Ainoa mitä mä osaan
On pelata candy crush sodaa. Aika kamalaa eikö? T. Ammattivalittaja
Kommentit (54)
Tunteiden ja kehon tuntemusten avulla irti ajatuksista
Esimerkiksi ajatus ”ei minusta ole mihinkään, olen ikuinen epäonnistuja” voisi tuottaa esimerkiksi toivottomuuden tunteen. Toivottomuuden tunne taas puolestaan ruokkii tunteen mukaisia ajatuksia, kuten ”olen toivoton kaikessa, ei minun kannata edes yrittää”. Tästä seuraa vatvomista. Itseä tuomitsevat, negatiiviset ajatukset vyöryvät päälle, mikä edelleen lisää kielteisiä tunteita. Kun vatvomisen mielentilassa pysähdytään tunteisiin, voimme löytää tien ulos vatvomisen kehästä. Kysymys ”mitä tunteita minulla on juuri nyt” suuntaa huomion tunnekokemukseen vatvovan ajattelun sijaan. Tunnekokemuksen salliminen ja niiden hyväksyminen juuri tässä hetkessä auttaa etääntymään kielteistä kehää ylläpitävistä ajatuksista.
Ajatukset synnyttävät tunteita
Tapahtumien ja niistä tekemiemme tulkintojen erottaminen on usein vaikeaa. Mielemme toimii ikään kuin selostajana, joka tulkitsee kaikkea näkemäänsä ja kokemaansa omalla tavallaan. Selostaja sepittää kertomusta ja liittää tapahtumiin merkityksiä, jotka taas aiheuttavat ja ylläpitävät tunnereaktioita.
Tehdään pieni harjoitus. Kuvittele, että kuljet kaupungilla ja yhtäkkiä vastaan kävelee ystäväsi. Ilahdut mielessäsi ja olet juuri aikeissa tervehtiä häntä. Samalla hetkellä hän vilkaisee sinua, ei reagoi millään tavalla ja jatkaa matkaansa. Mitä ajatuksia huomaat heräävän? Entä tunteita? Miten toimisit tässä tilanteessa?
Mikäli sisäinen selostajasi liittää tilanteisiin toistuvasti sinua tuomitsevia tai arvostelevia tulkintoja niin myös tunnereaktiosi ovat todennäköisemmin kielteisiä ja saattavat johtaa ajan myötä jopa masennukseen. Jos huomaat selostajan tuottavan ajatuksia kuten ”ei minusta kukaan välitä”, ”olen huono”, ”en ansaitse mitään hyvää”, ”ei minusta ole mihinkään, olen ainainen epäonnistuja”, kannattaa laittaa nämä ajatukset merkille ja huomata, että ne ovat ajatuksia, eivät tosiasioita. Ongelmallista on, että vähitellen alamme uskoa selostajan tuottamia tulkintoja ja alamme automaattisesti etsiä todisteita, jotka vahvistaisivat nämä ajatukset todeksi ja jätämme huomioimatta todisteet, jotka ovat näiden ajatusten vastaisia.
Voit haastaa ja kyseenalaistaa ajatussisältöjä etsimällä todisteita sekä niiden puolesta että niitä vastaan. Otetaan esimerkiksi ajatus ”ei minusta kukaan välitä”. Voit kerätä vaikkapa viikon ajan todisteita, jotka vahvistavat tämän ajatuksen olevan tosiasia ja todisteita, jotka vahvistavat ajatuksen epätodeksi. Todennäköisesti tulet löytämään ainakin muutamia todisteita, jotka puoltavat sitä, että ajatus ei ole tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Sulle on vain syntynyt ikävä negatiivinen noidankehä. Uskon että voit päästä positiivisemmalle kehälle jos ympäristö tukee.
Niin, no ei mun mieheni mua millään tavalla tue, jos taas yritän opiskella. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tulee välillä surku, kun lukee näitä sun juttuja. Sua ei varmaan ole lapsena tuettu ja kannustettu yhtään. Voi kun sä saisit itsetuntosi kuntoon ja tajuaisit, että hitto vieköön kyllä mä pärjään. Tsemppiä.
Kiitos tsempeistä. Ei hullut vanhempani osanneet millään lailla tukea. Sisareni saivat tukea toinen toisiltaan plus vanhemmat olivat terveitä, kun he olivat lapsia. Sitten heillä oli lisäksi molemmilla hyvät anopit. Ap
Vastoinkäymisistä alkaa helposti pyöriä kielteisten ajatusten kehä, jolla mollaamme itseämme ja puhumme itsestämme rumasti. Joskus sama sättiminen jatkuu vuodesta toiseen.
Kielteinen ajatusmalli syntyy monesti automaationa eikä se suinkaan aina kerro totuutta. Omia ajatusmalleja onkin onneksi mahdollista työstää.
”Sisäinen puhe ei ole absoluuttinen totuus, vaan siihen liittyy aina tulkintaa ja näkökulmia, jotka syntyvät menneistä kokemuksista ja opituista ajatusmalleista. Kun toistuvan reaktion tunnistaa, omia ajatusmalleja voi lähteä muokkaamaan.”
Puhuisitko noin ystävällesi? Aivan niin, et tietenkään – ellet sitten ole todella lannistava ystävä. On kuitenkin aivan tavallista, että päämme sisällä riehuva sisäinen puhe kuulostaa yllä kuvatun kaltaiselta. Jostain syystä itseään on hyväksyttävää mollata ja musertaa.
Tällainen puhe voi jäädä kiertämään kehää, jolloin jäämme kiinni samoihin, toistuviin kielteisiin ajatusmalleihin. Ei ihmekään, jos olo tuntuu välillä kurjalta.
”Haitallisilla ajatusmalleilla voi monesti olla pitkät juuret menneissä kokemuksissamme. Emme ehdi edes huomata, kun kielteinen reaktio on jo käynnissä."
Negatiivinen puhe on usein opittua tai menneistä kokemuksista juontuvaa. Kielteisen ajatusketjun taustalla on usein voimakas tunnekokemus, esimerkiksi menneisyydessä koettu häpeä, joka nostaa päätään aina samankaltaisessa tilanteessa.
”Itsekriittisyys kumpuaa monesti liiallisista vaatimuksista itseä kohtaan. Odotetaan täydellisyyttä, jota ei edes voi saavuttaa.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle on vain syntynyt ikävä negatiivinen noidankehä. Uskon että voit päästä positiivisemmalle kehälle jos ympäristö tukee.
Niin se tuki on monesti kovin ehdollista. Jos et onnistu niin ei tueta, jos onnistut niin tuetaan ja yrittämisestä et kiitosta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se tuki on monesti kovin ehdollista. Jos et onnistu niin ei tueta, jos onnistut niin tuetaan ja yrittämisestä et kiitosta saa.
Joo, harmittaa, kun oppisopimus onnistuisi nyt, mutta mies on tietenkin liian väsynyt. Ap
Kielteisen puheen kääntäminen lempeydeksi ei ole helppoa. Se vaatii useita toistoja ja matkan varrelle mahtuu lipsumista ja epäonnistumisia. Armollisuus on hyödyksi uuden asenteen opettelemisessa. Jokaiseen yksittäiseen kielteiseen pohdintaan ei tarvitse tarttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee välillä surku, kun lukee näitä sun juttuja. Sua ei varmaan ole lapsena tuettu ja kannustettu yhtään. Voi kun sä saisit itsetuntosi kuntoon ja tajuaisit, että hitto vieköön kyllä mä pärjään. Tsemppiä.
Kiitos tsempeistä. Ei hullut vanhempani osanneet millään lailla tukea. Sisareni saivat tukea toinen toisiltaan plus vanhemmat olivat terveitä, kun he olivat lapsia. Sitten heillä oli lisäksi molemmilla hyvät anopit. Ap
Anopit ei nyt kuulu aiheeseen millään tapaa. Tuskin sun osaamattomuus on edesmenneen anopin syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, harmittaa, kun oppisopimus onnistuisi nyt, mutta mies on tietenkin liian väsynyt. Ap
Mihin sä miestä tarviit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Mikä oppisopimus ja mitä miehen väsymys siihen liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä ymmärtää ihmisiä, jotka saavat sinut häpeämään itseäsi. Voiko työkaverisi naljailu johtua ärsyttävyytesi sijaan siitä, että hän on väsynyt? Oliko äidilläsi ongelmia, jotka hän purki nöyryyttämällä sinua?
Sä olet junttaantunut siihen merkonomijuttuun. Onhan vaikka kuinka paljon muitakin koulutuksia ja ammatteja missä ei niin matematiikkaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopit ei nyt kuulu aiheeseen millään tapaa. Tuskin sun osaamattomuus on edesmenneen anopin syytä.
En mä sitä noin tarkoittanut. Mulla oli hyvä anoppi. Tarkoitin että siskoni tapasivat omat anoppinsa jo kun olivat teinejä ja saivat heiltä tukea. Harmi että tapasin omani vasta kun olin 32v.Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi oppisopimus ja mies olisi se työpaikan ohjaaja, mutta ei se jaksa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sä olet junttaantunut siihen merkonomijuttuun. Onhan vaikka kuinka paljon muitakin koulutuksia ja ammatteja missä ei niin matematiikkaa tarvita.
Niin olen, kun en pysty sairauksieni takia fyysisiin töihin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeta nyt saada mies innostettua ohjaamaan sua, muuten et saa merkonomin tutkintoasi suoritettua.. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi olla työpaikan ohjaaja.. eikö joku muu, joku parempi, osaavampi ja jaksavaisempi voisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeta nyt saada mies innostettua ohjaamaan sua, muuten et saa merkonomin tutkintoasi suoritettua.. :/
Olen jo vuosia yrittänyt. Ap