Montako kertaa sinua ultrattiin raskausaikanasi?
Mä kävin äitipolilla ultrassa joka neljäs viikko 30 viikolle asti, ja siitä eteenpäin joka toinen viikko aina viikolle 39 asti.
Neuvolassa sydänääniä kuuntelemassa joka toinen viikko.
Kommentit (24)
kymmenen kertaa. Mulla oli raskausdiabetes ja raskausmyrkytys.
rv 12 ja 19 normaalit ultrat. rv 22 kontrolli k-kaulan lyhyyden vuoks ja samal saikulle. Sit sen jälkeen aina kahden viikon välein ku vauva oli niin pienikokoinen. Varmisteltiin aina että onhan kasvanu...
Neiti syntyi sit rv 36+4 itsekseen käynnistyi synnytys...
Eli aika monta kertaa ultrattiin kaikenkaikkiaan
- alkuraskauden ultra
- rakenneultra
- kerran alapäästä löytyneen (onneksi vaarattoman) kyhmyn takia
- kokoarvio
Vauva olikin pienikokoinen syntyessään kuten ultratessa se nähtiin, mutta on onneksi hyvin kasvanut tasaisesti omalla käyrällä vaikkakin alakäyrällä menee vaikka me vanhemmat ollaan pitkiä.
Toivottavasti usein ultraamisesta ei ole mitään haittaa kun siitä ei hirveesti ole tutkimustietoa kuinka vaikuttaa sikiöön.
oikeastaan päinvastoin - kreisiä valaista vauvan rauhaisaa kotia sillä tavalla, se ei tosiaankaan ole sikiölle harmitonta, vaan häiritsevää. Liika uteliaisuus ja tiedonhalu on vähän riistäytynyt nykyteknologian myötä, aika vähän kuitenkaan voidaan ylenpalttisella ultraamisella lasta tai äitiä hyödyttää.
Unohdin mainita rv 7+6 uä:n kun sillon tuli veristä vuotoa ja ´kävin myös rv 14 kans verisen vuodon takia... ja JOKAISESTA maksoin 22¿
Ottivat osastolle ja ajoivat käyrää tiuhaan tahtiin. A-vauvan sykkeet oli reilusti alle 120 ja edelleen liikkeet menivät vaisummiksi. Käynnistettiin synnytys korkeiden maksa-arvojen takia kun lääkäri sanoi että vauvaa voi auttaa kohdun ulkopuolella muttei kohdussa. T:7
ja sydänäänistä? Ihan vaan kiinnostuksen vuoksi.
Hienoa, että lapsesi henki säästyi.
Silti olen kuullut monien kätilöiden olevan pahoillaan nykyisestä tiheästä ultraamisesta, koska se kuitenkin häiritsee lasta jonkin verran. Jokainenhan sitten itse miettii mitä riskejä ottaa ja missä asiassa.
ja siksi vauvan/vauvojen vointia tarkisteltiin ultralla useammin. Sain myös lääkettä maksa-arvojen alentamiseksi mutta niistä ei minun kohdalla jostain syystä ollut hyötyä.
Lääkäri ei voinut vannoa että A-vauvan vointi heikkeni korkeiden asa-t, ala-t tai afo-s arvojen takia mutta äidin maksan vajaatoimintahan on vauvalle vaarallista. Toisessa raskaudessahan minua ultrattiin vain kerran kun maksa-arvot ei nousseet jota kyllä ollaan ihmetelty.
Ensimmäisessä raskaudessa kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa, kunnallisessa rakenneultrassa ja kerran ultrattiin, kun menin kovien vatsakipujen vuoksi äitipolille tarkastettavaksi.
Toisella kerralla ultrattiin kolme kertaa kunnallisella puolella; np-, rakenne- ja synnytystapa-arvioultra, lisäksi ultrattiin kerran äitipolilla liikkeiden vähäisyyden vuoksi ja kerran yliaikakontrollissa.
tehtiin terveyskeskuksessa.
Vierailija:
Ensimmäisessä raskaudessa kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa, kunnallisessa rakenneultrassa ja kerran ultrattiin, kun menin kovien vatsakipujen vuoksi äitipolille tarkastettavaksi.Toisella kerralla ultrattiin kolme kertaa kunnallisella puolella; np-, rakenne- ja synnytystapa-arvioultra, lisäksi ultrattiin kerran äitipolilla liikkeiden vähäisyyden vuoksi ja kerran yliaikakontrollissa.
Rakenneultra.
Tässä kaupungissa sai valita joko np- tai rakenneultra ja me valittiin rakenne.
esikoisen kohdalla ekan kerran ultrasivat, kun mulla oli hillitön kipu munasarjoissa, epäilivät kohdun ulkopuolista raskautta. Se oli vain kysta ja vauva ihan kohdussa normaalisti. Sitten tuli rakenneultra. Kävin yksityisellä gynellä myös ja siellä ultrasivat kaksi kertaa. Synnytystapa-arviossa ultrasivat ja ottivat röntgenin. Yliaikaisuuskontrolleja 2 päivän välein äippäpolilla = 3 ultraa. Aika monesti kävin...
kuopuksen kohdalla np-ultra, rakenne, synnytystapa-arvio (1 vain), muutamat yliaikaisuuskontrollit...
silloin mulla oli raskausajan diabetes.
Toisessa kävin 3 kertaa kunnan ja yhden kerran yksityisellä.
toisessa raskaudessa kävi ultrassa 3 kertaa, joista kaksi oli kunnan ja yhden maksoin itse siellä yksityisellä.
Aamulla näköjään aivot narikassa
Toisessa raskaudessa 1. rakenneultra, sitten 3 pelkopoli-ultraa.
Saas nähä miten tämän raskauden kanssa, ku ois kutsu pelkopolille ja sitten istukka oli viimeksi ainakin vielä kohdunsuun päällä, niin sitä seurataan tiheämmin..
2 kerralla kävin ultrassa 3 viikon välein, samoin kolmannessa ja neljännessä.
Itse kävin 3.