Laihtuuko ja kiinteytyykö tällä tavoin? Kymmenen kiloa pitäisi pudottaa tai pari vaatekokoa.
Ostin käsipainot 2 x 2 kg sekä kahvakuulan 4 kg. Teen niillä ojentaja- ja hauisreenejä sarjoina 3 x 8 tai 3 x 12 viitenä päivänä viikossa, painoja vaihdellen tai käyttäen vuoropäivinä eri painoja. Kevyet painot näin aluksi, koska sohvaperuna opettelee pitkän tauon jälkeen säännölliseen ”edes johonkin”.
Lisäksi hommasin kuntopyörän ja aion polkea 10-15 km kerrallaan viitenä päivänä viikossa.
Ikää mulla päälle neljänkymmenen,
Kommentit (33)
Eikös tuolla ohjelmalla tule lähinnä käsiin habaa? Pitäisi tehdä kyykkyä ja punnerrusta yms. Ja syödä enemmän kuin kaksi krt päivässä, ap lla on liian pieni kalorimäärä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuolla ohjelmalla tule lähinnä käsiin habaa? Pitäisi tehdä kyykkyä ja punnerrusta yms. Ja syödä enemmän kuin kaksi krt päivässä, ap lla on liian pieni kalorimäärä.
Yhdistän kyllä kyykkyjä painojen kanssa (YouTubesta olen löytänyt hyviä treenejä painojen kans tehtäväksi), mutta pääpaino nyt aluksi hauiksissa, olkapäissä ja ojentajissa. Mä olen oikeasti ollut niin laiska sohvaperuna, että joudun pakottamaan itseni nostelemaan noita painoja ja tekemään edes kymmenen minuutin treenin. Toki pikkuhiljaa kynnys pienentynyt ja se tekeminen ja hikoileminen tuntuu ihan kivaltakin.
Ap.
Hei kannattaa tsekata youtubesta Lucy Wyndham-read. Hänellä on siellä monipuolisesti tosi kivoja jumppia, jotka saa tehtyä omassa olkkarissa ilman mitään välineitä. Löytyy paljon lyhyitä ja aloittelijoille sopivia jumppia.
Juu kalorit jää alle 1500 ylipainoisella. :D
Kyllä neljä kiloa on ihan hyvä aloituspaino, jos ei ole juuri harrastanut liikuntaa aiemmin. Huom. nimenomaan aloituspaino, luultavasti jo parissa-kolmessa viikossa se alkaa tuntua kevyeltä. Itse tekisin kyllä vähän kokonaisvaltaisempaa treeniä aavistuksen isommilla painoilla 2-3 kertaa viikossa noin aluksi. Viitenä päivänä viikossa on aika usein. Tuntuvatko lihakset seuraavana päivänä kipeiltä? Muista, että lihas kasvaa levossa, eli liian usein treenaaminen ei kannata. Etsi netistä joku kahvakuulatreeni aloittelijoille, pelkillä hauis- ja ojentajaliikkeillä et hirveän kokonaisvaltaisesti saa lihaskuntoa kohotettua saati laihdutettua. Yleensä kahvakuulatreenissä on ainakin: etuheilautus, jonkinlainen kyykkyliike, selkäliike, ojentajaliike. Noilla pääsee jo aika pitkälle ja treenaa kehoa paljon kokonaisvaltaisemmin.
Ja kuten useat jo sanoivat, ruokavalio on liikuntaa merkityksellisempi laihdutuksessa, mutta kannattaa silti ehdottomasti liikkua! Oikein tehtynä kahvakuulatreeni on tosi tehokas pitämään kehoa kunnossa. Kannattaa kuitenkin panostaa siihen, että teet liikkeet oikein ja et rehki liikaa alussa. Itse olen huomannut, että vaikka itselläni on ihan hyvä peruskunto ja olen vielä aika nuorikin, niin jos en ole pitkään aikaan treenannut, niin kerta viikossa kuuden kilon painolla on minulle sopiva aloitus, kaksi sarjaa, jossa liikkeet tehdään 10 kertaa saattaa jo tuntua seuraavana päivänä kropassa aika hyvin. Seuraavalla viikolla sitten kolme sarjaa pari kertaa viikossa, sitä seuraavalla viikolla ehkä pari kiloa suurempi paino jne. Kuten sanoin, oma peruskuntoni on kuitenkin aika hyvä, joten kehitystä tapahtuu aika nopeasti, joku muu tarvitsee enemmän aikaa painojen/treenikertojen lisäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi paino on jollekin, jolla ei kuntoa ollenkaan. 8Vähintään 8kg kahvakuula naiselle. Lisäksi tarvit myös ruokavalion uusiksi. Tehnyt käsipainojumppaa kotona, sekä kävellyt ulkona vuosia, mutta ei se kiinteytä ilman ruokavalion muutosta. Yli vuoden ollut vähähiilarittomalla nyt ja kiloja karisi 8, mutta vaatekoko pysyy samana. =D Nestehukka ihan hullu, joten rypyt kasvoissa tuli vain esiin.
Vähähiilariton :D:D
Joku nenäkäs tarttuu aina näihin, jos näitä on 🤔 Yritättekö kouluttaa meitä? Toki jonkun silmään nämä oikein loistaa. No, tämän ketjun aihe oli muu.
*eri
Aikomus on lisätä painoa, kun nuo alkavat tuntua kevyiltä. Ja siksi nyt meinasin viisi kertaa viikossa ainakin alkuun, etten taas jämähdä sinne sohvalle, vaan saan jonkinlaisen rutiinin tuohon tekemiseen, kun välipäiviä ei tule liikaa. Noin kevyillä painoilla en varmastikaan itseäni riko tai mene mihinkään ylikuntoon.
Lihakset eivät ole tuntuneet kipeiltä, ainoastaan siltä että jotain on tehty ☺️
Kiitos kaikille asiallisesti kommentoineille.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Toi paino on jollekin, jolla ei kuntoa ollenkaan. Vähintään 8kg kahvakuula naiselle. Lisäksi tarvit myös ruokavalion uusiksi. Tehnyt käsipainojumppaa kotona, sekä kävellyt ulkona vuosia, mutta ei se kiinteytä ilman ruokavalion muutosta. Yli vuoden ollut vähähiilarittomalla nyt ja kiloja karisi 8, mutta vaatekoko pysyy samana. =D Nestehukka ihan hullu, joten rypyt kasvoissa tuli vain esiin.
Hä?? Minulla on käsissä näkyvät lihakset ja olen treenannut vuoden enkä silti jaksaisi 8kg kahvakuulalla tehdä hauiskääntöä kun ihan muutaman liikkeen.
Kuulostaa hyvältä alulta!
Jos haluat kiinteyttää kroppaa ihan vaan omalla kehon painolla, suosittelen myös joogaa. Ehkä helpoin liikuntamuoto ja tähän on netti ilmaisia videoita täynnä. Tekee hyvää keskivartalolle erityisesti.
Tsemppiä kuntoiluun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi painot on ihan sama onko painoja ollenkaan
No en nyt sanoisi. Kyllä ojentajia polttelee ja viimeiset toistot on raskaita, ja hiki alkaa tulla. Teen siis useita erilaisia sarjoja, eikä tosiaan vastaa käsien heiluttelua ilman painoja.
Ap.
Riippuu mitä syöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs ap:n syöminen? Ruoka vaikuttaa painoon, ei liikkuminen.
Tuossa ylempänä jo mainitsinkin, että syön vain kerran tai kaksi päivässä, enkä edes paljoa kerrallaan. Tavallista kotiruokaa. Todennäköisesti kalorit jää alle 1500 ja aineenvaihdunta jumissa. Yritän siis opetella syömään useammin pieniä aterioita.
Ap.
Siis miten ihmeessä sä syöt kerran päivässä 1500 kcal edestä tavallista kotiruokaa?? Esim makaronilaatikossa on reilu 100 kcal per 100g. Syötkö sä oikeasti siis 1,5 kiloa makaronilaatikkoa kerralla? Et nyt ihan taida olla kartalla omista syömisistäsi.
Lihasta ei voi mitenkään tiivistää, vaan kiinteytyminen tarkoittaa lihasten kasvamista samalla, kun rasvaa sulaa päältä pois, jolloin lihasten muoto tulee esiin. Ojentajien kohdalla ongelma näin vanhempana naisena on, että jos on yhtään missään vaiheessa laihduttanut, allit roikkuvat ainakin jonkin verran, mikä vaikeuttaa huomattavasti ojentajalihasten näkymistä. Tämä silti, vaikka miten hulluna treenaisi.
Itse olen sitä mieltä, että kaikki liikkuminen on hyväksi ja hyödyksi, mutta että kevyillä painoilla pumppailu alkaa kyllä olemaan aika lähellä ajan tuhlaamista. Ja onko kovin tärkeää edes kiinteytyä, ehkä pelkkä laihduttaminen riittäisi.
Eiköhän tuollakin tuloksia tule :) Tärkeintä kuitenkin on että liikkuminen tuntuu mielekkäältä. Minä ehkä painottaisin enemmän voimatreeniä, esim. 2 kertaa viikkoon koko yläkroppa ja 2 kertaa viikkoon koko alakroppa, ja lisäksi yksi koko kropan voimatreeni. Alakroppaa varten voisi hankkia vähän raskaammat painot, joku 8 kg voisi olla aluksi sopiva. Treeneissä yhdistelisin painoja ja kehonpainoa. Voimatreenin oheen ottaisin sitten sitä pyöräilyä.