==ELOKUISET TORSTAINA===
Kommentit (42)
PIKKU_RUU: mie kyllä jo mietin että joko olet synnärillä, mutta aattelin että odotetaan iltapäivään ennenku aletaan huhuilemaan :)..
Ja kovasti onnea uusille vauvoille vanhempineen!!
Täällä parisen viikkoa laskettuun aikaan, ja vähitellen alan tajuamaan, että h-hetki lähestyy uhkaavasti. Tähän mennessä en ole vielä paljoakaan synnytystä ajatellut, mutta nyt se alkaa jo väkisinkin pyöriä mielessä. Tässä kohtaa ei taida enää pakki auttaa, pakko mennä vaan rohkeasti eteenpäin..
Joku valitteli öisiä kipuja ja supistuksia. Sori, etten muista taaskaan nimiä.. Jonkin verran supistelee mullakin, etenkin ennen ja jälkeen wc-reissun. Lisäksi on molemmissa nivus-seuduissa vihlovaa kipua, etenkin jos suoristan itseni sänkyyn. Se tuntuu niin inhottavalta, että pakko vetää jalat koukkuun samantien, joka helpottaakin yleensä nopeesti. Mistä lie johtuu, kun mitään muita liitoskipuja ei ole ollut.
Joko muuten muut on hankkineet / täytelleet vauvakirjaa? Tai millä nimellä nämä vauvojen ensihetkistä täytettävät kirjat kulkevatkaan.. Itse katselin kirjoja jonkin aikaa, ennen kuin löysin mieleisen ja tulin sitten kaupoilta nopsaan kotiin, että saisin alkaa jo täyttämään raskauden aikaisia kohtia. Mutta kuinkas kävikään.. sillä hetkellä tulikin sitten jotain muuta puuhaa, ja nyt kirja vain odottelee hyllyllä sopivaa fiilistä. Joka tuntuu olevan kateissa..
Nyt menen keittämään päiväkahvin ja taidan oikaista itseni sohvalle uuden lehden pariin. Eli hyviä vointeja kaikille ja mukavaa loppuviikkoa!!
Terveisin Kumkwatti kera Rusinan
onko muilla vaikee olla,mua koskee tinne hitusvinkula luihin :S vaikee kävellä ja vihloo kokoaika,sitte on vielä " kivuttomia" suppareita aika ajoin,nekin on nyt lisääntynyt taas..joskus mullakin tuntuu tuolla vasemmassa nivusessa jonkinlaista menkkamaista jomotusta supistuksen aikana,oiskohan ne niitä " kipeitä suppareita" ?? mä kun en tiiä millasia on kivulliset supistukset,esikoisest ei ollu viikkoo ennen la ni mitään kivullisia,kylläkin kivuttomia ja hoitajat kyselikin käännytyksen jälkeen et eikö mua satu ollenkaan kun käyrät piirteli yli max viivojen.. on vaan niin ärsyttävää nää kaikki kolotukset yms.
sitten muuta..kävin kellarista nyt hakee ihan rohkeesti esikoisen vanhat vaavin vaatteet ku 3 kertaa on tyttöä veikattu niin uskoisin sen nyt olevanki.. madame mamma ennusti että meille tulisin 17.8 poika ja helmikuussa 2011 tulis poika :D ja tää elli ennusti tän lisäks 2 tyttöä...sittenhän meillä olis neljä tyttöä ;).no joo,poistumpa päikkäreille hetkeksi..
kretukalle ja perheelle pienestä prinsessasta. mukava kuulla että nekku kääntyi vielä viime metreillä.
myry ja poika(huomenna 3vk)
ONNEA KRETUKKA!
Upea suoritus ja vielä ilman tehopuudutteita!
Mikäköhän on tuo tyttö-poikatilanne elokuisilla? Oiskohan aika tasan?
NIMISTÄ, meille kolmas tyttö tulossa. Yritän keksiä nimeä joka ois 3-tavuinen ja päättyisi a-kirjaimeen, sitten noudattais samaa kavaa kuin isosiskonsa. Tai siis välillä ajattelen näin ja välillä ajattelen jotakin ihan muuta. Toisin sanoen, en ole vielä päätynyt mihinkään. Mies totesi että haluaa ensin nähdä tulokkaan ja sitten ryhdytään pohtimaan. Fiksu ajatus.
Söin äsken mahan pullolleen pastaa ja mustikkapiirakkaa. Että on sitten tämän päivän hiilihydraatit saatu ja korkojen kanssa. Join vielä palan painikkeeksi Pirkan suklaakahvin, nyt on vähän sellainen ällön sokerinen olo.
ja muihin hommiin...
t.tuuli
k.h.p:
onko muilla vaikee olla,mua koskee tinne hitusvinkula luihin :S vaikee kävellä ja vihloo kokoaika,sitte on vielä " kivuttomia" suppareita aika ajoin,nekin on nyt lisääntynyt taas..joskus mullakin tuntuu tuolla vasemmassa nivusessa jonkinlaista menkkamaista jomotusta supistuksen aikana,oiskohan ne niitä " kipeitä suppareita" ?? mä kun en tiiä millasia on kivulliset supistukset,esikoisest ei ollu viikkoo ennen la ni mitään kivullisia,kylläkin kivuttomia ja hoitajat kyselikin käännytyksen jälkeen et eikö mua satu ollenkaan kun käyrät piirteli yli max viivojen.. on vaan niin ärsyttävää nää kaikki kolotukset yms.k.h.p.lle: On, ainakin mulla. Menkkamaista kipua pitkin päivää... Kivuliaita suppareita iltaisin. Valvon yöt tai ainakin puolet yöstä pissalla ravaamisen, miehen kuorsaamisen, koiran kuorsaamisen, jalkovälivihlomisen, supistusten ja jomotusten takia. Sit on jano ja ku juot ni kohta taas kuselle... Tietysti yöllä pitää hereillä myös se, että viikari mahassa työntää jalan melkein kyljestä läpi ja sit ku se ei liiku tuntiin niin olen jo herättämässä melkein miestäni, et nyt se varmaan on kuollu...! Mikää ei siis hyvä.. ;) Vieläkö tätä pitäs n.kuukausi katella?! :oD Taidetaa olla aika samoilla viikoillakin. Vauva sais tulla mielellää tässä kuussa...!
Onnea jo onnellisesti synnyttäneille elokuisille!!! :o)
Villa ja yksiössä elelijä rv36+3
Kiva kuulla että muillakin on tollasia öisia kipukohtauksia. Vaikka siis eihän ne kivoja ole, mutta että enpä ole sitten ainoa.
Kerttukasperi: Onni on mun mielestä aivan mielettömän ihana nimi, mutta mä en pystyisi antamaan sitä tälle lapselle nimeksi, jos siis olisi poika, koska musta tuntuis, että ihmiset ajattelee, että nyt kun ne vihdoin sai sen pojan niin ne on vasta onnellisia... Tai siis jotenkin niin. Kun tyttö on ihan yhtä toivottu. En mä oikein osaa selittää, mutta tuo kaunis nimi jää siis meiltä MUN oman kummallisen ajatusmaailman takia käyttämättä.
Jamssa
Lisäämpä vielä kun " valittamisen" alkuun pääsin että onkohan muilla sellasta ongelmaa et maha ei toimi tai sitte se TOIMII. :D Eli joko kova tai " just nyt" . :) Luulempa että mun masuasukkini potkii sen sekasin sitte aina ku on ensin kova masu.. :D
Villa taas
Aika lailla samanmoisia tuntemuksia meillä pinoutujilla eli täälläkin yöllisiä kipuja, jalkovälivihlontaa, selkäkipua, vessassa ravaamista jne. Tuo vihlonta alapäässä on uutta esikoisen odotukseen verrattuna. Onkohan siitä mitään " hyötyä" ? Siis tapahtuukohan tuolla alakerrassa mitään?
Yöunet ovat kepeitä. Herään tosi helposti ja sitten en saa nukahdettua uudestaan. On kuuma, tarkkailen vauvan liikkeitä, levottomat jalat iskevät päälle tai vessahädän tunne jatkuu vessareissusta huolimatta.
NIMISTÄ: Pojalle meillä on nimi valmiina, vaikka mies ei ole viimeistä sanaa sanonut. Ollaan sovittu, että ellei keksi parempaa niin minun ehdotus menee läpi. Esikoisen nimen mies on päättänyt, vaikka pidän siitä minäkin. Tytölle olisi vielä jäljellä useampi vaihtoehto eli sitä ei ole lyöty lukkoon. Täällä Ruotsissa on tapana ilmoittaa lapsen nimi heti hänen synnyttyään ja ajattelimme täällä kierroksella tehdä maan tavan mukaan. Kun esikoinen syntyi, niin ihmisten oli vaikea käsittää ettei vielä 1 kk:n ikäisenä ollut nimeä päätettynä.
Onni on minustakin aivan ihana nimi. Ennen esikoisen syntymää oli nimivaihtoehtoina minulla Helmi ja Onni. Kaverit ehtivät nappaamaan tytön nimen ensin, joten vaihtui tuo pojankin nimi siinä samalla.
Meillä ei tyttö suostunut tänään päiväunille lainkaan. Onneksi kuitenkin vaikuttaa hyväntuuliselta, eikä väsyneeltä. Ehkä tänään ei vaan tarvinnut nukkua...
Tässä meidän asuinalueen vieressä on kaupungin mailla lampaita puutarhatöissä. Olivat tänään karanneet aitauksestaan ja tulivat yllättäen hiekkalaatikolle moikkaamaan, kun istuimme siellä kakkutalkoissa. Hassua! Yhtäkkiä noin 15 lammasta vieressä ihmettelemässä.
Velho78 rv38+1
jooo!! täällä on. kerran oltii tytönkaa kaupassa shoppaa ku alko masussa porisee,sen ties että juoksu jalkaa vessaan (onnex inva wc vapaana) just ja just kerkis ennen ku ois ollu housussa :D *repee nauraa* ja toisinaan niin kovalla että itkuu saa vääntää ku ahistaa..
k.h.p 36+4
Joo, se " just nyt kakka" on kaikista mukavinta just kesken shoppailun... :D:D:D *nauraa* eli samassa veneessä ollaan :oP
Pieni kertomus tytön synnytyksestä:
sunnuntaina 23.7 olin juuri valitellut miehelleni, ettei mulla ole mitään tekemistä koko seuraavana viikkona.. masentuneena katselin kalenteria, jossa oli yksi ainoa merkintä. Oltiin käymässä nukkumaan puolilta öin, kun kuului " naps" mun mahasta... pomppasin pystyyn ja kipitin vessaan piilareiden asennukseen, jotta näen mitä tapahtuu :)) kun palasin makkariin lapsivesi alkoi lorisemalla lorista ja kylläpä sitä tulikin paljon. Yhteensä saatiin kaksi isoa kylpypyyhettä ihan märiksi. Sitten me poukkoiltiin molemmat ees taas kotona, kun ei tiedetty mihin piti mennä ja mitä nyt.. esikon synnytys lähti silloin suppareilla käyntiin pikku hiljaa. Jorvista käskivät oottelemaan että supparit alkaa, mutta aamuun asti ei saa viivytellä kuitenkaan. " Mene nukkumaan vaan ja sitten tulette aamuyöllä" . Vietiin poika tässä välissä mummille. No eihän sitä nukkumaan sitten pystynyt enää.. aina, kun menin makuulle supistukset alkoivat ja kun nousin pystyyn ne loppuivat. Sitten laitoin pari kynttilää palamaan partsille ja istuin siellä jänskäten. Lähettiin sitten joskus kolmen aikoihin pikkuhiljaa ajelemaan Jorviin. Käytiin kahvillakin matkalla ja meinattiin ajaa peuran yli :) Jorvissa sitten meni melkein vrk ennenkuin synnytys todella lähti käyntiin, mutta kun lapsivedet oli mennyt niin siellä piti makoilla. Supisti 10 min välein kokoajan. Mies kävi välillä nukkumassa ystävien kämpillä. Lääkäri ultrasi vauvan siinä vielä ja kone ilmoitti vauvan olevan tasan 3kg. Sukupuolelta peitin silmäni. 23:00 (ma-ilta) alkoi sitten tapahtua.. Mies oli taas ehtinyt kotiin tässä välissä keräämään voimia.. ehti nukkua tunnin, kun hälytys tuli. Päästiin synnytyssaliin. Mies saapui vasta noin 1:30 (tai itseasiassa mulla ei ole noista ajoista niin tietoa..)ja tyttö syntyi 2:52. Tossa loppuvaiheessa ne alkoivat tiputtamaan vauvalle antibioottia ja laittamaan mulle epiduraalia, kun aloin olemaan niin kipeä. Epiduraalia lääkäri yritti liian monta kertaa ja liian myöhään, joten sain sitten vain spinaalin. Viimeset pari tuntia oli aika helvetillistä supistelua. Yhdestä pääsin niin toinen jo löi päälle.. ei ehtinyt huilaamaan välissä ollenkaan. n. 2:00 sitten alkoi ponnistuttaa, mutta kätilö käski vain harjoitella, kun hänellä oli toinen äiti juuri ponnistamassa toisessa salissa.. juu siellä oli aika kiireinen yö!! Siinä sitten " harjoittelin" 2:30 asti tuskissani, kunnes en enää kestänyt ja pakotin miehen kutsumaan kätilön takaisin. Kätilön tullessa sain heti sitten luvan alkaa ponnnistamaan tosissani, sillä vauva oli jo tulossa. Ja pian se pikkuinen sieltä sitten syntyi. Voi sitä ihanuutta ja autuutta, kun ne kivut loppuvat ja parkaisu kuuluu. Mies totesi vain, että nyt sä sait kuitenkin sen tytön sitten. En tajunnut ollenkaan, sillä senhän piti olla poika. Mutta kyllä tyttö meillä on :))) että se siitä äidinvaistosta, tai sitten mulla on vaan erityisen huono tutka. En kyllä huomannut mitään eroa esikon tai tämän odotuksen välillä. Synnytyksen jälkeen meidät siirrettiin toiseen huoneeseen melko pian, kun seuraava äiti jo läähätti tulla saliin. Siellä sitten kilisteltiin tuoremehulla. Pian mulla alkoi ihan järkyttävänä päänsärky, vauva itki ja en meinannut kestää sitä parkumista, tuntu että pää hajoaa tähän. Mies sitten muisti lääkärin sanoneen jotain päänsärystä epäonnistuneen epiduraalin jälkeen... ja niinpä niin mulla oli sitten selkäydinkalvossa reikiä (???? tai vastaavaa..käsitteet hukassa!) sen seurauksena ja toimintakyky nolla. Seuraavana aamuna selkäytimeen laitettiin veripaikka, joka auttoi ihanasti. Jaksoin ottaa vieraita vastaan päivällä ja olin kovin pirteä. Illalla sitten päätä alkoi taas särkemään (veripaikka oli irronnut) ja seuraava yö olikin helvettiä. Pääsin uuteen veripaikan laittoon 12.00 seuraavana päivänä.. tuntui ikuisuudelta tuo yö. Toinen veripaikka ei tuonut helpotusta heti vaan sitten pikku hiljaa. Nyt vetelen buranakuuria, kun muuten en pysty toimimaan. Selkä on kipeä, hartiat jumissa ja päätä särkee silloin tällöin. Hierojalle pitäisi lääkärin mukaan mennä tuon kuurin perään, mutta kun sattuu niin pirusti.. etten usko että kestäisin sellaista käsittelyä ainakaan vielä.
Kaiken kaikkiaan hyvä fiilis synnytyksestä kuitenkin. Ilman tuota päänsärkyä kokemus olisi täydellinen! Ja vauva tietenkin täydellinen :)))
Tsemppiä kaikille synnytykseen!!!!
AuroraM ja pieni ihmetys 9 pv
Meille syntyi 30.7 klo 03:09 suloinen poikavauva! Paino 3760g pituus 50 cm ja pipo 34cm.
Kokemus oli rankka, varmasti ikimuistoinen, mutta joka hetken arvoinen! Vauva on sekoittanut äidin ja isän päät, niin ettei tästä taida tämän viisaampaa juttua irrota!
Vauvan tuoksuiset terveiset ja SUUREN SUURET ONNITTELUT KAIKILLE MUILLE VAUVANSA SAANEILLE!!!
JA O I K E I N K I P E I T Ä supistuksia kaikille muille! ;-)
Tänne ei mitään uutta...! Tiistain neuvolassa oli kaikki hyvin(tosin painoo oli tullu kilo viikossa!!! =O, mutta ei neuvolan täti siitä mitään sanonu)!
Nyt vaan odotellaan, että koska meiän Mömmeli tajuaa miten tähän maailmaan tullaan! =) Kova on kyllä yritys ängetä takapuolta masun läpi, mutta kun tajuais et ei sieltä niin pihalle tulla! ;)
Eipä tässä taas muuta, joten poistun tilaa viemästä! =)
-Mömmeli06 rv39+6(huomenna päättyis yksiön vuokrasopimus...)-
Kretukalle onnittelut ihanasta vaaleanpunaisesta nyytistä!
Täällä ei mitään uutta. Eilinen jalkahoito/vyöhyketerapia ei aiheuttanut muuta kun älyttömän huonon olon tälle aamulle ja eilen illalla vatsassa kävi sellainen myllerrys, että meinasin oksentaa. Eli supistukset edelleen täysin kivuttomia, vaikka vauva saa kyllä liikkeillään mun jokaisen soluni kipeäksi. Neuvolantäti veikkasi kolme ja puolikiloista, tuntuu että sisälläni myllertää ainakin viiskiloinen jötikkä!
Tänään tuli taas vietettyä " en viitsi tehdä mitään" -päivä. Kaipa näitä tässä loppuajassa saa ihan hyvällä omalla tunnolla viettää. Isäntä lähtee aamulla Tampereelle, palailee sunnuntaina. Elikkäs voipi olla, että yksin lähden synnyttämään. Onneksi tyttöjen hoito on jo järjestetty, eipä tarvitse siitä kantaa huolta ja murhetta. Täytyy varmaan varata käteistä rahaa lompakkoon (olen auttamaton kortin käyttäjä), jos sitä joutuu tosiaan taksin tilaamaan keskellä yötä. Oma sairaalakassi on ainakin suurinpiirtein pakattuna, eipä siellä mitään ihmeitä tarvitse mukana olla. Että odottaminen voi olla pitkästyttävää!!
Nytkin vatsaa kiristää oikein kunnolla, mutta kun ei satu niin ei satu! Onkohan näistä kivuttomista suppareista mitään hyötyä?
Nyt vetäydyn sohvalle jatkamaan tätä täydellistä löhöily päivää.
Kirppu ja masun asukki ja kaks päivää " myöhässä"
kokoajn nyt saa lukea että joku on saanut nyyttinsä....ei millään enää malttaisi odottaa sitä oman nyyttinsä saamista.....' ' '
hyviä oloja odottajille vielä
minttu rv 38+4
kretukka: Paljon Onnea!
Kylläpäs oli hienoa, että vauva kääntyi itse...
vipukka74: Onneksi olkoon!
Me oltiin tänään koko päivä auto/kävelyreissulla,
jonka nyt pitäisi pudottaa vauvelia pikkasen alemmaksi
tuonne synnytyskanavaan päin. Olipas hauskaa, vaikka ei
se liikkuminen mitään herkkua ole tuon ajoittaisen
pahan painontunteen ja iskiaksen kanssa!
Hassua vastata ihmisten kyselyihin, että koska vauvan laskettu
aika on että joo sehän meni jo :)
kumkwatti: Tänään tuli hankittua vauvakirja minullekin, mutta siinä ei ole niin paljon mitään odotusajan juttuja vaan kirja alkaa suunnilleen
synnytyspäivästä. Mutta ultrakuvia voisi sinne tietty laittaa jotain. Tuli hankittua myös yksi vaipparoskis kun sattui olemaan tarjouksessa. Sellainen hajut pois vievä kapistus.
AuroraM: Kuulostaa pahalta tuo selkäydinjuttu. Hui...Onneksi ei sen vakavammin sitten käynyt. Mua vähän pelottaa kyllä ajatus tuollaisesta selkäytimen käsittelystä, mutta ketäpäs meistä varmaan ei hieman pelottaisi.
kirppu: Voihan siellä taksissakin maksaa pankkikortilla muuten. Tai koskaan en ole minä ainakaan käteisellä taksimaksua maksanut lähivuosina...
Jaahas ja nyt supistaa tai vauva tunkee peppuansa masunahan läpi niin että on ihan pinkeä pallo ja ahdistava olo. Tällaista tämä tietty on...
Eipä mua tosin ollut kukaan kaivannut vielä.. :)
ONNEA KRETUKALLE TYTÖSTÄ JA PIIHULLE POJASTA!!!
Täällä siis laskettuaika käsillä..Tänään 40+0!!!
Neuvolassa kävin ja th laittoi lähetteen nyt äippäpolille ja veikkaili, että ajoissa saatan päästä, kun oli sokerit ++ ja leukkaritkin vielä +..
Vauva on tosi alhaalla ja painaa paikkoja, supistelee iltaisin ja öisin.. Liitoskivut on kamalat, hyvä, kun kävelemään pääsee ja naapuri vielä sanoi, että ne ei kuulemma sit lopukaan heti synnytykseen välttämättä..!!!KÄÄK!!Toivottavasti ei pitkään joudu kärsimään..
Noh, nyt pitää taas häipyä, kun ukko on lomalla, niin tää kone on aina varattu ja nyt jo taas huohottaa niskassa omaa vuoroaan.. :)
pikku_ruu & tytsy rv 40+0