Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen, onko sinulle opetettu rahankäyttöä

Vierailija
17.01.2021 |

Eli oletko saanut lapsuudenkotoasi eväät säästäväisyyteen, sijoittamiseen ja oman talouden pitkäjänteiseen suunniteluun?
Ja lisäksi millä vuosikymmenellä olet syntynyt?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan. Vanhemmat pyrkivät opettamaan säästämistä ja taloudenpitoa, esim. isompia toiveita piti säästää omista kuukausirahoista tai teininä saatettiin olla veljen kanssa viikko kaksin äidin työmatkan vuoksi ja ruokarahan piti riittää koko ajalle, myös mahdollisiin taloustavaroihin. Isäni on esimerkillisen taloustaitoinen, mutta vanhempien eron jälkeen asuimme pääosin äidin kanssa ja esimerkin voima on suuri, minkä johdosta taloustaidoissa on puutteita: äitini on lyhytnäköinen ja impulsiivinen rahankäyttäjä, joka onnistuu säästämään vain maksamalla pois asuntovelkaa.

Lopputuloksena omat taloustaitoni seilaavat näiden välillä: taloudellisesti tiukkoina aikoina, henkisesti tasapainoisina aikoina ja kun minulla on selkeä säästötavoite, kertyy rahaa myös säästöön. Kun taas ahdistaa syvästä tai toisesta ta kun en onnistu määrittelemään konkreettista syytä säästää, raha kuluu mihin sattuu joka kuukausi. En elä velaksi, mutta olen välillä tuhlannut ihan naurettavia määriä.

Syntynyt 80-luvulla.

Vierailija
22/24 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetettu mitään, olen syntynyt - 76. Raha-asioista ei puhuttu lapsille ja ihmettelin, ettei meillä ollut ikinä rahaa, vaikka molemmat vanhemmat olivat töissä ja asuttiin kuitenkin vain kerrostalokolmiossa. Myöhemmin tajusin, että äidilläni oli alkoholiongelman lisäksi peliriippuvuus. Onneksi olen itse järkevä rahnkäyttäjä, ilmeisesti ihan luonnostaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin olen kaiken oppinut, mutten muista, että kukaan olisi erikseen opettanut. Imin tiedon itseeni ja sijoittamisesta yms on keskusteltu luontevasti. Vanhempani harrastivat sitä, olivat liike-elämässä johtajina molemmat ja minäkin aloin säästää pienestä pitäen. Sain jo lapsena sukulaisilta osakkeita jne. Lukion jälkeen menin opiskelemaan taloustieteitä. Olen opettanut omallekin lapselleni, hän on vasta peruskoulussa. Hän valitsi juuri itselleen ensimmäisen osakkeen, oli perehtynyt yritykseen ja teki sillä yllättäen parissa kuukaudessa voittoa 40%. Myös lapsen kaikki kummit ovat opiskelleet kauppakorkeakoulussa ja harrastavat sijoittamista. Uskon, että rahankäytön oppii samoin kuin muutkin arvot siitä ympäristössä, missä kasvaa. Mieheni on surkea rahankäyttäjä tosin ja köyhä, eikä osaa sijoittaa, mutta olen tehnyt tiukan avioehdon.

T. 70-luvulla syntynyt nainen

Vierailija
24/24 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetettu, lapsuudenkodissa elettiin kädestä suuhun. Nyt 30-vuotiaana alan oppia mieheni avulla.