Mies ei halua laittaa lasta päiväkotiin, mutta hoitaa tätä huonosti.
Mies sai hyvän idean pari kuukautta sitten.
Olin kärvistellyt kotihoidontuella ilman mitään korotuksia jo pitkään kun vanhempainraha loppui hyvän aikaa sitten... Mies tietysti joutui maksamaan enemmän menojamme.
Hän siis ehdotti että palaisin töihin 2-3 päivää viikossa jolloin hän voisi olla kuopuksemme kanssa kotona, kun itse pystyy hoitamaan hommia etänä joinakin päivinä. Painotti että voi tehdä niitä koneella omaan tahtiin silloin kuin mahdollista, eli pystyy huolehtimaan lapsesta samalla.
Työnantajalleni tämä myös sopi, ja käyn töissä aina kun mies pystyy etänä omia töitä hoitamaan.
No mutta. Hänen lapsesta huolehtiminen on sitä ettei anna lapselle aamupalaa (koska eihän kenelläkään ole herätessä nälkä) ja välillä lounaskin jää antamatta jos ei kerkeä ruokaa tehdä töiden lomassa. Lapsi 1 v 7 kk saattaa syödä siis vain banaanin klo 8-16 välillä.
Pistää päikkäreille jos sattuu huvittamaan ja lapsi vaan pyörii asunnossa ja levittelee tavaroita, sotkee yms.
Tämä siis tullut minulle ilmi miesten kavereilta (jotka saattavat käydä päivällä meillä kotona kahvilla) ja meidän kahdelta koululaiselta jotka olivat tilannetta todistamassa joululomalla.
Ja ekaluokkalaisella on lyhyet päivät, jolloin sama toistuu kuulemma aina kun tulee kotiin.. Isommat lapset ovat myös kertoneet että silloin jos isi kuopukselle ruokaa antaa, niin pistää tämän yksin syömään syöttötuoliin ja istuu itse sohvalla koneella. Eikä siitä syömisestä tahdo silloin mitään tulla noin pienellä.
Ei leiki lapsen kanssa tai tee oikeastaan yhtään mitään. Lapsi siis vaan on koko päivän siinä sivussa kun mies on koneella.
Ehdotin että laitetaan päiväkotiin, niin sanoi ettei kannata kun sitten menetän kotihoidontuen ja tulee korkeat päivähoitomaksut.
Suuttuttaa. Olen sanonut asiasta tosi vihaisestikkin että ruokaa pitää antaa ja katsoa perään ettei ole koko asunto ihan mullinmallin, mutta sanoo vaan että joojoo, mutta joka kerta kun tulen kotiin, niin lapsi on TODELLA nälkäinen, väsynyt ja itkuinen.
Kaikki hyllyt ja kaapit joihin vain ylettää on revitty alas..!
Ajattelin että haen sitä päivähoitopaikkaa nyt mieheltä kysymättä. Voinko viedä hoitoon ilman miehen "lupaa?" En muista yhtään miten nämä menee kun siitä on jo aikaa kun olen päivähoitohakemuksia väsännyt.
Kommentit (64)
Kyllä tän uskon. Uskon myös että tilanne ei ole ollut ihan niin paha kuin ensimmäisistä viesteistä vaikuttaa. Että mies on useimmiten antanut sen ruoan. Varmaan mies itsekin jotain syö? Ja isommat syö. Voihan se olla joskus niinkin, että pieni ei vaan oikein syö mitään, vaikka tarjotaan. Mutta tietenkin aikuinen huolehtii! Jotenkin sitä pienen lapsen äitinä ihan eli sitä lapsen syömistä. Mitä se on syönyt tänään, ainakin näin paljon pitää syödä, nyt ehkä voi olla näin kun aiemmin meni kuitenkin noin. Joku biologinen juttu ehkä.
Meillä nimittäin lievästi samanlaista meininkiä miehen kanssa ollut. Tuntuu että sille on pitänyt vääntää joskus rautalangasta, että vaikka hänellä ei ole nälkä, niin lapsella voi olla. Että ruoka- ja unirytmillä on joku merkitys, eikä ole vain äitien neuroottisuutta..
Ja kyllä miehen tapa vahtia pientä lasta on hyvin pitkälle se, että kunhan ei auton alle juokse eikä pure sähköjohtoa, niin kaikki ok.
Mutta meillä mies on kyllä ollut ihan oppimiskykyinen, ja kummasti on lounas- ja päikkärisuunnitelmat alkanut häneltäkin onnistua. Onko ap:n mies ikinä aiemmin huolehtinut pienistä?
Juupa juu, -25 asteen pakkasella noin vaan lapset komennetaan pihalle leikkimään, ja ap on taas niin kovin suurta uhria, että. Ja mammat nielee, koska miesvihaorkkuja pitää saada
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu, -25 asteen pakkasella noin vaan lapset komennetaan pihalle leikkimään, ja ap on taas niin kovin suurta uhria, että. Ja mammat nielee, koska miesvihaorkkuja pitää saada
Joululomalla. Meillä mitään 25 asteen pakkasia silloin ollut. Lue tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit nyt kerännyt miehen koko viime vuoden asiat paskaketjuusi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen huoltajan suostumus tarvitaan vasta päiväkodin kanssa hoitosopimusta tehdessä. Siihen tulee molempien huoltajien allekirjoitus tai jos heitä on vain yksi, tässä kohtaa esitetään todistus yksinhuoltajuudesta.
Tilanne on muutenkin vaikea, mutta jos mies vielä hoitopaikan löydyttyäkin vastustaa hoitoonmenoa, hän periaatteessa voi estää sen hakemalla lapsen hoidosta pois kun olet töissä. Tämä toki kiinnittää päiväkodin henkilökunnan huomion että vanhemmat ovat niin pihalla ettei edes tuota asiaa saada päätettyä, mutta teillä olisi kyllä syytäkin päästä seurantaan. Ihan hirveä juttu. Olisin soittanut samantien sosiaalipäivystykseen ja kysynyt neuvoja. Mitä olisit tehnyt jos joku vieras olisi hoitanut lastasi noin? En jättäisi edes saunan ajaksi miehelle lasta jos meno tuo. Hyi hemmetti.
Ei meillä kyllät tarvittu molempien nimiä. Yksin olen tehnyt lasten päivähoitosopimukset.
Aika erikoista. Musta olisi outoa et lapsen toinen huoltaja voisi laillisesti laittaa lapsen vaikka hoitoon johonkin ilman että multa varmistetaan tai mulle ees saatetaan asia tiedoksi. Olen siis aika tuttu näiden juttujen kanssa koska olen aina ollut yh ja mulla on tosi monessa paikassa kysyttävä todistus siitä että olen yh. Lain mukaan päivähoitosopimukseen, koulujen yhteystietopapereihin, pankin papereihin tarvitaan virallinen todistus yksinhuoltajuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä luet ja kommentoit "paskaketjuani"
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? Lapsetkin pärjää -25 asteessa ihan hyvin. Kyllä me lähdettiin pulkkamäkeen noilla asteilla kun kovaa pakkasta oli suuri osa talvesta, eikä sisälläkään jaksanut lusia koko talvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tee nyt vaikka vielä kolme lasta sille paskamiehellesi. helvetin talidomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ahdistaa?
Mitä mies oikein tekee työkseen, jos siinä samalla sanoo pystyvänsä hoitamaan pientä lasta 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ahdistaa?
sinähän tässä itket. oikein useampi lapsi pitää tehdä paskamiehelle. ja vika on miehessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ahdistaa?
sinähän tässä itket. oikein useampi lapsi pitää tehdä paskamiehelle. ja vika on miehessä
En ole ap. Kerro mikä on kun on noin paha känkkäränkkä ja kiukku heti aamusta.
Mä erosin tuollaisesta surkeasta miehenkuvatuksesta ja nyt säälittää laittaa lapset isän luokse joka toinen viikonloppu. Isä nukkuu vähintään puolille päivin, lapset heräävät jo kuudelta tai seitsemältä pelaamaan, eivätkä saa ruokaa ennen kuin isä jaksaa nousta. Isän mielestä lapset eivät ole nälkäisiä, jos eivät itse ota syötävää ja näin oikeuttaa nukkumisensa. Valvoo kaikki yöt ja pelaa. Lapset soittelee minulle vähän väliä ilman mitään asiaa, ja kun kysyn mitä kuuluu tai mitä kivaa tekemistä teillä on, niin isä kuulemma katsoo telkkaria. Isä myös valvottaa lapsia kaksi tuntia myöhempään kuin säännöllisen rytmimme mukaisesti kotona toimimme, ilmeisesti joko välinpitämättömyyttään tai jotta lapset eivät heräisi niin aikaisin - mutta heräävät ne silti ja ovat aina ihan yliväsyneitä (ja nälkäisiä) kun sunnuntaina tulevat kotiin. Lapset rakastavat isäänsä ja kaipaavat häntä, joten minusta on aivan sydäntäsärkevää, ettei isä heistä tuon enempää välitä tai osaa hoitaa. Että koskaan pitikin saada lapsia tuollaisen vastuuttoman kakaran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ahdistaa?
Ignooraa. Se on se miesvihaa-öliöliöö-miesasiamies, jonka on pakko tulla mölisemään jokaiseen ketjuun, jossa mainitaan sana mies.
Suututtaa minuakin kuulla että mies jättää lapsensa heitteille. Noin pieni lapsi tarvitsee oikeesti valveilla oloaikansa valvontaa tai lapsi voi vaikka tukehtua muuten satuttaa itsensä.
En itse voisi tehdä töitä etänä lapsen ollessa kotona koska kukaan ei pysty keskittymään kahteen asiaan samanaikaisesti. Miehelle runtua ja hyvä ettet jätä lasta enää yksin isänsä kanssa kahden.
Ihan normia...
Älkää akat spennatko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ahdistaa?
Ignooraa. Se on se miesvihaa-öliöliöö-miesasiamies, jonka on pakko tulla mölisemään jokaiseen ketjuun, jossa mainitaan sana mies.
Aivan joo, kun miesten tekemistä virheistä puhuminen onkin henkilökohtainen loukkaus jokaikistä miestä kohtaan, etenkin tätä kiukkupyllyä.
Minusta se on aivan normaalia että pienet lapset sotkivat, 3-6v levittävät kaiken levälleen ja siivottavaa on joka päivä, puoli tuntia kerättävä leluja ennenkuin pääsee imuroimaan. Huolissaan olisin, jos lapsi ei saisi tehdä mitään, ei levittää leluja jne. Joskus tulee mieleen kun käy kylässä jossain, että saavatko täällä lapset leikkiä ollenkaan, kun leluja ei ole kuin lasten huoneen nurkassa. Onko ollenkaan sellaista vapaata, rentoa oleilua?
Vierailija kirjoitti:
Mä erosin tuollaisesta surkeasta miehenkuvatuksesta ja nyt säälittää laittaa lapset isän luokse joka toinen viikonloppu. Isä nukkuu vähintään puolille päivin, lapset heräävät jo kuudelta tai seitsemältä pelaamaan, eivätkä saa ruokaa ennen kuin isä jaksaa nousta. Isän mielestä lapset eivät ole nälkäisiä, jos eivät itse ota syötävää ja näin oikeuttaa nukkumisensa. Valvoo kaikki yöt ja pelaa. Lapset soittelee minulle vähän väliä ilman mitään asiaa, ja kun kysyn mitä kuuluu tai mitä kivaa tekemistä teillä on, niin isä kuulemma katsoo telkkaria. Isä myös valvottaa lapsia kaksi tuntia myöhempään kuin säännöllisen rytmimme mukaisesti kotona toimimme, ilmeisesti joko välinpitämättömyyttään tai jotta lapset eivät heräisi niin aikaisin - mutta heräävät ne silti ja ovat aina ihan yliväsyneitä (ja nälkäisiä) kun sunnuntaina tulevat kotiin. Lapset rakastavat isäänsä ja kaipaavat häntä, joten minusta on aivan sydäntäsärkevää, ettei isä heistä tuon enempää välitä tai osaa hoitaa. Että koskaan pitikin saada lapsia tuollaisen vastuuttoman kakaran kanssa.
Miksi laitat lapset sinne? Haittaisiko isää edes jos eivät tulisi yöksi? Jos mahdollista niin onnistuisiko lasten tavata isää päiväseltään?
Lähinnä mietin sitä että lapsosethan tuossa kärsii.
Ei meillä kyllät tarvittu molempien nimiä. Yksin olen tehnyt lasten päivähoitosopimukset.