Ulkona -17 astetta, menisitkö taaperon kanssa ulos vai keksisitkö sisällä jotain kivaa puuhaa?
Jokaisessa perheessä toimitaan eri tavalla, miten teillä?
Itse aattelen, että tuo pakkasmäärä on aivan liian paljon meidän 1,5v taaperolle. Vaikka kuinka pukisi lämpimästi päälle, naama olisi jäässä.
Vaikka muuten ulkoillaankin päivittäin, täytyy jäädä tänään sisälle ja keksiä tällä säällä jotain mukavaa puuhaa täällä.
Kommentit (64)
33 lisää viimalta suojautumisesta: En itsekään laittaisi taaperolle naaman eteen mitään, vaan ottamalla tuulen suunta huomioon. Rattaissa käännetään istuin niin että kuomu tuulen puolella ja leikkipaikka valitaan tuulensuojasta, esim. metsästä eikä aukealta. Jos ei muu onnistu niin voi kantaa lasta niin että huppu on tuulen puolella.
Tarhaan mennessä oltiin ulkona ehkä 10min ja nyt ulkoillaan myös pikku aika kun tulee tarhasta pois. Lapsi on 1v. Onneksi viikonlopuksi pitäisi lauhtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ihan tajua tätä, että millä kuvittelette suojelevanne lapsen kasvot pakkasessa, useampi vinkki tähän. Joku tuossa sanoi, että buffilla – että buff naaman yli vai? Sehän kostuu heti ja on paljon kylmempi.
Mun esikoisella paleltui poski suunnilleen tuon ikäisenä, kun oltiin ulkona. Pienen lapsen iho on tosi paljon herkempi kuin aikuisen, tai isommankin lapsen.
Buff nenän yli, silmien alapuolelle ja takaraivoon. Pipo siihen päälle/alle. Ehkä vähän kostuu suun edestä, mutta hyvin pieneltä alueelta, ja se pysyy kyllä lämpimänä, kun koko ajan hengittää.
Joo, en kyllä suosittele tätä, varsinkaan pienille lapsille, joilla ne kasvot voivat paleltua tosi nopeasti ja huomaamatta, mistä mulla onkin kokemusta. Enkä itsekään laittaisi mitään kostuvaa suun tai nenä eteen pakkasella.
Tämä on kyllä nyt joku olettamus ilman mitään kokemuspohjaa. Haastanpa sinut menemään ulos, laittamaan buffin ja kokeilemaan.
Ja tietenkin aikuinen valvoo kokoajan lasta ja jos se huivi nyt rupeaisi kostumaan, niin sitten pois vaan. Minulla nyt sattuu olemaan kokemusta siitä, että huivi suojaa paleltumilta. Ei tietenkään loputtaman pitkää aikaa vaan on tärkeää tarkkailla lasta kokoajan.
Olen kokeillut ja havainnut huonoksi, mutta ehdottomasti sitä ei pidä tehdä 1,5-vuotiaalle lapselle, joka paleltuu paljon aikuista herkemmin eikä vielä osaa edes kysyttäessä välttämättä sanoa, miltä se tuntuu, tai arvioida, mahtaakohan se naama paleltua vai ei.
Miten sä muuten tarkkailet sen lapsen naamaa koko ajan, jos sen päälle on buffi vedettynä?
Mennään kyllä, mutta ollaankin ulkona viihtyviä koko perhe. Päiväkodista saatukin palautetta, että lapsemme on ainoa, joka ulkoilee mielellään säässä kuin säässä. Vaikka siellähän ei ees nyt ulkoilla.
Kyllä menisin ulkoilemaan ja meninkin niinä muutamana päivänä jotka viime talvena oli näin kylmiä. Ei se taapero kuole siihen jos on vähän vilu, niinkuin ei kyllä siihenkään jos ei pääse ulos. Se on ihan vanhemman omasta innokkuudesta kiinni haluaako mieluummin pukemisrumban vai keksiä sisäleikkejä. Itse en jaksaisi kökkiä koko päivää sisällä joten ulos mennään edes hetkeksi. Meillä lapset on nukkunutkin ulkona noilla keleillä, ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan käyty jo pari kertaa tekemässä lumitöitä ja mennään vielä pari kolme kertaa.
Tekeekö teillä 1,5v taaperokin lumitöitä?
Olen eri, mutta ainakin meidän 2,5v on erittäin innokas lumitöiden tekijä. Eihän siitä mitään apua ole, mutta mielellään heiluttelee lapiotaan tai istuu kolan kyydissä :) itse ajattelen että lapsi on hyvä ottaa mukaan kotitöihin jo pienestä pitäen niin oppii pikkuhiljaa tekemään itsekin.
En laittaisi buffia naaman eteen, mutta haalarin hupun muhkea karvareunus suojaa hyvin kasvoja, jos nyt ei ihan vasten naamaa tuule. Kokeilkaa vaikka, se toimii ihan oikeasti.
Ilmastonmuuttajat kaipasivat kunnon talvia. Ja jo on poru kun vähänkään kylmeni.
Meillä oli tänään -15 astetta ja oltiin aamulla 1v8kk taaperon kanssa ulkoilemassa 3 tuntia.
Itselläni ulkotyö, josta olen periaatteessa äitiyslomalla nyt (seuraava syntynee tässä tammikuun aikana), mutta välillä täytyy hoitaa joitain työasioita vieläkin ja sinne siis suuntasimme tänään taaperon kanssa.
Matkat tuo pieni nyt sai istuskella rattaissa, joissa alla lampaantalja ja päällä untuvapussi eli ei istuessa tule kylmä. Töissäni hän sitten leikkikin lumikasoissa ja teki lumikakkuja lapiolla ja ämpärillä samalla kuin hoidin työasioitani. Syötiin myös lounas töissä (ulkosalla) ja kun toisen päiväunet alkoivat niin lähdettiin kotia kohti.
Hyvin tuolla pienikin tarkenee, kun tarpeeksi vaatetta vain päällä. Päälle vain paksu villahaalari, untuvahaalari ja villasukat kuomiin sekä aluslapaset lammasrukkasiin sekä päähän tietenkin paksu villainen kypärämyssy.
Muutenkin ulkoilemme säällä kuin säällä. Aamu-ulkoilut n. 1,5-3h ja iltaulkoilu n. 1-1,5h.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ihan tajua tätä, että millä kuvittelette suojelevanne lapsen kasvot pakkasessa, useampi vinkki tähän. Joku tuossa sanoi, että buffilla – että buff naaman yli vai? Sehän kostuu heti ja on paljon kylmempi.
Mun esikoisella paleltui poski suunnilleen tuon ikäisenä, kun oltiin ulkona. Pienen lapsen iho on tosi paljon herkempi kuin aikuisen, tai isommankin lapsen.
Kommanopipolla suojataan kasvot, tsiisus miten uusavuttomia olette...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan käyty jo pari kertaa tekemässä lumitöitä ja mennään vielä pari kolme kertaa.
Olen eri, mutta ainakin meidän 2,5v on erittäin innokas lumitöiden tekijä. Eihän siitä mitään apua ole, mutta mielellään heiluttelee lapiotaan tai istuu kolan kyydissä :) itse ajattelen että lapsi on hyvä ottaa mukaan kotitöihin jo pienestä pitäen niin oppii pikkuhiljaa tekemään itsekin.
Oi! Söpöä saada 2,5v kaveriksi lumitöihin 😍.
Totta kai oltiin ulkona koko porukka. Ekan kerran aamulla, sitten iltapäiväulkoilu ja just ollaan lähdössä uudestaan! Vein viikon ikäisen vauvankin, pakkasrajat ovat neuvolan tätien hysteriaa. Nukkui neljä ja puoli tuntia ulkona, ihana juttu, niin se pakkanen nukuttaa. Illalla sitten saunan lämpimään, ihanaa ja tunnelmallista.
Lue: sillä ei ole minkään helevetin valtakunnan väliä, ulkoilutatko lapsiasi kovassa pakkasessa vai et. Jos mietit tosissasi, oletko hyvä äiti kun et ulkoile tietyssä säässä, tai joku painostaa sinua (oma äiti, anoppi tms.), siivoa heti lähipiirisi ja vahvista itseluottamustasi. Painostaminen ja syyllistäminen ovat äitien kiusaamista, ja mikä pahinta, sitä tekevät yleensä toiset äidit, eikä kukaan kiusaajista osaa olla armollinen itselleen. Ole sinä oikeasti hyvä äiti ja unohda ulkoiset paineet kaikesta turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tänään -15 astetta ja oltiin aamulla 1v8kk taaperon kanssa ulkoilemassa 3 tuntia.
Itselläni ulkotyö, josta olen periaatteessa äitiyslomalla nyt (seuraava syntynee tässä tammikuun aikana), mutta välillä täytyy hoitaa joitain työasioita vieläkin ja sinne siis suuntasimme tänään taaperon kanssa.
Matkat tuo pieni nyt sai istuskella rattaissa, joissa alla lampaantalja ja päällä untuvapussi eli ei istuessa tule kylmä. Töissäni hän sitten leikkikin lumikasoissa ja teki lumikakkuja lapiolla ja ämpärillä samalla kuin hoidin työasioitani. Syötiin myös lounas töissä (ulkosalla) ja kun toisen päiväunet alkoivat niin lähdettiin kotia kohti.
Hyvin tuolla pienikin tarkenee, kun tarpeeksi vaatetta vain päällä. Päälle vain paksu villahaalari, untuvahaalari ja villasukat kuomiin sekä aluslapaset lammasrukkasiin sekä päähän tietenkin paksu villainen kypärämyssy.
Muutenkin ulkoilemme säällä kuin säällä. Aamu-ulkoilut n. 1,5-3h ja iltaulkoilu n. 1-1,5h.
Täh, noin iso istui rattaissa?! Etkö tiedä, miten passivoivaa se on. Mun lapset ovat tuossa iässä jo luopuneet rattaista ja kävelleet ihan itse. Ihmettelen myös kenkävalintaanne. Kuomat ovat lapsen jalalle vahingolliset, lue esim. Hesarin juttu.
Kävin juuri parin tunnin lenkillä. Oli ihanan raikasta ja ennen kaikkea kaunista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, noin iso istui rattaissa?! Etkö tiedä, miten passivoivaa se on. Mun lapset ovat tuossa iässä jo luopuneet rattaista ja kävelleet ihan itse. Ihmettelen myös kenkävalintaanne. Kuomat ovat lapsen jalalle vahingolliset, lue esim. Hesarin juttu.
Joo, kyllähän nyt alle 2v kävelee ihan tuosta vaan useamman kilometrin matkoja pakkasessa kaikki toppavaatteet päällä 😂 tiesitkö että lapsissa on eroja, nopeasti motorisesti kehittynyt, todella tottelevainen lapsi voi kyllä pystyä pienet matkat kävelemään jo alle 2v itse, mutta kyllä on ihan täysin normaalia istua rattaissa lämpimässä ja turvassa pidemmät siirtymät. Ja siitä huolimatta kasvaa ihan aktiiviseksi lapseksi kun voimat ja motoriset kyvyt kehittyy ja myös järki niin ettei singahda auton alle tai heittäydy itkupotkuraivarissa maahan jos ei kävely miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ulos. Pakkasesta pitää nauttia, kun sitä kerrankin on. Ja -17 ei ole edes kovin kylmä.
Juuri laittoi isomman lapsen opettajakin viestiä, että eivät mene huomenna luistelemaan, kun on liian kylmä. -18 luvattu.
Eli kyllä jos osommatkaan eivät ulkoile tuolla säällä, niin kyllä sitä pienemmätkin saavat jäädä näillä palkasilla sisälle.
Vaunuissahan on normaalistikin lämpimämpi kun siinä on suoja ympärillä, mutta muutenhan se pakkanen puhaltaa suoraan lapsen kasvoille ulkoiltaessa.
Täällä oli aamulla 16,4 pakkasta ja kylmeni vielä vähän kun aurinko alkoi nousta, odotin että opettajalta tulisi viesti, että ei mennäkään aamun ensimmäisillä tunneilla luistelemaan. Sinne vaan menivät ja niin oli toisestakin koulusta täällä menty. Hieno juttu! Kun yleensä tuntuu, tälläkin opettajalla, olevan linjana ettei edes sateella voi ulkoilla. Siellähän kastuu.
Vierailija kirjoitti:
Heh, suomalaiset vauvat ovat ian kaiken nukkuneet päiväunetkin -25> asteen paukkupakkasissa, on se kumma jos ei taaperoa voi ulos viedä normaalissa talvisäässä.
Kuinkahan monta vauvaa on oikeasti kuollut vuosien saatossa siihen, että ollut liian kauan pakkasessa nukkumassa? Luultavasti monia. Tämä on ihan käsittämätön tapa.
Tottakai mennään mutta vähäksi aikaa.
Olin tänään taaperoni kanssa puoli tuntia -17,5 asteessa. Yhtään kauaempaa ei olisi pystynyt oleen, posket jo punotti ja keskeltä alkoivat muuttua valkoisiksi. Tultiin sisälle. Itse toki kävin illasta tunnin reippaan lenkin tuolla! Eli ihmeellistä ininää täällä, miten ennen sitä ja ennen tätä. Aikuiset voi pärjätä, lapset ei. Eikä välttämättä toiset aikuisetkaan. Ja mitä sitten? Sitten on sisäleikkipäivä ja se siitä. Huoh.