Onko teidän mielestä ok, että isovanhempi kysyy lasta kylään vanhemmalta kysymättä?
Ja riippuuko lapsen iästä? Siis jos isovanhempi tekstaa lapselle ja ehdottaa päivämäärää, ei kysy ensin aikuiselta.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on samaa ongelmaa, soittaa lapselle suoraan ja sitten on helvetti irti kun asiat ei käykään niin kuin on "sovittu".
Sama jos lapsi on isovanhemmilla, syötetään pelkkää karkkia, limsaa, keksiä, pullaa, pelkkää paskaa, mitkään rutiinit ei pidä, lapsen annetaan tulla ja mennä miten haluaa ja minne haluaa, ihan kuin - 80 luvulla, tämäkin selvisi kun koulukaverin äiti soitti ja kysyi miksi annetaan olla kylillä miten sattuu ja isommat tytöt olivat kiusanneet.
Olen sanonut asiasta oikeasti kovasti, mutta tuntuu etteivät tajua asiaa tai eivät edes halua.
Viime kesänäkin oli töiden takia pakko pitää lasta hoidossa isovanhemmilla.
Niin no tämä on kakspiippuinen juttu. Isovanhemmilla on omat tavat ja talo. Ette oikein voi puuttua niihin jos lapsenne on siellä. Mummo kuitenkin antaa ilmeisesti hoitoapua mielellään.
Jos ei meno miellytä, etsisin toisen hoitopaikan ja lapset mummolla vähemmän. Sitten ei haittaa vaikka syövät siellä ollessaan karkkia ja elävät mummon talon tavoin. Sitten jos maksatte hoidosta voitte maksavina asiakkaina vaatia, että teidän toiveita noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok jos kyseessä ei ole yli 10 vuotias.
Mun anoppi harrasti tätä paljon kiva sitten kieltää ku on jo ohjelmaa sillon sovittu.
Ja olla ilkeä äiti
ja jotkut ilkeät äidit laittaa lapsen soittamaan ja kysymään pääsekö sukulaisiin hoitoon, kosa meinavat ettei kukaan lapselle kehtaa sanoa ei käy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi harrasti tätä paljon kiva sitten kieltää ku on jo ohjelmaa sillon sovittu.
Ja olla ilkeä äitija jotkut ilkeät äidit laittaa lapsen soittamaan ja kysymään pääsekö sukulaisiin hoitoon, kosa meinavat ettei kukaan lapselle kehtaa sanoa ei käy
Joo, nuo äidit eivät tasan ole samoja, jotka eivät tykkää siitä, että mummeli sopii lapsen kanssa tapaamisia ilman vanhempien suostumusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on samaa ongelmaa, soittaa lapselle suoraan ja sitten on helvetti irti kun asiat ei käykään niin kuin on "sovittu".
Sama jos lapsi on isovanhemmilla, syötetään pelkkää karkkia, limsaa, keksiä, pullaa, pelkkää paskaa, mitkään rutiinit ei pidä, lapsen annetaan tulla ja mennä miten haluaa ja minne haluaa, ihan kuin - 80 luvulla, tämäkin selvisi kun koulukaverin äiti soitti ja kysyi miksi annetaan olla kylillä miten sattuu ja isommat tytöt olivat kiusanneet.
Olen sanonut asiasta oikeasti kovasti, mutta tuntuu etteivät tajua asiaa tai eivät edes halua.
Viime kesänäkin oli töiden takia pakko pitää lasta hoidossa isovanhemmilla.Niin no tämä on kakspiippuinen juttu. Isovanhemmilla on omat tavat ja talo. Ette oikein voi puuttua niihin jos lapsenne on siellä. Mummo kuitenkin antaa ilmeisesti hoitoapua mielellään.
Jos ei meno miellytä, etsisin toisen hoitopaikan ja lapset mummolla vähemmän. Sitten ei haittaa vaikka syövät siellä ollessaan karkkia ja elävät mummon talon tavoin. Sitten jos maksatte hoidosta voitte maksavina asiakkaina vaatia, että teidän toiveita noudatetaan.
On joo mummun talo, mutta onko silti suotavaa syöttää lapsi niin täyteen herkkuja, että lapsi oksentaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi ei edes niin haluaisi mennä, muttei kehtaa sanoa mummille ei. Ja minäkään en saa sitä paljastaa. Siksi parempi, että kysyy vanhemmilta.
Meilläkään ei esikoinen tykkää mummustaan. Oltiin pikavisiitillä mummulassa uutena vuotena, ja mummu alkoi taas kinuamaan lasta luokseen. Lapsi (7v) täräytti, että ei tykkää olla täällä, haluaa olla mieluummin kotona. Sen jälkeen ei ole mummusta kuulunut sanaakaan, ja hyvä niin. (Ei ole ollut ikävä)
Jaaha. Mummu on päättänyt, että vie lapset kylpylään hiihtolomalla. On kuulemma loma maksettukin.
Menkööt hakemaan koronan ihan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi ei edes niin haluaisi mennä, muttei kehtaa sanoa mummille ei. Ja minäkään en saa sitä paljastaa. Siksi parempi, että kysyy vanhemmilta.
Meillä sama tilanne. Sanoin suoraan, että lapsi ei viihdy mummulassa, eikä mummula ole turvallinen ympäristö muutenkaan lapselle. Lisämausteen tuo anopin koira, jota lapsi pelkää, ihan syystäkin.
On ok.
Tietysti lapselta itseltään pitää kysyä ensin, että haluaako se edes tulla.
Vanhemmat sitten antavat luvan tai eivät anna.
Voi mahoton paikka, onko tuo oikeasti sellainen ongelma, että siihen pitää täältä neuvoa kysyä? Etkö osaa keskustella anoppisi kanssa vai onko tämä taas niitä "paha anoppi" - avautumisia? Monesti ihmettelen, miksi minulla ei ollut ongelmia anoppini kanssa, vaikka vanhanajan neuvoja osasi kyllä antaa lasten kasvatukseen. Osattiin kyllä asioista sopia ja lapset saivat olla isovanhempien kanssa ilman syyllistämistä puolin tai toisin. Kultaakin kalliimpia isovanhemmat olivat, heille kaikesta kiitos pilven päälle.
Minusta se on ihan ok. lapsihan tietää parhaiten, haluaako hän edes lähteä mummolaan vai ei.
Ja jos lapsi haluaa sinne mummolaan, niin lupa tietenkin kysytään ja sovitaan vanhempien kanssa, ihan samalla tavalla kun lapset keksivät mennä toisen kotiin leikkimään, silloinkin lapset kysyvät luvan vanhemmiltaan. Eikös tämä ole ihan perusjuttuja kasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi mahoton paikka, onko tuo oikeasti sellainen ongelma, että siihen pitää täältä neuvoa kysyä? Etkö osaa keskustella anoppisi kanssa vai onko tämä taas niitä "paha anoppi" - avautumisia? Monesti ihmettelen, miksi minulla ei ollut ongelmia anoppini kanssa, vaikka vanhanajan neuvoja osasi kyllä antaa lasten kasvatukseen. Osattiin kyllä asioista sopia ja lapset saivat olla isovanhempien kanssa ilman syyllistämistä puolin tai toisin. Kultaakin kalliimpia isovanhemmat olivat, heille kaikesta kiitos pilven päälle.
Nostan hattua! Olet vahvempi kuin minä. Miten kestit sen, että anoppisi antoi neuvoja, ja sitten alkoi itkeä/mököttää/huutaa ja haukkui sinut pitkin kyliä jos et noudattanut niitä? Minut tämä on murtanut, enkä voi enää anopin kanssa olla tekemisissä. On todella ahdistavaa, kun yhteiset tuttavat lakkaavat tervehtimästä kylänraitilla, syynä minun mustamaalaamiseni. Olin mm. mielenterveysongelmainen kun imetin taaperoa, sitä ei olisi anopin mukaan saanut tehdä, ja kertoi tätä kaikille tuttaville.
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänäkin oli töiden takia pakko pitää lasta hoidossa isovanhemmilla.
Ei muuta kuin muualta hoitajat lapsille, ei mitään asiaa käyttää heitä apuna lastenhoidossa, jos noin on ongelmia. He ovat lapsensa kasvattaneet, ei tarvitse sitä enää tehdä.
Ottakaa täys vastuu lastenne kasvatuksesta, isovanhemmilla käytte yhdessä perheen kanssa kylässä, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
On ok. Minä sen kuitenkin päätän. Lapsi kysyy anyway minulta ensin. Ja hyvä jos lapsi oppii tässä itsekkin vähän latselemaan päivämääriä ja aikatauluja.
Teilläkö on yhden aikuisen perhe?
On ok. Eriasia sitten pääseekö lapsi edes sinne mummolaan jos asiaa ei kysytä myös ainakin jommalta kummalta huoltajalta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä et saa paljastaa? Sitä että lapsi ei mummolaan nyt mene? Kenen sen sitten pitäisi paljastaa ja miten tilanne muuttuu jos asiaa kysytään suoraan sinulta? Lupaat että lapsi voi kyllä tulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olla ilkeä äitija jotkut ilkeät äidit laittaa lapsen soittamaan ja kysymään pääsekö sukulaisiin hoitoon, kosa meinavat ettei kukaan lapselle kehtaa sanoa ei käy
Siinä vaiheessa kannattaa ehkä soittaa sille äidille että ei ole ok että lapsi kysyy pääseekö sukulaisiin hoitoon vai ei. Jos lapsella ei ole lupa ottaa yhteyttä, miksi hänellä on yhteistiedot?
Lapsi on vanhemmistaan erillinen henkilö, jolla on omat ihmissuhteensa vanhempien ulkopuolella. Vaikka vanhempien tehtävä on toki suojella lasta mahdollisesti haitallisilta ihmisiltä, ei vanhemmilla ole mitään syytä tai oikeutta valikoida kaikkia lapsen sosiaalisia kontakteja. Eli lapsella on oikeus suhteeseen omien isovanhempiensa kanssa, pois lukein tilanteet, joissa on todennäköistä, että isovanhempi on lapselle haitallinen ihminen.
On tietysti ok. Ja aina saanut itse sopia ja mennä jos haluaa. Muut menot sitten peruttu/siirretty tarpeen mukaan, koska isovanhempien tapaaminen on molemmille tärkeää. Ja ihan taaperosta alkaen on saanut itse sopia jos ovat soitelleet.