Jos ensi syksystä lähtien yli 7 km matkat maksetaan 2. asteella
Niin eikö tuo mene siihen ettei kannatakaan valita lähilukiota esim. 5 kilsan päästä vaan mennä kauemmas ja saa ilmaiset matkat?
Esim. meillä bussikortti maksaa 350 €/lukuvuosi.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäis maksaa? Kyllähän alle 15km matkan polkasee polkupyörällä nopeesti toisen asteen opiskelija.
Kyllä hyvä pyöräkin maksaa aika paljon.
Toisaalta esim. täällä maalla on nyt pari viikkoa tiet olleet aika mahdottomia pyöräilyyn. Eikä kaikki kyllä tykkää pyöräillä talvipimeydessä kaupungissakaan, jos täytyy autojen seassa ajella.
Menee.
Ja käytännössä Helsingin lukioiden pääsyrajat nousee jonnekin 11:een.
Täällä ainakin on se tilanne että yhdestä taajamasta on kunnan omaan lukioon 6 km ja melkein kaikki kulkee bussilla. Jos jatkaa naapurikunnan lukioon, ylittyy tuo 7 km. Varmasti houkuttaa ilmainen bussikortti.
Joku rajahan kaikessa on oltava, tässä se nyt on 8km. Voi olla, että jotkut valitsee kauemman oppilaitoksen rahansäästösyistä, mutta luulen että sellainen tulee olemaan aika marginaalista. Nuorihan sen valinnan tekee eikä nuoret tuollaisista asioista kovin paljoa piittaa.
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäis maksaa? Kyllähän alle 15km matkan polkasee polkupyörällä nopeesti toisen asteen opiskelija.
Ei välttämättä polkase, eikä etenkään talvella. Siihen kun ei mikä tahansa vanha pyöränrotisko sitten enää kelpaakaan, talviajoon.
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäis maksaa? Kyllähän alle 15km matkan polkasee polkupyörällä nopeesti toisen asteen opiskelija.
Tuskin itsekään polkisit alle 15 km työmatkaa pyörällä. Autolla kulkisit.
Eiköhän suurin osa valitse edelleen koulun muilla perustein kuin matkan pituuden mukaan...
Ilmeisesti jopa majoitus voidaan maksaa kun riittävän kaukana on. Tulee sen myötä valtavat hakuryntäykset ainakin kaupunkien erikoislukioihin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa valitse edelleen koulun muilla perustein kuin matkan pituuden mukaan...
Kyllä tuo aika ratkaiseva juttu on esim Uudellamaalla. Jos matkat Helsingin hyviin lukioihin saa ilmaiseksi niin miksi ei käyttäisi tilaisuutta?
Tai miksi Helsingissä menisi 6 kilsan päähän lukioon, jos 8 kilsan päässä oelvaan saa ilmaisen kuukausilipun.
Vierailija kirjoitti:
Joku rajahan kaikessa on oltava, tässä se nyt on 8km. Voi olla, että jotkut valitsee kauemman oppilaitoksen rahansäästösyistä, mutta luulen että sellainen tulee olemaan aika marginaalista. Nuorihan sen valinnan tekee eikä nuoret tuollaisista asioista kovin paljoa piittaa.
Tässä se on 7 kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa valitse edelleen koulun muilla perustein kuin matkan pituuden mukaan...
Kyllä ne matkakulut voi olla este, ainakin jos tasaväkiset vaihtoehdot.
Turussa myös se tilanne että naapurikunnista tulevilla ylittyy sopivasti se 7 km.
Kaupunkien ympäryskuntalukiot tulevat kärsimään, aivan varmasti.
Kuka maksaa? Kaupunkien veronmaksajat?
Tänään Hesarissa juttu liittyen juuri tähän
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007755128.html
Tää näkyy jo esittelyilloissa, ns. eliitti- ja erikoislukiot kiinnostavat yhä kauempaa tulevia, peruslukioiden vetovoima laskee.
On kyllä mielenkiintoista nähdä tämän vuoden ka-rajat.
Tulee melko kestämätön tilanne kun isoissa kaupungeissa ei enää pääse lukioon edes 8,0:n keskiarvolla.
Toisaalta sitten saattaa käydä niin, että kun jokaiselle olisi löydyttävä opiskelupaikka, tarjotaan niille heikomman keskiarvon kaupunkilaisnuorille sitten paikkaa naapurikunnan lukiosta, koska sinne jäi tilaa. Jolloin sen sijaan, että suurin osa kulkisi lähimpään lukioon pyörällä, heitä kuskaillaan eri suuntiin busseilla ja yhteiskunta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkien ympäryskuntalukiot tulevat kärsimään, aivan varmasti.
Kulkee se bussi toiseenkin suuntaan, kaupunkilaiset voi hakea ympäryskuntiin.
Miks pitäis maksaa? Kyllähän alle 15km matkan polkasee polkupyörällä nopeesti toisen asteen opiskelija.