Työkaverini jäkättää jatkuvasti, kun ei usko, etten tykkää talvesta. Olisin mieluiten sisällä koko talven.
Iho halkeilee kuivuudesta. Silmälasit huurtuvat. Koko ajan on huonon ääreisverenkierron takia kylmä, vaikka olisi mitkä varusteet.
En tykkää hiihtämisestä, pulkkamäestä, luistelusta, laskettelusta. En edes tykkää kävellä missään postikorttimaisemaisessa lumimetsässä. En vain saa siitä kylmästä mitään iloa!
Vietin koko joululoman sisällä. Kävin kerran kaupassa. Muuten en käynyt edes postilaatikolla - senkin hoiti mies.
Olen kesäihminen ja kesäisin aamusta iltaan ulkona. Mitä kuumempi, sen parempi. Esim. +30 on ihanteelinen pyöräilysää, helteessäkin lenkkeily on ihan mahtavaa. Sisällä en kestä olla kesällä ollenkaan. Kesäsateella on kiva kävellä, kunhan vain on lämmintä. Vehreys ja valoisuus on mahtavaa.
Työkaveri pitää outona, kun en intoile tästä pääkaupunkiseudulle sataneesta lumesta pätkääkään.
Kommentit (13)
En ymmärrä sitä talvi-ihmisten asennetta, että kaikkien muidenkin pitäisi olla innoissaan talvesta.
Yritän itse kyllä talvella liikkua ulkona ja olla aktiivinen, mutta kaikki on niin paljon helpompaa muina vuodenaikoina.
Miten työkaverisi asiasta tietää?
Minä en niinkään ihmettele talven inhoamista, en juuri itsekään tästä nauti, mutta ihmettelen henkilöitä joilla on stananmoinen tarve tehdä kauhea numero talven kurjuudesta.
Kylmyys on ahterista. Suomessa on hyviä puolia, mutta ilmasto (ja vihreä puolue) eivät ole niitä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitä talvi-ihmisten asennetta, että kaikkien muidenkin pitäisi olla innoissaan talvesta.
Yritän itse kyllä talvella liikkua ulkona ja olla aktiivinen, mutta kaikki on niin paljon helpompaa muina vuodenaikoina.
No tämä. Onneksi koko perhe ollaan kesäihmisiä, niin ei tule asiasta riitaa. Seurustelin kerran miehen kanssa, joka olisi talvella halunnut olla kaikki päivät aina ulkona. Se oli hirveää. En todellakaan ole mikään talviretkeilijä, joka juo kaakaota metsässä 50km hiihtolenkin tauolla. Hrr..
Vierailija kirjoitti:
Miten työkaverisi asiasta tietää?
Minä en niinkään ihmettele talven inhoamista, en juuri itsekään tästä nauti, mutta ihmettelen henkilöitä joilla on stananmoinen tarve tehdä kauhea numero talven kurjuudesta.
Tietää, kun keskustellaan ihan niitä näitä joskus. Hän mainitsi esimerkiksi jälleen nyt tänään, että ihanaa, kun tulee puoli metriä lunta ja pääsee taas ulos touhuamaan. Joka vuosi sama juttu. Viime talvi oli hänelle hirveä pettymys, kun talvea ei tullutkaan.
Ja muistaa aina jäkättää siitä, miten minun "pitäisi liikkua talvella", kun on kerrankin kaikkea kivaa tekemistä. Minä liikun kesällä, talvella horrostan.
ap
No makuja on monia, luulisi aikuisten sen ymmärtävän. Jotkut tykkää talvesta, toiset kesästä - ja onnekkaimmat (kuten minä) kummastakin ja kaikesta siltä väliltä!
Se on hassua että aikuiset eivät ymmärrä sitä että kaikki eivät tykkää samoista asioista. En itsekään tykkää kylmästä enkä liukkaudesta ym. En viitsi siitä kauheasti valittaakaan kun eihän säille mitään voi, on mitä on.
Ja sä intopinkeenä mariset talvesta ja kehut kesää. Molempi parempi.
Helpommalla te talven vihaajat pääsette, teille riittää ymmärtäjiä - mutta inhoapas kevättä niin kuin minä. Hyvin harvassa ovat ymmärtäjät. Ja lempivuodenaikani on kaamos, eli loppusyksy ja talven pimein aika. Saan kuunnella kun muut haukkuu sitä ajan jaksoa, jota rakastan ja joka on minulle helpoin elää. Ihmiset ei meinaa millään uskoa mistä tykkään ja mistä en. Vähätellään ja nauretaan.
Pahinta on työkaveri, jonka kanssa jakaa työhuoneen. Ilmastointi aina viileällä (koska vihaa yli 20 asteen lämpötiloja) ja ehdottaa aina yrityksessä kaikki kokouksen kävelykokouksiksi - tosin vain talvella, ei koskaan kesällä.
Onneksi on pandemia - saan olla sisällä 24/7!
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla te talven vihaajat pääsette, teille riittää ymmärtäjiä - mutta inhoapas kevättä niin kuin minä. Hyvin harvassa ovat ymmärtäjät. Ja lempivuodenaikani on kaamos, eli loppusyksy ja talven pimein aika. Saan kuunnella kun muut haukkuu sitä ajan jaksoa, jota rakastan ja joka on minulle helpoin elää. Ihmiset ei meinaa millään uskoa mistä tykkään ja mistä en. Vähätellään ja nauretaan.
Keväässä karmeinta on jokavuotinen takatalvi, pitkään kestävä märän maan kausi (aina kuraa!), siitepölykauden alku ja lisääntyvät ötökät.
Mä voisin hyvin skipata kaikki muut vuodenajat paitsi kesän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväässä karmeinta on jokavuotinen takatalvi, pitkään kestävä märän maan kausi (aina kuraa!), siitepölykauden alku ja lisääntyvät ötökät.
Mä voisin hyvin skipata kaikki muut vuodenajat paitsi kesän.
Mulle taas ainoa paha ovat valon määrän ja melutason kasvu. Ahdistun ja menen paniikkiin joka kevät. :(
En ään pidä ja mlkeinpä olen koko talveen sisällä. Eli etätyö, tilaan ruoat kotiin jne. En edes omista talvitakkia, koska en ole koskaan ulkona niin kauan että tarvisin.
Mutta ei tätä kukaan ihminen ihmettele, koska en kerro kenellekään etten pidä talvesta ja että voin olla jopa kuukauden käymättä ollenkaan ulkona.