Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukioon vai ammattikouluun

Vierailija
15.01.2021 |

Tätä oli kysytty 4-luokkalaiselta koulussa. Poika ei oikeastaan edes tiedä, mitä nämä tarkoittavat, mutta ammattikoulu oli kuulostanut kiinnostavammalta "kun sieltä saa ammatin" lukio on "yleissivistävää". Vähän tökkäsi tuo, miten nämä asiat on noin pienille esitelty. Turhaltahan tuo saa lukion kuulostamaan. Juteltiin sitten kotona, millaisia koulutuksia ja ammatteja on olemassa.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpas tosi omituista, että tuon ikäisten edes oletetaan vielä miettivän tuollaisia. Alakoulussa tyypillisesti halutaan vielä astronautiksi :)

No sepä, kun tämänkin tämänhetkinen toivammatti on hävittäjälentäjä :) 

Ap

Vierailija
22/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko muuten erityiskoulusta/-luokalta jatkaa lukioon? Itse en tiedä ketään lukioon mennyttä, joka olisi ollut peruskoulun loppuun asti erkkaluokalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4.-luokkalaiselta?? Ei kai sen ikäiset ole tuollaisia yleensä vielä miettineetkään, tai tosiaan tajua kunnolla edes millaisia kouluja nuo ovat... 

Mutta sitten isompana valinta on aika helppo oikeasti. Jos on joku ala jolle haluaa joka ei tarvitse lukiopohjaa niin tietenkin amikseen. Vastaavasti jos on se ala joka kiinnostaa tarvitsee lukiota niin sitten sinne. Samoin jos ei tunnu mikään ala vielä erityisesti kiinnostavan niin lukioon, jos vain arvosanat riittävät. Eikä tarvitse olla mikään paras ja himo-opiskelija, alle 8 keskiarvollakin pärjää ja pääseekin moneen lukioon. 

Kumpikin valinta on ihan yhtä hyvä, lukio tai amis.

Mä tiesin jo alakoululaisena haluavani yliopistoon. Sinne sitten meninkin. 

Totta kai voi tietää, mutta ei se kovin yleistä ole. Tuossa iässä monella on vielä sellaisia lapsuuden haave-ammatteja jotka ovat joskus jopa hieman epärealistisia, tai ainakin kerkiävät vielä muuttumaan moneen kertaan. 

Vierailija
24/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin mies pohtii usein ekaluokkalaisensa yliopistouraa. Pelkää tiettyjen nyt olevien asioiden vaikuttavan siihen.

Vierailija
25/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtakunnanjohtaja kirjoitti:

Jos ikinä haluat korkeakouluun, niin lukio on must. Amis on taso on useimmiten heikohko, mutta tuöllistyminen on monilla aloilla varsin hyvä.

Amis on hyvä jos haluat aloille, kuten:

Lvi-asentaja, lähihoitaja, putkimies (parempi kuin mikään humppa humanisti tutkinto) raksamies, paperimies, merimies, poliisi, palomies, tai muu maskuliininen ammatti. Lähäri poikkeus, koska kysyntää hurjasti. Muut amis alat, älä edes Mieti.

Lukiossa puolestaan keskity luonnonteiteisiin ja pitkiin kieliin. Eniten hyötyä voit saada tosin yh:sta jos kunnon ope, mut yo todistus on kaikki kaikessa. Paitsi ehkä oikais.

Lukio on myös parempi jos haluaa yrittäjäksi taikka ulkomaille töihin ja lukiossa oppii pakjon fiksuja sdioita, esim. Verot, yhteiskunta, sijouttaminen, taloudenpito yms. Toki riippuu paikasta.

Paras vaihtoehto kenelle tahansa olis kaksoistutkinto, esi. Putkari + yo.

No nytpä ei Valtakunnanjohtaja ole ihan kärryillä mitä valtakunnassa tapahtuu. Ammattiopinnoista on väylä myös korkeakouluopintoihin, tie ei katkea. Päinvastoin itse arvostaisin enemmän ensin alan ammattitutkinnon suorittanutta ja sittemmin korkeakoulututkinnon samalta alalta suorittanutta kuin pohjatiedoikseen lukion käynyttä. Mietipä vaikka konetekniikan DI: palkkaisitko mieluummin kone- ja tuotantotekniikan tutkinnon vai lukion pohjalle suorittaneen henkilön? Hmmm... annas kun mietin. Sen tutkinnon suorittaneen, paljon syvempi osaaminen aiheesta.

Vierailija
26/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4.-luokkalaiselta?? Ei kai sen ikäiset ole tuollaisia yleensä vielä miettineetkään, tai tosiaan tajua kunnolla edes millaisia kouluja nuo ovat... 

Mutta sitten isompana valinta on aika helppo oikeasti. Jos on joku ala jolle haluaa joka ei tarvitse lukiopohjaa niin tietenkin amikseen. Vastaavasti jos on se ala joka kiinnostaa tarvitsee lukiota niin sitten sinne. Samoin jos ei tunnu mikään ala vielä erityisesti kiinnostavan niin lukioon, jos vain arvosanat riittävät. Eikä tarvitse olla mikään paras ja himo-opiskelija, alle 8 keskiarvollakin pärjää ja pääseekin moneen lukioon. 

Kumpikin valinta on ihan yhtä hyvä, lukio tai amis.

Mä tiesin jo alakoululaisena haluavani yliopistoon. Sinne sitten meninkin. 

Toisilla se on kirkkaana pienestä lähtien. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että moni pikkukoululainen ei edes hahmota minkälaisia ammatteja ja mahdollisuuksia maailmassa on - näin pienenä korostuvat yleensä vielä nämä lääkärit, poliisit, palomiehet, opettajat jne. näkyvät ammatit. Harva lapsi osaa heittää ilmoille haluavansa isona tehdä vaikka riskienhallintaa tai pääkirjanpitoa 😄

Vierailija
27/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko muuten erityiskoulusta/-luokalta jatkaa lukioon? Itse en tiedä ketään lukioon mennyttä, joka olisi ollut peruskoulun loppuun asti erkkaluokalla.

Kyllä voi, mutta toki se on harvinaisempaa kuin normaaliluokalta/-koulusta. 

Vierailija
28/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä hyvä ihminen laita poikaasi lukioon, se saa sieltä kaikenlaisia ongelmia, jotka seuraavat häntä koko loppuelämän. paska paikka minä sanon. perkele.

Vierailija
29/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei, ainakin jos ei ole yksilöllistettyjä aineita. Käytännössä taitaa olla kuitenkin harvinaista, yleensä lukioon haluavat ja/tai kykenevät pyritään siirtämään normaaliluokkiin viimeistään yläkoulun aikana.

Vierailija
30/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennusinsinööri ihan lukiopohjalta kirjoitti:

Jos ikinä haluat korkeakouluun, niin lukio on must. Amis on taso on useimmiten heikohko, mutta tuöllistyminen on monilla aloilla varsin hyvä.

Lvi-asentaja, lähihoitaja, putkimies (parempi kuin mikään humppa humanisti tutkinto) raksamies, paperimies, merimies, poliisi, palomies, tai muu maskuliininen ammatti. Lähäri poikkeus, koska kysyntää hurjasti. Muut amis alat, älä edes Mieti.

Lukiossa puolestaan keskity luonnonteiteisiin ja pitkiin kieliin. Eniten hyötyä voit saada tosin yh:sta jos kunnon ope, mut yo todistus on kaikki kaikessa. Paitsi ehkä oikais.

Lukio on myös parempi jos haluaa yrittäjäksi taikka ulkomaille töihin ja lukiossa oppii pakjon fiksuja sdioita, esim. Verot, yhteiskunta, sijouttaminen, taloudenpito yms. Toki riippuu paikasta.

No nytpä ei Valtakunnanjohtaja ole ihan kärryillä mitä valtakunnassa tapahtuu. Ammattiopinnoista on väylä myös korkeakouluopintoihin, tie ei katkea. Päinvastoin itse arvostaisin enemmän ensin alan ammattitutkinnon suorittanutta ja sittemmin korkeakoulututkinnon samalta alalta suorittanutta kuin pohjatiedoikseen lukion käynyttä. Mietipä vaikka konetekniikan DI: palkkaisitko mieluummin kone- ja tuotantotekniikan tutkinnon vai lukion pohjalle suorittaneen henkilön? Hmmm... annas kun mietin. Sen tutkinnon suorittaneen, paljon syvempi osaaminen aiheesta.

Tätä muuten olen ihmetellyt, valistakaa nyt minua tyhmää, miten ammattikorkeakoulussa voi samalla linjalla opiskella heitä, jotka ovat opiskelleet sen alan ammatilliset opinnot ja heitä, jotka ovat käyneet lukion? Siis vaikka sairaanhoitajaopiskelijoista osa on käynyt lukion, osa on lähihoitajia. Vai opiskelevatko he käytännössä eri linjoilla? Lähtötasohan on ihan eri.

Vierailija
31/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hullu suuntaan enkä toiseen, mutta hämmästytti tuo annettu käsitys, joka sulki kaikki lukion jälkeen hankittavat ammatit pois. Niin se ainakin oli esitetty, kun mielikuvaksi oli jäänyt että toisesta saa ammatin ja toinen on "yleissivistävää" - sana jota nelosluokkalainen tuskin ymmärtää. 

Ap

Lukiosta ei saa ammattia ja ammattikoulusta saa.  Ihan oikein pojallesi on kerrottu.

Ei minun mielestäni, vaan hyvin lyhytnäköisesti sanottu. Lukiosta saa mahdollisuuden hakeutua sellaisiinkin ammatteihin, mihin ammatikoulusta ei pääse.

Ap

No mihinkäs sieltä ammattikoulusta sitten ei muka voi päästä?

Vierailija
32/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hullu suuntaan enkä toiseen, mutta hämmästytti tuo annettu käsitys, joka sulki kaikki lukion jälkeen hankittavat ammatit pois. Niin se ainakin oli esitetty, kun mielikuvaksi oli jäänyt että toisesta saa ammatin ja toinen on "yleissivistävää" - sana jota nelosluokkalainen tuskin ymmärtää. 

Ap

Lukiosta ei saa ammattia ja ammattikoulusta saa.  Ihan oikein pojallesi on kerrottu.

Ei minun mielestäni, vaan hyvin lyhytnäköisesti sanottu. Lukiosta saa mahdollisuuden hakeutua sellaisiinkin ammatteihin, mihin ammatikoulusta ei pääse.

Ap

Varmasti voi päästä, mutta harvat jatkavat. Mulla on pari tuttua, jotka suuntasivat lähihoitajakouluun varmoina siitä, että sekin on väylä lääkäriksi. Ei tullut lääkäreitä.

Vierailija
33/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi unohtui nimittäin jo tuonikäisille opetetaan, että jos ei pääse kumpaankaan niin saa ilmaiseksi raha eli voi jäädä elämään tuilla.

Vierailija
34/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Varmasti voi päästä, mutta harvat jatkavat. Mulla on pari tuttua, jotka suuntasivat lähihoitajakouluun varmoina siitä, että sekin on väylä lääkäriksi. Ei tullut lääkäreitä.

Sitä voi valita lukion tai amisen kohteeksi halujensa mukaan. Jos amiksen valitsee, niin sitä voi joko opetella tarvittavat asiat jos haluaa yliopistoon tai sitten käy lukion päälle jos haluaa koittaa suoraan todistuksella. Ei tässä mitään ongelmaa pitäisi olla.

Vierailija
35/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä muuten olen ihmetellyt, valistakaa nyt minua tyhmää, miten ammattikorkeakoulussa voi samalla linjalla opiskella heitä, jotka ovat opiskelleet sen alan ammatilliset opinnot ja heitä, jotka ovat käyneet lukion? Siis vaikka sairaanhoitajaopiskelijoista osa on käynyt lukion, osa on lähihoitajia. Vai opiskelevatko he käytännössä eri linjoilla? Lähtötasohan on ihan eri.

Koska molemmat toisen asteen tutkinnot antavat hakukelpoisuuden sekä AMK että yliopisto. Taso voi olla ja varmasti onkin eri tietyissä asioissa.

Vierailija
36/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tärkeintä on saada nopeasti työ ja ammatti niin tietysti silloin amis on järkevämpi ratkaisu. Pojallasi on ihan oikeus olla tuota mieltä. Onko taas amishullun aloituksia?

saa ammatin millä ei pysty elämään edes pk-seudulla ellei ole kämppistä tai puolisoa

Vierailija
37/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samat opinnot opiskelevat.

Vierailija
38/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioosta tulee diaktaattoreita ja amiksesta orjia.

Vierailija
39/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIttten kun ihminen alkaa tuntea itseeensä orjaksi niin katkeruuuden ja vihan tunteeet alkavat kanavoitua ihan miten satttuu ja menetttää uskon edes pääästä tolpilleeen vaan purkaa piilentynyttä vihaaansa kaikenmaaailman yhteyksissä jotka aiana aika ajoin pmpsahtelee siellä sun tääällä osoittaessaan mieltäään.

Vierailija
40/54 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mikä on ammatti mihin ammattikoulusta ei pääse? Etkö tiedä että ammattikoulun käynyt voi ihan samalla tavalla hakeutua korkeakouluihin kuin lukion käynytkin.