä tehtäisiin klo 8-16 myös töitä ja käytäisiin koulua. Jo pelkästään se, että seinän takana naapurissa tehdään remonttia ja porataan keskellä päivää, voi ihan oikeasti haitata etäopiskelua. Vaikka miten olisi headset päässä, se meteli kuuluu viimeistään muille siinä vaiheessa, kun pitää itse sanoa jotain. Olen tehnyt etätöitä jo vuosia ja kyllähän se edellyttää, että on työrauha. Minä sentään voin komentaa koiraani olemaan hiljaa, mutta kuinka moni lapsi tai nuori voi komentaa etäpalaverissa olevaa vanhempaansa olemaan hiljaa? 

Vierailija
17/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä opettaja pitänyt etäoppitunteja ?

Meillä piti jopa henkilökohtaisia, kahdestaan lapsen kanssa esim. matikkaa.

Lisäksi lapset teki todella nopeasti opittavat jutut.

Itse ohjeistin 15min, jätin tekemään ja menin toiseen huoneeseen tekee töitä 30min. Sit tarkistus ja joko lisäopastus tai jos kaikki ok, välitunti jos välitunnin aika tai sitten seuraavaan oppiaineeseen.

Tällä tyylillä mentiin. Välillä tein töitä lasten kanssa saman pöydän ääressä vastamelukuulokkeet päässä jos ei ollut asiakaspuheluita tulossa.

Kuvis, liikka, yms tehtiin enemmän kerralla. Meillä oli lapsilla esim liikkapassi, viikon kuvisprojekti jne ja niitä pystyi tekee viikonloppuisin

Vierailija
18/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen tällä hetkellä itse etänä. Ongelmaksi on muodostunut kotona hengaileva puolisoni. Puoliso tekee vuorotyötä. Olen jo harkinnut eroa, kun en kestä olla ihmisten seurassa 24/7.

Vierailija
19/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa vaikeus etäkoulussa oli meillä se,että opettajat tuntuivat sekoavan läksyjen määrän kanssa.Olisi pitänyt istua koko päivä koneella,sitten vielä tehdä monen tunnin läksyt, liikkumiset, syödäkin olisi tarvinnut.Monesti koulu(päivä) kesti aamukasista iltakasiin.... Ja sitten vielä etäkokeet,ryhmätehtävät ja projektit päälle.Tässä olisi tietysti tarvittu aikuisen apuja jatkuvasti,ainakin tekniikan toimivuuden suhteen : mistä kaikki löytyy..mihin pitää lähettää.Yksi alamittainen koko ajan häiritsemässä ja jaloissa pyörimässä..

Vierailija
20/28 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäkouluhan ei ole mikään syy vanhemman jäädä töistä pois. Kyllä se tosi rankkaa on, jos pikkukoululaiset viettää kymmenen tuntia päivässä yksin kotona ja yksin hoitavat opiskelunsa. Ja ilta meneekin sitten siinä, että vanhempi valmistaa illallisen jälkeen valmiiksi seuraavan päivän lounaan ja välipalat, jota pikkukoululaiset sitten yksinään lämmittää seuraavana päivänä, kun jälleen viettävät kymmenen tuntia yksinään vanhemman ollessa töissä.

Toki tilanne on eri, jos kyseessä kahden vanhemman perhe, jossa molemmat voivat tehdä työnsä etänä ja haluamanaan aikana. Silloinhan säästyneet työmatka-ajat voi kumpikin käyttää lasten koulutyön tukemiseen ja perheen yhteiseen lounashetkeen ja lasten ulkoillessa saa vielä työtkin hoidettua rauhassa. Iltaan jää perheen yhteistä aikaa, kun kotitöitä on jakamassa kaksi aikuista.

Niille, joitten arki on rankkaa, etäkoulu aiheuttaa huomattavia lisähaasteita. Toisissa perheissä se lisää kiireetöntä yhdessäoloa ja mahdollistaa leppoisan kotoilun.