Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerronko lapsille (teini-ikäisiä molemmat) ulosotosta?

Vierailija
17.01.2021 |

Onko kellään mitään neuvoja, goolesta en löytänyt mitään apuja tämän päätöksen tekoon.

Eli tilanne on se, että olen ollut ulosotossa kesän lopusta asti, toinen lapsista täysi-ikäinen ja toinen täyttää kohta 18 v. Molemmat asuvat edelleen kotona. Elämme toimeentulotuella, koska palkasta ei jää tarpeeksi käteen. Toimeentulotukikin loppuu kesällä kun nuorin täyttää 18 vuotta.

Olen yrittänyt pitää lasten tilanteen niin normaalina kuin mahdollista, mutta kohta en jaksa enää teeskennellä, koska en enää pysty nukkumaan, työt kärsii ja koko ajan tulee lisää kiristyksiä taloudelliseen tilanteeseen.

Tilanne on liian pitkä tähän aloitukseen selittää, mutta vastaan toki kaikkiin kysymyksiin. Olen monta kuukautta halunnut kertoa lapsille jotain, mutta en halua että heidän turvallisuudentunteensa järkkyy lopullisesti, olen yrittänyt kertoa että on vähän tiukkaa, mutta nyt ollaan siinä tilanteessa että eletään toimeentulotuella, koska palkka ei riitä elämiseen ulosoton jälkeen.

Traumatisoinko nuoret täysin jos kerron mikä on tilanne? Omat ajatukset on niin sekaisin etten tiedä enää mikä olisi oikea ratkaisu.

Kiitos jo etukäteen jos jollain on joko omakohtaista kokemusta tai muuten hyviä neuvoja.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvise kertoa. Tilanteesi helpottaisi vähän, jos laittaisitte kaavakkeet asuntohakuun heille ja saavat omat tulot tai tuet, yhteisasuminen voi pienentää tukea. Onko heillä toinen vanhempi avuksi? Isovanhemmat? Kummit?

Ei ole ketään, olen ihan yksin näiden juttujen kanssa. Nuorimmalla lisäksi vaikeuksia koulunkäynnissä, ei ole saanut opintopisteitä niin paljon että olisi oikeutettu edes opintotukeen. 

AP

Jos on edes serkku tai joku kaukainen täti elossa, voisi olla että mielellään auttaa lapsiasi rahallisesti ja asumisen suhteen. Ammattikoulussa isoissa kaupungeissa on aikuisten iltalinjoja 2v joihin saa tai sai ainakin joskus opintotukea ym, opintolaina lisänä (jos sen pystyy maksamaan myöhemmin takaisin, kaikki eivät pysty), mutta aikuiskoulutuksessa jossa ei saa opintopisteitä tarpeeksi sitä ei saa. Ellei tilanne ole muuttunut ammattikouluissa.

Vierailija
22/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhuisi summista mutta kertoisin että ulosotossa ja että toimeentulotuki lakkaa. Kannattaa nyt miettiä onko nuorille rahallisesti parempi tilanne asua yksin (tai jopa keskenään kämppiksinä?) ja jos on, niin kertoa että tilanne on nyt tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Ehkä kallistun nyt siihen että kerron ainakin pääpiirteittäin mikä tämä tilanne on ja painotan sitä, että minä hoidan tämän ja he keskittyvät siihen että saavat opiskelut suoritettua ja pääsevät omilleen jossain vaiheessa, eivätkä ikinä aikanaan joudu tällaiseen tilanteeseen itse.

Kiitoksia vielä kerran, olette ihania ihmisiä.

Vierailija
24/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot. Salailusta saadaan eniten traumoja. Köyhyys lähinnä ketuttaa. Sanot, että kannat vastuun ja hoidat perheen arjen. Teinien ei tarvitse huolehtia, mutta tietävät mikä tilanne on ja mistä johtuu.

Vierailija
25/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot. Salailusta saadaan eniten traumoja. Köyhyys lähinnä ketuttaa. Sanot, että kannat vastuun ja hoidat perheen arjen. Teinien ei tarvitse huolehtia, mutta tietävät mikä tilanne on ja mistä johtuu.

Heh, taisin olla vastaukseni kanssa vähän myöhässä.

Vierailija
26/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro faktat, mutta älä huolestuta heitä liikaa tai varsinkaan käytä terapeuttinasi.

Vierailija
27/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorelle voi hakea oman toimeentulotuen kun täyttää 18 ja siihen vielä harkinnanvaraista päälle jos on tarpeeseen.

28/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes aikuisille lapsille kerrot missä mennään.

Vierailija
29/29 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin rehellisesti että mistä on kyse, koska tuon ikäiset osaavat kyllä käsitellä asiaa, ja todennäköisesti he ovat jo arvanneet että jotain on vialla. Nuoret ovat yllättävän tarkkanäköisiä, ja he ovat jo saattaneet omassa päässään muodostaa vaikka mitä kauhuskenaarioita, siksi olisi tärkeää kertoa heille totuus.