Kipeän lapsen kanssa kauppaan
Lapsi sairastui illalla. Ei tukiverkostoa. Käteisenä rahaa (40€) millä tarkoitus oli mennä kauppaan. Jääkaapissa tomaattia, maitoa, eilistä makaronilaatikkoa.
Lapsi rattaisiin ja pakko mennä silti ?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
En tajua kuinka uusavuttomia ihmiset voivat olla nykyään. Jos meille tulisi nyt tilanne, ettei päästäisi kauppaan, laittaisin viestin naapurille, joka varmasti hoitaisi asian. Tosin asummekin omakotitalossa, kerrostaloissa ehkä kommunikoidaan vain heippalapuilla.
Entä jos ei tunne naapureitaan? Tai naapureina on vain heikkoja eläkeläisiä ja juoppoja?
Mee vain kauppaan, jos lapsen kunto kestää. Olen hoitanut yksin avosydänleikkauksesta toipuvaa lasta 2,5 viikkoa. Piti siinäkin luovia ratkaisuja keksiä.
Nuhako on? Noilla ruuilla pärjäättevarmasti tämän päivän, mutta nuha voi kestää pitkään ja syötävä on. Ymmärrän hyvin elämäntilanteita, ettei tukiverkostoa ole käytettävissä. Itse käväisisin nopeasti helpoimmin asioitavissa kaupassa ostoksilla lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua kuinka uusavuttomia ihmiset voivat olla nykyään. Jos meille tulisi nyt tilanne, ettei päästäisi kauppaan, laittaisin viestin naapurille, joka varmasti hoitaisi asian. Tosin asummekin omakotitalossa, kerrostaloissa ehkä kommunikoidaan vain heippalapuilla.
Tajuat kuitenkin sen että vaikka sinulla on naapuriverkosto, kaikilla ei ole?
No sitten pitää katsoa peiliin, jos naapureihin ei ole mitään kontaktia! Paitsi jos asuu jossain eristyksissä ilman naapureita, ja siitä tässä on tuskin kyse. Olen elämäni aikana asunut useissa asunnoissa ja myös ulkomailla, ja joka paikassa olisin ja olen voinut pyytää naapurilta apua.
Minä olen kasvattanut lapsen lähes ilman tukiverkkoa ja ihan hyvä on tullut. Kyllä ilmankin pärjää.
Soita kauppaan ostoslistasi. Sitten mene kaupan ovelle sovittuna aikana lapsi rattaissa. Annat setelin muovipussissa kauppiaalle ja hän käy ottamassa maksun ja laittaa vaihtorahat ja kuitin pussiin. Rahojen kanssa hän tuo ostoskassin ulos.
Älä vie sairasta lasta kauppaan.
Miksi sinulla ei ole kotivaraa, josta on ollut viime vuonna paljon puhetta? 2 viikon karanteeni voi iskeä milloin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on omia menoja ja ovat töissä. Mielestäni avun kerjääminen on hiukan ärsyttävää, jos ei ole hyvä kaveri.
Itse teen tällä hetkellä 70h työviikkoja ja hädin tuskin saan itselleni ruuat ostettua ja hiuksiakaan meinaa ehtiä koskaan pestä. En kehtaisi kieltäytyä mikäli joku pyytäisi tekemään viikon ruokaostokset puolestaan, mutta kyllä siitä ärsyyntyisi jo pelkästään oman väsymyksen puolesta etenkin jos on vain joku ärsyttävä naapuri kyseessä. Ystävää auttaisin aina.
Kyllähän tuolla sapuskamäärällä yhden päivän pärjää, varsinkin, jos on kaurapuuroa kaapissa. Mene sitten vasta kun on vihoviimeinen pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei tunne naapureitaan? Tai naapureina on vain heikkoja eläkeläisiä ja juoppoja?
Nythän olisi hyvä tilaisuus tutustua, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvattanut lapsen lähes ilman tukiverkkoa ja ihan hyvä on tullut. Kyllä ilmankin pärjää.
Sinä oletkin parempi kuin muut. Senhän halusit kuulla.
Tämän takia kannattaa tervehtiä niitä naapureita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän olisi hyvä tilaisuus tutustua, vai mitä?
Antaa viimeiset setelinsä juopolle vai dementiamummolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuat kuitenkin sen että vaikka sinulla on naapuriverkosto, kaikilla ei ole?
No sitten pitää katsoa peiliin, jos naapureihin ei ole mitään kontaktia! Paitsi jos asuu jossain eristyksissä ilman naapureita, ja siitä tässä on tuskin kyse. Olen elämäni aikana asunut useissa asunnoissa ja myös ulkomailla, ja joka paikassa olisin ja olen voinut pyytää naapurilta apua.
Itse en ole koko elämäni aikana tietänyt yhdenkään naapurini etunimeä. Tai mitään muutakaan heistä. Muuta kuin että he penkovat lehtikeräystä ja kurkkivat autoni ikkunoista sisään.
Menisin ihan normaalisti kauppaan, jos lapsi kerran pysyy rattaissa. Ihan älytöntä tää koronavauhkoominen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä oletkin parempi kuin muut. Senhän halusit kuulla.
En ole parempi, mutta jos on pakko, niin on pakko. Ei aina tarvitse kitistä kaikesta. Minulla on lehmän hermot ja analyyttinen ajattelu. Teen vain pakollisen ja juuri sen, mitä se hetki vaatii ja just seuraava askel. En huolehdi tulevasta, koska se vie resursseja. Pistän kaiken energiani siihen hetkeen. En todellakaan mieti kauppiaan terveyttä, jos lapsi yskii rattaista kaupan lattialle. On kauppiaan tehtävä hoitaa liikkeensä siivous oikein.
Tämä on juurikin hyvä esimerkki siitä, miksi siellä kotona kannattaisi nyt pitää sitä ylimääräistä ruokavarastoa eli kotivaraa. Ei tarvitsisi nyt ihmetellä, miten toimia lapsen sairaana ollessa. Kuten fiksut ovat jo neuvoneetkin, et voi nyt sairaan lapsen kanssa kauppaan mennä, vaan pitää keksiä joku muu tapa hoitaa kaupassa asiointi. Ja jatkossa opetella varautumaan paremmin. Pakastimeen kannattaa tehdä ruokia valmiiksi itselle ja lapselle ja myös varata kotiin kuivaruokahyllyyn tuotteita, josta saa tehtyä ruokaa, esim. puurohiutaleita, linssejä, näkkileipää ja säilykkeitä.
Eilen naapuri tuli pyytämään apua kun ei saanut autoa käyntiin. Toki autettiin ja naapuri pääsi autolla liikkeelle.
Toissapäivänä kuskattiin yhden naapurin kanssa lapset kouluun niin että toinen vei aamulla Jan toinen haki illalla (lapset ovat koulussa samalla luokalla ja parhaita ystäviä joten kontakti on joka tapauksessa heidän välillään siksi näin myös korona aikana).
Kun tilaan gluteenittomia jauhoja ison määrän netistä niin kysyn parilta naapurillakin haluavatko jotain. Saavat pienet tilauksensa ilman toimituskuluja kotiin asti kun minä tilaan itselleni niin paljon että tilaus ilman toimituskuluja.
Olen usein hoitanut naapureiden lapsia esim äidin hammaslääkärin tai hierojalla käynnin aikana.
Ap kysy ihmeessä naapurilta apua. Joko auttaa tai sitten ei mutta ainakin meillä on tullut hyviä yhteistyökuvioita kun on uskallettu pyytää ja antaa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka mainostatte että sairas lapsi vaan rattaissa mukaan. Tajuatteko että nyt on pandemia päällä. Muulloinkaan sairaana kauppaan ei ole fiksua mutta nyt sitä ei varsinkaan saa tehdä. Vaikka kyseessäolisi vaan flunssa niin siitä tulee muille tartutetuille yhtälailla ongelmia ja joillekkin jopa isoja.
Jos tartuttaa kaupassa vaikka yksinyrittäjän niin tämä joutuu laittaa flunssan ajaksi liikkeensä kiinni (esim hieroja).
Eikö aplla ole yhtään ystävää tai naapuria joka kävisi kaupassa hänen puolestaan? Tai sitten jos soittaisi kauppaan ja kertoisi tilanteen niin suostuisivatkohan he keräämään tuotteet valmiiksi ja kävisit lapsen kanssa ovella maksamassa ja noutamassa ruuat?
Ei sairas lapsi rattaista tartuta, anteeksi vain. Mielestäni on turhaa vouhotusta, kyllä kipeän lapsen kanssa saa mennä kauppaan, jos lapsen kunto kestää sen. Joskus on pakko. Rattaiden eteen voi laittaa harson kauppareissun ajaksi, jos lapsi yskii.
Et ehkä ihan ymmärrä, millaista on olla yksin lapsen kanssa. Kun on äärirajoilla vähän joka asiassa, tulee aika rennoksi.
Tämä. Ei lapsi eikä äiti rattaissa harson takana tartuta, varsinkin jos rattaat ovat vielä eri ilmakehässä.
Onko Facebookissa jotain ksupunginosaryhmää, josta kysyä apua? Omassa kotikaupungissa ainakin toimii. Ihan tuntematon kävi sairastuneelle ystävälleni kaupasss, itse en ollut kotina, joten en voinut. Toinen sai lapselle luistimet sitä kautta.
Pärjäöttekö huomiseen? Sitten voi kysyä apua esim diakonilta.
Niinpä! Meille naapuri on oman Alkoreissunsa yhteydessä tuonut monen kympin samppanjapullon, eikä sitäkään maksettu heti., koska käteistä rahaa ri ollut kotona.