Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian tunnollinen töissä/koulussa

Vierailija
13.01.2021 |

Miten saisi opeteltua ottamaan koulu- tai työtehtävien kanssa vähän lunkimmin? Ongelmanani on, että en pysty tehdä tehtäviäni niin, ettei kaikkea pidä hioa tunti tolkulla. Tästä seuraa se, että koulussa en saa ikinä töitäni tunneilla valmiiksi ja kotiin jää tolkuton määrä tekemistä.
Oletteko päässeet itsi irti "tunnollisuuden tuskasta"? Miten?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna itsellesi aika, johon mennessä työn/tehtävän pitää olla valmiina.

Vierailija
2/6 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativa persoonallisuus, mene terapiaan. 

Minut samaan kierteeseen sai vuosikausien koulukiusaaminen ja pitkäaikaistyöttömyys. Olen liian tunnollinen työntekijä ja koen, etten koskaan anna tarpeeksi ja joudun taistelemaan että saisin pitää työpaikkani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaativa persoonallisuus, mene terapiaan. 

Minut samaan kierteeseen sai vuosikausien koulukiusaaminen ja pitkäaikaistyöttömyys. Olen liian tunnollinen työntekijä ja koen, etten koskaan anna tarpeeksi ja joudun taistelemaan että saisin pitää työpaikkani. 

Tää on myös tunne lukkosi -kirjan vaativuuden tunnelukko.

Vierailija
4/6 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että minulle on vaikeaa ottaa lungimmin, jos olen itse innostunut tehtävästä ja haluan tehdä tehtävän hyvin, koska sen aihe kiinnostaa.

Minua on toisaalta auttanut ajatus, että tehtävät pitää tehdä vaan "halki, poikki ja pinoon" -ajatuksella ja yleensä niistä tulee silloinkin ihan riittävän hyviä suorituksia. Ja varsinkin jos kyse on koulutehtävistä, eihän ketään jälkeen päin kiinnosta, onko joku kurssitehtävä tehty täydellisesti vai ei. Ajattelen myös, että tärkeintä on se, että saa itse iloa kurssin sisältöjen oppimisesta, ja se on hyöty koko kurssista. Siten arvosana ei ole tärkein, vaan lähinnä plussaa.

Joskus minua on auttanut myös vertaaminen ihmisiin, jotka tekevät aina kaiken puolivillaisesti ja pärjäävät silti asioissa ihan hyvin. Huonoimmillaan työelämässä siis parhaiten eivät pärjää ne, jotka yltiötunnollisesti yrittävät tehdä kaiken täydellisesti, he vain väsyvät. Ja keskinkertaiset pomon perseen nuolijat taas pysyvät töissä, koska heillä ei mene täydellisyydentavoittelu överiksi.

Vierailija
5/6 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmasti vakava ongelma ja vaikea ongelma. Jos et tee sille mitään, asetat itsesi työelämässä suureen riskiin tulla hyväksikäytetyksi. Toisaalta korkea tunnollisuus, jonka nähtävästi omaat, määrittää 20% pitkän aikavälin menestyksestä. Vain yleinen älyykkyys, jota mitataan AÖ-testillä on ennustaa pitkän aikavälin menestystä paremmin.

Kaikkeen pitää löytyä tasapaino. En välttämättä ole paras kertomaan, mitä tarkalleen tilanteellesi pitäisi tehdä, koska oma persoonallisuuteni on täysin vastakkainen. Tässä kumminkin pari vinkkiä.

1. Opettele itsesi keskittymään enemmän omaan imagoosi: Teet asiat siihen pisteeseen, että muut ihmiset pitävät sinua älykkäänä ja tunnollisena. Oman työsi laadun mittarina tulee myös työelämässä toimimaan kollegat, pomo ja asiakkaat, joten tällainen työskentelymalli on hyvä opetella. En tarkoita, että teet asiat hutiloiden, vaan edelleen tunnollisesti, kunnes projekti on näyttävä, ja siitä saa kerrottua muille hyvän tarinan

2. Anna itsellesi aikarajoja, joiden puitteissa saat työsi valmiiksi. Aikarajat tulisi olla samoja, tai hieman suurempia kuin muilla ihmisillä ympärilläsi.

3. Etsi youtubesta psykologien videoita, joissa he kertovat miten sinun persoonallisuusprofiilillasi tulisi toimia. Tee internetissä Big 5 personality traits testi ymmärtääksesi omaa persoonallisuutta vielä syvemmin.

Toivottavasti tämä auttaa edes vähän

Vierailija
6/6 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin ohjenuoraksi Sheryl Sandbergin Done is better than perfect ja se on auttanut. Kun täydellisyyden tavoittelu yrittää ottaa ylivoiman hoen itselleni tuota. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän