Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerronko lapsille (teini-ikäisiä molemmat) ulosotosta?

Vierailija
17.01.2021 |

Onko kellään mitään neuvoja, goolesta en löytänyt mitään apuja tämän päätöksen tekoon.

Eli tilanne on se, että olen ollut ulosotossa kesän lopusta asti, toinen lapsista täysi-ikäinen ja toinen täyttää kohta 18 v. Molemmat asuvat edelleen kotona. Elämme toimeentulotuella, koska palkasta ei jää tarpeeksi käteen. Toimeentulotukikin loppuu kesällä kun nuorin täyttää 18 vuotta.

Olen yrittänyt pitää lasten tilanteen niin normaalina kuin mahdollista, mutta kohta en jaksa enää teeskennellä, koska en enää pysty nukkumaan, työt kärsii ja koko ajan tulee lisää kiristyksiä taloudelliseen tilanteeseen.

Tilanne on liian pitkä tähän aloitukseen selittää, mutta vastaan toki kaikkiin kysymyksiin. Olen monta kuukautta halunnut kertoa lapsille jotain, mutta en halua että heidän turvallisuudentunteensa järkkyy lopullisesti, olen yrittänyt kertoa että on vähän tiukkaa, mutta nyt ollaan siinä tilanteessa että eletään toimeentulotuella, koska palkka ei riitä elämiseen ulosoton jälkeen.

Traumatisoinko nuoret täysin jos kerron mikä on tilanne? Omat ajatukset on niin sekaisin etten tiedä enää mikä olisi oikea ratkaisu.

Kiitos jo etukäteen jos jollain on joko omakohtaista kokemusta tai muuten hyviä neuvoja.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä että tilanne on jo liian pitkällä jotta traumien aiheutumiselta voisi välttyä. Kertoisin toki silti mahdollisiman pian.

Vierailija
2/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä hankkia lapsia jos niitä ei pysty elättämään! Kyllä töitä löytyy tekijöille ja palkkakin riittää mainiosti kun karsii turhia kuluja..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin ja hankkisin koko perheelle keskusteluapua.

Vierailija
4/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kertoisin koska ovat aikuisia jo. Ja selittäisin ihan tarkkaan mistä kaikki aiheutui, ja mikä on toimintasuunnitelma nyt.

Vierailija
5/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin tarvitset velkaneuvontaa. Ei ole normaalia olla ulosotossa vaikka olisi toimeentulotuella.

Miksi lapsia pitäisi kuormittaa jollain ulosottotiedoilla?

Vierailija
6/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä hankkia lapsia jos niitä ei pysty elättämään! Kyllä töitä löytyy tekijöille ja palkkakin riittää mainiosti kun karsii turhia kuluja..

Niin, olen siis töissä, ollut samassa työpaikassa jo 14 vuotta, mitään turhia kuluja ei tässä vaiheessa enää olekaan, ne on karsittu jo aikoja sitten. Työhakemuksia laitan viikottain ja opiskelen uutta ammattiakin, mutta tilanne on ja pysyy samana. Pystyin ne elättämään kuitenkin lähes täysi-ikäisiksi. Olisiko jotain oikeita neuvoja tuosta alkuperäisestä kysymyksestä?

AP

Vierailija
7/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset luovu työstäsi ja elä 100% tuilla? Vai oletteko asunnon omistajia ihan?

Meillä 3 lasta ja minä + vaimo molemmat työttömiä ja vuokralla ei oikeestaan ole huolen häivää. Vähän vähemmän juuri harrastuksiin rahaa ettei minä ja vaimo oikeen ollenkaan harrasteta mitään kallista jotta kaikki säästyy lapsien suksiin ja ynnämuuhun.

Vierailija
8/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siinä lapsen asemassa joka tiesi vanhempien taloudellisen tilanteen. Ei jäänyt traumoja. Ei pienille lapsille pidäkään kertoa, mutta lähes täysi-ikäiselle voi puhua kuin aikuiselle ihmiselle.

Vierailija
9/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin tarvitset velkaneuvontaa. Ei ole normaalia olla ulosotossa vaikka olisi toimeentulotuella.

Miksi lapsia pitäisi kuormittaa jollain ulosottotiedoilla?

Velkaneuvontaan olen ollut yhteydessä ja en olisi toimeentulotuella ilman ulosottoa, palkasta ei vaan jää tarpeeksi niin toistaiseksi olen oikeutettu toimeentulotukeen.

Tämä oli minun kysymykseni, että kerronko vai en. Tilanne nimittäin muuttuu siinä vaiheessa kun nuorin lapsista täyttää sen 18 ja toimeentulotukea ei enää saa.

AP

Vierailija
10/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä varmaan kertoisin lapsille mikä on tilanne. Onko sinulla iso summa ulosotossa, onko toivoa että pystyt sen hoitamaan?

Ja miten niin toimeentulotuki lakkaa kun lapsi täyttää 18? Täytyyhän täysi-ikäisenäkin jollain elää? Vai joutuuko ottamaan opintolainaa?

Vierailija
11/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvise kertoa. Tilanteesi helpottaisi vähän, jos laittaisitte kaavakkeet asuntohakuun heille ja saavat omat tulot tai tuet, yhteisasuminen voi pienentää tukea. Onko heillä toinen vanhempi avuksi? Isovanhemmat? Kummit?

Vierailija
12/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset luovu työstäsi ja elä 100% tuilla? Vai oletteko asunnon omistajia ihan?

Meillä 3 lasta ja minä + vaimo molemmat työttömiä ja vuokralla ei oikeestaan ole huolen häivää. Vähän vähemmän juuri harrastuksiin rahaa ettei minä ja vaimo oikeen ollenkaan harrasteta mitään kallista jotta kaikki säästyy lapsien suksiin ja ynnämuuhun.

Koska tarkoituksenani on maksaa nuo velat pois, eikä mulla ole tässä muita aikuisia kuin minä.

AP

Vierailija
13/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut, lakkaa sitten ilmeisesti ttt kun lapsi täyttää 18 .

Kertoisin jo siksikin että sinulta itseltäsi putoaisi salailun taakka, ja lapset ovat jo noin isoja, heidän voisi olettaa ymmärtävän.

Vierailija
14/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvise kertoa. Tilanteesi helpottaisi vähän, jos laittaisitte kaavakkeet asuntohakuun heille ja saavat omat tulot tai tuet, yhteisasuminen voi pienentää tukea. Onko heillä toinen vanhempi avuksi? Isovanhemmat? Kummit?

Ei ole ketään, olen ihan yksin näiden juttujen kanssa. Nuorimmalla lisäksi vaikeuksia koulunkäynnissä, ei ole saanut opintopisteitä niin paljon että olisi oikeutettu edes opintotukeen. 

AP

Vierailija
15/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, olen siis töissä, ollut samassa työpaikassa jo 14 vuotta, mitään turhia kuluja ei tässä vaiheessa enää olekaan, ne on karsittu jo aikoja sitten. Työhakemuksia laitan viikottain ja opiskelen uutta ammattiakin, mutta tilanne on ja pysyy samana. Pystyin ne elättämään kuitenkin lähes täysi-ikäisiksi. Olisiko jotain oikeita neuvoja tuosta alkuperäisestä kysymyksestä?

AP

Kyllä edelleen on turhia kuluja jos ei rahat riitä.

Esimerkiksi näitä ei moni aina tajua oman kokemuksen mukaan (tuttavapiireissä vähävaraisia)

- Kännykkäliittymät ( 9 euroa/kk saa jo perusnetillä varustetun liittymän ja kun soittaa nettipuheluita ja laittaa nettiviestejä esimerkiksi Whatsappissa ei niistäkään tule kuluja)

- Kodin nettiliittymä (Kännykän netin voi jakaa muille laitteille. Voi säästää satoja euroa vuodessa kun ei tarvita toista nettiliittymää)

- Harrastukset (Harrastusten ei tarvitse maksaa. On olemassa ilmaisiakin)

- Mahdollinen auto, lemmikki (kaupungeissa auto on jokseekin turha ja kallis kapistus. Myös lemmikin pitä käy kalliiksi).

Vierailija
16/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä varmaan kertoisin lapsille mikä on tilanne. Onko sinulla iso summa ulosotossa, onko toivoa että pystyt sen hoitamaan?

Ja miten niin toimeentulotuki lakkaa kun lapsi täyttää 18? Täytyyhän täysi-ikäisenäkin jollain elää? Vai joutuuko ottamaan opintolainaa?

Nyt teini lasketaan minun toimeentulotukeen, opintolainaa ei varmaankaan saa, koska ei mielenterveysasioiden vuoksi ole saanut suoritettua kahdessa vuossa kuin parikymmentä opintopistettä.

AP

Vierailija
17/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kyllä edelleen on turhia kuluja jos ei rahat riitä.

Esimerkiksi näitä ei moni aina tajua oman kokemuksen mukaan (tuttavapiireissä vähävaraisia)

- Kännykkäliittymät ( 9 euroa/kk saa jo perusnetillä varustetun liittymän ja kun soittaa nettipuheluita ja laittaa nettiviestejä esimerkiksi Whatsappissa ei niistäkään tule kuluja)

- Kodin nettiliittymä (Kännykän netin voi jakaa muille laitteille. Voi säästää satoja euroa vuodessa kun ei tarvita toista nettiliittymää)

- Harrastukset (Harrastusten ei tarvitse maksaa. On olemassa ilmaisiakin)

- Mahdollinen auto, lemmikki (kaupungeissa auto on jokseekin turha ja kallis kapistus. Myös lemmikin pitä käy kalliiksi).

Koska luottotiedot ovat menneet, en saa puhelinliittymiä vaihdettua, harrastuksia ei ole ollut koskaan. Auto on täysin välttämätön, koska ilman sitä en pysty käymään töissä ollenkaan. Lemmikkejä ei ole ollut koskaan.

AP

Vierailija
18/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ovat ilmeisesti lukiolaisia, kyllä heille kannattaa kertoa, ihan jo senkin vuoksi, että ymmärtävät, etteivät voi saada kaikkea haluamaansa.

18 vuotta täyttänyt voi hakea toimeentulotukea omalla hakemuksellaan (mikäli hänellä ei ole säästöjä, rahastoja, sijoituksia ym.) , opintolainan nostamista ei edellytetä, kun kertoo hakemuksella perheen tilanteen. Vaikka toki mieluummin kannustaa lapsia osa-aikatyön tekemiseen koulun ohella.

Vierailija
19/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt teini lasketaan minun toimeentulotukeen, opintolainaa ei varmaankaan saa, koska ei mielenterveysasioiden vuoksi ole saanut suoritettua kahdessa vuossa kuin parikymmentä opintopistettä.

AP

Käy juttelemassa Kelassa tai ota selvää. Lapsi saa sen jälkeen varmaankin oman toimeentulotuen?

Vierailija
20/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se nuorille mikään yllätys olisi, kyllähän se teidän taloudellinen tilanne näkyy muutenkin jokapäiväisessä elämässä. Eli kerro vaan. Ja tod näk tietävätkin jo, vai oletko aina päivisin kotona kun posti tuo ulosoton kirjeet?