Ystävä ei avaudu ikinä hiukkaakaan asioistaan, luovutanko?
Olemme tunteneet jo vuosia. Tutustuimme, kun asuimme aika lähekkäin ja olimme samassa harrastuksessa. Hän muutti kauas pois kotiseuduilleen takaisin ja itsekin toiselle paikkakunnalle ja olemme lähinnä viestitelleet, tapaamme vain n. kerran vuodessa.
Viestit ovat sellaisia arkisiin hommiimme liittyviä, joidenkin kuvien jakamista, ei sen kummempaa. Jos joskus kysyn vähänkin henkilokohtaisempaa, vaikka vain, että onko miehelläsikin samaan aikaan loma, hän ei vastaa. Seuraavana päivänä kertoo taas jostain lihakeitosta, jota teki perheelleen ison kattilallisen. Sitten taas tällaista viestintää, kunnes kerron oman tyttäreni menosta autokouluun ja kysyn jotain vaikka että onko hänen lapsellaan jo kortti, niin ei vastaa. Taas vähän ajan kuluttua arkinen viestintä jatkuu.
Luovutanko jo? Ei tästä oikein ystävyyttä synny :(
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Puhutko toisten ihmisten asioista ystävällesi?
En ikinä, emme tunne samoja ihmisiä. En ole ikinä kertonut kenestäkään muusta kuin perheestäni, mutta heistäkin lähinnä tuollaista kuten tuo ajokorttijuttu. Itsestäni kyllä joitakin asioita. Ap
En minäkään vastaisi noihin sun kysymyksiin. Meillä perheessä vaalitaan muiden perheenjäsenien yksityisyyttä. Miehen ja lapsien asist ovat heidän yksityisiä! En todellakaan puhu heidän töistä, sairauksista, jutuista yhtään mitään! Mä voin omista asioistani puhua niin paljon ystäville kun itse tahdon. Mitä se edes sulle kuuluu miehen loma? Lapsien ajokortit? Asutte eri paikkakunnilla, niin noista ole sulle minkäänlaista pointtia tietää, en ainakaan keksi. Ystävyyteen ei kuulu kyttääminen ja kyylääminen!
No voi hitsi, kun typerästi laitoin nuo kysymykset miehestä ja lapsesta esimerkiksi. Olen huono keksimään mitään esimerkkejä. Ne esimerkit ei olleet heistä, vaan liittyivät enemmän suoraan ystävääni, mutten halua laittaa tähän niin tarkkoja tietoja. Siis kysymykset liittyivät häneen suoraan. Hän ei vastannut niihin, niinkuin ei koskaan vastaa. Ap
Millä alustalla viestittelette? Voisiko olla huolestunut yksityisyydestään, jos kyseessä on Whatsapp tms.
Onko samanlainen tavatessanne? Mietin voisiko liittyä siihen, että haluaisi puhua henkilökohtaisia asioitaan mieluiten kasvotusten kuin viesteillä. Jos viestit ovat lyhyitä, siitä voi jäädä hieman vaillinainen olo jos puhutaan syvemmistä asioista kuin makkarasoppakuulumisissa.
Jos kerta kysyit suoraan häneen liittyviä kysymyksiä, voi olla, että kokee ne asioiksi, joita ei halua jakaa sinulle. Laita joku esimerkki nyt näistä kysymyksistä? Vai mitä ne oikein on, jos paljastavat liian tarkkoja tietoja?
On ollut aina samanlainen ja samanlaista. En tarkoitakaan mitään sen syvällisempää, siihen minulla toki riittää ymmärrystä, ettei sellaista halua jakaa, mutta ettei pienintäkään henkilökohtaisempaa asiaa voi kertoa. Se loukkaakin vähän. En ole mikään juoruilija. En puhu muista. Mutta ainaisten sieniämpärillisten kommentointi, kun se on pelkästään tätä, herättää kysymyksen, mitä hänkään sitten tästä tuttavuudestamme saa? :( Ap
Vierailija kirjoitti:
No voi hitsi, kun typerästi laitoin nuo kysymykset miehestä ja lapsesta esimerkiksi. Olen huono keksimään mitään esimerkkejä. Ne esimerkit ei olleet heistä, vaan liittyivät enemmän suoraan ystävääni, mutten halua laittaa tähän niin tarkkoja tietoja. Siis kysymykset liittyivät häneen suoraan. Hän ei vastannut niihin, niinkuin ei koskaan vastaa. Ap
Ylipäätään kyseleminen on vastenmielistä.
Älä kysele.
Ehkä sinä et ole hänen ystävä. Ehkä hän ei arvosta sinua. Ehkä sinä olet hänelle vain riesa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään kyseleminen on vastenmielistä.
Älä kysele.
Totta. Oikean ystävän kanssa se on ihan ok, mutta jos toinen ihminen ei ole hyvä ystävä, tuntuvat kyselemiset vain uteliaan valvomiselta.
Vierailija kirjoitti:
On ollut aina samanlainen ja samanlaista. En tarkoitakaan mitään sen syvällisempää, siihen minulla toki riittää ymmärrystä, ettei sellaista halua jakaa, mutta ettei pienintäkään henkilökohtaisempaa asiaa voi kertoa. Se loukkaakin vähän. En ole mikään juoruilija. En puhu muista. Mutta ainaisten sieniämpärillisten kommentointi, kun se on pelkästään tätä, herättää kysymyksen, mitä hänkään sitten tästä tuttavuudestamme saa? :( Ap
Älä mieti mitä hän saa, vaan mitä sinä saat. Jos sinä et saa siitä mitään, niin lopeta viestittely. Helppoa.
Hän ei luota sinuun, eikä sinulla ole oikeutta udella ystäviesi yksiyisasioita. Hänellä on oikeus suojellla omaa yksityisyyttään ja pitää omat asiat omana tietonaan. Itse toimisin täysin samoin. Ei ole pakko avautua ulkopuolisille, ellei itse niin halua.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinä et ole hänen ystävä. Ehkä hän ei arvosta sinua. Ehkä sinä olet hänelle vain riesa.
Tätä olen miettinyt paljonkin. Mutta miksi hän sitten kirjoittelee minulle oma-aloitteisestikin niin usein? Ap
Vierailija kirjoitti:
En minäkään vastaisi noihin sun kysymyksiin. Meillä perheessä vaalitaan muiden perheenjäsenien yksityisyyttä. Miehen ja lapsien asist ovat heidän yksityisiä! En todellakaan puhu heidän töistä, sairauksista, jutuista yhtään mitään! Mä voin omista asioistani puhua niin paljon ystäville kun itse tahdon. Mitä se edes sulle kuuluu miehen loma? Lapsien ajokortit? Asutte eri paikkakunnilla, niin noista ole sulle minkäänlaista pointtia tietää, en ainakaan keksi. Ystävyyteen ei kuulu kyttääminen ja kyylääminen!
No aika vaikea on perheellisen puhua mitään henkilökohtaista jos ei voi edes "paljastaa" onko lomalla samaan sikaan miehensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt paljonkin. Mutta miksi hän sitten kirjoittelee minulle oma-aloitteisestikin niin usein? Ap
Ihme tyyppi. Ala sinäkin pitää häntä vain sometuttuna. Etsi uusi ystävä.
Täällä maailmassa ei kannata tuhlata aikaa omituisiin ihmissuhteisiin jotka aiheuttaa vaan hämmennystä.
Jospa hän haluaa kertoa vain omia asioitaan? Ja kokee, että yrität urkkia tietoja muista kuten hänen perheestään? Elleivät hänen juttunsa kuten sieniämpärit kiinnosta, miksi _sinä_ haluat olla ystävä? Odottaessasi, milloin hän alkaa puhua perheenjäsenistään?
Oletko varma, että itse kerrot omista asioistasi, vai juoruatko perheestäsi?
Monilla voi somessakin olla odotus, että muut esittelevät kuvia ja tietoja ystävistään. Miksi ihmeessä? Ja mikä pointti on korostaa, että on kiinnostunut näkemään toisten ystäviä, ei heitä itseään, tai on haluton lukemaan ajatuksia muusta kuin lähinnä sosiaaliseen suosioon liittyvistä asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika vaikea on perheellisen puhua mitään henkilökohtaista jos ei voi edes "paljastaa" onko lomalla samaan sikaan miehensä kanssa.
En kyllä ymmärrä miten tuollainen asia kenellekkään perheen ulkopuoliselle kuuluu.
Juu kannattaa luovuttaa. Ei tuosta yleensä tule mitään, aika yksipuoliseksi menee. Ehkä epäluuloinen ja ei luota, jos ei kerro kuin keitostaan tai melko tyhjää. Se on kuin monologia kävisi. Joskin joku väärä kysymys voi saada toisen perääntymään lisää.
Puhutko toisten ihmisten asioista ystävällesi?