Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lapsena nähnyt avaruusaseman paljaalla silmällä, mutta kukaan ei usko. Vahvistakaa muutkin, että olette nähneet.

Vierailija
16.01.2021 |

Näkyi kesällä keskellä päivää tai alkuillasta kirkkaalla säällä. Asemasta oli erotettavissa joitain muotoja ja se pysyi paikallaan ainakin sen aikaa kun tähyilin. Ikää oli n. 12-15 v. Jjoten ihan pieni en ollut. Enää en pystyisi tosiaankaan näkemään mitään kun näkö on iän myötä huonontunut. Voisiko joku muukin vahvistaa nähneensä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se oli säähavaintopallo

Vierailija
2/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Death Star tuolla tällä hetkelläkin möllöttää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se oli säähavaintopallo

Tiesin jo tuon ikäisenä miltä säähavaintopallo näyttää, koska isäni oli käyttänyt niitä työssään, joten varmasti ei ollut sääpallo. Ei voinut myöskään olla satelliitti, koska ne eivät pysy paikallaan.

Vierailija
4/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyyhän se sieltä jos osaa katsoa. 

Milloin olit lapsi? Mir oli kirtoradalla 1986-2001 ja nykyinen kansainvälinen asema 2000 lähtien. 

Ei niistä kyllä muotoja erota paljaalla silmällä. 

Vierailija
5/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyykö se avaruusasema siis paikallaan? Milloin se alkoi? Miten se loistaisi keskellä päivää? Juu en tiiä.

Vierailija
6/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teille paljaan silmän näytän.

Riitta

Vierailija
7/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin kun sukkula meni Venukseen.

Vierailija
8/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokone voi näyttää pysyvän paikallaan kun tulee oikeasta suunnasta ja ei ole pyöreä.

Oliko tämä siis kirkas ja kuinka paljon tähteä suurempi

Vierailija
9/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unen näit. Kyllähän noista asemia ja sateliitteja näkyy, mutta näyttävät vaan valopisteiltä.

Vierailija
10/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyyhän se sieltä jos osaa katsoa. 

Milloin olit lapsi? Mir oli kirtoradalla 1986-2001 ja nykyinen kansainvälinen asema 2000 lähtien. 

Ei niistä kyllä muotoja erota paljaalla silmällä. 

Jes, kiitos! Vuonna 2001 olen ollut 11-vuotias eli se osuisi suunnilleen tuohon mun arvioon. Ei siitä mitään kunnollisia muotoja ollut erotettavissa, mutta jonkinlainen kulmikkuus kylläkin, että huomio kiinnittyi ja tiesin, että on ihmisen tekele.

Vierailija
11/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka korkealla se olettamasi avaruusasema oli horisonttiin/zeniittiin nähden?

Satelliitin olet toki voinut nähdä. Paikallaan nuo kohteet eivät ole, eikä niistä voi nähdä yksityiskohtia/muotoja.

Eri asia, miten katsoja kokee kohteen liikkeen ja muodon.

Tasaisesti taivaan halki mateleva pieni valopiste voi tuntua muuttelevan suuntaansa kun siinä on eri tavalla tähtiä kiintopisteenä. Varsinkin aamu/iltataivaalla satelliitti kirkastuu ja sitten himmenee auringon valon siitä heijastuessa.

Suurilla aurinkopaneeleilla varustetut satelliitit kirkastuvat hetkeksi hyvinkin kirkkaiksi.

Kirkastuminen ja himmeneminen saattaa tulla tulkituksi nopeuden ja suunnan muutoksena.

Vierailija
12/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näin kun sukkula meni Venukseen.

Minä en nähnyt kun oli niin paljon matskua edessä. Tuskin edes yletti,hankas vaan johonkin.

Vierailija
13/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaa... luin aloituksen huonosti ei keskellä päivää ole näkynyt satelliitti eikä avaruusasema. Se on varmaa.

Vierailija
14/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvakolmion tähdistö

Vierailija
15/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttavani väittää nähneensä Pohjantähden keskellä päivää.

Ei vain ole mahdollista.

Venus on mahdollista paikallistaa päivätaivaalta, mutta ei se helppo nakki ole.

Oliko kohde päivätaivaalla tumma vai kirkas?

Vierailija
16/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko minäkään. Ihan jo siitä syystä, ettei tavallisella pulliaisella ole mitään mahdollisuutta "vahvistaa" nähneensä avaruusasemaa. Ehkä näit, ehkä et, edes itse et voi kuitenkaan saada tästä ikinä varmuutta.

Vierailija
17/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ainakin kuvitella nähneensä, jos tietää tarkan paikan. Päivällä tosin ilmakehän valoisuus estää näkymästä avaruudesta yhtään mitään. Jo 10 km:n korkeudessa lentävää lentokonetta on vaikea nähdä.

Vuosia sitten oli tekstitv:ssa satelliittien ylilentoja, ja joten varmaan avaruusasemankin olisi voinut nähdä. Ei kuitenkaan päivällä. Olisiko ollut joku kylmän sodan aikainen vakoilusateelliitti.

Vierailija
18/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oikeasti nähnyt ISS avaruusaseman. Mun poika harrastaa tähtiä ja avaruus asioita ja hänen kanssaan katsottiin muistaakseni viime kesänä yöllä kun ISS näkyi muutaman sekunnin täällä pohjoisessa. ISS näkyi vain hetken liikkuvana valopisteenä yöllisellä taivaalla paljaalla silmällä katsottuna.

Joten en usko, että ap on nähnyt päivällä paikallaan pysynyttä avaruusasemaa.

Vierailija
19/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut paljaalla silmällä, oli kovan pakkasen vuoksi villasukka öögassa. Mutta jotain outoa siellä näkyi!

Vierailija
20/29 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun olen painanut paljaalla, on mimmi pamahtanut paksuks.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan