Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Ettekö kyllästy samoihin laseihin? Itse olen piheyden huippu mutta haluan vaihtaa vähintään n kolmen vuoden välein. Maksaa kyllä hurjasti kun on kaikki ohennukset ja monitehot. Kuluukinhan ne ja muotikin muuttuu.

Vierailija

Kun kaihi alkoi kasvaa, olisin tarvinnut uudet lasit parin kuukauden jälkeen esimerkiksi television tekstien näkemisseen hyvin (en tietenkään ostanut niin usein). Ne olivat raskaat ja kalliit lasit jotain 600 euroa. Myöhemmin laskin, että olisi kannattanut montakin kertaa leikkauttaa se kaihisilmä yksityisellä, niin olisi säästynyt rahaa laseissa ja olisi nähnyt paremmin. Leikkauksen jälkeen en tarvitse laseja kuin ihan tarkkaan lähityöhön ja siihen käy vaikka huoltoasemalasit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Joku optikko sanoi minulle, että näön heikkeneminen pysähtyy siinä 25-vuotiaana, ja niin minullekin tapahtui. Jotain pientä muutosta hajataittoisuudessa on ollut. Eli tarvitsee uusia lasit vasta, kun ne ovat kuluneet tai haluaa muuten uuden ilmeen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ettekö kyllästy samoihin laseihin? Itse olen piheyden huippu mutta haluan vaihtaa vähintään n kolmen vuoden välein. Maksaa kyllä hurjasti kun on kaikki ohennukset ja monitehot. Kuluukinhan ne ja muotikin muuttuu.

Sama täällä. Joku väitti olevansa köyhä, mutta laseja saa jo suht edullisesti (jopa kivan näköisiä laseja) ja mielummin sitten tingin jostain muusta ja hankin kivat rillit minimissään 2-3 vuoden välein, koska laseja pitää kuitenkin käyttää päivittäin ja on tärkeää että ne ovat kivan tuntuiset ja kasvoihin sopivat.

Tinkiä voi esim. ruoasta, matkoista, kaiken maailman turhista aktiviteeteistä jne. Suht kivuttomasti saa parissa vuodessa viimeistään lasien hinnan säästöön pienemmilläkin tuloilla, jos haluaa.

Vierailija

Mulla pysähtyi likinäön paheneminen noin 27 -vuotiaana ja muutaman vuoden päästä miinusta piti vähentää. Ekat monitehot sain 45 -vuotiaana.

Kaihin takia silmät leikattiin pari vuotta sitten. Nyt pärjään ilman laseja.

Mutta ikävuosina 13 - 27 laseja piti kyllä uusia parin vuoden välein. Välillä tuli vaihdettua myös muodin vuoksi.

Vierailija

Näön heikkeneminen pysähtyi joskus 30-vuotiaana, sen jälkeen on tullut hajataittoa ja joka kerta pitää vähän tehdä muutoksia. Noin kahden vuoden välein hankin uudet lasit, ihan vaan ulkonäön takia. En ole koskaan saanut linssejä naarmuuntumaan tai muuten pilalle. Miten se onnistuu?

Xepra

Kävin laseroitavana Turkissa, maksoi matkoineen about 1500 EUR. Nyt ei tarvitse enää laseja. Aiemmin vaidoin uusiis kerran parissa vuodessa, snobina tuli ostettua kalliita, about 400-750 EUR kerta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisikohan neljännet menossa 5 vuoden aikana.

Optikko lupaili, että jossain vaiheessa näön heikkeneminen loppuu, ja pärjään 20 vuotta niillä vahvuuksilla.

Sitä odotellessa...

Sama, kunnes tuli kaihi molempiin silmiin ja pääsin laseista eroon melkein kokonaan.

Ennen leikkausta lapsesta asti minulle piti vaihtaa lasit ensin noin vuoden välein, sitten kahden vuoden välein. Opiskeluaikana, kun rahat olivat vähissä, rupesin sinnittelemään samoilla laseilla jopa kuusikin vuotta kerralla, vaikka tuskin näin enää laseillani (aika paha likinäkö = linssit olivat ihan liian kalliit). 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En kyllästy, ja edelliset kolmet kehykset ovatkin olleet hyvin samanlaiset keskenään, merkki vain on vaihtunut. Tykkään tietynlaisista kehyksistä, ja käytän myös todella paljon piilolinssejä.

Vierailija

Mulla ei ole näkö muuttunut miksikään yli 15 vuoteen eli ei sen takia tarvitse vaihtaa. Pari kertaa olen ostanut vanhoihin kehyksiin uudet linssit kun ovat olleet aika kuluneet (3-4 vuoden jälkeen, ilmeisesti laatu on kuitenkin viime aikoina parantunut koska enää samaa kulumisongelmaa ei ole) vaikka kaupassa tähän suhtautuvatkin nihkeästi. Vihaan uusien kehysten ostoa sillä hyvä jos yhdet kivat löytyy päivän mittaisen kauppakierroksen aikana. Näytän idiootilta miltei kaikissa malleissa:(. Eli jos vanhat hyvät vielä kestää haluan todellakin käyttää niitä (vaihtelu on kivaa mutta ei tässä tapauksessa).

Viimeksi oli huonot kehykset, kestivät vain reilun vuoden ja alkoi jo maali irrota... paikkamaalaamalla sai lisää käyttöikää pari vuotta mutta lopulta oli pakko ostaa uudet koska näytin niin homssuiselta.

En yhtään tykkää olla rillipää mutta en uskalla mennä leikkaukseen, mulla on jo nyt ongelmana kuivuvat silmät ja lääkärin mukaan se todennäköisesti pahenisi leikkauksen myötä. Tästä samasta syystä piilolinssit on mulle hankalat. Näillä mennään ja yritetään näyttää mahdollisimman siedettävältä.

Vierailija

Kaksitehot jo heikentynyt kolmessa vuodessa ja taas investointi olisi edessä.Myös pidettiin niin optikolla ettei yli viiskymppisenä näön niin pitäisi enään kovasti huonontua kuten jo 40 vuotta jo tapahtunut pikkuhiljaa?

Vierailija

Sain lasit likinäköisyyden vuoksi 10 vuotiaana ja aluksi näkö huonontui niin nopeasti, että melkein joka vuosi joutui hankkimaan vahvemmat. Parikymppisenä huononeminen hidastui selvästi. Ensimmäiset monitehot hankin pari kuukautta sitten 43 vuotiaana.

Vierailija

Oikeastaan joutuisin hankkimaan joka vuosi tai joka toinen vuosi, mutta ovat niin kalliit (pelkät linssit yli 500e) että ihan mahdoton ajatus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Joku väitti olevansa köyhä, mutta laseja saa jo suht edullisesti (jopa kivan näköisiä laseja) ja mielummin sitten tingin jostain muusta ja hankin kivat rillit minimissään 2-3 vuoden välein, koska laseja pitää kuitenkin käyttää päivittäin ja on tärkeää että ne ovat kivan tuntuiset ja kasvoihin sopivat.

Tinkiä voi esim. ruoasta, matkoista, kaiken maailman turhista aktiviteeteistä jne. Suht kivuttomasti saa parissa vuodessa viimeistään lasien hinnan säästöön pienemmilläkin tuloilla, jos haluaa.

Juu kaikille ei ne edulliset peruslinssit käy. Köyhä luultavasti on jo karsinut tuollaiset kulut.

Assburger

Vierailija kirjoitti:
Näön heikkeneminen yleensä pysähtyy joskus ehkä 25-vuotiaana ja kolmikymppisestä ylöspäin se voi jopa alkaa parantua. Itselleni on käynyt juuri näin.

Minulla taitaa olla nyt neljännet lasit menossa. Olen saanut silmälasit 13-vuotiaana ja olen nyt 36. Eli itse en niitä ole hirveän usein uusinut, viimeksikin enemmän siksi että edelliset alkoivat olla naarmuiset.

Harmi kyllä, jos joku joutuu tosi usein uusimaan, eiväthän ne halpoja ole.

10-vuotiaasta 25v sai olla vuosittain uusimassa. Sitten meni pitkään samoilla arvoilla -5 ja -5,5.

45- vuotiaana otettiin takaisin puoli pykälää ikänäön korjatessa likinäköä.

Nyt on tilanne se, että lähelle katsoessa tarvitsisi vieläkin heikompaa voimakkuutta, ensimmäiset monitehot käytössä.
En ole oikein näihin tottunut.

Ammattini takia lasit naarmuuntuvat nopeasti, .

Vierailija

En tiedä vielä. Sain ensimmäiset lasit reilu vuosi sitten, ja vasta nyt olen kunnolla tottunut niihin. Olen 54.

Vierailija

Suosittelisin kyllä silmien laserleikkausta, äkkiä tulee halvemmaksi kuin lasien uusiminen.

Vierailija

Mulla on ollut lasit muistaakseni v. 1988 tai 1989 lähtien ja n. kahden vuoden välein ne on pitänyt uusia. Ensin näkö heikkeni asteittain, n. 25 ikävuoden jälkeen taas alkoi parantua mutta tulla hajataittoa. Nyt alkaa tulla sitten ikänäköäkin lisäksi.

Siinä on saanut kiitettävästi rahaa syytää optikkoliikkeisiin...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin kyllä silmien laserleikkausta, äkkiä tulee halvemmaksi kuin lasien uusiminen.

Ei tuu. Jos näkö ei ole vakiintunut, voi olla, että kohta on leikkauskierteessä tai leikkauksesta huolimatta joutuu hankkimaan lasit.

Assburger

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juu kaikille ei ne edulliset peruslinssit käy. Köyhä luultavasti on jo karsinut tuollaiset kulut.

Niinpä.

Specsaversilla oli mainos: Lasit alkaen 29€

No, kun ostin -5/-5,5 arvoilla lasit, olikin hinta 399€

Toinen juttu: Tarjous! AURINKOLASIT VAHVUUKSILLA KAUPAN PÄÄLLE.

Kun ostin -5/-5,5 lasit tuplaohennuksella, kaupan päälle tulevat aurinkolasit ovat perus lasilinsseillä, kuin kaljapullon pohjat.
Kun vaihdoin autolla ajaessa silmälaseista aurinkolaseihin, huimasi niin, että oli penkiltä pudota.

Eli ei hyödynnettävissä sekään.

Nyt monitehojen myötä hinta on vain noussut.

Sivut