Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimo ei tee ruokaa

Vierailija
15.01.2021 |

Olemme korkeakoulutettuja kolmevitosia ja 2 alle 7v lasta löytyy. Elämä muuten mallillaan ja hoidetaan kotityöt muuten about puoliksi, mutta alkanut pikkuhiljaa ärsyttää kun vaimo ei tee oikeastaan lainkaan ruokaa. Ok, osaa lapsille jotain makaronia keittää ja pinaattilettuja lämmittää, mutta muuten minä teen kaikki perheen ruuat ja käytännössä hoidan koko ruokahuollon kaupassakäynneistä keittiön siivoukseen. Olemme tästä jutelleet useasti ja vaimo sanoo ettei ehdi, osaa eikä ole tarpeeksi kiinnostusta. Lisäksi kun olemme olleet esim. lasten kanssa pulkkamäessä tai muualla aamupäivän ja tullaan kotiin lounasaikaan niin ruoka ei ikinä ole odottamassa valmiina ja minun pitää alkaa sitten kiireessä sitä tekemään. Tällaisia vastaavanlaisia tapauksia on viikoittain. Vaimo kyllä siis hoitaa kotitöitä hyvin, mutta ei jotenkin halua tehdä ruokaa, vaikka olisi selkeästi nälkäisiä perheenjäseniä tulossa pian syömään niin kuin tuossa pulkkamäkiesimerkissä.

Miten saisin vaimon innostumaan ruuanlaitosta ja miten teillä jakaantuu ruokahuoltovastuut?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään tee.

Jos olen itsekseni lasten kanssa kotona, lapset eivät tule edes kysymään ruokaa...

ei ne aina uskalla/ajattele kysyä, se ei tarkoita sitä etteikö niitä pidä ruokkia! mun oma pikkuveli tulee kysymään multa, että voinko kysyä äidiltä mitä ruokaa on tänään kun ei uskalla itse.

Vierailija
22/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta saa mainioita eineksiä ja tilattuna (riippuen paikkakunnasta) myös, jos ei keittiö hommat nappaa.

Teillä ei selkeesti pitkälle suunnitella, kun pulkkamäkeen lähdetään ihan noineen vaan, eikä tietoa ruuasta. Vaikka lapset ovat taatusti nälkäisiä. Silloin voisi pelastaa joku eilinen keitto tai einesloota. Puurokin voisi maistua tuossa tilanteessa. Nopeeta ja äkkiä. En alkais mäkään kokkailemaan kummosia, etenkin jos toinen on ollut kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on niin, että mies tekee aina ruuat ja hoitaa kauppaostokset, mutta vaimo sitten vastaa muusta kodinhoidosta yksin ja hoitaa pääosin metatyön (lasten vaatteet, tarvikkeet jne). Toisessa perheessä mies hoitaa aina ruokahankinnat, ruuanlaitto tehdään aika puoliksi ja vaimo tekee valtaosin kotityöt, mies paljon metatyötä (hankinnat, lomamatkaorganisoinnit, vakuutukset jne.). 

Ei ole oikeaa eikä väärää tapaa, jakaisin tehtäviä sen mukaan kuinka miellyttäväksi tekijä ne kokee sekä kuinka hyvä hän on niissä. Esimerkiksi itse voisin hyvin ottaa pyykkihuollon, ikkunanpesut, metatöitä, lakananvaihdot, tavaroiden paikalleenlaiton, pölynpyyhinnät, imuroinnin, tiskauksen ja ruuanlaiton sen sijaan antaisin mieluusti toiselle, jos hän niistä tykkäisi enemmän. 

Vierailija
24/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet ruoat vain itsellesi ja lapsille. Näin naisiakin neuvotaan palstalla.

Lehmä syö missä syö, ei ole sinun päänsärkysi 

Tämä ohje siinä tapauksessa, että mies hoitaa MYÖS siivoukset ja muut kotityöt. 

Vierailija
25/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ukko osasi, äläkä valita.

Vierailija
26/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, ap.

Minäpä tunnen miehen joka samalla tavalla vilpittömästi on tyytymätön rouvansa panostukseen.

Ja on itse sitä mieltä että tekee ja panostaa enemmän, kaikessa.

Hän on myös tyytymätön siksi koska vaimo menee nukkumaan aikaisin, koska valvoo yöt lasten kanssa ja herää heidän kanssaan jo aamukuudelta.

Rouvasta löytyy paljon vikoja, mutta mies ei itse ymmärrä mitään vikoja itsestään, vaikka niitä löytyy ja paljon.

Eli ihan siksi, koska muistutat aloituksen perusteella niin paljon tuota tuttuani, mitä jos katsoisit ihan kunnolla peiliin, miettisit tosissasi sitä kritiikkiä jota olet saanut ja alkaisit arvostaa vaimoasi oikeasti.

Ehkä sitä seksiäkin sitten joskus heltiäisi jos sinä näyttäisit että vaimo on arvokas ja hyvä, vaikkei olekaan mikään pullantuoksuinen kodissa hääräävä unelma, jollaisia KAIKKI MUUT NAISET sinun mielestäsi ovat.

Jos et ole kuvaamani kaltainen, hyvä. Anteeksi purkaus.

Vierailija
27/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele se siltä kantilta, että niin kauan kun sinä teet ruokaa niin lapset saavat puhdasta kotiruokaa eikä mitään eines säilöntäaine/lisäaine hömppää. Harvinaista, että teillä menee noin päin. Mutta jos nyt normeja mietitään niin yleensähän nainen on keittiössä eikä valita jos mies ei osallistu ruokapolitiikkaan vaan tyytyy siihen, että laittaa keiton valmihiksi, jotta mies taas vaihtaisi autosta renkaat.

Vierailija
28/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, ap.

Minäpä tunnen miehen joka samalla tavalla vilpittömästi on tyytymätön rouvansa panostukseen.

Hän on myös tyytymätön siksi koska vaimo menee nukkumaan aikaisin, koska valvoo yöt lasten kanssa ja herää heidän kanssaan jo aamukuudelta.

Rouvasta löytyy paljon vikoja, mutta mies ei itse ymmärrä mitään vikoja itsestään, vaikka niitä löytyy ja paljon.

Eli ihan siksi, koska muistutat aloituksen perusteella niin paljon tuota tuttuani, mitä jos katsoisit ihan kunnolla peiliin, miettisit tosissasi sitä kritiikkiä jota olet saanut ja alkaisit arvostaa vaimoasi oikeasti.

Ehkä sitä seksiäkin sitten joskus heltiäisi jos sinä näyttäisit että vaimo on arvokas ja hyvä, vaikkei olekaan mikään pullantuoksuinen kodissa hääräävä unelma, jollaisia KAIKKI MUUT NAISET sinun mielestäsi ovat.

Hyökkäätkö samalla tavalla niiden naisten kimppuun, jotka valittaa palstalla miehistään?

Mietipäs kaksi kertaa mistä tuo miesten vihaamisesi johtuu? 

Vierailija
29/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, ap.

Hyökkäätkö samalla tavalla niiden naisten kimppuun, jotka valittaa palstalla miehistään?

Mietipäs kaksi kertaa mistä tuo miesten vihaamisesi johtuu? 

En ole hän, kenelle kysymyksesi osoitat, mutta veikkaanpa, että nainenkin joka palstalla valittaisi miehestään, joka hoitaa kotityöt ruokahuoltoa ja keittiötä lukuun ottamatta, saisi aika kylmää kyytiä - kuten ap:t usein muutenkin ketjuissa. 

Vierailija
30/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirrauta puhelimella. Hetkeä ennen lähtöä. Et alkaa kattaa pöytää ja valmistella ruoka tarpeita valmiiksi. Suunnitteleeko ja jutteletteko sitä mitä ruokaa laitatte tänään tai huomenna. Joutunetteko ennen uloslähtöä siitä syödäänkö ulkoilun jälkeen välipalaa vai kunnon ruoka. Nämä toki riippuu aikatauluista ja perheen ruokailutottumuksista.

Vierailija
31/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies52:n raiskausfantasiat taas ilmiannettu. Sairas yksilö.

Vierailija
32/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta saa mainioita eineksiä ja tilattuna (riippuen paikkakunnasta) myös, jos ei keittiö hommat nappaa.

Teillä ei selkeesti pitkälle suunnitella, kun pulkkamäkeen lähdetään ihan noineen vaan, eikä tietoa ruuasta. Vaikka lapset ovat taatusti nälkäisiä. Silloin voisi pelastaa joku eilinen keitto tai einesloota. Puurokin voisi maistua tuossa tilanteessa. Nopeeta ja äkkiä. En alkais mäkään kokkailemaan kummosia, etenkin jos toinen on ollut kotona.

Samaa mieltä, kyllä lapsiperheessä pitää parin päivän ruuat olla etukäteen mietittynä eli suunnittelu on tärkeää. Tottakai ruokaa pitää valmiina olla, jos vaikka pulkkamäestä tullaan. Meillä ainakin ääneen puhutaan, mitä ruuaksi laitetaan ja on aika tarkat ruoka-ajat. Kyllä meilläkin mies enemmän ruokaa laittaa, itse taas enemmän siivoan ja pyykkään. Kukin tehköön mielenkiinnon ja innostuksen mukaan. Toki jokaisen vanhemman syytä osata muutakin tehdä kuin makaronia keittää.

Vierailija
33/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 40v ja oltu yhdessä 20v. Kolme lasta. Ja minua naisena, vaimona, lasten äitinä ei todellakaan kiinnosta ruoan laitto. Voileivät ok, salaatin teko ok, ja just silloin tällöin voin laittaa jotain ruokaa mitä pitää kokkailla paistinpannun tms kanssa. Uuniin laitettavat ruoat ok kun ne voi vaan törkätä ja ottaa pois. Jospa tällaiset olisi teilläkin kompromissiratkaisu - uuniruoat?

Mieluummin tilaan valmiina, noudan tai mennään ulos syömään. En tiedä mistä tämä kumpuaa mutta ruoanlaitto ei vain kiinnosta. Ja on varaa tilata valmiina/puoli valmiinakin.

Kotitöitä, siivoamista ja leipomisjuttuja teen sitten ihan eri innolla. Eihän kaikkia nappaa siivoaminenkaan ja käyttävät sitten tilattua siivouspalvelua. Mielestäni ruoanlaittoon voi hyvin käyttää puolivalmiita, ei sen tarvitse tarkoittaa Saarioisten einesp....skaa, vaan löytyy niitä kotiruoantasoisia valmisruokia palvelutiskeistä kaupassakin.

Vierailija
34/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wotkinin laatikkoruoassa on riittävästi lihaakin, Apetitin pakasteperunamuussi valmistuu todella hyvin mikrossa, Stockmannin herkusta saa palvelutiskistä esim salaatteja, joita voi jatkaa vihreällä salaatilla (makua ja määrä lisääntyy), palvelutiskissä tai valmisannoksina vaikka lihapullia kastikkeessa, erilaisia kanaruokia jne. Maut on olleet hyviä. Lohen palasen voi aina laittaa vaan uuniin ja toimii esim salaatin tai perunamuusin kanssa. Jälkiruokarahkojakin saa valmiina... Kun valitsee oikein kaupan ja palvelutiskin niin jopa blinit+mäti+punasipuli+creme fraiche löytyy hyvänmakuisina, ettei tarvitse blinejäkään itse tehdä. Vaihteluksi voi sitten tilata kebabia, pizzaa, nepalilaisen, jne hyväksi koetuista ravintoloista woltilla. Purkkihernekeitto ei ole pahaa ja sitä voi jatkaa oikealla lihalla, tai tehdä kokonaan pakasteherneistä.

Ei ruoanlaiton niin vaikeaa tarvitse olla? Kyllä tästäkin olisi löytynyt ainakin 5 vaihtoehtoa tilanteeseen miss mies ja lapset ovat tulossa nälkäisinä pulkkamäestä.

Vierailija
35/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu keskellä korpea niin sitten joutuu jo tekemään itse enemmän tai käymään ABC:llä.

Vierailija
36/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakoi. Jos olet menossa pulkkamäkeen teet edellisenä päivänä jotain mitä voi lämmittää, teet pakastimeen jotain tällaisia tilanteita varten, ostat kaappiin jotain lämmitettävää, kurvaat lasten kanssa hesen kautta.

Niin me ruokaa laittavat vaimotkin joudutaan tekemään. Ei ole valmista odottamassa, kun tullaan pulkkamäestä.

Vierailija
37/37 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin lasken vapaa-aikani sen verran arvokkaaksi etten halua käyttää joka päivä aikaa ruoan laittoon. En myöskään käytä aikaa siivoamiseen. Joten nämä hoituvat muiden tekeminä/tuomina silloin kun en niitä itse halua tehdä.