Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odottavatko kylään tulevat aina jotain tarjoiluja?

Vierailija
14.01.2021 |

Siinä tosi ystävä punnitaan jos kyläilee ihan vain nähdäkseen eikä odota että mitäs herkkuja toinen oikein tarjoaa..

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut aina tapana tarjota sekä tutuille ja satunnaisille ohikulkijoille kahvia, ruokaa tms. Jälkimmäisille lähinnä silloin kun osuvat ruoka-aikaan.

Joka toiselle noin mutulla tarjoilut käy.

Vierailija
22/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätysvieraat jäävät ilman tarjoiluja taatusti. Itse itsensä kylään kutsuvia en huoli ja muut ovat tervetulleita. Heille järjestän sopivat tarjoilut. Tietenkin.

Jos ystävä soittaa ja kysyy että voiko tulla kahville, niin en kyllä koskaan kiellä tulemasta, jos vaan itse olen kotona. Eihän minulla kohta niitä ystäviä olisikaan jos en itse kutsuvia huolisi. Ja pitkän matkan sukulaisetkin pyytävät ihan itse itsensä käymään, ja aina on minulle sopinut. Taidat olla aika epäkohtelias tyyppi.

Ehkä olenkin, mutta näemme yleensä ystävien kanssa kahvilassa tai käymme vaikka kävelemässä kuin menemme toisen perheen riesaksi istumaan ja rupattelemaan. Varsinkin nyt tautiseen aikaan olen treffannut ystävät ulkoilun merkeissä. Ystäviä on paljon ja ystävyys ei ole ikinä ollut nisun tarjoamisesta kiinni.

En myöskään usein huoli itse itseään kylään kutsuvia vieraita, sillä perheellämme on yleensä muutakin tekemistä kuin mennä toisten aikataulujen mukaan. Ehkä jollakin yksinäiselle voi olla ok, että joku piipahtaa milloin vain, mutta en viitsi sekoittaa perheen opiskelijoiden ja yrittäjämiehen aikatauluja vain toisen ihmisen rupattelunhalun takia. Myös oma vapaa-aikani on aika tärkeää, joten perhe elää tavallaan ja vieraat kulkevat ajallaan. Tämä ei ole ollut koskaan ongelma yhdellekään ystävistäni tai perhetutuista.

Aikanaan lapsilla sai käydä vieraita, mutta lähellä asuvat menivät pääosin koteihinsa syömään. Jotain meillä on aina, esimerkiksi jätskiä pakastimessa, mutta lasten menemiset ja syömiset olivat eri asia muutenkin.

En sanonutkaan että kyläily olisi nisun tarjoamisesta kiinni, jos kommenttini luit niin sanoin ettei minulla niitä nisuja useinkaan ole, mutta kylään saa kyllä tulla. Ja asun yksin, joten kukaan ei myöskään ole "riesana" kenellekkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut aina tapana tarjota sekä tutuille ja satunnaisille ohikulkijoille kahvia, ruokaa tms. Jälkimmäisille lähinnä silloin kun osuvat ruoka-aikaan.

Niinpä Samalla kun itse/oma porukka kahvittelee/syö, niin eipä sitä juuri huomaa paria muuta siinä sivussa. Hyviin tapoihin tuo kuuluu, jo äitivainaa ja mummo opettivat siihen.

Vierailija
24/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän sitä kyllä peruskohteliaisuutena, että jotain tarjotaan. Yllätysvieraille vähintäänkin juotavaa, oli se sitten ihan hanavettä tai kahvia/teetä. Toki on tilanteita, jolloin vierailun kohde ei itse pysty tarjoamaan mitään esimerkiksi sairauden vuoksi ja se on ihan ok. Toki monesti myös he pyytävät keittämään itse kahvit tms. Yllätysvieraalla taas on oikeus kieltäytyä tarjoilusta.

Kutsuttuna taas oletan, että tarjolla on myös sitä nisua.

Vierailija
25/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkamaisinta, nykyisin, kun kaikilla on puhelimet,  on tulla kyläilemään yllättäin, mitään etukäteen ilmoittamatta. Siinä ei yhtään kunnioiteta toisen ihmisen aikaa, vaan oletetaan, ettei sillä parempaakaan tekemistä ole. En ota näitä vastaan eikä ole ikinä mitään vierasvaraa yllätysvieraille.

Vierailija
26/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moukkamaisinta, nykyisin, kun kaikilla on puhelimet,  on tulla kyläilemään yllättäin, mitään etukäteen ilmoittamatta. Siinä ei yhtään kunnioiteta toisen ihmisen aikaa, vaan oletetaan, ettei sillä parempaakaan tekemistä ole. En ota näitä vastaan eikä ole ikinä mitään vierasvaraa yllätysvieraille.

Laihialaiset on aina yhtä hauskoja :D

Vierailija
27/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota tarjoilua mutta olisi kiva edes vettä saada. Monesti tulee muteltua niin paljon että ihan suuta kuivaa ja kova jano kun kotiin pääsee.

Vierailija
28/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihialaiset on aina yhtä hauskoja :D

En tiedä laihialaisista. Meillä päin on soittaessakin tapana tiedustella kohteliaasti, että onko vastaajalla aikaa vai soitanko myöhemmin.

Vierailija
29/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätysvieraille tarjoan kahvia tai teetä, en pidä herkkuja ns. vierasvarana, joten niitä en voi tarjota. Toisaalta, mielestäni yllätysvierailulle tulevan pitäisi itse ymmärtää tuoda jotakin tullessaan (jos siis odottaa tarjoilua), jotta ei aseta talonväkeä noloon tilanteeseen. 

Kutsutuille ja etukäteen sovituille vierailuille varaan tietenkin myös tarjottavaa, siis muutakin kuin kahvia tai teetä. Ja kun kyseessä on sovittu vierailu, on minusta emännän tai isännän vastuulla huolehtia ettei vieras ole nälässä tai joudu itse pyytämään syömistä tai juomista. Kohtelias vieras tuo vastaavasti aina jotakin tullessaan ja talonväki pitää huolen että myös vieraan tuomat tarjottavat ovat tarjolla, eli niitä ei jemmata kaappiin.

Perus käytöstapoja, joita noudattamalla ei tule ongelmia tai noloja tilanteita.

Vierailija
30/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua varten ei ainakaan tarvitsisi ryhtyä höösäämän kahvitarjoilujen kanssa. Eikö tosiaan voi vaihtaa kuulumisia ilman pakollista kahvia?

Vierailija
31/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa satunnaisille ohikulkijoille???

Vierailija
32/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva, jos tulisi joku edes kylään.

Yksinäistä on.

Se on kummallista, ettei jakseta edes viestiin vastata, vaikka kutsutaan.

Vierailija
33/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläään kyllä.

Ei aina tarvitse syödä, mutta esimerkiksi sikaria Clintonin tapaan olisi mukava nautiskella.

Vierailija
34/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinäistä on.

Nyt EI ole aika kyläillä!

Pysy kotona ja käydä maskia kaupassa käydessäsi.

Vierailija
35/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarjoaisin ainakin kahvia tai teetä. Muuta ei välttämättä olisikaan kaapeissa, sillä olen lopettanut vierasvaran pitämisen. Tuskin yllätysvieras kuitenkaan mitään olettaa saavansa.

Vierailija
36/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi tosi outoa jos ei edes kysyttäisi että haluatko kahvia tai jotain. Tosi epäkohteliasta.

Minustakin suomalaiseen tapakulttuuriin kuuluu että kutsutulle ja toivotulle vieraalle voi tarjota kahvit tai teetä sekä jotain pientä syötävää kuten keksejä tai muuta vastaavaa mitä kodista yleensä löytyy. Jos joku tulee kesällä käymään voi tarjota vaikka kylmää cokista ja talvella kuumaa kaakaota. Saman pöydän ääressä istuminen on hyvä tapa keskustella eikä silloin tarvitse räplätä kännykkää tai katsoa tv:tä.

Vierailija
37/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

naiset tottakai ettei verensokeri laske. Pullaa kakkua...

Miehet ovat enemmän pullan ja keksin perään kuin naiset.

Naisetko sitten mielummin ahmii suklaata kuin tuoreita leivonnaisia?

Vierailija
38/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tarjoan vieraille teetä/kahvia.Usein myös jotain pientä suolaista tai makeaa jos kerran olen erikseen vieraat luokseni pyytänyt.Yllätysvieraat ei pääse edes rappukäytävään. Eräs ystävä kutsuu välillä kylään, pyytää usein tuomaan kaupasta jotain samalla,muttei tarjoa koskaan mitään. Maksaa siis pyytämänsä ostokset muttei ikinä tarjoa teetä tai kahvia edes. Olen jo tottunut siihen mutta en itse halua olla niin tökerö.

Vierailija
39/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua varten ei ainakaan tarvitsisi ryhtyä höösäämän kahvitarjoilujen kanssa. Eikö tosiaan voi vaihtaa kuulumisia ilman pakollista kahvia?

No voi, mutta tarjota pitää. Vieras sanoo sitten ei, mutta jos ei mitään tarjoa niin moukkamaista. Meilläkään ei aina ole pullaa, keksiä, tai edes leipää, mutta kahvia tai teetä on.

Vierailija
40/40 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinäistä on.

Nyt EI ole aika kyläillä!

Pysy kotona ja käydä maskia kaupassa käydessäsi.

Kyllä sitä voi kyläillä ihan suht normaalisti. Tietysti varovaisuutta ja hygieniaa noudattaen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi