tarviiko huolestua??? (riisitauti?)
Meidän vauva on nyt 4kk ja en ole muistanut antaa D-tippoja kuin ihan muutamia kertoja. En ole oikeestaan tiennyt, et mitä haittaa siitä on jos niitä ei anna, olen aatellu et ne on vaan jotain vitamiinia, et ei oo niin vaarallista jos ei niitä aina muista antaa... mulla on ollu mikrossa muistutus lappu, et muista D-tipat, mut oon tullu sille lapulle niin sokeeks, etten sitä ees huomaa, enkä tosiaan niitä muista antaa... nyt päätin et otan itteeni niskasta kiinni ja luen netistä tietoo D-tipoista ja haitoista jos ei niitä anna, ja huolestuin riisitaudista... voiko vauvallemme olla jo tullu siitä jotain haittaa etten ole niitä muistanut antaa esim. riisitautia? pitäiskö käydä lääkärissä, vai olenko turhaan huoletunut. nyt jatkossa luulen muistavani ne antaa, kun on kerta niin tärkeitä. miks ne on niin vaikee muistaa antaa?
Huono äitikö???
Kommentit (7)
...etta meidan (saksalaisissa) D-vitamiineissa luki jotain sellaista kaytto-ohjeessa etta " jos jostain syysta lapsi ei ole saanut D-vitamiinia niin sitten niita pitaa antaa vastaavasti _pidempaan_" ... Mutta mina kysyisin kylla lastenlaakarin mielipidetta. Ihan mutu tuntumalla, tuskinpa tuo 4 kk viela niin dramaattinen juttu on, jos tasta lahtien annat niita saannollisesti. Jotkuthan naillakin palstoilla ovat aikaisemmin kertoneet etteivat ole antaneet vauvan masuvaivojen tms. takia kuin vasta vahan myohemmin. Ehka haulla saisit naita aikaisempia juttuja esille?
täällä suomessa, ei ollut ikinä antanut d-vitskuja. Lapsi oli jo päälle 2v. kun tuo todettiin.
Mutta enpä usko että teillä on vielä mitään hätää, monestihan tosiaan niiden antoa lykätään vauva-aikana. Meilläkin poju saanut satunnaisesti vasta kun on niin kovasti masuvauvoja, ikää meillä nyt 1.5kk.
Pojalla on ollut sen verran vatsavaivoja (refluksi+mahd. allergia), että niiden selvittämisen ajaksi antoi lastenlääkäri luvan antaa tai jättää antamatta d-vitamiinia eli parin kuukauden tauko oli hänen mielestään ok (lapsi oli silloin 5vk). En tiedä vaikuttaako kesäaika sitten siihen, että saa ottaa rennommin. Itse olen tipat antanut (parin viikon tauko oli), mutta lisännyt määrää hyvin hitaasti. Äidinmaidossahan on d-vitamiinia, mutta ei välttämättä tarpeeksi. Kysy neuvolassa asiaa, jos mietityttää. En usko, että olet lapsellesi vahinkoa tehnyt, kun nyt annat niitä tippoja. Täällä palstallakin on henkilöitä, jotka ovat kirjoitelleet aloittavansa tipat vasta 3kk tienoilla, kun tipat ovat aiheuttaneet niin paljon vatsavaivoja.
Kamu
Neuvolasta tai lastenlääkäriltä,saat varman tiedon asiaan.
Eiköhän pelkkä puhelu riitä.
Itse annan D-vit.aina samaan aikaan aamulla,siitä on tullut jo rutiini,mutta laita toki vaikka useampikin muistilappu,tärkeästä asiasta on kyse.
Omalla isälläni riisitauti pienenä,nykyään huomaa rintarangan vääristymästä ja jaloista.
Eli toinen vieläkin varteenotettavampi riski on osteoporoosi eli luukato.
Maito ym tuotteiden kalsium kun ei imeydy elimistöön ilman d-vitamiinia.
Lisäksi d-vitamiinin puutos lisää riskiä sairastua diabetekseen.
D-vitamiin saannissa on oleellisen tärkeää se että sitä saa tarpeeksi ja säännöllisesti kutakuinkin päivittäin vuoden ympäri vauvasta vaariin/mummoon.
Taas viime syksynä nostettiin lisädeen antamismäärää koska maassamme väki kärsii edelleen sen puutteesta vaikka parisen vuotta sitten maidoissakin olevan deen määrää nostettiin.
Eli on erittäin tärkeä vitamiini antaa ja saada jotta lapsen hyvä ja tasapainoinen kasvu ja kehitys on taattu.
Deetipat on vatsaystävällinen valmiste, Devitol soijaöljypohjaisena ja Jekovit 96% etanolia sisältävänä aiheuttavat usein vatsavaivoja+Jekovit on maultaan kuin myrkkyä.
Vatsakivut loppuivat,ainoa miinuspuoli(?) on iso annostus.
Itse ruuttaan pipetillä suupielestä taakse kielenjuureen,hyvin on mennyt alas.
... vauva on täysimetyksellä, joten ei mistään sitä d-vitamiinia saa, kun ei auringossakaan ole ollut kun on niin pieni. Olenko turhaan huolestunut, jos vaan tästä eteenpäin ne tipat muistaisin antaa, niin eikai siitä niin paljon haittaa vielä ole voinut tulla, vai oletteko muut mitä mieltä?