Kipeän lapsen kanssa kauppaan
Lapsi sairastui illalla. Ei tukiverkostoa. Käteisenä rahaa (40€) millä tarkoitus oli mennä kauppaan. Jääkaapissa tomaattia, maitoa, eilistä makaronilaatikkoa.
Lapsi rattaisiin ja pakko mennä silti ?
Kommentit (117)
Tarvitsetko ap apua, asutko Uudellamaalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvattanut lapsen lähes ilman tukiverkkoa ja ihan hyvä on tullut. Kyllä ilmankin pärjää.
Sinä oletkin parempi kuin muut. Senhän halusit kuulla.
En ole parempi, mutta jos on pakko, niin on pakko. Ei aina tarvitse kitistä kaikesta. Minulla on lehmän hermot ja analyyttinen ajattelu. Teen vain pakollisen ja juuri sen, mitä se hetki vaatii ja just seuraava askel. En huolehdi tulevasta, koska se vie resursseja. Pistän kaiken energiani siihen hetkeen. En todellakaan mieti kauppiaan terveyttä, jos lapsi yskii rattaista kaupan lattialle. On kauppiaan tehtävä hoitaa liikkeensä siivous oikein.
Ja tässä on vastaus siihen, miksi mikään tautitilanne ei koskaan helpota, ennen kuin valtaosa on rokotettu. Miten joku kehtaa ylpeillä sillä, että on maailman itsekkäin ääliö?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvattanut lapsen lähes ilman tukiverkkoa ja ihan hyvä on tullut. Kyllä ilmankin pärjää.
Sinä oletkin parempi kuin muut. Senhän halusit kuulla.
En ole parempi, mutta jos on pakko, niin on pakko. Ei aina tarvitse kitistä kaikesta. Minulla on lehmän hermot ja analyyttinen ajattelu. Teen vain pakollisen ja juuri sen, mitä se hetki vaatii ja just seuraava askel. En huolehdi tulevasta, koska se vie resursseja. Pistän kaiken energiani siihen hetkeen. En todellakaan mieti kauppiaan terveyttä, jos lapsi yskii rattaista kaupan lattialle. On kauppiaan tehtävä hoitaa liikkeensä siivous oikein.
Ja tässä on vastaus siihen, miksi mikään tautitilanne ei koskaan helpota, ennen kuin valtaosa on rokotettu. Miten joku kehtaa ylpeillä sillä, että on maailman itsekkäin ääliö?!
En ole ap, mutta en usko, että koronaa olisivat levittäneet kovin paljon rattaissa istuvat lapset kauppamatkoilla. Eiköhän se ole levinnyt enimmäkseen muulla tavalla.
Ainakin tiedotusvälineiden mukaan korona leviää usein aikuisten ja nuorison läheisessä kanssakäymisessä, missä ei pidetä turvavälejä. Sukujuhlissa, urheilukilpailuissa, konserteissa...
Jep.
Se lapsi rattaista ei vieraille ihmisille todennäköisesti sano yhtään mitään.
Ite olen ollut aika tiukkojen varotoimien kannalla esimerkiksi meillä töissä, mutta en kyllä syyllistäisi kipeän lapsen vanhempaa tossa tilanteessa.
(Mutta vähän ihmettelen että missä oikein asutte: meidän suunnalla ainakin olis täysin ok kysyä kauppakamppeille hakijaa esimerkiksi kaupunginosaryhmässä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla tilanne ettei kukaan tule katsomaan lasta kauppareissun ajaksi?
Katsomaan sairasta lasta? No way!
No meillä on juuri tällä hetkellä sairas lapsi isovanhemmilla koska itse olen töissä.
Ennakointi on avainasemassa lasten kanssa. Meilläkin mies on nyt 3 viikkoa kainuussa työreissulla. Meillä lapset ei oo käyny pandemian alettua ollenkaan kaupassa. Ei naapureita, sukulaisia tai ystäviä samassa kunnassa, eikä mitään kauppakassi/kotiinkuljetusta kunnassa. Ennen hänen lähtöään kävin tekee ison kauppareissun ja apteekista perus lääkkeitä jos joku tulee kipeäksi. Lihoja pistin pakkaseen ja maitoa ostin osan laktoosittomia jotka säilyy pöydällä. Leipää teen itse kun tuoreet loppuu. Kotona pärjäilee yllättävänki pitkään kun vähän suunnittelee etukäteen.
Teidän tapauksessa jos ei muuta vaihtoehtoa niin muksu rattaisiin ja sadesuoja päälle ja maskit molemmille jos pieni suostuu pitämään ja nopea käynti kaupassa turvavälit pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, että en huolehdi kauppiaan terveydestä, en huolehdi naapurin terveydestä, ja en mieti kavereideni terveyttä. Autan, jos pystyn helposti ja niin että en rasitu. Hoidan omat asiani. Jokainen on vastuussa itsestään.
Luotan, että ihmiset toimissaan eri yhteiskunnan lokeroissa tekevät työnsä. Huolehdin vain sen, mikä minulle kuuluu.Sinun asenteesi onkin syy siihen miksi tässä maassa lapset kiusataan heng iltä ja epidemia leviää. Kun ei välitetä muista kuin omista asioista.
Nop. Nimenomaan olen ollut läsnä lapsilleni, he eivät kiusaa ketään. Meillä ei katsota edes telkkaria iltaisin. En levitä epidemiaa.
En puhunut sinun lapsistasi. Vaan jos ihmiset avaisivat silmänsä ja AJATTELISIVAT ja PUUTTUISIVAT muiden epäkohtiin, olisi tuokin kyseinen lapsi m ur h a vältetty. Mutta "kun ei kiinnosta kuin omat asiat" niin tällaisiä vääryyksiä tapahtuu jatkossakin.
Siis sä räyhäät täällä lapsim*rhista kun aloittaja avasi keskustelun kaupassa käymisestä? Onko sulla kaikki ihan kohdallaan?
Ap, minusta voit käydä kaupassa kun teet nopean täsmäiskun. Mietit valmiiksi mitä haet ja mikä kulkureitti kaupassa nopein ja pidät turvaväliä. Laita maski itsellesi ja lapsellesi. Selviät 10 minuutissa ulos sieltä ja kukaan ei tästä sairastu. Tuskin tuolla kaupoissa mitään älytöntä ruuhkaa nyt su-aamuna on. Mies kävi äsken Lidlissä (Hki) ja oli ollut 2 asiakasta hänen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Soita sosiaalipäivystykseen, saat apua.
Voisit myös varata ajan koronatestiin. Testiin pääsee nopeasti ja tuloskin tulee pian. Työntekijä kysyy, onko ruokahuolto kunnossa ja tässä autetaan, jos joudutte virallisesti karanteeniin. Sairaana ei kauppaan saa mennä.
Oletan että asut lähiössä, joten ota yhteys paikalliseen asukastupaan tms. Heillä onnistuu kauppa asiointi apu käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Oletan että asut lähiössä, joten ota yhteys paikalliseen asukastupaan tms. Heillä onnistuu kauppa asiointi apu käteisellä.
Usein jakavat myös kauppojen hävikki ruokaa.
Seurakunta voi auttaa, vapaaehtoistyö, urheilu seurojen nuoret, Facebook puskaradion kautta kyselyä. Toimi. Älä ole avuton. Verkostoidu. Netti sulla toimii kerta täällä pyörit. Tee jotain.
Missä päin asut, ehkä tästä ryhmästä löytyisi apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka mainostatte että sairas lapsi vaan rattaissa mukaan. Tajuatteko että nyt on pandemia päällä. Muulloinkaan sairaana kauppaan ei ole fiksua mutta nyt sitä ei varsinkaan saa tehdä. Vaikka kyseessäolisi vaan flunssa niin siitä tulee muille tartutetuille yhtälailla ongelmia ja joillekkin jopa isoja.
Jos tartuttaa kaupassa vaikka yksinyrittäjän niin tämä joutuu laittaa flunssan ajaksi liikkeensä kiinni (esim hieroja).
Eikö aplla ole yhtään ystävää tai naapuria joka kävisi kaupassa hänen puolestaan? Tai sitten jos soittaisi kauppaan ja kertoisi tilanteen niin suostuisivatkohan he keräämään tuotteet valmiiksi ja kävisit lapsen kanssa ovella maksamassa ja noutamassa ruuat?
Ei sairas lapsi rattaista tartuta, anteeksi vain. Mielestäni on turhaa vouhotusta, kyllä kipeän lapsen kanssa saa mennä kauppaan, jos lapsen kunto kestää sen. Joskus on pakko. Rattaiden eteen voi laittaa harson kauppareissun ajaksi, jos lapsi yskii.
Et ehkä ihan ymmärrä, millaista on olla yksin lapsen kanssa. Kun on äärirajoilla vähän joka asiassa, tulee aika rennoksi.
Tulee rennoksi toisten elämän ja terveyden suhteen. Se on väärin.
Ihmettelen, miksi nykyään on ok, että lähdetään sairaana / sairaan lapsen kanssa kauppaan Hoploppiin, risteilylle jne. Olen itse joutynut teholle, kun sain kaupassa käydessäni norotartunnan. Ei ollut todellakaan hauska kokemus. Ei tulisi mieleen lähteä sairaana minnekään.
Vierailija kirjoitti:
En tajua kuinka uusavuttomia ihmiset voivat olla nykyään. Jos meille tulisi nyt tilanne, ettei päästäisi kauppaan, laittaisin viestin naapurille, joka varmasti hoitaisi asian. Tosin asummekin omakotitalossa, kerrostaloissa ehkä kommunikoidaan vain heippalapuilla.
Olipa taas yleistystä okt/kerrostalo. Nykyisiä naapureita en tunne, aiemmilta olen pyytänyt ja saanut apua. Oli okt tai kt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka mainostatte että sairas lapsi vaan rattaissa mukaan. Tajuatteko että nyt on pandemia päällä. Muulloinkaan sairaana kauppaan ei ole fiksua mutta nyt sitä ei varsinkaan saa tehdä. Vaikka kyseessäolisi vaan flunssa niin siitä tulee muille tartutetuille yhtälailla ongelmia ja joillekkin jopa isoja.
Jos tartuttaa kaupassa vaikka yksinyrittäjän niin tämä joutuu laittaa flunssan ajaksi liikkeensä kiinni (esim hieroja).
Eikö aplla ole yhtään ystävää tai naapuria joka kävisi kaupassa hänen puolestaan? Tai sitten jos soittaisi kauppaan ja kertoisi tilanteen niin suostuisivatkohan he keräämään tuotteet valmiiksi ja kävisit lapsen kanssa ovella maksamassa ja noutamassa ruuat?
Ei sairas lapsi rattaista tartuta, anteeksi vain. Mielestäni on turhaa vouhotusta, kyllä kipeän lapsen kanssa saa mennä kauppaan, jos lapsen kunto kestää sen. Joskus on pakko. Rattaiden eteen voi laittaa harson kauppareissun ajaksi, jos lapsi yskii.
Et ehkä ihan ymmärrä, millaista on olla yksin lapsen kanssa. Kun on äärirajoilla vähän joka asiassa, tulee aika rennoksi.Kyllä tartuttaa. Olet huono ja itsekäs äiti, vaaraksi sekä lapsellesi että muille. Häpeäisit.
Jääkaapissa ja pakastimessa syötävää ainakin pariksi päiväksi. Onko puurohiutaleita? Perunoita?
Minulla ei ole lapsia, mutta viime päivien kovilla pakkasilla (parhaimmillaan yli -30) en edes kuvitellut rääkkääväni autoa enkä jalkasinkaan olisi päässyt aikaisemman liukastumisen seurauksena kipeytyneestä nilkasta johtuen. Ei muuta kuin tutkimaan kaappeja. Löytyi perunoita, joista pariksi päiväksi sosetta ja kylkeen tonnikalaa ja kurkkusalaattia. Sekavihanneksista pätkäspagetilla höystettyä "kesäkeittoa" taas pariksi päiväksi. Puuropäivä väliin. Leipä loppui, mutta tarpeita sämpylöihin löytyi kaapista. Tänän on niin lauhtunut ilma, että pääsen vihdoin kauppareissulle hakemaan syötävää ja hedelmiä. Hernekeittopurkin jätän seuraavan pahan päivän varoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ennakointi on avainasemassa lasten kanssa. Meilläkin mies on nyt 3 viikkoa kainuussa työreissulla. Meillä lapset ei oo käyny pandemian alettua ollenkaan kaupassa. Ei naapureita, sukulaisia tai ystäviä samassa kunnassa, eikä mitään kauppakassi/kotiinkuljetusta kunnassa. Ennen hänen lähtöään kävin tekee ison kauppareissun ja apteekista perus lääkkeitä jos joku tulee kipeäksi. Lihoja pistin pakkaseen ja maitoa ostin osan laktoosittomia jotka säilyy pöydällä. Leipää teen itse kun tuoreet loppuu. Kotona pärjäilee yllättävänki pitkään kun vähän suunnittelee etukäteen.
Teidän tapauksessa jos ei muuta vaihtoehtoa niin muksu rattaisiin ja sadesuoja päälle ja maskit molemmille jos pieni suostuu pitämään ja nopea käynti kaupassa turvavälit pitäen.
Koronahysteriaa.
Minäkin olen yksin kahden lapsen kanssa eikä ole koskaan tullut tilannetta että joutuisi lähtemään sairaan kanssa kauppaan. Suosittelen ennakointia. Meillä on nytkin pakastin ja kuivakaapit täynnä ja pärjättäisiin 3 viikkoa ilman kauppaa jos niikseen tulisi. Olen myös tutustunut naapureihin ja lähistön perheisiin sen verran että tietäisin ainakin kolme ihmistä jolta kysyä apua heti jos tulisi joku kiireasia. Täytyy olla älykäs ja ennakoida. Ei voi lapsesta vastuussa olevana vaan heilutella käsiään.