Onko mielestäsi 5 km pitkä kävelymatka töihin?
Kommentit (38)
Kristiina xx kirjoitti:
5km matkaan kävellen menee reilu tunti joten itse en jaksaisi kävellä niin pitkiä työmatkoja edestakaisin 5 päivänä viikossa.
Kävelynopeudessa selviä eroja. Itselläni kestää 50 min kävellä 5 km normaalitahtiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ja etenkin, jos pyörä olisi ajoittain edes käytössä. Samoin riippuisi pitääkö töissä olla viideltä vai kahdeksalta, onko liukuva työaika yms.
Mitä väliä työn alkamisajalla on matkan kanssa? Yhtä pitkä se on aamulla ja illalla.
Esim klo 04.30 ei ole vielä teitä tai katuja aurattu lumesta, klo 06.00 on. Aamuyöstä on kylmempää/pimeämpää/pelottavampaa liikkua kuin ns. ihmisten aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Aika lyhyt. Minä aikoinaan kävelin 15 km savottaan lumessa metsän halki. Siellä 11h päivä ja kotiin.
Minä kävelin joka päivä 59 km umpihangessa ylämäkeen ja tein kolme kertaa 12h työpäivän myrkkykaivoksessa ja kotimatkalla oli vielä jyrkemmät ylämäet ja pidempi matka. Palkaksi saatiin selkään ja ruokana oli kiviä ja oltiin niin saamarin kiitollisia.
kävelen kesät talvet 3km matkaa mutta pidempää en varmaan jaksaisi, koska tämä puoli tuntiakin on joskus turhauttava paluumatka kun on töistä poikki ja haluaisi äkkiä kotiin 😁 aiemmin oli 7km työmatka niin poljin suosiolla.
Matka on vielä ihan käveltävä, mutta positiivista olisi saada välillä kyyti ja joskus pyöräillä. Olen opiskeluaikoina kävellyt tuon matkan kouluun, mutta toisaalta koulua oli vain ma-to.
Älyttömän pitkä matka raahata jalkojaan ja läpsytellä crockseilla. Mikä järki, kun ei voi edes ottaa muutamaa siideriä palkinnoksi töihin päästyään.
Vierailija kirjoitti:
On, vie liikaa aikaa kävellä.[/quot
Mihin se on aina niin kiire? Etenkin näin koronan aikana, kun ei tarvitse harrastuksiinkaan kiirehtiä, saa rauhassa kotiin päin kävellä. Minä kävelen talvikauden, noin 4 kk päivittäin työmatkat, edestakainen matka noin 8,5 km. Muina aikoina taitan pyörällä työmatkat. Työ erittäin kiireistä, kävely auttaa rauhoittumaan ja selviämään paineista.
On. On se hyvää kuntoilua kylläkin.
Tällä hetkellä alakoululainen lapsi ei saa koulukuljetusta, kun matka kouluun on 4,9 km yhteen suuntaan. Jos oletetaan, että lapsen pitää jaksaa, niin kyllä tuon aikuinenkin jaksaa kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Aika lyhyt. Minä aikoinaan kävelin 15 km savottaan lumessa metsän halki. Siellä 11h päivä ja kotiin.
Jep jep :D Matkoihin meni siis se kuutisen tuntia päivässä ja töissä 11 tuntia... no jäähän siinä toki kuutisen tuntia nukkumiseenkin, jos syömiset ja peseytymiset vähentää. Ihan hyvä provo :D
Kyllä 5 km on parempi pyöräilymatkana. Noin 20 min pyöräilee sillai, että ei tule liian hiki kesät ja talvet. Talvipyöräilykään ei ole paha, jos laittaa nastarenkaat pyörään.
Jos ei ole paljoa kannettavaa, eikä vaivoja niin menettelee.
Fillarilla helppo matka, kävellen voi puuduttaa pidemmän päälle. Kävelyä reilut puolitoista tuntia päivä. Talvella voi joutua tarpomaan umpihangessa tai vaihtoehtoisesti koko matka on hiekoittamaton ja jäässä -> matka kestää pidempään.
Itse olen kävellyt 8 km matkaa töihin, mutta julkisilla en olisi päässyt sen nopeammin, niin sama silloin kävellä. Hyväksihän liikunta on, ellei talvella sitten kaadu reippaasti tai fillaroidessa.
Vierailija kirjoitti:
Minäs vuonna tuo mahtoi tapahtua?
Minä kävelin lähes 13 vuoden ajan tuon 5 km työmatkan edestakaisin. Kävelyyn meni 2x50 minuuttia. Minusta ei ollut liian pitkä matka, mutta aikamoista ihmettelyä sain osakseni töissä, kun ”jaksoin kävellä”. Minusta oli ihana kävellä tuo matka ja aika mukavasti siitä tuli hyötyliikuntaakin.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä alakoululainen lapsi ei saa koulukuljetusta, kun matka kouluun on 4,9 km yhteen suuntaan. Jos oletetaan, että lapsen pitää jaksaa, niin kyllä tuon aikuinenkin jaksaa kävellä.
Toi on kyllä liian pitkä kävelymatka alakoululaiselle. Miksi olette muuttaneet sinne metsään?
Riippuu ilmasta ja minkälaista työtä tekee. Joutuu herää aikaisin . Itsellä mene nopeasti kävellen noin tunti tuohon.
Vähän eri asia kävellä. Tunnissa julkisessa voi ottaa jo pienet torkut.