Ulkona -17 astetta, menisitkö taaperon kanssa ulos vai keksisitkö sisällä jotain kivaa puuhaa?
Jokaisessa perheessä toimitaan eri tavalla, miten teillä?
Itse aattelen, että tuo pakkasmäärä on aivan liian paljon meidän 1,5v taaperolle. Vaikka kuinka pukisi lämpimästi päälle, naama olisi jäässä.
Vaikka muuten ulkoillaankin päivittäin, täytyy jäädä tänään sisälle ja keksiä tällä säällä jotain mukavaa puuhaa täällä.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ulos. Pakkasesta pitää nauttia, kun sitä kerrankin on. Ja -17 ei ole edes kovin kylmä.
Juuri laittoi isomman lapsen opettajakin viestiä, että eivät mene huomenna luistelemaan, kun on liian kylmä. -18 luvattu.
Eli kyllä jos osommatkaan eivät ulkoile tuolla säällä, niin kyllä sitä pienemmätkin saavat jäädä näillä palkasilla sisälle.
Vaunuissahan on normaalistikin lämpimämpi kun siinä on suoja ympärillä, mutta muutenhan se pakkanen puhaltaa suoraan lapsen kasvoille ulkoiltaessa.
Luistelu liikuntatunnilla on eri asia kuin ulkoilu. Liikuntatunnin pakkasrajat ovat erit kuin vaikka ulkovälituntien pakkasrajat, ainakin silloin, kun oma lapseni oli vielä alakoulussa.
tottakai ulos. kommandopipo päähän, sitten lämmin lakki, kauluri kaulaan (riippuu lakin a kommandopipon mallista). kommandopipo suojaa nenän ja poskipäät sekä korvat, siis kaikki alueet, jotka ovat altiita paleltumiselle. muu vartalo onkin helpompi pukea, avainsanana se, että jos tulee kuuma, saa suht helposti riisua vaatekertoja pois. kenkiin lämpöä eristävät pohjalliset, sukat ja sukkien päälle villasukat. sormikkaat sormiin ja sitten vielä lapaset tai rukkaset. haalarin alle tietenkin lämpökerrasto. näidenkin täytyy olla nopeasti riisuttavia mahdollista vessahätää silmälläpitäen. Lisäksi lapsen kanssa ulkoileva aikuinen ottaa mukaan pari vaihtovaatetta kovilla pakkasilla kun ei voi ottaa riskiä siitä että tarvitaan vaihtovaatteita, mutta jätettiin ne kotiin.
meillä ulkoiltiin 50 asteen pakkasissakin kun olin lapsi, tosin silloin sai olla ulkona maksimissaan 10 minuuttia. silloinen perheemme kuopus oli saman ajan ulkona vaunuissa, hällä mitään hätää, kun oli puettu päästä varpaisiin ja makuupussin sisällä, oli ihan sisälämmin kun tultiin sisälle. Muistan, että oli tosiaan kylmää eikä paljon viitsinyt sitä 10 minuuttia pidempää ollakaan ulkona, mutta tuntuma sisälle tultaessa oli samankaltainen kuin avannosta noustessa, sitä olen jäänyt kaipaamaan ja nyt kovilla pakkasilla olen käynyt aamuin illoin kulkemassa ulkona alusvaatteissa, kun avantoon ei pääse.
Puoli tuntia ulkoiltiin aamulla taaperon kanssa ja kohta käydään vielä uudestaan😊-25 meillä
Eihän tuo ole vielä edes kylmä. Joudun viemään alle 2kk ikäisen vauvan -24 asteen pakkaseen ulos, kun on sovittu asuntonäyttö ja pakkanen imaisi akun autosta tyhjäksi, eikä sitä tähän hätään saa ladattua. Onneksi on lyhyt matka, 10 min suuntaansa, että ehkä napero ei toppavaatteissa ja lämpöpussissa vaunujen suojassa harsolla peitettynä palellu. Luultavammin vaan paistuu, naamaa lukuun ottamatta.
En tiennyt, että monien neuvoloiden mukaan pakkasraja näin pienille olisi -10 astetta, joten ollaan ulkoiltu ihan rauhassa -15 pakkasessa, toki hyvin puettuna ja harso vaunujen edessä, eikä ole lapsella ollut kylmä. Ihan lämpimänä on pysynyt ja viihtynyt.
Edes pienellä happihyppelyllä ollaan käyty. Buff-huivilla on hyvä suojata kasvot, jos taapero vain suostuu pitämään. Siten saa ulkonaoloaikaa pidennettyä.
Lapsesta riippuen sitten ulkona; meillä toinen on jo tuon ikäisenä tykännyt liikkua paljon eikä ollut pakkasesta moksiskaan, toinen taas ei suostunut kävelemään ollenkaan ja paleli tietenkin hyvin nopeasti.
Mun mielestä voit ihan hyvällä omatunnolla olla sisällä ja tehdä lapselle vaikka temppuradan.
Ei lapsi siitä rikki mene, jos on yhden päivän sisällä. Toki jos susta tuntuu, että ulkona pääsisit helpommalla ja happihyppely tekisi terää, niin uloskin voi mennä, ellei lapsella ole mitään hengitystiesairauksia.
Mä en nyt ihan tajua tätä, että millä kuvittelette suojelevanne lapsen kasvot pakkasessa, useampi vinkki tähän. Joku tuossa sanoi, että buffilla – että buff naaman yli vai? Sehän kostuu heti ja on paljon kylmempi.
Mun esikoisella paleltui poski suunnilleen tuon ikäisenä, kun oltiin ulkona. Pienen lapsen iho on tosi paljon herkempi kuin aikuisen, tai isommankin lapsen.
Ilman muuta ulos, pieni palelukin tekee terveydelle vain hyvää kun se kasvattaa ruskean rasvan varastoja josta on monenlaista aineenvaihduntaan liittyvää hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Edes pienellä happihyppelyllä ollaan käyty. Buff-huivilla on hyvä suojata kasvot, jos taapero vain suostuu pitämään. Siten saa ulkonaoloaikaa pidennettyä.
Lapsesta riippuen sitten ulkona; meillä toinen on jo tuon ikäisenä tykännyt liikkua paljon eikä ollut pakkasesta moksiskaan, toinen taas ei suostunut kävelemään ollenkaan ja paleli tietenkin hyvin nopeasti.
Lisään, että eihän se lapsi välttämättä ulkoilua tarvitse, mutta itseäni alkaa väsyttää hirveästi, jos olen koko päivän sisällä. Päiväkin kuluu nopeammin, kun pukemisprosessi ottaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ihan tajua tätä, että millä kuvittelette suojelevanne lapsen kasvot pakkasessa, useampi vinkki tähän. Joku tuossa sanoi, että buffilla – että buff naaman yli vai? Sehän kostuu heti ja on paljon kylmempi.
Mun esikoisella paleltui poski suunnilleen tuon ikäisenä, kun oltiin ulkona. Pienen lapsen iho on tosi paljon herkempi kuin aikuisen, tai isommankin lapsen.
Buff nenän yli, silmien alapuolelle ja takaraivoon. Pipo siihen päälle/alle. Ehkä vähän kostuu suun edestä, mutta hyvin pieneltä alueelta, ja se pysyy kyllä lämpimänä, kun koko ajan hengittää.
Juuri kävin tekemässä tunnin hiitolenkin tuolla -16 asteessa ja viimassa. Ei tehnyt edes pahaa, kun oli oikein varustautunut. Huomiseksi luvataan -20 ja aion silloinkin hiihtää. Varustukseen lisään tämänpäiväiseen kommandopipon, niin ei avoimemmillakaan paikoilla naama jäädy. Se on puhtaasti pukeutumiskysymys, kuinka kylmässä tarkenee. Laitat vain ap kunnolla kerrosta päälle itsellesi ja lapselle ja sitten keksitte jotain puuhaa, jossa liikutte molemmat, niin ei tuossa säässä tule vielä edes vähän vilu.
Kyllä ulkoillaan samanikäisen kanssa. Tämä on minusta paljon "lämpimämpi" keli kuin ne märät ja tuuliset 0-asteiset kelit, kun haalarit ja kengät on päältä märät ja tuuli viilentää lisää, ja taapero hakeutuu kierimään jokaikiseen lammikkoon.
Viimalta pitää kyllä nyt suojautua huolellisesti. Kasvojen iho paleltuu herkästi jos vaikka istuu rattaissa johon tuulee suoraan avaralta paikalta. Näin pienet eivät itse huomaa tai ainakaan osaa kertoa vaikka iho alkaisi paleltua, aikuisen pitää seurata tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buff nenän yli, silmien alapuolelle ja takaraivoon. Pipo siihen päälle/alle. Ehkä vähän kostuu suun edestä, mutta hyvin pieneltä alueelta, ja se pysyy kyllä lämpimänä, kun koko ajan hengittää.
Joo, en kyllä suosittele tätä, varsinkaan pienille lapsille, joilla ne kasvot voivat paleltua tosi nopeasti ja huomaamatta, mistä mulla onkin kokemusta. Enkä itsekään laittaisi mitään kostuvaa suun tai nenä eteen pakkasella.
-20 astetta on mielestäni täydellinen ulkoiluilma kun osaa pukeutua kunnolla. Omassa lapsuudessani se oli ihan normaali talvikeli. Taaperolle vain hyvin vaatetta päälle ja ulos reippailemaan ja vaikka pulkkamäkeen. Sitten on mukava tulla sisään lämpimään, unikin maittaa paremmin. Talvi on ihanaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu oudolta miten avuttomiksi nykylapsia kasvatetaan. Että normaali talvisää olisi jotain ihan mahdotonta?
Lasten vanhemmat ovat avuttomia, eivät lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennään tänään taaperoiden kanssa ulos, mutta vaan puoleksi tunniksi ja pulkkamäkeen/puistoon, jossa tulee liikuttua ja temmellettyä.
Paljon teillä on pakkasta ? Ja muilla jotka ulkoilette taaperon kanssa tänään?
-37 mittarissa ja nuorimmainen lähti hiihtään.
Menisin ulos. Eihän toi ole edes paha. Eihän se ole pakko niin pitkää aikaa olla tai lähteä minnekään kauas. Omalle pihalle vaikka niin pääsee tarvittaessa pian sisälle lämpimään.
Meillä räkätauti päällä niin ei mennä ulos, muuten kyllä mentäisiin varmaan hetkeksi pihalle peuhaamaan. On vähän liian kylmä, mutta pienikin raitisilma tekee ihmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en kyllä suosittele tätä, varsinkaan pienille lapsille, joilla ne kasvot voivat paleltua tosi nopeasti ja huomaamatta, mistä mulla onkin kokemusta. Enkä itsekään laittaisi mitään kostuvaa suun tai nenä eteen pakkasella.
Tämä on kyllä nyt joku olettamus ilman mitään kokemuspohjaa. Haastanpa sinut menemään ulos, laittamaan buffin ja kokeilemaan.
Ja tietenkin aikuinen valvoo kokoajan lasta ja jos se huivi nyt rupeaisi kostumaan, niin sitten pois vaan. Minulla nyt sattuu olemaan kokemusta siitä, että huivi suojaa paleltumilta. Ei tietenkään loputtaman pitkää aikaa vaan on tärkeää tarkkailla lasta kokoajan.
Meillä on -29 ja käyty jo kerran ulkona vähän päälle 2v kanssa. Oltiin reilu tunti ja sisälle lähdettiin kun mammalle tuli kylmä :)
Toisen kerran ulos kohta kun herää päikkäreiltä. Ihan normisää, ulkoillaan säällä kuin säällä.